Kümnendi algul, Volkswagen grupi elektrimaasturite teekonna käivitamisel, tõi Škoda Volkswagen ID.4-ja ja Audi Q4 e-troni kõrval turule enda esimese ja tänaseni veel ainukese elektriauto Enyaq iV. MEB platvormi jagavate vendade vahel on 2020. aastal avalikustatud Enyaq küll kõige odavam mudel, kuid mitmete arvamuste põhjal üldse mitte kõige kehvem. Kupeemaasturlik Enyaq iV, mille sarnast ka testisime, jõudis turule 2022. aastal. Viimase alternatiivideks on näiteks Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.5 ning Audi Q4 e-tron sportback.

EELISTAD KLASSIKALISEMAT MAASTURIKERE?

EELISTAD KLASSIKALISEMAT MAASTURIKERE?

VÄLIMUS

Sarnaselt Q4-jale, kuid erinevalt ID.4-st on Enyaqil säilitatud üldine Škoda stiil ja äratuntavus. Brändile omased välimuslikud tunnused on kohandatud elektriauto vajadustele ning nõnda on kokku pandud üks silmapaistvamaid mudeleid mitte ainult Škoda mudelivalikus, vaid isegi suuremas elektrimaasturite konkurentsis. Mudel jagab suurusklassi eelmainitud platvormikaaslastega ning näiteks Hyundai Ioniq 5-e ja BMW X4-ga. Kui tavakerega Enyaqi disain andis mudelile tööka ja paraktilise ilme, sobib kupeekerega mudeli ilme kirjeldusse ka sportmaasturi termin. Mudeli standardvärviks on tumesinine, kuid lisades on saadaval mitmeid mustvalgeid varjundeid, punast, erksinist ja oranži. RS varustusele pakutakse ka Škoda sportseeriale omast erkrohelist Mamba Green tooni, mis on meie arust koos oranžiga üks kahest parimast valikust.

Ninaosas kupeekere versioon tavakerest ei erine ning seega on Enyaq Coupe iV esiosa peategelaseks ikka hulktahukaline esitulede ning neid ühendava ikoonilise iluvõre kombinatsioon, mis silmi kissitades ka veidi BMW ninaosa meenutab. Õhuavade ning seega ka iluvõre vajamatuse tõttu pole Škoda oma mudelite ühte ikoonilisemat elementi ära unustanud, vaid on selle hoopis ümber mänginud üheks kõige säravamaks elemendiks Enyaqi ninaosal. Valikulise valgustuspaketi korral peidetakse kristalsete ribide taha veel ka valgustid, mis löövad pimedal ajal ribid helendama ning masinat avades/sulgedes ka animatsioone esitavad. Sama paketiga kaasnevad ka maatriks-esituled, mis valgustavad teed väga hästi. Esituled ise on küll suured, kuid lisavad proportsionaalselt peenikestena esiosale siiski teravust. Stange alläärelt leiame aga ühe funktsionaalse jahutusava ning äärtelt ka õhuvoolu üle rataste suunavad õhuavad. Viimased saavad RS varustuse korral ka veidi jõulisemad raamid ja ühe lisa ribi. Üldiselt on ninaosa ja kapoti kerejooned jõulised ning disain terav, andes seega Enyaqile sportlikku ja enesekindla pilgu. 

Külgvaatest tuleb välja aga Enyaq Coupe imekaunis külgprofiil, mis on kindlasti üks kupeemaasturite konkurentsi atraktiivseim. Proportsionaalselt lühikesi ja konkreetselt lõppevaid esi- ja tagaotsa ühendab voolujooneline siluett, mis kulgeb justkui vaid kahe kaarena iluvõrest tagatiivani. Kerejoontena kulgeb üks tugevaim esituledest üle ukselinkide tagatuledeni ning mitmekülgsust lisavad veel tasapinnalised rattakoopa ääred ja reljeefsused uste alaosas. RS varustus saab väikese mudeli märgise küljepeeglite ette ning mustad küljepeeglid ja aknaraamid.. Üldiselt viitab Enyaq Coupe iV külgprofiil sellele, et Škoda võiks kupeedisaini katsetada ka teistel mudelitel, sest selline voolujooneline stiil sobib brändi üldilmega pea valatult.

Lihtsamate 60 ja 80 varustuste korral pakub Škoda mudelile seitset erinevat veljedisaini läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli. Kõik variandid on pigem täidetud ilmega ning suurtematel valikutel on kasutuses ka kerge kahetonaalsus, mis disainil paremini välja paista aitab. RS varustuse veljevalikus on aga vaid kaks disaini valikut läbimõõtudega 20 ja 21 tolli, millest väiksem must ja veidi õhulisem ning suurem täidetum ja kahetooniline. Viimane komplekt oli valitud ka testitud sõidukile, mille põhjal soovitame meie valida mudelile ikka 21-tolliseid velgesid.

Tagaküljel on muutusi loomulikult kõige rohkem, millest kõige märgatavam on kupeelik tagaaken, mis kerge tiivani luugi kohal kulgeb. Teistpidi kulgeb tiib aga tagatulest tagatuleni, luues nõnda pagasiluugi keskele kumera lohu, millel Škoda logo ja minimalistlikud tagatuled asuvad. Viimase tõttu on veidi muutunud ka stange kuju, sest pagasiluugi alumine äär on tõstetud kõrgemale ning numbrimärk hoopis viimase alla. Stange alläärel asub sarnaselt tava-Enyaqile näiline difuusoriala. Kokkuvõtes on Enyaq Coupe iV tagaosa mõnusalt sportlik ja stiilne lõpp mudeli ülddisainile.

INTERJÖÖR

Sarnaselt välimuslikule uudsuse ja klassikaliste Škoda tunnuste sümbioosile on ka Enyaqi interjööris kokku toodud uudsed lahendused ja äratuntav Škodalikkus. Mudel ei sarnane teiste Škodadega nii palju, kui sarnaneb Q4 oma seeriakaaslastega, kuid on omajagu klassikalisema lähenemisega, kui ID-seeria mudelid võrreldes teiste Volkswagenitega. Keretüübi muutus küll Enyaqi salongi üldist ülessehitust ei muuda, kuid Enyaq Coupe iV testimisel saime lähemalt uurida uhkeimat RS sportvarustust. Ehituskvaliteet on hinnaklassi kohta suurepärane ning materjalid kõikides tähtsamates kohtades kvaliteetsed. Avaramaks olemiseks tasub mudelile valida lisavarustusest panoraamkatus ning pimedal ajal aitab meeleolu luua miljöövalgustus, mille värvi muutmine muudab ka multimeedia värvipaletti.

Nagu suur Enyaq’ki, on ka kupeemudel üks läbimõeldud, praktiline ja ruumikas auto. Esireas on ruumi pea igas kasvus reisijatele ning jala- ja pearuumi jagub olenemata langevast kupeekatusest ka tahapinki. Lihtsamad varustused saavad veidi korvikad, kuid siiski võrdlemisi klassikalise kujuga istmed, mis on saadaval tekstiil- ja nahkkattega. Demoautos olid aga RS varustuse tõttu musta Alcantara-kattega ja roheliste õmblustega korvikad sportistmed, mis on väga toekad, hoiavad reisijaid ka kurvilistel teedel paigal ning ei väsita hea asendi tõttu ka mitme tunniste sõitude korral. Istmetel on küllaga reguleerimisruumi ning üldine asend on küll pigem maasturlikult kõrge, kuid mitte klassikaliselt püstine. Lisavarustuses pakutakse äärmistele istmetele soojendust, esiistmetele elektrilist reguleerimist ja mälu- ning juhi kohale ka massaažifunktsiooni. 

Esemete hoiustamiseks on keskkonsooli sees suur ava külgmiste avadega, korralike suurustega käetoe laegas, uksetaskud ning kindalaegas, lisa süvised konsoolis ja ka juhtmevaba laadijaga pind konsooli ja armatuuri ristumise kohal. Pagasiruumi on Enyaq kupeekerega kaotanud vaid 15 liitrit, ehk tava-Enyaqi 585-liitrise asemel on Coupe versioonis 570 liitrit, mida on 20 liitrit rohkem kui ID.5-el ja 35 liitrit rohkem kui Q4 sportbackil. Pagasiruumi ava on mõnusalt suur ja lai, laadimiskünnis pagasiruumi põrandaga tasa ning mugavamaks organiseerimiseks on külgedel väikesed süvised ning seintel ka kotikonksud. Luugile on saadaval ka elektriline avamine/sulgemine.

Multimeedia puhul on Enyaq iV armatuurile asetatud koguni 13-tolline välja ulatuv puuteekraan, mis on diagonaalilt suurem, kui kummalgi platvormi jagaval vennal. Asetuselt on ekraan kenasti reisijate käeulatuses ning ka piisavalt madalal, et mitte sattuda juhi vaateväljale. Mugavamaks ja täpsemaks kasutamiseks on ekraani ette loodud ka pehme pind randme toetamiseks. Kiiremaks kasutamiseks on ekraani all piklik puutepind helitugevuse muutmiseks ning madalamal, ventilaatorite all, veel ka üksikud kiirteenupud. Kuigi kliimasätted on integreeritud multimeediasse, on ka nende muutmine võrdlemisi mugav ja alati kättesaadav. Süsteem ise on üldiselt kasutajasõbralik, selgete visuaalidega ning loogilise ülesehitusega. Kohati võib süsteem veidi käsklustega uimerdada, kuid suures osas kulgevad protsessid kiirelt. Helisüsteemi poolest oli demoautole lisatud valikuline Canton audiosüsteem, mida võiks pidada lausa veidi liiga heaks, sest kuigi esitus on selge, dünaamiline ja kvaliteetne, suudab see valju helitugevuse korral salongipaneelid plärisema ajada. Head ja kvaliteetset esitust pakub ka standardne helisüsteem, mis võib aga valju kuulamise korral veidi dünaamikat kaotsi lasta.

Enyaqi näidikutabloo on üldise olemuse poolest identne näiteks Volkswagen ID.4-ja ning CUPRA Borni omaga, kuid Škoda on õnneks otsustanud 5.3-tollise ekraani asetada armatuurile, mitte roolisambale, nagu eelnevalt mainitud mudelites. See tagab parema ekraani nähtavuse ning näeb ka lihtsalt visuaalselt palju stiilsem välja. Süsteem ise on ka kvaliteetne, lihtne ja minimalistlik. Enyaqile on saadaval ka liitreaalsusega HUD esiklaasinäidik.

Sarnaselt tava-Enyaqile, pakutakse ka Enyaq Coupe kõikidele lihtsamatele varustustele vaid kahekodaralist rooli, kuid RS sportvarustus saab siiski ka kolmekodaralise. Pigem suure läbimõõduga rool on väga mugavatest ja hingavatest materjalidest ning ergonoomilise kujuga, mistõttu on seda väga mugav käsitseda ning pole ohtu ka käte vahel libisemiseks. Multifunktsionaalsuse nimel on Škoda kummalegi kodarale paigutanud neli füüsilist nuppu ja ühe rulliku. Parempoolsed juhivad näidikuekraani ja juhiabilisi ning vasakpoolsed multimeediat. Püsikiirusehoidja käivitamine ja seadistamine on asetatud lisakangile rooli taha vasakule. Rooli tagaküljele on paigutatud ka labad, kuid mitte käigulabad, sest käigukasti puudumise tõttu reguleerivad need hoopis rekuperatsiooni. Roolile on saadaval ka roolisoojendus.

SÕITMINE

Enyaq Coupe iV on saadaval taga- ja nelikveolisena, kahe erineva akupakiga, ning nelja erineva võimsusega mudelinimedega 60, 80, 80x ja 80x RS. Esimesel kolmel variandil on suurim kiirus piiratud 160 km/h peale ning RS-il 180 km/h peale.

Enyaq Coupe iV 60 puhul veab vaid tagarattaid 132 kilovatine mootor, mille tulemusel sooritab see kiirenduse sajani 8.8 sekundiga. 62 kWh akupakiga läbib see ühe laadimistäiega ligikaudu 400 kilomeetrit ning kiireima võimaliku, 120 kW, laadimise korral on laadimise kiirus umbes 460 km/h, mille korral võtab põhiosa ligikaudu 35 minutit. 

Enyaq Coupe iV 80 on samuti tagaveoline, kuid sellel veab rattaid veidi võimsam, 150 kilovatine mootor. Üllataval kombel on aga sajani kiirenduse aeg nõrgema variandiga identselt 8.8 sekundit. Identne pole aga sõiduulatus, sest 82 kWh akuga on iV 80 laadimistäiega läbima ligi 540 kilomeetrit. Suurem on ka maksimaalse võimaliku laadimise võimsus, kuid suurema akupaki tõttu võtab ka 135 kW kiirlaadijaga aku põhiosa täitmine ligikaudu 30 minutit.

Enyaq Coupe iV 80x on aga nelikveoline ning kõiki nelja ratast veavad mootorid kombineeritud võimsusega 195 kW. Selle tulemusel jõuab 80x sajani 6.9 sekundiga. Võimsamad mootorid toovad sõiduulatuse küll 520 kilomeetri peale, kuid laadimisajad on sama 82 kWh akupaki tõttu identsed Enyaq iV 80-ga.

Mudelirivi tippu kaunistab aga Škoda esimene elektriline RS, millel veavad kõiki rattaid mootorid kombineeritud võimsusega 220 kW. Nimetatud mudel kiirendab sajani 6.5 sekundiga ning läbib akutäiega ligi 520 km. Kasutades sama 82 kWh akupakki, on laadimisajad kahe nõrgema mudeliga identsed.

Kupeekerega Enyaqi proovisõidu näol võimaldas Škoda meil testida mudelirivi uhkeimat elektrimaasturit nimega Škoda Enyaq Coupe RS iV. 220 kilovatti kombineeritud nelikveoga pakub küll kaunilt lineaarset ja krapsakat kiirendust, kuid pole midagi müstiliselt kiiret, sest sama 0-100km/h aega lubatakse näiteks ka 40 kW nõrgemale Kodiaq RSile. Vahe tuleb aga masinate raskustest, sest viimane on ligi pool tonni kergem. Ühe 2.3-tonnise peremaasturi kohta on Škodal Enyaqi sõidudünaamika loomine aga tegelikult üpris hästi õnnestunud ning väga suuri sõiduomaduste erinevusi erinevate keretüüpide vahel pole. Pehme vedrustuse poolest esineb kohati sellist elektriautodele omast hõljuvat tunnet, kuid üldiselt püsib auto oma suuruse ja raskuse kohta väga hästi teel ning auto käitumine on kenasti ettearvatav ning täpselt kontrollitav. Nähtavus on salongist igal suunal hea ning müratase olenemata suurtest ratastest pea olematu. Platvormi vendadega sarnaselt on ka Enyaqil imetlusväärne 9.3-meetrine pöörderaadius, mis on lausa väiksem, kui Škoda Fabia 9.8-meetrine sooritus. Seega on manööverdamine isegi harjumatult lihtne ning vajadusel tulevad gabariitide tajumisel appi parkimisandurid ning suure kuvaga ning arvestatava kvaliteediga 360-kraadine kaamerasüsteem.

Enyaq iv juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, kiirusepiirik, maatriks kaugtuled, sõidurea hoidmine, liiklusmärkide tuvastus, automaatne hädapidurdamine, pimenurga jägimine,  parkimisandurid igal küljel, 360-kraadine kaamerasüsteem ning parkimisassistent. Iseparkimise alamfunktsioonideks on tuttavas keskkonnas parkimise eelsalvestamine ning hiljem manöövrite esitamine ja kaugjuhtimisega manööverdamine.

Kellele?

Sidudes tava-Enyaqi atraktiivse stiili, praktilisuse ja ülima kasutajasõbralikkuse kupeemaasturi kerega, on Škoda Enyaq Coupe iV üks kauneim ja läbimõelduim elektrimaastur turul. Kõik on piisavalt klassikaline, et ka vanem juht end juba esimesel korral elektriautos mugavalt tunneks. Ent samas uudne ja kaasaegne, et ka noorte juhtide pilke püüda. Ruumikuse poolest on Enyaq valmis olema ka pereauto ning sõiduulatuse ja laadimiskiirusega võimaldas mudel meil päevaga ka Tallinn-Pärnu-Tartu-Tallinn reisi ära läbida. Loomulikult on sellel kõigel ka korralik hind, kuid näiteks platvormikaaslastega võrreldes on Enyaq iV odavaim. Üldpildis on Škoda mudeli loomisega naelapea pihta tabanud.

Sidudes tava-Enyaqi atraktiivse stiili, praktilisuse ja ülima kasutajasõbralikkuse kupeemaasturi kerega, on Škoda Enyaq Coupe iV üks kauneim ja läbimõelduim elektrimaastur turul. Kõik on piisavalt klassikaline, et ka vanem juht end juba esimesel korral elektriautos mugavalt tunneks. Ent samas uudne ja kaasaegne, et ka noorte juhtide pilke püüda. Ruumikuse poolest on Enyaq valmis olema ka pereauto ning sõiduulatuse ja laadimiskiirusega võimaldas mudel meil päevaga ka Tallinn-Pärnu-Tartu-Tallinn reisi ära läbida. Loomulikult on sellel kõigel ka korralik hind, kuid näiteks platvormikaaslastega võrreldes on Enyaq iV odavaim. Üldpildis on Škoda mudeli loomisega naelapea pihta tabanud.

Auto andmed

Hind alates: 50 900

Testitud mudeli info:
72 000 €
Elekter
220 kW
17.9 kWh/100km
Nelikvedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 6.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST