Olenemata mudelinime ligi 100-aastasest ajaloost, on tänane Superb vuranud teedel tegelikult 2001. aastast, mil Škoda taaselustas vana mudelinime oma uuel ja uhkeimal sõiduautol. Tänaseks on laialt levinud tööauto staatusega Superb jõudnud oma neljanda generatsioonini, mida esitles Tšehhi autotootja 2023. aasta lõpus. Värskeima mudeliga liikus Superbi tootmine Volkswageni Bratislava tehasesse ning uue Passati arendamine usaldati Škoda meeskonnale. Superbi alternatiivideks on näiteks Volkswagen Passat, Volvo V90, Mazda 6, Peugeot 508 ja Toyota Camry.
Väliselt on Superbi disaini elemendid küll kõik uuenenud ja kaasajastunud, kuid üllataval kombel pole tervikpilt isegi drastiliselt muutunud ja mudel on jätkuvalt väga selgelt äratuntav. Mõõtudelt on Superb jätkuvalt Škoda suurim sõiduauto ning generatsiooni vahetusega on mudel kasvanud ligi neli sentimeetrit pikemaks ning veidi kõrgemaks, kuid kahanenud kitsamaks. Vennasmudelist on Superb aga nüüd jällegi veidi väiksem, kuid erinevalt Passatist on Superb jätkuvalt saadaval kahes keretüübis. Standardis saab Superb tumesinise Energy Blue värvkatte ning lisades on saadaval neli mustvalget varjundit ning punane, heledam sinine ja Ice Tea kollane värv.
Ninaosa tsentrisse saab uus Superb ikoonilise, kuid nüüd tervelt 12-nurkse väliskontuuriga ja kandilisemaks värskendatud iluvõre, mis seob visuaalis kontuurse kapoti kerejooni ning iluvõreni ulatuvaid esitlesid, mis keskmisest parema valgustavusega, kuid suhteliselt sarnase ja minimalistlik sisedisainiga. Põrkerauale saab mudel jätkuvalt ühe suure üle nina ulatuva õhuava, mis oma konkreetsema disainiga jõulisema ja teravama splitter kohal. Tervikuna on Superb omandanud tõsisema ja kandilisema ninaosa, milles säilinud mudeli äratuntavus.
Küljelt avaldub Superbi suur ja pikk universaalkere, mis oma küllalt kandilise silueti ja pikkade üleulatustega jätab proportsionaalselt voolujoonelise ja madala ilme. Küljel lisavad iseloomu üksikud tugevamad kerejooned ning tervikuna on mudeli visuaal piisavalt sisutihe. Veljevalikus pakub Škoda Superbile üheksat erinevat veljelahendust, mis jäävad läbimõõdult vahemikku 16 – 19 tolli. Nagu ikka, on väiksemad ja standardsemad valikud loomulikult võrdlemisi ühepalgeliste ja -värviliste disainidega, kuid suuruse kasvades lisandub küllalt sportlikke ja huvitavaid mitmevärvilisi valikuid, mis võimendavad märgatavalt ka üldpilti. Läbimõõdu poolest piisab demoauto põhjal hea terviku jaoks juba aga ka 18-tollistest.
Tagaosas on Superb samuti kujunenud kandilisemaks, mida rõhutab enim suurem ja kaugemale ulatuv tiib visuaalselt kitsama tagaakna kohal. Teravust lisavad enim kandilised tagatuled, mille sisedisain suhteliselt sarnase motiiviga nagu eelkäijal, kuid mis oma kõrgema asendiga seovad nüüd külgedelt saabuvaid kerejooni eraldiseisva kontuuriga luugi peal, mitte ei ühildu enam numbrimärgi süvise astmega. Tulede suurimaks möödalaskmiseks on aga aspekt, et baasvarustuses mudeli korral põlevad gabariittuled vaid kerel paiknevatel elementidel ning signatuur valgusriba luugile ei ulatu. Põrkeraud on jätkuvalt konkreetselt väljaulatuv, kuid lihtsa disainiga, peites enda taga ka reaalseid väljalaskeavasid.
Suuremad muutused on Superb läbinud aga salongis, mis läbinud täieliku värskenduse ning omandanud Škoda uue interjööri disaini keele, mille suunale vihjas juba mõnda aega tagasi ka Enyaq iV. Uue lähenemisega on muutunud salongis pea kõik elemendid, kuid positiivselt üllatavas mõttes on lahenduses siiski säilinud Škodalik hõng ja lihtsus. Samas on üldilme kujunenud omajagu preemiumlikumaks ja huvitavamaks ning demoauto puhul toetas üldmuljet ka konjakitooni nahksisuga Suite Cognac interjööripakett. Ribid armatuuril, looklevad nahaga kaetud paneelid, konsoolsed ukselingid, kauni Swan Drawing mustriga liistud armatuuril, läbimõeldud praktilisus ja kaasaegsed tarkvaralised lahendused loovad koos väga mõnusa ja kasutajasõbraliku terviku, mis pakub juba esmakohtumisest intuitiivset kasutajakogemust. Materjalide osas esineb kohati küll veidi krabisevat plastikut, kuid suuremas osas on pinnad ja elemendid kvaliteetsed ning ehituskvaliteet ka küllalt tasemel.
Standardis saab Superb tekstiilist istmekatted, kuid demoauto puhul olid meile proovimiseks Suite Cognac paketi kvaliteetse naha ja kunstnahaga kaetud ergonoomilised istmed. Kujult pole nimetatud istmed isegi kuigi korvikad ning polstrid on samuti pigem pehmed, kuid olenemata sellest hoiavad nad reisijaid piisavalt stabiilselt paigal ning pakuvad igat kasvu reisijatele, tänu oma laiale elektrilise reguleerimise ulatusele ja pikale istmepõhjale, mugavat ja toekat asendit, mis ei väsita pikematel sõitudelgi. Esiistmetele on saadaval soojendus, ventilatsioon, mälufunktsioon ning ka istmemassaaž kaheksa erineva režiimi ning reguleeritava intensiivsusega. Samuti saab multimeediast sünkroonida kaasreisija istme juhiistme asendisse. Tagareas on istmed veidi jäigemad ja omajagu tasapinnalisemad, kuid meeldiva seljatoe kaldenuraga ja piisavalt pika istmepõhjaga, pakkudes mugavat ja toekat asendit ka keskmisest pikematele sõitjatele. Mainimist väärivad ka tagumised peatoed, mille külgedelt ette tõmmatavad lisatoed, mis uinakul pead toetades ei lase kaelal ebameeldivalt kangestuda. Tagumisele reale on saadaval ka istmesoojendus.
Füüsilise ruumi osas Superb jätkuvalt pettumust ei valmista. Asetades kaks kahemeetrist juhi poolel üksteise taha, jääb tagumisel reisijal ligi 10 sentimeetrit jalaruumi ülegi ning pearuumi on samuti igal kohal pikematelegi. Laiuses saab samuti Superb kolme reisijaga keskmisest paremini hakkama, mille tulemusel saab Superb kokkuvõttes lausa nelja kahemeetrise või viie keskmist kasvu reisijaga väga edukalt hakkama. Salongi atmosfäär oli demoauto puhul tänu rohkele ruumile, interjööri värvipaletile ja küllalt suurtele küljeakendele meeldivalt avar ja üllatavalt luksuslik. Avarust saab lisada veel valikulise katuseluugiga ning sportlikkust võimendaks tume laepolster, mida aga Škoda hetkel oma uuele Superbile ei paku. Tagumises reas saab privaatsema keskkonna luua ruloodega ning öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline ja kahetsooniline miljöövalgustus.
Esemete hoiustamiseks on Superbi salongis keskkonsooli eesostas telefoni juhtmevaba laadijaga laegas, konsooli tsentris kaks topsihoidjat ja üks piklik süvis, ruumikas laegas käetoe all koos praktiliste lisadega, keskpärase mahutavusega kindalaegas ning suured ja kaugele ulatuvad uksetaskud. Tagumine rida saab keskpärase mahutavusega uksetaskud, kaks taskut kummagi esiistme seljatoel ja kaetud topsihoidjatega käetoe. Mainitud kate funktsioneerib avatuna ka telefonihoidjana. Samuti on Superb täis muid lihtsalt nutikaid Simply Clever lahendusi, kus teiste hulgas juhiukse sisse peidetud vihmavari, uksetaskute külge paigaldatavad prügikoti raamid, esimeste peatugede külge kinnitatavad telefonihoidjad, ekraani puhastamiseks mõeldud tööriist käetoe all, kütuseluugi külge kinnitatud jääkaabits joonlauaga rehvimustri sügavuse mõõtmiseks.
Pagasiruumi on universaalkerega Superbil turu liidrina kuni 690 liitrit, mida on sõiduauto puhul juba täpselt nii palju, et kui tugevama pidurduse järel peaks mõni ese libisema või veerema teise istmerea seljatugede taha, tuleb selle kätte saamiseks pagassi ronida või üks tugevam kiirendus sooritada, sest praktilisuse poolest Superb jätkuvalt alt ei vea ning pagasiruumi on mudelil julmalt. Et aga igapäevast pagassi ronimist vältida, pole Škoda loomulikult unustanud ka pagasi organiseerimist, mida tõestavad neli korralikku kotikonksu seintel, laekad pagasiruumi äärtel, millest vasakpoolne lausa uksega ja haagid põranda nurkades. Vasakpoolse laeka ukselt leiame kaks takkepaelaga põranda külge kinnitatavat vaheseina ning pagasikatte alla saab põhimõtteliselt luua pagasiruumile ka teise korruse. Mugavamaks pagasi liigutamiseks on Škoda paigaldanud pagasiluugi külge kaks ruumi valgustavat lampi ning luugi avanedes sõidab pagasikate automaatselt eest ära. Tervikuna on ruum universaalse kuju ja avara ligipääsuga, pagasi peale- ja maha laadimisel tuleb ületada umbes 10-sentimeetrine künnis, teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes ja pikemate esemete vedamiseks on mudelil ka suusaluuk.
Multimeediat esindab Superbi salongis armatuurist väljaulatuval tablool olenevalt varustusest 10- või 13-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate vaateväljas ja mugavas käeulatuses. Süsteemi mugavaks kasutamiseks saab rannet toetada ka pehmele paneelile multimeedia ekraani all. Riistvaraliselt on kuvar terava pildiga ning süsteem opereerib piisavalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on lahendus justkui kombineeritud edasiarendus mitmetest Volkswagen grupi lähenemistest ning ka Enyaqis kogetust ja kokkuvõttes on Škodal õnnestunud luua üks väga konkurentsivõimeline ja kasutajasõbralik tervik. Menüüde võrgustik on väga loogilise ülesehitusega, tänu millele kõik funktsioonid ja seaded lihtsasti leitavad ning kasutatavad, mis tagab intuitiivse kasutajakogemuse juba esmakordsel kasutamisel. Isikupärastamise osas saab juht konfigureerida endale erinevatest elementidest meelepärase koduvaate ning samuti vahetada kiirteenuppe ekraani ülemises vasakus nurgas ja alumisel äärel. Võrratut kasutajakogemust toetavad ka ühtse stiiliga nägusad visuaalid, mis näevad minimalistlikult kaasaegsed välja ning tagavad süsteemi üheselt mõistetavuse. Helisüsteemi poolest oli demoauto varustatud uhkeima 725-vatise Canton lahendusega, mis võib küll kohati robustsema rokkmuusikaga veidi hätta jääda, kuid suuremas osas pakub ta koostöös Superbi hea akustikaga kvaliteetset ja meeldivat audiokogemust ning seda ka võrdlemisi valju helitugevuse korral.
Škoda uue salongidisaini ühtedeks enim tähelepanu saanud elementideks on aga armatuuri ja keskkonsooli ristumise kohal paiknevad Smart Dialsid, mis terviklahendusena koosneb kolmest füüsilisest rullikust ja neljast nupust nende vahel. Kõikide rullikute seest leiame aga ka väikesed ekraanid, mis kuvavad vastava rulliku hetkelist funktsionaalsust ning seda just seetõttu, et rullikud on multifunktsionaalsed. Äärmised rullikud reguleerivad tavaseades vastava poole kliimaseade õhutemperatuuri, kuid esimese pealevajutuse järel saab sama rullikuga reguleerida vastava poole istme soojendust ning teise vajutuse järel istmejahutust. Vasakpoolset peal hoides saab sünkroonida kliimatsoonide temperatuurid. Keskmisele rullikule saab tarbija valida viie valiku hulgast aga ise kuni neli funktsiooni ning funktsioonide vahel liikumiseks piisab jällegi vaid rullikule vajutamisest. Täpsemad kliimaseaded on muudetavad läbi multimeedia ning peamised funktsioonid ka rullikute vahel paiknevate nuppude kaudu. Tervikuna on Škoda uus lahendus küllalt kasutajasõbralik, kuid üldse mitte ainulaadne, sest visuaalselt näeb koost väga sarnane välja Renault ja Daciate lahendusega ning kasutajakogemuselt kasutavad sarnaseid vajutatavaid ekraaniga rullikuid Jaguar ja Land Rover. Superbi hinnaklassi arvestades võiksid rullikud olla ka veidi kvaliteetsemad ning vähem armatuuri suhtes loksuda.
Sõidu ja sõiduki andmete jälgimiseks saab Superb igas varustuses rooli taha 10-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis riistvaraliselt terava kuva ja sujuva ning kiire opereerimisega. Füüsilise disaini osas jätab Superbi armatuurlaua disain väljaulatuva varjukiga küll mulje, justkui näidikuekraan võiks olla armatuuri süvistatud, kuid reaalsuses on Škoda asetanud ekraani tasapinnalisena armatuuri ette. Visuaalselt näeb lahendus veidi ebaloogiline välja, kuid sellest olenemata ei peegelda ekraan häirivalt välist valgust ning tänu sellele on ka kuvar läbi rooli ava väga vabalt nähtav. Tarkvaraliselt on lahendusel kolm peamist asendiplaani ning peamisel ehk tsentris paikneval infoalal omakorda kolm infovaadet ning viimaseid kombineerides saab juht luua endale vajaliku ja meelepärase infoga kuva. Kahe asendiplaani puhul saab veel eraldi konfigureerida ka äärtel kuvatavaid infoalasid ehk kokkuvõttes võiks sobiv konfiguratsioon eksisteerida igale juhile. Visuaalselt on graafikad ühtse Škodaliku stiiliga ning üheselt mõistetavad, tänu millele vajalik info lihtsasti vajadusel leitav. Samuti on Superbile saadaval informatiivne esiklaasinäidik. Tervikuna on Škoda loonud Superbile väga kasutajasõbraliku ja viisaka juhtpuldi ning tore on näha, et Volkswagen grupp pole otsustanud täielikult minna vaid väikeste näidikuekraanide teed pidi, nagu Enyaq ja ID-seeria mudelid.
Uut rooli pole Škoda aga värskele disainikeelele leiutanud ning Superb saab jätkuvalt kahekodaralise nahkrooli, mis kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest ning mis tänu ergonoomilisele disainile püsib kindlalt käte vahel ja võimaldab erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsust lisavad füüsilised nupud ja rullikud kodaratel, mida tänu piisavatele reljeefsustele, selgele asendiplaanile ning nuppude vähesusele imelihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad peamiselt multimeediat, parempoolsed näidikutablood ning püsikiirusehoidja seadistamine käib jätkuvalt lisakangi kaudu, rooli taga vasakul. Kodarate tagant leiame ka plastikust käigulabad ning roolisamba paremalt küljelt keeratava käigukangi.
Mootorite poolest on uus neljanda generatsiooni Škoda Superb saadaval viies erinevas konfiguratsioonis. Neli vaid vedelkütust tarbivat lahendust on saadaval mõlemale Superbi keretüübile, kuid pistikhübriidne variant vaid universaalkerega Combi mudelile. Võimalikeks kütusteks on jätkuvalt nii bensiin kui diisel, veoskeemilt on Superbid esi- või nelikveolised ning käigukastidena on valikus 6- ja 7-käigulised topeltsiduriga automaadid. Mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest vahemikku poolteist kuni kaks tonni. Järgnevad jõudluse numbrid kehtivad universaalkerega mudeli puhul.
Vaid bensiini tarbivatest valikutest on vähem võimsam 1.5-liitrine ja kerghübriidne neljasilindriline, mis arendab 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit ning saadaval vaid esiveo ja 7-käigulise automaatkastiga. Nimetatud mootoriga kiirendab Superb sajani 9.3 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 222 km/h ning tarbib keskmiselt 5.5 l/100km. Võimsam ehk kaheliitrine neljasilindriline arendab aga 195 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit, mis jõuab läbi 7-käigulise kasti kõigi nelja rattani. Viimane kiirendab mudeli sajani 5.7 sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Škoda umbes 8 l/100km.
Võimalikud diiselmootorid on mõlemad kaheliitrised ning arendavad 110 ning 142 kilovatti ja vastavalt 360 ja 400 njuutonmeetrit pöördemomenti. Käigukastiks on mõlemal valikul 7-käiguline, kuid veoskeemiks lahjemal esivedu ja võimsamal nelikvedu. Sajani kiirendavad valikud vastavalt 9.3 ja 7.6 sekundiga, suurimateks kiirusteks on 222 ja 230 km/h ning keskmine kütusekulu jääb mõlemal puhul vahemikku 5 – 6 l/100km.
Loodussõbralikke lahendusi esindab pistikübriidne Superb Combi iV, mis seob kapoti all 110-kilovatise 1.5-liitrise neljasilindrilise ja 85-kilovatise elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 150 kilovatti ja 350 njuutonmeetrit. 6-käigulise kasti ja esiveoga kiirendab mudel sajani 8.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 220 km/h. Energiat hoiustab pistikübriidne Superb 13-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab keskeltläbi 16 kWh/100km kulu juures läbida kuni 120 kilomeetrit ka puhtalt elektri jõul. Kütust kulutab mudel WLTP valemi järgi vaid umbes 0.5 l/100km.
Demosõiduki puhul oli meil seekord testimiseks võimsama diiselmootoriga nelikveoline Superb Combi, mille kaheliitrine arendab 142 kilovatti. Volkswagen grupi kaheliitristele omaselt on ka selle neljasilindrilise diiselmootori puhul tegemist ühe korraliku tööloomaga, millelt ei tasu oodata kuigi palju emotsiooni, ega sportlikkust, kuid samas täidab ta ühe universaali kontekstis kõik vajalikud linnukesed ära. Mootoril on piisavalt jõudu, mille tulemusel saab ta Superbi massi ja suurusega edukalt hakkama ning testimise jooksul ei tekkinud meil kordagi tunnet, et mootor oleks mudeli vedamisega hädas. Tõmme on juba küllalt madalatelt pööretelt parajalt jõuline, lineaarne ja sujuv ning mootor reageerib ka pedaalimistele piisavalt krapsakalt. Samuti teeb see ajam ühe diiselmootori kohta arvestatavat häält, mida kostub tugevamatel pedaalimistel salongigi. Nelikveolisena suudab Superb need 400 njuutonmeetrit ka alati stabiilselt ja enesekindlalt edasi liikumisse kanda. Mudeli iseloomuga kokkusobivalt tähtsustab juba korduvalt testitud Volkswagen grupi 7-käiguline DSG-käigukast Superbis sujuvust üle kiiruse, mille tulemusel vajab ta küll järskude pedaalmiste korral omajagu mõtlemisaega, kuid igapäevase tarbimise juures sobib ta Superbi olemusega valatult.
Vedrustuse ja roolimise osas pakub Škoda uuele Superbile küll ka adaptiivset vedrustust ja varieeruva ülekandega roolisüsteemi, kuid ka standardne vedrustus on oma olemuselt meeldivalt tasakaalukas ja universaalne. Jäikuse osas on kõiki konarlusi tunda ja masina käitumisest juhikohalt võimalik hästi aru saada, kuid samas pole tänu osavale summutamisele künnised ja löökaugud väsitavalt põrutavad. Kerekaldumisi esineb Superbi suuruse ja massi kohta üllatavalt vähe ning mudel püsib ettearvatavalt ja kontrollitavalt oma trajektooril ning tihke tükina tee küljes. Standardne roolimine on läbivalt suhteliselt kerge ning ühe praktilise ja igapäevase sõiduki kontekstis ka piisavalt täpne ja konkreetne.
Nähtavus on salongist igal suunal, ka olenemata pikast kerest, keskmisest tahavaatepeeglist, väga hea, gabariidid ettepoole hästi tajutavad, kuid tagaosas veidi raskemini määratavad. Füüsilise manööverdamise muudab mugavaks Superbi vaid 11.1-meetrine pöörderaadius ning kitsastes oludes toetab liiklemist valikuline 360-kraadine kaamerasüsteem, mis aitab ümbrust jälgida küll, kuid mille kaamerad saaksid olla veidi parema kvaliteediga. Veidral kombel on ka tagumise kaamera pilt veidi moonutatud ning madalama resolutsiooniga kui ninaosa kaamera. Samas on tagumisele kaamerale saadaval aga pesur. Müra osas jõuab maanteekiirustel salongi veidi rehvimüra, kuid vaiksema sõidu saavutamiseks pakub Škoda mudelile ka mürasummutavaid aknaid ning põhimõtteliselt annab müra edukalt kompenseerida ka meedia esitamisega.
Superbi juhiabiliste hulgas on automaatsed maatriks-kaugtuled, pimenurga andurid, suhteliselt pädev reahoidmine, mis aga kuigi kaua ise ei sõida ning toob auto lõpuks turvaliselt paigalseisu, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, avariieelne reisijate ettevalmistamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide monitoorimine kiiruseületamisest teatamisega ja osav iseparkimine parkimisandurite ning 360-kraadise kaamerasüsteemiga. Kiiruseületamise teate puhul saab multimeediast küll konfigureerida, kas sõiduk annab teada vaid visuaali või ka helisignaaliga ning kui palju võib kiirus lubatust üle olla, enne kui sõiduk märku annab, kuid kahjuks on peale süüte välja lülitamist seaded järgmiseks sõiduks taas vaikeväärtustel.
Superb on küll uue generatsiooni saabumisega arenenud preemiumlikumaks ja enesekindlamaks, mille tulemusel võib esialgu tunduda, et Škoda on asunud lahti laskma oma rahvaautolikkusest, kuid reaalsuses on mudelis säilinud tema praktilisus, kasutajasõbralikkus ja universaalsus, tänu millele ta tõepoolest sobib jätkuvalt järgmiseks patrulliks, taksoks, pereautoks või tööautoks, saades hakkama jätkuvalt rohke pagasi või suure seltskonna vedamisega, asulasiseselt või maanteedel, samaaegselt nüüd veelgi mugavamat sõidukogemust pakkudes. Tegemist on tõesti ühe väga läbimõeldud ja tööka sõiduautoga.
Superb on küll uue generatsiooni saabumisega arenenud preemiumlikumaks ja enesekindlamaks, mille tulemusel võib esialgu tunduda, et Škoda on asunud lahti laskma oma rahvaautolikkusest, kuid reaalsuses on mudelis säilinud tema praktilisus, kasutajasõbralikkus ja universaalsus, tänu millele ta tõepoolest sobib jätkuvalt järgmiseks patrulliks, taksoks, pereautoks või tööautoks, saades hakkama jätkuvalt rohke pagasi või suure seltskonna vedamisega, asulasiseselt või maanteedel, samaaegselt nüüd veelgi mugavamat sõidukogemust pakkudes. Tegemist on tõesti ühe väga läbimõeldud ja tööka sõiduautoga.
Hind alates: 33 300 €
Testitud mudeli info:
55 990 €
Bensiin
2.0 l I4
142 kW
6.0 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 230 km/h
0 – 100 km/h: 7.6 sec