Tervelt kolm aastat maailma enimmüüdud elektriauto tiitlit kandnud ning esimese elektriautona miljoni ühiku piiri ületanud Tesla Model 3 on teedel vuranud juba 2017. aastast ning alles nüüd, pea seitse aastat hiljem, jõudis 2023. aastal Tesla rahvamudel oma esimese suurema uuenduseni, mis kannab nime Model 3 Highland. Model 3-e puhul on tegemist Tesla odavaima ja väikseima mudeliga ning tema konkurentideks on näiteks Kia EV6, Hyundai Ioniq 6, Volkswagen ID.4, Polestar 2 ning BMW i4.

VÄLIMUS

Viimase värskendusega on Model 3 läbinud ka oma esimese suurema välisilme uuenduskuuri, mille käigus on mudel omandanud omajagu sportlikuma, konkreetsema ja sihvakama ilme, mille loovad teravamad elemendid ja tugevamad kerejooned. Välisgabariitidelt pole Model 3 uuendusega kasvanud ega kahanenud ning Tesla pesamunana jagab ta suurusklassi näiteks 3. seeria BMW ja Škoda Octaviaga. Standardis saab Model 3 tumehalli värvkatte ning lisavarustuses on valikus veel must, valge, sinine ja punane toon.

Ninaosas on Model 3 kaotanud oma kurvika stange ja umbmäärase kujuga kõrgele ulatuvad esituled ning omandanud omajagu teravama ja atraktiivsema pilgu, mille loovad konkreetsemate kerejoontega kaitseraud ning kitsamad ja hea valgustavusega esituled, mille tagasihoidlikud valguskontuurid lisavad ilmele agressiivsust ja sportlikkust. Tervikuna näeb nüüd Model 3 ka veidi madalam välja ning omapära lisavad üks suurem õhuava põrkeraua alläärel ja üksikud kontuurid esimeste rattakoobaste kohal.

Küljele liikudes avaldub Model 3-e luukpäralik või lausa veidi kupeelik siluett, mis saab alguse konkreetse profiiliga ninaosast ning kulgeb laugelt ja voolujooneliselt üle salongi kõrge ja sisutiheda tagaosa profiilini, mille kohal lisab sportlikkust kerge tiib. Kusjuures nina- ja tagaosa kõrguste erinevus toetab taas mudeli üldilme teravust, mida toetavad ka mõned tugevamad kerejooned külgedel ja voolujoonelised ukselingid, mis vajavad kasutamise osas küll harjumist, kuid näevad igati lahedad välja. Stiilse võttena on Tesla integreerinud ka Model 3-e laadimispesa tagumise tule disaini. Velgede osas saab Model 3 18- kuni 20-tollised valuveljed. Väiksemaid velgesid katavad voolujoonelisuse eesmärgil plastkatted ning suuremad veljed on sportlikult õhulisemad.

Tagaosas on muutused tagasihoidlikumad, kuid siiski märgatavad ja üldilmet mõjutavad. Kõige lihtsamini on uus mudel eelkäijast eristatav tagatulede järgi, mis sarnase valguskontuuriga, kuid omapärasema nõgusa kujuga, rõhutades paremini üle pagasiluugi kulgevat astet numbrimärgi kohal. Samuti leiame luugilt nüüd väljakirjutatuna Tesla nime, mitte tootja T tähe kujulise logo ja tagaosa alläärel lisab sportlikkust lookleva kontuuriga difuusoriala.

INTERJÖÖR

Sarnaselt välisele on ka salongis toimunud pigem evolutsioon, mitte revolutsioon, mille käigus säilinud Tesladele omapärane tühjus ja minimalistlikkus, mis nüüd lihtsalt veidi värskemas, kaasaegsemas ja atraktiivsemas kuues, mille tulemusel vähenenud mänguasjalik ilme ja lisandunud preemiumlik maitse. Kasutajakogemus on kokku surutud veel vähemate füüsiliste nuppude ja kangide taha ning enamus funktsionaalsusest on jätkuvalt jätkuvalt peidetud ühe suure ekraani taha armatuuri tsentris, mille kaudu saab muuta ja juhtida absoluutselt kõike. Ka uksed avanevad nupu vajutusel. Ehituskvaliteet on aga teinud arvestatava sammu edasi ning salongi katavad ka meeldivad ja kaunid materjalid, kus teiste hulgas hubasust toetav tekstiil ustel ja armatuuril. Kõige eelneva koostööl jätab mudeli salong oma stiilipuhtuse, omapära ja terviklikkusega endast veidi justkui Apple’i toote mulje.

Märgatava arengu on läbinud ka Model 3-e istmed, mis visuaalselt küll suhteliselt sarnased eelkäijatega, kuid sõidumugavuse poolest kordades eelistatumad. Esiteks on uued istmed lõpuks perforeeritud nahkkattega, mille tulemusel istmed omajagu hingavamad, ning nüüd on istmetele lisaks soojendusele saadaval ka ventilatsioon. Viimased aga korraga opereeritavad pole. Istmete polstrid on küll jätkuvalt pigem jäigad, kuid kaugemale ulatuvad küljetoed hoiavad reisijaid veidi sportlikumalt ja stabiilsemalt paigal ning üleüldiselt pakuvad istmed igati mugavat ja toekat asendit. Üldine asend on sõiduautolikult madal ja mitte kuigi püstine ning lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu reisijatel. Vaid pikka kasvu sõitjatel võib asend kujuneda pikapeale veidi väsitavaks. Istmetele on saadaval ka mälufunktsioon. Tagareas on istmed küll samuti pigem jäigad ning küllalt püstised, tasapinnalised ja lühikese istmepõhjaga, kuid pakuvad keskmist kasvu reisijatele siiski piisavalt mugavat aset. Pikemate sõitjate jaoks on aga põrand istmepõhjale veidi liiga lähedal, mis põhjustab veidi kükitavat asendit.

Füüsilist ruumi on Model 3-s suhteliselt ootuspäraselt. Pikiteljel mahuvad kaks keskmist kasvu täiskasvanut üksteise taha suhteliselt vabalt, kuid kahemeetriste puhul peavad juba tagumise põlved jääma kummalegi poole esiistet. Pearuumi on igal istekohal kahemeetristest pikematelegi ning laiuses mahutab mudel mugavalt vaid kaks täiskasvanut. Kokkuvõttes saab Model 3 nelja keskmist kasvu reisijaga väga vabalt hakkama ning vajadusel ei teki probleeme ka suurema seltskonnaga. 

Suurte akende ja panoraamkatuse, mille puhul kulgeb justkui vaid kahe talaga klaaspaneel tuuleklaasist pagasiluugini, koostööl võib Model 3-e salong jätta endast küll esialgu veidi akvaariumi ilme, kuid üllataval kombel on reaalsuses Teslal õnnestunud luua üks igati hubane, privaatne ning ka veidi sportliku hõnguga keskkond. Helgema ilme saavutamiseks on mudel saadaval ka heleda sisuga ning öisele sõidule lisavad meeleolu mitmevärvilise miljöövalgustuse kontuurid ustel ja armatuuril. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega uksetaskud, pigem väike kindalaegas, mis avatav vaid häälkäsklusega või multimeedia kaudu, suur käetoe alune laegas, topsihoidjad ja kattega laekas keskkonsoolis ning kaks telefoni juhtmevaba laadimisega pinda multimeedia ekraani all. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Elektriliselt ja sedaanilikult avaneva luugi taga pagasiruumi Model 3-l kuni 594 liitrit, mida on rohkem kui näiteks Kia EV6-l, Hyundai Ioniq 6-l ja ka BMW i5-l, olles seega oma suuruse kohta väga praktiline sedaan. Pagasi organiseerimiseks on küll omajagu ruumi põranda all ja kaks korralikku rattakoobaste taga, kuid puuduvad haagid nurkades ja kotikonksud seintel. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes 10-sentimeetrine laadimiskünnis ning ühe sedaani kohta on ka ligipääs ruumile üllatavalt avar. Suusaluuki Model 3-l pole ja teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes. Tesladele omaselt on Model 3-l ka tervelt 88-liitrine kapotialune pagasiruum ehk frunk.

Interjööri peategelaseks on jätkuvalt loomulikult hiiglaslik tahvelarvuti armatuuri tsentris ehk 15.4-tolline multimeedia ekraan, mis kenasti täielikult reisijate käeulatuses ja vaateväljas. Riistvaraliselt on ekraan väga kõrge resolutsiooniga ning süsteem jookseb läbivalt väga kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on ekraan jagatud põhimõtteliselt kaheks, kus koduvaatel kuvab vasak kolmandik pidevalt sõiduki andmeid ja parempoolsed kaks kolmandikku Google Mapsil põhinevat navigatsiooni. Ligipääsud muudele funktsioonidele ja menüüdele ning tähtsamad andmed on asetatud ekraani ülemisele ja alumisele äärele. Sisutihe kasutajaliides vajab küll esialgu veidi harjumist, sest valikuid ja funktsioone on tarkvaras suhteliselt palju, kuid kõik igapäevased seaded on tänu loogilisele ülesehitusele ja kergele iskupärastamisele võrdlemisi lihtsasti leitavad ja kasutatavad. Lisaks tavalistele funktsioonidele, erinevatele mängudele ja naljadele võimaldab multimeedia ka kuulata näiteks Spotifyst muusikat, laulda karaoket või vaadata filme ja videoid erinevatelt voogedastusplatvormidelt. Peamised kliimaseaded on pidevalt leitavad ekraani alläärel ning täpsemate seadete jaoks tuleb avada eraldiseisev kliimamenüü, mille kaudu käib ka ventilaatorite õhutugevuse ning suuna reguleerimine. Model 3-e helisüsteem esitab palasid piisavalt dünaamiliselt ja puhtalt ning pakub koos hea ruumi akustikaga meeldivat audiokogemust. Eraldi ekraani saab nüüd kusjuures ka Model 3-e teine istmerida, kes saab meediat tarbida 8-tolliselt ekraanilt keskkonsooli tagaküljel. Ka neile on valikus erinevad voogedastusplatvormid, Youtube ja Spotify.

Eraldiseisvat näidikutablood juhi ees Model 3-s loomulikult pole ning sõidu ja sõiduki andmeid kuvatakse hoopis multimeedia ekraani vasakul kolmandikul. Esimestel sõitudel vajab info asukoht muidugi harjumist, kuid pikapeale ei jää lahendus klassikalisele näidikutabloole mitte kuidagi alla.

Rooli kohale saab Model 3 nüüd omajagu sihvakama, stiilsema ja sportlikuma ilmega kolmekodaralise, mis proportsionaalselt paraja läbimõõduga ning kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest. Rooli ergonoomiline disain võimaldab koostöös parajalt jämeda rooliratta ja kodaratega küll erinevaid käsitsusviise ja rool püsib ka kindlalt käte vahel, kuid äärmised kodarad võiksid roolirattaga ristuda veidi madalamal, et käed saaksid toetuda kodarate kõrgusel ikka kella kolme ja üheksa peal mitte poole kolme ja poole kümne peal. Multifunktsionaalsuse osas kodarate tagant ja roolisamba külgedelt enam ühtegi nuppu või kangi ei leia, vaid kogu vajalik funktsionaalsus on kokku toodud vaid rooli äärmistele kodaratele, kus kummalgi poolel üks rullikuga kera ja haptilise tagasisidega puutetundlikud nupualad. Vasakul kodaral juhib kuul meediaesitust ja nuppudega saab opereerida suunatulesid, kaugtulesid ja avada multimeedias tulede menüü. Parempoolsel kodaral juhib kuul püsikiirusehoidja seadeid ja nuppudega saab avada ekraanil parkimiskaamerate kuva või kojameeste seaded. 

Loomulikult vajab selline omamoodi juhtpuldi asendiplaan esialgu omajagu harjumist, kuid kokkuvõttes pole lahendus peale harjumist otseselt kasutajavaenulik. Vaid suunatulede osas oleks võinud Tesla võtta inspiratsiooni näiteks Ferrarilt ja asetada vasaku suunatule nupp vasakule kodarale ja parema suuna nupp paremale kodarale, et keset järsemat kurvi või ringteed oleks lihtsam soovitud suunatule nupule pihta saada. Roolile on saadaval elektriline reguleerimine mäluasendiga ning soojendus. Kusjuures rooli ja küljepeeglite elektriline reguleerimine käib läbi multimeedia ja rooli peal paiknevate kuulide. Käigukang on liikunud roolisambalt multimeediasse, mis kuvab madalatel kiirustel ekraani vasakul äärel sõidusuuna vahetamiseks sliderit ning vajadusel asuvad käikude vahetamiseks neli puutetundliku nuppu ka laepaneelil, tahavaatepeegli juures. Samuti on Model 3 varustatud käigu ennustamise funktsiooniga, mis sõitu alustades ennustab ja aktiveerib soovitud sõidusuuna auto ümbruse põhjal ise.

SÕITMINE

Sõidutehnika osas on Model 3 Highland 2024. aasta suve seisuga saadaval kolmes erinevas konfiguratsioonis – Model 3, Model 3 Long Range ja Model 3 Performance. Valikud erinevad loomulikult veoskeemi ja võimsuse, kuid ka aku suuruse poolest. Tühimassi on Model 3-l läbivalt ligikaudu 1.9 tonni.

Nimekiri saab alguse tavalisest, lisatähiseta Model 3-st, mille ainsaks jõuallikaks 208-kilovatine elektrimootor tagarataste vahel, mis arendab 420 njuutonmeetrit ning veab vaid tagumisi rattaid. Vastava jõuga kiirendab lahjeim Model 3 sajani 5.8 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 201 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubab Tesla mudelile umbes 13 kWh/100km, mis 60-kilovatt-tunnise aku puhul viitab umbes 500-kilomeetrisele sõiduulatusele. Kiirlaadimise poolest toetab baasmudel kuni 170-kilovatist laadimist, mis laeb aku põhiosa täis umbes 25 minutiga.

Seejärel on valikus Model 3 Long Range Dual Motor, mis nagu nime põhjal arvata võib, saab kaks elektrimootorit ja suurema sõiduulatuse. Mudelit nelikveoliselt vedavad elektrimootorid arendavad kombineeritult 366 kilovatti ja 493 njuutonmeetrit, mis kiirendavad Long Range mudeli sajani vaid 4.2 sekundiga ning kuni maksimaalse kiiruseni 201 km/h. Suurema sõiduulatuse tagamiseks saab mudel 78-kilovatt-tunnise aku, mis lubatud energiakulu 14 kWh/100km juures võimaldab umbes 650-kilomeetrist sõiduulatust. Suurema akuga kaasneb õnneks ka uhkem laadimise suutlikkus ning nelikveolised mudelid toetavad mõlemad kuni 250-kilovatist laadimist, mis laeb aku põhiosa täis veidi vähem kui poole tunniga.

Valiku lõpetab uhkeim Model 3 Performance, mille kaks elektrimootorit arendavad 461 kilovatti ja 741 njuutonmeetrit. Nelikveolisena kiirendab Model 3-e kõige sportlikum variant sajani 2.9 sekundiga ning kogub hoogu tippkiiruseni 262 km/h. Akuks saab mudel samuti 78-kilovatt-tunnise valiku, kuid tarbides keskmiselt ligi 17 kWh/100km, suudab Performance mudel läbida akutäiega vaid umbes 500 kilomeetri.

Elektriautopoe demoauto näol saime meie testida kõige standardsemat ja lisatähiseta Model 3-e, millel 208 kilovatti ja tagavedu. Elektriauto kontekstis pole küll nimetatud jõudluse väärtused kuigi märkimisväärsed, kuid Tesladele omaselt liigub tavaline Model 3 siiski krapsakamalt kui ligi kahetonniselt ja 208 kilovatiga mudelilt eeldaks. Tõsi, kuigi palju sportlikkust standardselt Model 3-lt oodata ei tasu, kuid igapäevase tarbimise juures on baasmudelil minekut küll ja veel. Kiirendus on läbivalt lineaarne, küllalt tugev ka maanteekiirustest kõrgemalgi ja sujuv ning mootor reageerib pedaalimisele kiirelt, omades seega kõiki peamisi omadusi, mis elektriautodel justkui kohustuslikud. Samuti suudab mudel oma 420 njuutonmeetrit ka tagaveolisena ohutult ja stabiilselt edasi liikumisse kanda ning ebastabiilsusi esineb ka märjal asfaldil meeldivalt vähe. Kineetilise energia tagasi kogumiseks reguleerib rekuperatsiooni tugevust Model 3 ise ning erinevaid vahetatavaid tugevusi juhile valikus pole.

Model 3-e vedrustus on oma iseloomult küll pigem jäik, kuid seda ennekõike täpsuse ja konkreetsuse mõttes, tänu millele on auto käitumisest ja teel toimuvast üllatavalt hästi aru saada. Löökaukude puhul on aga vaikse opereerimisega vedrustus jällegi osavalt summutav, tänu millele ei kujune konarlused väsitavaks ning sõit on läbivalt meeldivalt sujuv. Kerekaldumisi esineb sõidus vähe ning masin püsib ka küllalt järskudel manöövritel kenasti maaga paralleelselt. Roolimine on juba ka tavarežiimis keskmisest raskem ja sportlikkult täpne ning sportrežiimis muutub süsteem veel omakorda veidi raskemaks ja konkreetsemaks, sobides seega kenasti nii tavaoludesse kui veidi sportlikumaks sõiduks. Kokkuvõttes pakub Model 3 suhteliselt universaalset ja lihtsat sõidukogemust ning jätab endast ka mõnusalt raske ja tugeva auto mulje, mis toetab tema üleüldist kvaliteeti ja preemiumlikkust.

Nähtavus on mudeli salongist tänu suurtele akendele ettepoole meeldivalt avar ja lai, kuid pigem väikeste küljepeeglite ja keskmise peegli tõttu tahapoole keskmisest piiratum. Samas on aga ümbrus tervikuna suhteliselt hästi jälgitav ning ka masina gabariidid juhikohalt lihtsasti tajutavad. Kitsastes oludes manööverdamist toetab 360-kraadine kaamerasüsteem, millel kokku kuus kaamerat, millest neli asuvad mudeli külgedel ja kaks nina- ja tagaosas. Kõik kaamerad on igati kvaliteetsed ning mitte kuigi määrduvates asukohtades, kuid üllataval kombel ei saa ninaosa kaamera pilti manööverdades eraldi jälgida. Lisaks kaameratele jälgib Model 3 oma ümbrust ka igasuguste teiste sensoritega, mille kogutud andmete põhjal luuakse ekraanile näiteks madalatel kiirustel auto ümbrusest kolmemõõtmeline punktipilv ning suurematel kiirustel ümbritsevast liiklusest ja infrastruktuurist justkui 3D-simulatsioon. Seega kokkuvõttes on hea füüsilise manööverdatavuse ja uhke tehnoloogia koostööl Model 3-ga igati mugav ja lihtne ümber käia. Müra osas jõuab küll maanteekiirustel salongi veidi rehvimüra, kuid selle kohta, et Model 3-l raamita küljeaknad, on müratase tervikuna oodatust madalam.

Eraldi mainimist väärib ka Model 3-e ühenduvus ja omamoodi kasutajakogemus. Masina ametlikuks “autovõtmeks” on küll stiilne plastikust pangakaardisuurune NFC-kaart, millega saab masina B-piilaril viibates uksi avada, kuid kõige lihtsamini saab ligipääsu luua hoopis sidudes oma Tesla telefonirakendusega. Seejärel käitub telefon justkui autovõtmena ning viimasega masinale lähenedes avab auto uksed automaatselt. Samuti saab läbi rakenduse jälgida kõiki auto ja sõidu andmeid, reguleerida kliimaseadeid, vilgutada tulesid, esitada helisignaali, tellida endale uue Tesla, lisada autole uusi kasutajaid, kes saavad seejärel samuti telefoniga autole ligi, või jälgida auto kaamerate otsepilti ning seda kõike ükskõik kuskohast.

Model 3-e juhiabiliste hulgas on praktiliselt isesõitmine, mille hulgas väga osav sõidurea hoidmine, liiklusmärkide ja fooride jälgimine, automaatne hädapidurdamine ristsuunalise liikluse jälgimisega, hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, parkimisandurid ja kvaliteetse pildiga 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kõige koostööl on Teslaga väga turvaline ja lihtne sõita.

Kellele?

Tesla Model 3 pole kindlasti mitte põhjuseta üks enimmüüdud elektriautosid läbi aegade, vaid tema suur edu seisneb mudeli uudsuses, vapustavas hinna-kvaliteedi-funktsionaalsuse suhtes, kättesaadavuses ja tõsiasjas, et tegemist on siiski Teslaga. Model 3 on tervikuna üks parimaid elektrilisi rahvaautosid, mis seob korraliku sõiduulatuse, pereauto tasemel praktilisuse, meeldivad sõiduomadused, kauni välimuse ja ühe turu uhkeima funktsioonide rikkuse, pakkudes seda kõike võrdlemisi madala hinna eest. 

Tesla Model 3 pole kindlasti mitte põhjuseta üks enimmüüdud elektriautosid läbi aegade, vaid tema suur edu seisneb mudeli uudsuses, vapustavas hinna-kvaliteedi-funktsionaalsuse suhtes, kättesaadavuses ja tõsiasjas, et tegemist on siiski Teslaga. Model 3 on tervikuna üks parimaid elektrilisi rahvaautosid, mis seob korraliku sõiduulatuse, pereauto tasemel praktilisuse, meeldivad sõiduomadused, kauni välimuse ja ühe turu uhkeima funktsioonide rikkuse, pakkudes seda kõike võrdlemisi madala hinna eest.

Auto andmed

Hind alates: 35 000

Testitud mudeli info:
∼40 000 €
Elekter
208 kW
13.2 kWh/100km
Tagavedu
Max 201 km/h
0 – 100 km/h: 5.8 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST