Peale kolme esimest aastat, mil Audi Q-seeriat esindas iseseisvalt vaid 2005. aastal debüteerinud Q7, laiendas alles 2008. aastal Audi nimetatud seeria mudelirivi veidi väiksema ja rahvaautolikuma Q5-ga. 20 turul oldud aastaga on Q5 omandanud Audi valikus aga sisuliselt kõige tähtsama rolli, olnud 2024. aastal tootja enimmüüdud mudel, ning oma kolmandale kümnendile läheb Q5 vastu värske, 2024. aasta lõpus turule toodud kolmanda põlvkonnaga. Audi Q5-e alternatiivideks on näiteks BMW X3, Mazda CX-60, Mercedes-Benz GLC, Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Pace ja Volvo XC60.
Väliselt on Q5 üks esimesi Audi mudeleid tutvustama Saksa autotootja uut disainikeelt ja suunda, mis jätab ruumi mudelite pärandi jätkamiseks, ent tutvustab omajagu sportlikumat ja teravamat visuaali, mis sobib Q5-le valatult. Ei midagi liiga edevat või tähelepanu ahnitsevat, vaid maitsekas, elegantne ja viisakas tervik, millest Q5-e iseloom juba esmakohtumisel igati äratuntav. Audi küllalt loogilise tähistusega mudelirivis asetub Q5 jätkuvalt elektriliste Q4 ja Q6 e-troni vahele, olles eelmisest põlvkonnast nüüd igal teljel veidi suurem. Värvkatte saab Q5 standardis valge ning lisades pakub Audi mudelile viit mustvalget varjundit ja sinist, rohelist, punast ja kuldset tooni.
Ninaosas on Q5-e kerepaneelide ümarus säilinud, kuid pilk on muutunud omajagu teravamaks ja ründavamaks, mille loovad enim kitsad esituled oma konfigureeritava sisedisainiga, kus valikus tervelt kaheksa erinevat mustrit. Põrkeraud on aga tulede vahel märkimisväärselt kahanenud ning minimalistlikumaks on muutunund ka logo viimase peal. Põrkeraual lisavad sisukust osaliselt funktsionaalsed õhuavad iluvõre äärtel ja splitteri kohal, mis uhkema varustuse korral ka omavahel maitsekalt üheks suureks mustaks alaks kokku integreeritud.
Külgvaates paistab enim silma Q5-e värskem ja voolujoonelisem siluett, mis ümarama ninaosa profiili ja kupeelikuma tagaosaga. Veelgi laugemaks kujuneb visuaal aga kupeemaasturliku Sportback keretüübiga. Kerejooned on küljel pigem tagasihoidlikud, kuid silma jäävad laiad nii-öelda õlad tagumiste rataste kohal, iluliist uste alläärel ja rõhutused rattakoobaste ümber. Q5-e veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 18 – 21 tolli ning demoautol olid all mõnusalt õhulise ja sportliku disainiga 20-tollised osaliselt poleeritud veljed.
Tagaosas meenutab uus Q5 veidi Q8 e-troni, omades samuti kerge kalde all olevat tagaakent ning üle luugi ulatuvat tagatuld, mis äärtel suuremateks elementideks laieneb. Tagatuled on samuti konfigureeritava signatuuriga, kuvavad näiteks ohutulede korral sisedisainis kolmnurkasid ning põlevad läheneva keha korral eriti erksalt täies ulatuses. Lisapiduritule saab Q5 küll klassikaliselt ka tiiva servale, kuid lisaks sellele põlevad pidurdades punased ruudukesed ka tiiva all, mis peegelduvad kaasreisijatele tagaklaasi pealt. Huvitav, miks küll kaasaegsemad autod oma informeerivate tuledega veel kaasliiklejatele nii-öelda parkimisandurite eest pole? Põrkeraualt leiame aga veel ühe suure musta värvi ala õhuava imitatsiooniga ning difuusori imitatsiooni äärtelt ka reaalsed väljalaske otsad, mis Audide kontekstis märkimisväärne tagasitulek.






















Veelgi märkimisväärsema uuenduskuuri on Audi disainikeel läbinud aga reisijateruumi poolel, kus kaasaegsema sihiga küllalt domineeriva rolli võtnud suured ekraanid armatuuril. Tõsi, audilik stiil on tervikpildis siiski nii füüsilistes elementides kui tarkvaras säilinud, ent eelkäijatelt küll kuigi palju lahendusi värskemasse ajastusse üle pole toodud. Ekraanide tõttu on mõistagi vähem ruumi jäänud klassikalise disaini jaoks, mille tulemusel pole uus lahendus küll visuaalselt kohati nii eristuv ja omapärane kui eelkäijatel, ent kasutajakogemuselt on audilik mugavus ja tuttav stiilipuhtus siiski esindatud. Materjalide osas esineb madalamal küll ka krabisevat plastikut, kuid tähtsamates kohtades on pinnad kvaliteetsed ja pehmed ning ehituskvaliteet on samuti üksikute eranditega küllalt tasemel. Kokkuvõtlikult võiks öelda, et eelmise generatsiooni Q5 salongiga võrreldes on interjöör läbinud arvestatava arengu, ent kõrgema klassi Audide, nagu A6 ja Q8, salongide tasemeni uus lähenemine preemiumlikkuselt ei küündi.
Nahka ja kunstnahka kombineeriva kattega sportistmed on Q5-s visuaalselt üpris lihtsad ja tagasihoidlikud, ent pakuvad väga toekat ja mugavat asendit ning hoiavad oma jäikade polstrite, ent mitte isegi kuigi kaugele ulatuvate küljetugedega ka reisijaid parajalt sportlikult paigal. Üleüldine asend on linnamaasturlikult kõrge, ent mitte rõhuvalt püstine ja lai elektrilise reguleerimise ulatus koos manuaalselt pikendatava istmepõhjaga võimaldab hea asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida igat kasvu reisijatel. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus, ventilatsioon, massaaž ja mäluasend. Viimane on juhipoolel opereeritav kusjuures uuelt multifunktsionaalselt nupupaneelilt juhiuksel, millel ka nupud peeglite ja tulede seadistamiseks. Nimetatud paneeli tõttu pole uksel aga kuigi head sanga, millest uks kinni tõmmata. Tagareas on istmed küllalt tasapinnalised, lühikese istmepõhjaga ja libedad, kuid võimaldavad 60/40 suhtes reguleeritavusega leida siiski üpris hea asendi ning on uhkeimal juhul varustatud ka soojendusega.
Ruumikuse osas mahutab Q5 olenemata gabariitide suurenemisest jätkuvalt mugavalt kuni neli keskmist kasvu täiskasvanut ning kahemeetrised ei mahu üksteise taha kaasreisija poolelgi. Samas pearuumi kahemeetristele isegi napilt jagub. Demoautos olnud heleda salongipaketi ja Audi minimalistliku ning stiilipuhta disainikeele koostööl on atmosfäär Q5-e salongis koduselt avar ja hubane, ent samas ka kergelt kokpitilik, mille tulemusel jätab sõites Q5 endast oodatust kompaktsema mulje. Naturaalse valguse tagavad meeldivalt suured aknad ja valikuline panoraamkatus ruloo ja luugiga ning öise sõidu meeleolu eest vastutab mitmevärviline ja kohati informatiivne miljöövalgustus hajusvalgustite ja kontuuridega üle terve salongi. Hubasus ja lihtsus on maitsekalt üle edevuse. Esemete hoiustamiseks on esireas keskpärase mahutavusega uksetaskud, telefoni juhtmevaba laadijaga pind keskkonsooli eesotsas, kaks topsihoidjat viimase ees, arvestatava ruumikusega laegas reguleeritava käetoe all ja suur kahetasandiline kindalaegas. Teine rida saab väikesed uksetaskud, võrgud esiistmete seljatugedel ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on Q5 põlvkonna vahetusega kaotanud 30 liitrit ehk mahutavust on uuel mudelil 520 liitrit, mida on vähem kui nii Mercedese GLC-l kui BMW X3-l. Esemete organiseerimist toetavad kotikonksud seintel, haagid nurkades, võrguga tasku ja pingutatud rihm seinal ning arvestatav lisaruum põranda all, kuhu mahub ka ruloostiilis pagasikate. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada praktiliselt olematu künnis, teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes ning elektriline luuk loob ruumile ka igati avara ligipääsu. Viimane on aktiveeritav ka jalaviipega, mille mugavaks kasutamiseks kuvab Q5 maapinnale projektoriga tsooni, kus soovi korral jalaga vehkida.
Suure kumera väliskontuuriga ekraanide paneeli paremal poolel esindab väga kiire ja sujuva opereerimisega multimeediat 14,5-tollise diagonaaliga kõrgresolutsiooniline puuteekraan, mis täielikult reisijate käeulatuses ning suuresti ka nähtavuses. Vaid ekraani vasak alumine nurk võib jääda juhi jaoks veidi rooliratta varju. Tarkvaraliselt on Audi värskele generatsioonile arendanud totaalselt uue lahenduse, mis laenab küll visuaale ja loogikat ka eelkäijalt, kuid pakub tervikuna küllalt teistsugust kasutajakogemust. Koduvaade on jätkuvalt jagatud kolmeks tulbaks, kus elementidest võimalik kokku panna meelepärane vaade, ja kiirteenupud paiknevad kahes tulbas pidevalt ekraani vasakul äärel, mille tulemusel on kogu peamine funktsionaalsus väga lihtsasti ligipääsetav ja kasutatav. Menüü sügavikes võib aga täpsemate seadete leidmiseks ja muutmiseks veidi aega kuluda ning samuti muudavad kohati väikesed valged tekstid ja ikoonid suurel mustal pinnal tarkvara üldpildi visuaalselt veidi kribuks. Tervikuna on multimeedia kasutajakogemus aga siiski küllalt hea ning ainsaks suureks miinuseks on tõsiasi, et ekraanile ei kuvata püsivalt kellaaega. Kaasreisija jaoks pakub Audi 10,9-tollist lisaekraani ka kõrvalistuja ette, mis lisaks klassikalistele funktsioonidele võimaldab näiteks mängida ka mänge, laulda karaoket ning vaadata videoid või kella. Madalamas varustuses asendab kaasreisija ekraani vaid tühi must paneel.
Kliimaseaded on Q5-s integreeritud täielikult multimeediasse, kus eraldiseisev kliimamenüü, ent tähtsamate seadete koorekiht on pidevalt ligipääsetav ka ekraani konfigureeritavalt alläärelt, tänu millele kasutamine tervikuna piisavalt mugav. Helisüsteemi poolest oli demoauto varustatud uhkeima Bang & Olufsen lahendusega, mis peale kerget seadistamist esitab palasid praktiliselt olenemata žanrist ja kõrgele ulatuvast helitugevusest kvaliteetselt ning dünaamiliselt. Küll aga võiks ekvalaiseris saada muuta ka keskmiste sageduste taset.
11,9-tolline täisdigitaalne näidikutabloo on ekraanide paneeli vasakul poolel vabalt läbi rooli ava nähtav ning ei peegelda ka olenemata varjuki puudumisest häirivalt välist valgust. Opereerib ka näidikutabloo väga kiirelt ja sujuvalt ning visuaalid ja graafikad on taas väga stiilipuhtad ja minimalistlikud ning üldpilt kohati mustvalgelt kirju. Tarkvaraliselt on süsteemil sisuliselt vaid üks põhivaade, mis kuvab tsentris juhiabiliste vaadet ning ülemisel ja alumisel äärel täpsemaid andmeid. Nupuvajutusega saab aga lisada äärtele veel kaks täpsemate andmete ala, millele saab juht vastavalt eelistusele sisu valida. Juhi silme ette pakub Audi Q5-le ka informatiivset ja kvaliteetset esiklaasinäidikut.
Elektrilise reguleerimisega rooliratta saab Q5 neljakodaralise, mida kohtasime esmakordselt juba Q4 e-tronis ning mis on oma lõigatud üla- ja alaosa ning üleüldiselt kandilise ilmega küll palju kriitikat saanud, kuid püsib tegelikult tänu ergonoomilisele disainile, kvaliteedile ja parajale läbimõõdule väga mõnusalt ja kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupupaneelid äärmistel kodaratel, mis on küll veidi odava klikiga, kuid võimaldavad tänu süsteemsele asendiplaanile ning kergetele reljeefsustele käsklusi edastada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning püsikiirusehoidja saab jätkuvalt lisakangi roolisamba vasakule küljele. Roolile on saadaval soojendus, kodarate tagant leiame plastist käigulabad ning uhkemas varustuses saab Q5 kolmekodaralise sportrooli.
Jõuallikate ja muu tehnika poolest on uus Q5 saadaval tervelt kuuel erineval kujul, millest kolm klassikalised vedelkütust eelistavad, kaks pistikhübriidsed ning üks sportlikult “S” lisatähisega. Käigukasti saab Q5 läbivalt 7-käigulise automaadi, veoskeemidest on valikus esi- ja nelikvedu ning kõik valikud on identsetena saadaval mõlemale keretüübile.
Kõik kolm nii-öelda tavalist ja klassikalist valikut saavad kapoti alla 150-kilovatise nelja silindriga kaheliitrise. Bensiinimootor on saadaval nii esi- kui nelikveoga, ent valiku ainus diiselajam vaid quattro nelikveoga. Bensiinimootorist on välja pigistatud 340 njuutonmeetrit, mis vastavalt veoskeemile kisub Q5-e nullist sajani 8,6 või 7,2 sekundiga ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse mootorile 6,4 – 7,6 l/100 km. Diiselmootoril on njuutonmeetreid pakkuda 400, mis võimaldavad tal sajani kiirendada 7,4 sekundiga, kulutades kütust keskmiselt 6,3 l/100 km. Tippkiiruseks on kõikidel eelnimetatud mudelitel 226 km/h.
Pistikhübriidsed valikud saavad mõlemad nelikveo ja 185 kilovatti ning 380 njuutonmeetrit arendava kaheliitrise bensiinimootori, ent erinevad elektrilised ajamid, mis asetatud mootori ja käigukasti vahele. Lahjem variant arendab kombineeritult 220 kilovatti ja 450 njuutonmeetrit, mis võimaldavad sajani kiirendamist 6,2 sekundiga, ning uhkem mudel kuni 270 kilovatti ja 500 njuutonmeetrit, mis tõmbavad mudeli sajani 5,1 sekundiga. Elektrienergiat hoiustavad mõlemad versioonid 26-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab umbes 80-kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust ja täiselektrilist sõitu kuni kiiruseni 140 km/h. Tippkiirus on aga pistikhübriididel 250 km/h ning keskmine kütusekulu vastavalt elektrienergia kasutamise osakaalule 2,5 – 8,4 l/100 km.
Valiku lõpetab kõige sportlikum Audi SQ5 quattro, mis saab kapoti alla turbotatud 3-liitrise V6-mootori. Kerghübriidsena arendab viimane kuni 270 kilovatti ja 550 njuutonmeetrit, mis võimaldab nullist sajani kiirendamist 4,5 sekundiga ning tippkiirust 250 km/h. Kütust kaanib viimane aga keskmiselt 8,3 l/100 km.
Audi Tallinna esinduse demoauto puhul saime meie testida nii-öelda tavaliste valikute lipulaeva ehk kaheliitrise bensiinimootoriga versiooni, mille 150 kilovatti ja 340 njuutonmeetrit jõudsid quattro nelikveoga kõikide ratasteni. Nagu tehniliste andmete põhjal eeldadagi võib, siis midagi kuigi emotsioonikat või jalustrabavat sellelt neljasilindriliselt loota ei tasu, kuid igapäevaste toimetustega saab nimetatud ajam siiski kenasti hakkama ning Q5-e suuruse ja massiga ta kindlasti hätta ei jää. Tõsi, kohati toodab mootor küll rohkem häält kui tõmmet, ent tervikuna kasvavad kiirused siiski läbivalt mõistliku tempoga maanteekiirusteni välja. Küll aga reageerib mootor pedaalimistele üpris aeglaselt ning kohati esineb veel kiirendamist vahetult peale pedaali vabastamistki. Sõidurežiimideks on Q5-l Dynamic, Comfort, Efficiency, Off-Road ja Individual ning uuel mudelil enam mootori automaatset seiskumist (Start/stop süsteem) välja lülitada ei saa, mille tulemusel vajab ka paigalseisust startides mootor väikest hetke, mis omakorda innustab rahulikku sõidustiili.
7-käiguline automaatkast vajab järskudel pedaalimistel mõistagi mõtlemisaega, ent vahetab käike väga kiirelt ja sujuvuselt praktiliselt märkamatult. Veoskeemi osas saavad kõik Q5-d peale S-mudeli quattro with ultra technology, mille puhul tegemist esivedu eelistava nelikuga, mis küll Torseni tasemel pidevat nelikvedu ei paku, kui võimaldab Q5-l oma jõu läbivalt väga ettearvatavalt ja stabiilselt edasiliikumisse kanda.
Vedrustuse osas oli demoauto varustatud uhkeima, kvaliteetse ja adaptiivse õhkvedrustusega, mis muudab sõidu iseloomu vastavalt juhi eelistusele. Comfort-režiimis kulgeb Q5 üle künniste ja konarluste väga luksusmaasturlikult, andes juhile teel toimuvast teada, ilma et löögid reisijaid põrutaks või auto üleliia pehmelt ujuvaks muutuks. Kerekaldumisi esineb, kuid masin püsib läbivalt ettearvatav ja kontrollitav. Sportrežiimis muutub Q5 konkreetsema summutamisega iseloomult arvestataval määral tihedamaks ja jäigemaks, mis päris sportlikku sõitu küll ette võtma ei kutsu, kuid dünaamilisi teid võimaldab nautida küll. Roolimine on läbivalt pigem kerge, kuid meeldiva täpsuse ja tagasisidega.
Nähtavus on Q5-e salongist tänu suurtele akendele ja peeglitele igal suunal mõnusalt avar. Gabariitidest on samuti kõik mõõdud juhikohalt üpris hästi tajutavad ning sõites ei jäta mudel endast ka suure lahmaka muljet, omades oma suuruse kohta ka meeldivat pöörderaadiust – 11,5 meetrit. Kaamerad saab Q5 uhkeimal juhul mõistagi igale küljele ning nende kvaliteetseid pilte on võimalik vaadata igaüht eraldi või liidetud ortofotolikus vaates. Samuti kuvatakse ekraanile takistuste kaugust sentimeetrites. Müratase on salongis kergelt esineva rehvimüraga läbivalt meeldivalt vaikne.
Q5-e juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, pimenurga andurid, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, osav sõidurea hoidmine, mis sõidab iseseisvalt üpris kaua ja toob juhi sekkumatuse järel masina lõpuks turvaliselt paigalseisu, liiklusmärkide jälgimine, ristuva liikluse monitoorimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem iseparkimisega.


































Q-seeria nii-öelda keskmise lapsena jätkab uus Q5 sarnaselt eelkäijatele ning ka alternatiividele väga tuttavat ja testitud trajektoori, kombineerides elemente nii uhkematelt kui väiksematelt vendadelt, et pakkuda parajalt ruumikat ning piisavalt preemiumlikku tervikut arvestatavate jõuallikate ning sisuliselt kõikide kaasaegseimate mugavusfunktsioonidega. Q5 spetsiifiliselt on Audi värskendatud lähenemistega võtnud igatpidi kaasaegsema ja värskema vormi, ent pole oma rahuliku, enesekindla ja heas mõttes tavalise iseloomuga lahti lasknud ka Q5-e pärandist, olles uue masina otsija jaoks küllalt kindla peale minek. Hüppa vaid rooli ja naudi esimesest hetkest lihtsalt kvaliteetset ja muretut tervikut.
Q-seeria nii-öelda keskmise lapsena jätkab uus Q5 sarnaselt eelkäijatele ning ka alternatiividele väga tuttavat ja testitud trajektoori, kombineerides elemente nii uhkematelt kui väiksematelt vendadelt, et pakkuda parajalt ruumikat ning piisavalt preemiumlikku tervikut arvestatavate jõuallikate ning sisuliselt kõikide kaasaegseimate mugavusfunktsioonidega. Q5 spetsiifiliselt on Audi värskendatud lähenemistega võtnud igatpidi kaasaegsema ja värskema vormi, ent pole oma rahuliku, enesekindla ja heas mõttes tavalise iseloomuga lahti lasknud ka Q5-e pärandist, olles uue masina otsija jaoks küllalt kindla peale minek. Hüppa vaid rooli ja naudi esimesest hetkest lihtsalt kvaliteetset ja muretut tervikut.
Hind alates: 48 500 €
Testitud mudeli info:
79 900 €
Bensiin
2.0 l I4
150 kW
7.5 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 226 km/h
0 – 100 km/h: 7.2 sec