Olenemata tõsiasjast, et oma esimese X-tähega linnamaasturi tõi BMW turule napilt eelmise sajandi lõpus, saavutas Saksa autotootja Sports Activity Vehicle’ide valik tõelise seeriavormi alles 2003. aastal, mil toodi turule debüütmudeli väikevend X3. Tänaseks on X3 kujunenud laia X-seeria kuldseks keskteeks ning enam kui 20 turul oldud aasta järel jõudis mudel 2024. aastal oma neljanda põlvkonnani. BMW X3-e alternatiivideks on näiteks Mazda CX-60, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC, Land Rover Range Rover Velar, Jaguar F-Pace, Volvo XC60 ja Lexus RZ. Konkurents on seega kahtlemata tihe.
Silmnähtavad muutused saavad loomulikult alguse välisdisainist, milles säilinud küll X3-e kaunid klassikalise linnamaasturi kere proportsioonid ja üleüldine preemiumlikkus, kuid iseloomult on välisilme võtnud sammu hoopis rahulolu ja tagasihoidlikkuse suunas, mille tulemusel ei näe ta eelkäijaga võrdväärselt ründav ja esiplaanile pürgiv välja. Ehk visuaalselt on X3 justkui veidi täiskasvanulikumaks arenenud. BMW küllalt loogilisele numbrikasutusele omaselt jääb X3 mõõtudelt jätkuvalt X1-e ja X5-e vahele, olles põlvkonna vahetusega kasvanud veidi pikemaks, ent kahanenud madalamaks. Alternatiivide seltsis sarnanevad gabariidid enim Jaguari F-Pace’iga. Standardis saab X3 valge värvkatte ning lisades pakub BMW veel üheksat metalliktooni, mille hulgas kuus mustvalget varjundit, kaks sinist ja üks punane valik. Demoautot kattis Arctic Race Blue.
Ninaosas tervitavad vastutulijaid jätkuvalt enim topelt-L-tähed küllalt ümarate esitulede sisedisainis ja neerukujulised iluvõred viimaste vahel, ent erinevalt eelkäija lahendusest on tulede sisedisain võtnud märgatavalt minimalistlikuma ilme ning õhu läbilaskmise funktsiooni enam “neerud” ei kanna. Olenemata sellest loob proportsionaalselt kõrge nina mudelile aga üpris sihikindla ja ülbe pilgu, mida toetavad põrkeraual ka õhuvõtuavad terava splitteri kohal. Kerejooned on ninaosas suhteliselt tagasihoidlikud, kuid pilke püüab näiteks süvistatud ala kapoti tsentris, ning märkimist väärivad ka omapärase tuksuva animatsiooniga suunatuled.
Külgvaates avalduvad kõige paremini X3-e mainitud kenad proportsioonid ja klassikaline linnamaasturi siluett, mis saab alguse konkreetse profiiliga esiosast ja kulgeb kerge langusega üle salongi sirge ja reljeefse tagaosani. Küljel samuti kerejooned kuigipalju masina vormi ei defineeri, ent omapära lisavad süvised küljelaiendites, laiad tasapinnad rattakoobaste ümber, tõusva trendiga küljeakende alläär ja süvistatud ukselingid. Mudeli valuvelje valik laiub läbimõõdu vahemikus 18-21 tolli, kus 18- ja 19-tollised valikud küllalt tagasihoidliku ja ühenäolise disainiga, ent suuremad omajagu silmapaistvamate ja huvitavamate lähenemistega. Demoautol olid all 19-tollised ja kliirensit on uuel X3-l 21 sentimeetrit.
Tagakülg on X3-l kõige sisutihedam, ent pilke tõmbavad jätkuvalt enim tuled, mis kombineerivad sisedisainis eelkäijalt tuttavat valgusriba kontuuri ja üleüldiselt veidi X5-l nähtud noolesaba motiivi. Sportlikkust lisab tagaosale tiib akna kohal ja keskmisest tugevamad kerejooned ning maasturlikku ilmet toetab kõrge difuusoriala põrkeraual, mis ka reaalset väljalaset peidab.
Salongis on revolutsiooni asemel toimunud evolutsioon, mille tulemusel uus sisu küll millegi erakordse või eksperimenteeriva disainiga ei üllata, kuid olenemata sellest näeb ta igati viks ja viisakas ning BMW värskeimale disainikeelele omaselt kaasaegne välja. Lai ekraanide paneel, lahedad poolpuutetundlikud, poolfüüsilised nupupaneelid ustel, tummine rool, omapärased miljöövalgustuse lahendused ja küllalt sõbralik kasutajakogemus loovad ühes küllalt meeldiva ja mugava reisijateruumi kuid visuaali nõrgemate külgedena väärivad mainimist armatuurlaua kõrgus ja püstisus ning suur tühi pind kaasreisija ees. Ehk tõsi, kallimates mudelites on nimetatud disainikeel küll meile varem märgatavalt uhkema, sisukama, preemiumlikuma ja komplekssema ilme jätnud näinud, kuid tervikuna ei saa siiski ka X3-e lahendust kuigipalju laita. Materjalide valik on laialdase tekstiili kasutuse ja puidu imitatsioonidega küllalt hubane ja meeldiv ning ka ehituskvaliteet kenasti tasemel.
Standardis saab X3 tekstiilkattega istmed, ent demoautos pakkusid istumisaset pruunist perforeeritud nahast kattega istmed, mis oma küllalt jäikade, ent mitte kuigi kaugele ulatuvate küljetugedega hoiavad reisijaid mõnusalt toekalt paigal ja pakuvad keskpäraselt sportlikku aset. Lai elektrilise reguleerimise ulatus ja meeldivalt kaugele pikendatav istmepõhi võimaldavad mugava asendi leida igat kasvu reisijatel ning iste on kõrguses liigutatav lausa nii madalale, et kahemeetristelgi harjumatult keeruline üle armatuurlaua teed näha. Samas propageerib madalat istumisaset jällegi kergelt laskeavaliku kujuga tuuleklaas, mille tulemusel ei tundugi üldine asend liikluses linnamaasturlikult kõrge. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus, ventilatsioon ja mäluasend ning huvitaval kombel ei saa X3-s reguleerida turvavöö kõrgust B-piilaril. Tagareas on istmed samuti suhteliselt jäigad ning ka küllalt kitsalt korvikad, sobides paremini väiksemat kasvu sõitjatele, ent pakuvad tervikuna siiski piisavalt mugavat aset kõigile.
Füüsilise ruumiga on X3-s nõnda, et kahemeetriste korral jäävad tagumise välimised põlved juba esiistme tugeva plastmasskatte ja ukse vahele lukku, kuid pearuumi on kõikjal pikematelegi ning selle tulemusel saab mudel nelja keskmist kasvu täiskasvanuga igati hästi hakkama. Jämedate A-piilarite, veidi laskeavaliku tuuleklaasi ja tumeda laepolstri koostööl on atmosfäär salongis küllalt sportlik ja maitsekalt rõhuv. Samas välist valgust jõuab salongi siiski piisavalt, saadaval on ka panoraamkatus ning öist sõitu meeleolustab miljöövalgustus kristalli imiteerivate paneelidega armatuurlaual ja ustel. Atmosfääri muudavad ka sõiduki režiimid, mis lisaks sõiduomadustele näiteks miljöövalgustust ja tarkvarade graafikaid mõjutavad. Esemete hoiustamiseks on esireas keskpärase mahutavusega uksetaskud ja käetoealune laegas, kaks topsihoidjat ja pind kahe telefoni hoidmiseks ning ühe juhtmevabaks laadimiseks keskkonsooli eesotsas, ja väga väike kindalaegas. Teine rida saab võrguga taskud esiistmete seljatugedel, väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on X3-l elektrilise luugi taga kuni 570 liitrit, mida on veidi enam kui uuel Audi Q5-l, ent vähem kui Mercedese GLC-l. Ruum ise on avara ligipääsu ja universaalse kujuga, pagasi organiseerimist lihtsustavad korralik kotikonks seinal, võrguga tasku paremal seinal, veidi lisaruumi põranda all ja haagid põranda nurkades, pagasit katab kvaliteetne ruloo ning pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada praktiliselt olematu laadimiskünnis. Suusaluuki X3 ei saa, ent teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes.
Laia ekraanide paneeli paremal poolel kuvab väga kiirelt ja sujuvalt opereerivat multimeediat kvaliteetse pildiga 14,9-tolline puutetundlik ekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ning napilt ka mugavas käeulatuses. Samas kui ekraan peaks jääma käeulatusest välja, on süsteemi võimalik opereerida ka kiirteenuppude ja kristalse rullikuga keskkonsoolil või häälkäsklustega. Viipekäsklusi uus X3 aga ei toeta. Tarkvaraliselt on kõik peamised funktsioonid ja nende sätted läbivalt küllalt lihtsasti leitavad ja kasutatavad, kuid harjumist võivad vajada üleüldine funktsioonide rikkus ja tihedad menüüruudustikud, kust osasid spetsiifilisemaid seadistusi kohati veidi keeruline leida. Õnneks võimaldab süsteem oma konfigureeritavusega aga igapäevaselt vajaminevad funktsioonid kiiresti ligipääsetavale kohale redigeerida ning ka meelepärase info ja sisukusega koduvaate kokku komplekteerida. Visuaalselt on multimeedia igati nägusa ja ühtselt kaasaegse stiiliga, mille värvipalett varieerub olenevalt sõidurežiimist, ja erilistest funktsioonidest võimaldab X3 näiteks salongistoimuvat laekonsoolis paikneva kaameraga pildistada ja filmida. Kliimaseaded on praktiliselt täies mahus integreeritud multimeediasse, kus eraldiseisev ja loogilise ülesehitusega kliimamenüü. Valikuline Harman/Kardon helisüsteem ei üllata, ent mängib palasid siiski küllalt kõrge helitugevuseni puhtalt ja kvaliteetselt.
Rooli taga kuvab ekraanide paneeli vasakul poolel sõidu ja sõiduki andmeid 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis samuti riistvaraliselt tasemel ning füüsiliselt ka napilt läbi rooli ava nähtav. Tarkvaraliselt on valikus kolm üldisemat asendiplaani ning igale laotusele tervelt seitse erinevat täpsema info valikut, mille tulemusel leidub meelepärase sisutiheduse ja teabega kuva igale maitsele. Visuaalselt kattub lahenduse stiil multimeedia omaga, tänu millele andmed läbivalt lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad. X3-le on saadaval ka informatiivne, kvaliteetne ja suure kuvaga esiklaasinäidik, millel samuti saadaval kuus erinevat vaadet, kus teiste hulgas ka “Curve ahead” vaade, mis täidab sisuliselt kaardilugeja rolli.
Kolmekodaralise ja laia reguleerimise ulatusega rooli saab X3 BMW-dele omaselt jämeda rooliratta ja proportsionaalselt keskpärase läbimõõduga, mis püsib kindlalt ja tummiselt käte vahel, võimaldab erinevaid käsitsusviise ning näeb omapärase alumise kodaraga ka väga stiilne ja sportlik välja. Multifunktsionaalsuse loovad roolile füüsilised nupud ja paneelid äärmistel kodaratel, mis võiksid küll olla veidi reljeefsemad, ent võimaldavad tänu süstemaatilisele asendiplaanile mugavat kasutamist ka pilku teelt tõmbamata. Ainsa miinusena võiks aga jätkuvalt roolipealsed rullikud ennekõike alati helitugevust juhtida. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi ja parempoolsed näidikutablood ning multimeediat, rooli tagant leiame suured, ent veidi pehmed plastist käigulabad, ja roolile on saadaval ka soojendus.
Sõidutehnika poolest on neljanda põlvkonna X3 saadaval neljal erineval kujul, millest kolm tarbivad peamiselt vaid vedelkütust ning üks integreerib pistikhübriidse lahenduse. X3 on igal kujul alati nelikveoline ning jõud jõuab ratasteni läbi 8-käigulise ZF-automaatkasti. Tühimass jääb mudelil kahe tonni kanti ning X3M erimudelit pole BMW veel uuele mudelile tutvustanud.
Võimsuse järjestuses saab valik alguse ainsast diiselkütuse jõul liikuvast mudelist ehk 20d xDrive tähisega X3-st, mille kaheliitrine saadab koostöös väikese elektrimootoriga ratasteni kuni 145 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit, mis võimaldavad sajani kiirendamist 7,7 sekundiga ja tippkiirust 215 km/h. Kütust joob ainus diiselmootor keskmiselt 6,5 l/100km. Nimistu jätkub vaid bensiini tarbiva X3 20 xDrive valikuga, mille nelja silindriga kaheliitrine turboajam arendab kerghübriidselt kuni 153 kilovatti ja 330 njuutonmeetrit. Vastava jõuga kiirendab tema sajani 7,8 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks samuti 215 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse umbes 7,3 l/100km. Elektrienergiat hoiustavad mõlemad kerghübriidid 0,9-kilovatt-tunnises akus.
Seejärel on valikus pistikhübriidne X3 xDrive30e, mille kaheliitrine ja 135-kilovatine elektrimootor arendavad koostöös 220 kilovatti ja 450 njuutonmeetrit. Nimetatud jõuga kiirendab masin nullist sajani 6,2 sekundiga, ent tippkiirus on jällegi piiratud väärtusele 215 km/h. Elektrienergiat hoiustab X3 xDrive30e 19,7-kilovatt-tunnises akus, mis keskmise energiakulu 23 kWh/100km juures võimaldab umbes 85-kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust ja kütust tarbib masin optimaalse akukasutuse korral vaid 1 l/100km.
Valiku lõpetab kõige sportlikum X3 M50 xDrive, mis saab kapoti alla 293 kilovatti ja 580 njuutonmeetrit arendava kolmeliitrise rida-kuus bensiinimootori, mis veab tippmudeli sajani 4,6 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 250 km/h. Nimetatud jõudlusega kaasneb aga suurem janu ning kütust joob viimane keskmiselt 8 l/100km.
Tallinna Inchcape’i demoauto puhul oli meie testida seekord valiku kõige lahjem variant ehk X3 20 xDrive oma neljasilindrilise kaheliitrisega. Olenemata aga tõsiasjast, et tegemist nimekirja eesotsas istuva valikuga, liigub X3 selle ajamiga kiiremini kui tehniliste andmete põhjal arvata võiks ning tervikuna saab see kaheliitrine mudeli kahetonnise tühimassiga üllatavalt usinalt hakkama. Loomulikult kuigi sportlikku minekut temalt oodata ei tasu, ent keskmise linnamaasturi eluviisiga saab ta oma jõudlusega siiski valatult hakkama ning BMW-lik tung emotsiooni pakkuda on temas siiski olemas. Mootor reageerib pedaalmistele kiirelt ja teeb kiirendustel kaheliitrise kohta keskmisest paremat häältki ning kiirused kasvavad piisava tempoga maanteekiirustest kõrgemalgi. Märkimist väärib kusjuures ka selle ajami start/stop süsteemi opereerimise sujuvus, mida ülimalt vähe paigalseisust liikuma asudes tunda. Tänu nelikveole suudab X3 läbivalt oma jõu edasiliikumisse kanda ning tagavedu eelistavana annab veoskeem juhile head tagasisidet sõiduki käitumise kohta, võimaldades soovi korral ka tagumisi rattaid veidi mängulisemale teekonnale suruda. 8-käiguline ZF-automaatkast vajab järsematel pedaalmistel küll veidi mõtlemisaega, ega raiu ka manuaalrežiimis käiguvahetusi märkmisväärselt kiirelt, kuid sobib oma sujuvust tähtsustava iseloomuga valatult igapäevasele linnamaastikule.
Valikulise adaptiivveermikuga on X3-e vedrustus BMW mudelitele omapäraselt küll sportlikult konkreetne, ent samas pole ära unustatud ka linnamaasturile kohast sujuvust ja mugavust, mille tulemusel on sõites teel toimuvast ja auto käitumisest küllalt hästi aru saada, kuid samas ei möödu suuremad löökaugud ja künnised tänu osavale summutamisele häirivalt põrutavalt või väsitavalt. Sellise iseloomuga kutsub uus X3 ka oodatust rohkem kurvilisi teekondi ette võtma, sest kerekaldumisi esineb samuti läbivalt mõnusalt vähe ja auto püsib küllalt sportlikult ja enesekindlalt etteantud trajektooril. Ehk BMW-lik särts pole X3-st põlvkonna vahetusega lahkunud. Roolimine on samuti meeldiva tagasisidega, läbivalt täpne ning muutub sportrežiimis veidi raskemaks.
Nähtavus on X3-e salongist, olenemata tummistest A-piilaritest, igal suunal hea, kuid gabariitidest vajavad kõrge kapoti ja kere pikkuse tõttu vastavalt veidi harjumist nina- ja tagaosa kaugused. Laius on aga küllalt hästi hallatav, mis sest, et pigem jätab juhikohalt masin tegelikkusest laiema mulje. Oma 12,2-meetrise pöörderaadiusega on X3 ka küllalt hästi füüsiliselt manööverdatav ning kitsastes oludes tulevad appi ka parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem iseparkimisega. Pesuritega varustatud kaamerate pildid on kvaliteetsed ning kaamerate otsepilti saab jälgida nii eraldi kui liidetud 3D-vaates. Iseparkimine on osav ning varustatud manöövrite taasesitamise funktsiooniga, tänu millele suudab ta ka kitsastes parkimismajades kuni 50 meetrit nii-öelda tupikust välja tagurdada. Müra osas jõuab salongi maanteekiirustel oodatust veidi rohkem rehvimüra, kuid tervikuna pole seis häirivalt hull.
X3-e juhiabiliste hulgas on pimenurga andurid, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga automaatne hädapidurdamine, keskpärase valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, osav sõidurea hoidmine, mis toob juhi reageerimatuse järel masina turvaliselt paigalseisu, liiklusmärkide jälgimine, ristuva liikluse monitoorimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem iseparkimisega, mis ristuva parkimiskoha korral võimaldab valida ka orientatsiooni.
Nagu sissejuhatuses mainitud, on X3-e puhul tegemist BMW linnamaasturite valiku kuldse keskteega, mis kombineerib uhkemaid funktsioone ja preemiumlikkust valiku ülemisest otsast madalama otsa kompaktsuse ja kättesaadavusega. Odavaks X3-e mõistagi nimetada ei saa, kuid värske mudeli kohta pakub X3 oma hinnasildi eest siiski piisavalt uhket, mugavat ja kasutajasõbralikku tervikut, mis seob äriklassi välimuse meeldivate ja BMW-likult keskmisest kaasahaaravamate sõiduomaduste ning arvestatava praktilisusega.
Nagu sissejuhatuses mainitud, on X3-e puhul tegemist BMW linnamaasturite valiku kuldse keskteega, mis kombineerib uhkemaid funktsioone ja preemiumlikkust valiku ülemisest otsast madalama otsa kompaktsuse ja kättesaadavusega. Odavaks X3-e mõistagi nimetada ei saa, kuid värske mudeli kohta pakub X3 oma hinnasildi eest siiski piisavalt uhket, mugavat ja kasutajasõbralikku tervikut, mis seob äriklassi välimuse meeldivate ja BMW-likult keskmisest kaasahaaravamate sõiduomaduste ning arvestatava praktilisusega.
Hind alates: 49 420 €
Testitud mudeli info:
79 360 €
Bensiin
2.0 l I4
153 kW
7.3 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 215 km/h
0 – 100 km/h: 7.8 sec