2023. aastal juba oma 30. sünnipäeva tähistav Sportage on selle ajaga jõudnud viienda generatsioonini. Viimase uuendusega 2021. aasta lõpus võttis Kia ette suure sammu, integreerides mudelisse hyundailikkust ning sobitades imago rebrändingu läbinud Kia stiiliga. Sportage’i alternatiivideks on näiteks samal platvormil baseeruv Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 ning Nissan Qashqai.
30 aastaga on mudel küll veidi kasvanud, kuid ilmelt on vähenenud klassikaline maasturlikkus. Viimane mudeliuuendus on ajaloo jooksul olnud kõige märkimisväärsem ja suurem. Brändisiseselt jääb Sportage Sorento ning Niro vahele ning suuruselt sobitub eelnevalt mainitud konkurentide hulka. Mudelile pakutakse koguni 22 erinevat värvikombinatsiooni, mille hulgas on klassikalisi halli varjundeid, kui ka pastelseid ning säravaid värve. Me julgeme soovitada ka demoauto erksinist.
Ninaosas on Kia uut Sportage’it disaininud ikka täitsa puhtalt lehelt ning eelmise generatsiooniga on sarnasusi minimaalselt. Komplektse disainiga ninaosas mängivad põhirolli noolekujulised päevatuled, mille nõgususse on hästi valgustavad kaugtuled ning teised tuled peidetud. Klassikaline Kia kaheksakujuline õhuava on küll logo alla alles jäetud, kuid see on üpriski minimaalne, mistõttu on jahutuseks allapoole eraldi õhuava loodud. Stangele on loodud veel must piklik õhuava, mida piiravad sportlikud kerevärvi detailid. Ninaosa disain võib vajada esialgu küll veidi harjumist, kuid tegelikult on nõnda futuristlikule ideele tõsiselt atraktiivne teostus loodud.
Sportage’i küljel on püütud säilitada klassikaline linnamaasturi siluett ning on hoidutud kupeemaasturite trendi sulandumisest. Kia on eelnevaltki väga hästi osanud stiililiselt siduda mudelite külgesid ja ka Sportage’il paistavad küljele säravalt esi- ja tagatuled ning kulgeb kroomliist tagatiivalt küljeakendeni ja must detail tagastangelt uste allosale. Üldiselt on kerejooned pigem voolujoonelised, kuid annavad mudelile kergelt muskulaarse ilme. Uksed on mõnusalt suured, kuid aknad proportsionaalselt pigem väikesed.
Uue Sportage veljevalikus on ligi kümme varianti läbimõõduvahemikus 17–19 tolli. Väiksemad on monotoonsed ning veidi robustse välimusega, kuid sarnaselt demoauto 19-tollistele, on ka teised suuremad veljed mitmekülgsema disainiga. Võrdlemisi suurte rattakoobaste tõttu tasub ka suuruse poolest parima üldilme jaoks valida siiski kõige suuremad veljed.
Tagakülje üldilme on pigem ümar, kuid samaaegselt lisavad sportlikku teravust tagatiib ning väljaulatuvat kerejoont jälgivad tagatuled, mida ühendab must liist üle pagasiluugi. Tagatuled on sarnaselt esimestega matt-tooni ning järgivad ka veidi noole motiivi. Kerepaneelid ise on sujuvad ning kumerad, kuid eripära on loodud värvidega. Musta alaga eraldatud stange alaosale on loodud veel alad helkuritele ja udutuledele ning õnneks pole ka peidetud väljalaskele imitatsioone loodud.
Salongi osas on Kia viimasel ajal ikka meeletuid arenguid läbinud ning uue Sportage’i salongis kajastub taas, kuidas tootja ei väsi lahendusi uuendamast, erinevalt näiteks Saksa tootjatest, kes enne uue disaini välja toomist kasutavad eelmist pea kõikidel oma mudelitel. Kohati on arusaadavalt sarnasusi ka Hyundai salongidega, aga lahenduste kvaliteedi tõttu see ei häiri mitte üks piisk. Salong on stiilne ja ruumikas, täidetud kaasaegsete ja kasutussõbralike tehnoloogialahendustega ning materjalidelt ja ehituskvaliteedilt konkureeriv preemiumtootjatega.
Baasvarustuses on Sportage’i istmed veel tekstiilist, kuid GT-Line varustusest, millega oli varustatud ka demoauto, lisanduvad nahkkatted ning elektriline reguleerimine esireas. Istmed on mugavad ning toetavad väga hästi asendit ka kurvilistel teedel. Esiistmetel on standardvarustuses soojendus ning lisavarustuses ventilatsioon. Tagaistmete soojendus on saadaval vaid lisana.
Ka salongi ruumi osas on Sportage oma gabariite arvestades üpris avar ja praktiline sõiduvahend. Esireas on korralikult ruumi nii kõrgusesse kui ka laiusesse, mistõttu leiavad mugava asendi ka kahemeetrised reisijad. Kui pikemaid sõitjaid on rohkem, võib tagareas jalaruumi veidi väheks jääda, aga nelja keskmist kasvu reisija jaoks on ruumi piisavalt. Avarust lisab salongile juba üpris madalast varustusastmest standardina kaasnev keskmisest väiksema avaga luugiga panoraamkatus ning meeleolu loob mööda konsooli kontuure kulgev mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on salongis mitmeid suuri laekaid ja süviseid, haake ja konkse ning ka juhtmevaba telefonilaadijaga sahtel. 491-liitrine pagasiruum on oma klassis üks suurimaid ning selle muudavad praktiliseks haagid, konksud, muudetava kõrgusega põhi ning 12-voldine pistik. Pealelaadimiskünnis pole väga kõrge ning laheda funktsioonina avaneb Sportage’i pagasiluuk automaatselt, kui võtmega auto tagaküljel veidi seista. Seega pole vaja pagasit kandes käsi vabastada, ega jalaga auto all vehkida.
Vaid kõige lihtsama varustuse korral on mudelile saadaval ainult 8-tollise puuteekraaniga ja kiirtenuppudega multimeediasüsteem, kuid ülejäänud varustusastmed saavad sarnaselt demoautole 12,3-tollise täispuutetundliku ekraani. Juba ainult selle erinevuse tõttu tasub mudelit soetades vältida baasvarustust, sest uhkem süsteem on kordades kasutajasõbralikum ning näeb koos täisdigitaalse näidikuplokiga stiilipuhtam ning kallim välja. Mõlemad lahendused on asetatud samale kumerale pinnale armatuuri ülaossa, kuid ei jää juhi vaatevälja, sest armatuur ise on võrdlemisi madal. Küll aga on ekraan juhist üpris kaugel, mistõttu peavad lühemad reisijad kasutamiseks kehaga ekraani poole kalduma. Tarkvara poolest kasutab Kia veidi visuaalselt muudetud Hyundaide süsteemi, mis on ainult positiivne, sest viimane on varustatud mitmete huvitavate funktsioonidega (mille hulgas ka Android Auto ja Apple Carplay) ning on turul üks loogilisemaid ja mugavamaid. Riistvara poolest on ekraan kvaliteetne ning süsteem ei vaja käskluste läbiviimiseks mõtlemisaega. Valikuline Harman/Kardon helisüsteem on piisavalt vali ning igati kvaliteetne, et ka dünaamiliselt erinevat muusikat esitada.
Kliimapaneel on Sportage’is aga ennenägematul viisil multimeediaga ühendatud. Nimelt on põhiekraani alla lisatud üks piklik ekraan, kus kuvatakse vastavalt soovile kas multimeedia kiirteenuppe või kliimasätteid. Samuti muutub nuppudega kahe füüsilise rulliku funktsionaalsus. Tegemist on ülimalt stiilse, targa, kuid jätkuvalt kasutajasõbraliku lähenemisega.
Kõige algelisema varustuse paigutatakse rooli taha vaid 4,2-tolline teekonna kompuuter, kuid uhkemate varustuste puhul asendub see 12,3-tollise täisdigitaalse näidikute ekraaniga. Uhkema varustuse korral muutub kogu lahendus aga täisdigitaalseks ning juhi ette asetatakse 12,3-tolline ekraan. Süsteem on jällegi kiire, selge ja kvaliteetne, nagu Hyundaidelgi. Juhil on isikupärastamise ruumi vaadete ja kuvatava sõidukiandmete muutmise näol. Laheda funktsioonina kuvatakse suunatule aktiveerimisel vastava poole kellal (spido- või tahhomeetril) sama külje peegli all oleva pimenurgakaamera otsepilti.
Kolmekodaraline Sportage’i rool on mudeli suurust arvestades pigem väike ning ka välimuselt tunduvad mitmekülgsus ja suured kodarad esialgu veidi kohmakana. Proovides selgub aga, et tegemist on väga mõnusa käsitatavusega ja ergonoomilise rooliga. Vasakpoolsel roolikodaral on multimeedia, näidikutabloo ja telefoni nupud ning parempoolsel juhiabiliste nupud. Nupud on piisavalt reljeefsed ja hõreda asetusega, et neid on mugav ka sõites kasutada. Rooli tagaküljel on ka sportlikud käigulabad, mis potentsiaalse omaniku silmis aga võrdlemisi kasutud on. Küll aga on põhjamaalaste jaoks suurepärane standardvarustuses kaasnev roolisoojendus.
Sisepõlemismootoritest pakub Kia Sportage’ile vaid 1,6-liitriseid neljasilindrilisi, kuid olenevalt kütuse tüübist ja hübriidsusest on võimsuse valikuid kokku viis. Käigukastide valikus on 6-käigulised manuaal- ja automaatkast ning ka 7-käiguline automaat. Veoskeemidelt pakutakse esi- ja nelikvedu ning hübriide on nii iselaadivaid, kui ka juhtmega laetavaid. Nõrgeimaks on 85 kW arendav diiselmootor, mis manuaalkastiga esiveolisena sooritab 0-100 km/h kiirenduse 12,1 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 175 km/h ning tarbib keskmiselt 5,3 l/100km. Võimsaim bensiinimootoriga hübriid arendab kombineeritult aga 230 kW, mis automaatkastiga nelikveolisena sooritab eelnevalt loetletud mõõtmistel vastavalt 8,3 sekundit, 193 km/h ning 6,4 l/100km.
Demosõidukiks oli bensiinimootoriga mahehübriid, mis arendab 132 kW ning on varustatud 7-käigulise automaatkastiga, mille kaudu kandub jõud kõikidesse ratastesse. Tegemist on pigem tagasihoidliku ajamiga, mis on arendatud olema rahulik ja sujuv, pakudes nõnda pehmet sõitu. Kohati tekkis aga tunne, et mootor on isegi liiga rahulik, sest isegi Start/Stop funktsiooni deaktiveerimise korral olid pöörded kohalt minekuks liiga madalad ning seetõttu kaasnes kiirendusega väike viivitus. Ka käigukast on üldiselt sujuv ja rahulik. Vahepeal jäi sõites lausa isegi CVT tunne, sest järsematel kiirendustel hoidis mootor sujuvama käiguvahetuse jaoks pöördeid stabiilselt kõrgel. Nelikvedu aitab küll vastutustundlikutel kiirendustel paremini koha pealt liikuma saada, kuid kui vähegi piiri otsida, on tunda, et süsteem eelistab korralikult esivedu. Seetõttu on mudelit isegi libedatel pindadel pigem keeruline külglibisemisse juhatada. Roolimine on aga täpne ja vedrustuse osas on leitud kuldne kesktee, et hoida mudelit sportlikult stabiilsena, kuid pehmendada konarlusi teedel. Väljavaade salongist on avar ja manööverdamisel on abiks väga kvaliteetsed kaamerad ning 360-kraadine otsepilt.
Sportage’i juhiabiliste hulgas on eessõitjaga kokkupõrke ennetamine, pimenurga ning sõiduraja jälgimine, automaatsed kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja, piirkiiruse teatamine, eesmised ja tagumised parkimisandurid ning 360-kraadine kaamerasüsteem.
Uus Sportage on reaalselt üks parimad valikuid mõistliku suurusega linnamaasturite hulgas. Hinna ja kvaliteedi suhe on hea ning varustuse osas on esindatud pea kõik, mida hing igapäevase töö- või pereauto juures ihkab. Kõige selle praktilisuse ja tehnoloogia kõrval on Sportage ka visuaalselt atraktiivne sõiduriist. Meie soovitame soojalt.
Uus Sportage on reaalselt üks parimad valikuid mõistliku suurusega linnamaasturite hulgas. Hinna ja kvaliteedi suhe on hea ning varustuse osas on esindatud pea kõik, mida hing igapäevase töö- või pereauto juures ihkab. Kõige selle praktilisuse ja tehnoloogia kõrval on Sportage ka visuaalselt atraktiivne sõiduriist. Meie soovitame soojalt.
Hind alates: 25 990 €
Testitud mudeli info:
43 920 €
Mahehübriid (bensiin + elekter)
1.6 l I4
132 kW
7.0 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 201 km/h
0 – 100 km/h: 9.0 sec