Mercedes-EQ ehk Mercedes-Benzi elektriautode seeria jõudis esimest korda rahva ette 2016. aastal, kui MB esitles oma Generation EQ kontseptautot. Vaid kolm aastat hiljem jõudsid tänavatele esimesed EQC mudelid ning tänase seisuga on Mercedes maailmale esitlenud juba üheksat erinevat EQ elektrimudelit, mida on konkurentide seisu vaadates võrdlemisi palju. EQE jõudis EQS-i järel aga Mercedese teise elektrisedaanina turule 2021. aastal ning mudelist on tutvustatud juba ka maasturlikku mudelit, mis hakkab kandma nime EQE SUV. Mercedes-Benz EQE alternatiivideks on näiteks Tesla Model S, BMW i4 ja i5, Audi e-tron GT, Porsche Taycan ning Lucid Air.

VÄLIMUS

Võrreldes näiteks Audi e-tronidega ja BMW i-seeriaga on disaini poolest Mercedes-Benz oma elektrilise EQ mudeliseeriaga kõige rohkem eksperimenteerinud ja julgeid muutusi ette võtnud. Idee poolest on EQE puhul tõesti tegemist elektrilise E-klassiga, kuid reaalsuses on klassikaliselt mudelilt üle võetud vaid proportsioonid ja asetus EQ mudelirivis, olles väiksem versioon EQS-ist. Samas on uute EQ mudelite disainis ikkagi midagi ikoonilist, mille tulemusel on mudelid äratuntavalt Mercedes-Benzid. Nagu pea kõik EQ-seeria masinad, on ka EQE väga voolujoonelise ja ümara disainiga, kuid selle tulemusel on ka mudeli õhutakistus väga madal (minimaalselt 0.242). Olles klassikalisest E-klassist sentimeeter pikem ja 11 sentimeetrit laiem, jagab EQE suurusklassi näiteks Audi A6-e ja Volvo S90-ga. Standardis saavad kõik EQE varustused musta kerevärvi, kuid lisavarustuses pakub Mercedes mudelile kaheksat erinevat mustvalget varjundit ning sinist ja punast värvi. Meie arust särab EQE enim isegi valge värvi all.

EQE ninaosas on põhiroll suurel nii-öelda iluvõrel, mis ühendab suuri ja säravaid esitulesid, mis lisaks stiilsele ja minimalistlikule sisedisainile ka suurepäraselt teed valgustavad. Iluvõre ise on täielikult kinnine ning suurt Mercedes-Benzi logo ümbritseb vastavalt varustusele kas üleni väikeste Mercedese logodega või siis vertikaalsete kroomliistudega paneel, millest viimane ka demosõiduki ninaosas oli. Samuti oleneb varustusest ka EQE stange disain. Kõikidel variantidel asub küll alläärel üks piklik funktsionaalne õhuava ja äärtel vaid õhuavade imitatsioonid, kuid uhkematel varustustel näeb kogu disain veidi huvitavam ja sportlikum välja. Silmapaistvamaid kerejooni peale kahe kapotipealse disainjoone ninaosas pole.

Külgvaatel jätkub ülim voolujoonelisus ja kumerus, mistõttu pole EQE-l pea ühtegi tugevamat kerejoont. Proportsioonidelt asub salongiosa pigem taga pool, mille tulemusel on kapotil veidi kupeelikku pikkust, kuid tagaosa on võrdlemisi lühike. Ka siluetis on vaid üksainus terav või silmapaistev element, milleks on tagatiib pagasiluugi kohal. Mitmetasandiliselt paistavad küljel välja vaid tagarataste kohal laienevad “õlad” ja mööda alläärt kulgev sportlik laiend. Samas kogu see puhtus ja siledus annavadki EQE-le väga äratuntava ilme, mis näeb tegelikult võrdlemisi viisakas välja. Mudel on stiilselt maadligi ning vahed on nii kerepaneelide endi, kui ka rataste ja kere vahel mõnusalt kitsad, luues nõnda mudelile väga kvaliteetse auto ilme. Ülima voolujoonelisuse saavutamiseks liiguvad ka ukselingid vastavalt uste lukustusele sisse ja välja. Lahendus on iseenesest lahe ja stiilne, kuid kas ka sama töökindel ja vastupidav, kui klassikaline ukselink? Kuna EQE kapott lihtsalt lahti ei käi, tuleb klaasipesuvedeliku lisada väiksest luugist juhipoolsel esitiival, mis küljepeegli ja esiratta vahel lahti käib.

Standardis saab tava-EQE 19-tollised ja AMG-EQE 20-tollised valuveljed. Lisavarustuses laiub veljevalik aga läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli, millest väiksemad on veidi klassikalisema, täidetuma ja ühepalgelisema ilmega, kuid uhkemad isikupärased ja imekaunid. Testitud mudelil olid all aga põhimõtteliselt lausa 34-kodaralised turbiini ilmet imiteerivad AMG 21-tollised, mis väga omapärastena suurepäraselt EQE alla sobivad. Meie arust sobivad EQE-le proportsionaalselt juba ka 20-tollised, aga parim ilme tuleb ikkagi välja suurimate korral.

Tagaküljel on kerejooned kõige enam märgatavad. Tagarataste kohal laienevad nii-öelda õlad ühinevad pagasiluugi randil, mille kohale on paigutatud ka tagasihoidlik tagatiib, mis ka aerodünaamilist rolli mängib. Visuaalile lisab mitmekülgsust veel suur tagatuli, mis üle terve tagaosa laiub ja oma detailse disainiga stiili lisab. Stange on taas võrdlemisi ümara kujuga, kuid omapära lisavad õhuavade imitatsioonid tagarataste juures ja võrdlemisi kõrgelt algav difuusoriala, mis aerodünaamilist rolli ei paista mängivat. 

Seega kokkuvõttes pole EQE disaini juures küll paljust rääkida, aga peab tõdema, et tegelikult on üdini ümar ja esmapilgul võõras paistev EQE siiski päris atraktiivne.

INTERJÖÖR

Küll aga pole EQE omapärane ja voolujooneline välimus mudeli kõige meeldejäävam pool, sest veelgi enam üllatab mudel oma sportlikkust ja luksust kombineeriva salongiga, mis sobib samaaegselt nii sport-, kui luksusautole. Kõik lahendused ning funktsioonid ja terviklik disain on üdini läbi mõeldud ja selle tulemusel on EQE salong üks turu kaasaegsemaid ja futuristlikumaid valikuid. Interjööri säravaimaks täheks on loomulikult hiigelsuur MBUX Hyperscreen paneel armatuuril, mis asetseb üle 120 sentimeetri laiusena äärmiste stiilsete turbiinikujuliste ventilaatorite vahel, olles kõige suuremal alal lausa ka 30 sentimeetrit kõrge ning peites enda taga lausa kuni kolme eraldiseisvat ekraani. Ehituskvaliteet on otse loomulikult veatu ning materjalid üle terve salongi uhked, mugavad ja luksuslikud.

Testitud mudel oli varustatud nappa nahkkattega istmetega, mis näevad küll visuaalselt lihtsad ja tasapinnalised välja, kuid tegelikult pakuvad väga mugavat reisimiskogemust.  Polstrid on küll pigem kõvad, kuid tugevad küljetoed, suur istmepõhi, sportlik asend ja rohke reguleerimisruum võimaldavad igas kasvus sõitjatel leida asendi, mis ei väsita ka pikemate teeotsade korral. Küll aga sunnib võrdlemisi kõrge armatuur veidi kõrgemat istumisasendit. Äärmistele kohtadele on saadaval istmesoojendus ja esiistmetele veel ventilatsioon, mälufunktsioon ja elektriline reguleerimine, mille käsitamine käib Mercedestele omaselt ukse pealt.

Ruumi on EQEs nõnda, et kaks kahemeetrist mahuvad üksteise taha reisima küll, kuid see on ka praktiliselt maksimum, sest sellisel juhul jääb tagareas juba nii jala-, kui pearuumi väheks. Salongi atmosfäär on üldiselt fokusseeritud ja heas mõttes sportlikult sünge, kuid seisu aitavad avaramaks ja leebemaks muuta valikuline panoraamkatus ja miljöövalgustus, millel kümneid erinevaid staatilisi ja dünaamilisi režiime, millest kõige aktiivsem koguni juhi pedaalimistele reageerib. Hubasemaks öiseks sõitmiseks saab kõik ekraanid peale näidikute ka välja lülitada, et need pimedal ajal silme ees ei kriiskaks. Esemete hoiustamiseks on keskkonsooli sisene tasku, millele saab ligi konsooli külgedelt, kaks suuremat laegast konsooli peal ja pigem väiksed uksetaskud ning kindalaegas.

Pagasiruumi pakub EQE 430 liitrit, mida on küll rohkem, kui Taycanil ja e-tron GT-l, kuid vähem, kui teistel eelnimetatud konkurentidel, ning kuna Taycanit ja e-tron GT-d võiks rohkem pidada sportautodeks, on EQE-l pagasiruumi ühe elektrisedaani kohta pigem vähe. Lisaks ei avane pagasiluuk ka luukpärana, mille tulemusel on suuri esemeid veidi keerulisem peale laadida. Laadimiskünnis on sedaanile omaselt keskpärase kõrgusega ning praktilisust lisab väike võrguga lisatasku pagasiruumi vasakul äärel. Olenemata suurest ninaosast pole EQE-l ka kapotialust lisalaegast.

Multimeedia kuvamiseks asub Hyperscreeni tsentris suur 17.7-tolline kuusnurkne puuteekraan, mis on asetuselt küll kenasti reisijate käeulatuses, kuid võib kohati mõne nurga all välist valgust peegeldada. Uhkemate varustuste korral asetatakse eraldiseisev 12.3-tolline puuteekraan ka kõrvalistuja ette. Mercedese lahendustele omaselt on multimeedia tarkvara väga üheselt mõistetav, loogiline ja kiire. Funktsioone ja seadistusi on küll palju, kuid nende leidmine ja kasutamine ei nõua suurt vaeva. Ka visuaalselt on Mercedesel väga kindel oma stiil, mis toetab terviklikku kasutajakogemust. Kõrvalistuja ekraan kuvab kaasreisija puududes VISION AVTR kontseptauto renderdust, kuid sõitja olemasolul saab ta ka oma kuval kõiki peamisi multimeedia funktsioone seadistada.

Üksikuid seadeid, seal hulgas helitugevust saab reguleerida piklikult puutetundlikult lisapaneelilt, mis asetatud keskkonsoolile, kahe laeka vahele. Kasutamise hetkel on lahendus küll mugav, kuid muul ajal võib käe konsoolil toetamine tahtmatuid käsklusi edastada. Helisüsteemi poolest oli testitud mudel varustatud valikulise Burmester helisüsteemiga, mis sai olenemata muusikažanrist ja helitugevusest alati selge ja kvaliteetse esitamisega hakkama. Kliimasätted on integreeritud küll multimeediasse, kuid tänu fikseeritud asukohale ja pidevalt nähtaval kohal olemisele, on nende kasutamine tegelikult isegi selge ja mugav.

Kõige lõpuks on sama Hyperscreeni taga ka rooli taga asuv 12.3-tolline täisdigitaalne näidikuekraan. Visuaalselt on küll kolme ekraani ühendav paneel väga vinge, kuid olles terves ulatuses sama kalde all, tähendab see ka seda, et näidikute ekraan pole juhi vaatega risti, mis põhjustab esialgu harjumatut kuva moonutust. Asetusega aga näidikutabloo nõrkused lõppevad, sest muus osas pole taas väga millegi üle kurta. Ekraan on väga kõrge resolutsiooniga ning paistab kenasti läbi rooli ava välja. Süsteem töötab kiirelt ning võimaldab vastavalt juhi soovile nii info tüüpi kui vaateid vahetada. Viimaste hulgas on nii futuristlikke, abstraktseid, kuid ka klassikalisi kellade disainile toetuvaid. Kõikidel vaadetel on kuvatu väga selgesti leitav ning selle kõige tulemusel on EQE-l üks väga intuitiivne näidikutabloo. Mudelile on saadaval ka esiklaasinäidik, mida küll demosõidukil polnud, kuid see-eest täitsid sarnast rolli projektorid esituledes, mis hoiatusmärke sõna otseses mõttes tee peale kuvasid.

Testitud AMG mudelil oli rooli kohal üks võrdlemisi ümmargune, pigem väikese läbimõõduga, Alcantara- ja nahkkattega kolme-, või isegi viiekodaraline. Tegemist on väga mõnusa rooliga, mille ergonoomiline kuju tagab kindla käte vahel püsimise, mis võimaldab ka sportliku sõidu harrastamist. Materjalide valik on laitmatu ja rool tundub käte vahel väga kvaliteetne ja vastupidav. Klassikalist multifunktsionaalsust lisavad äärmisele neljale kodarale paigutatud 18 erinevat puutetundlikku nuppu või pinda. Ülemise vasaku kodara nupud juhivad näidikutablood, parema kodara nupud multimeediat. Alumise vasaku kodara nupud aga juhiabilisi ja parema nupud käed-vaba süsteemi. Üldiselt paistab lahendus esialgu küll segane ja tüütu, kuid peale paari harjumiskorda on lahendus tegelikult isegi üllatavalt kasutajasõbralik. AMG roolil ei saa multifunktsionaalsus piirduda aga tava-lülititega, mille tarbeks on rooli tsentri alumistel nurkadel kaks dünaamika nupp-ekraani, millest parempoolne seadistab sõidurežiime ning vasakpoolne täpsemaid sõidu seadistusi nagu näiteks vedrustuse jäikus, mootori responsiivsus ja esitatava mootorimüra tase. Rool on juba standardist ka elektrilise soojendusega.

SÕITMINE

Mercedes-Benz EQE on saadaval seitsme erineva tehnilise konfiguratsiooniga, mis erinevad üksteisest võimsuse, aku mahutavuse ja veoskeemi poolest. Saadaval on viis erinevat võimsust, kaks akupaki suurust ning taga- ja nelikvedu. EQE tühimass on olenevalt varustusest ligikaudu 2.3 – 2.5 tonni.

Väiksemat, 89 kilovatt-tunnist akupakki kasutavad EQE lihtsaimad variandid, ehk 300 ja 350, mis on mõlemad ka tagaveolised ja ühe mootoriga. EQE 300 mootor arendab 180 kW, mille jõul suudab mudel kiirendada sajani 7.6 sekundiga ja saavutada maksimaalseks kiiruseks 210 km/h. Tarbides samaaegselt keskmiselt 17 kWh/100km, läbib EQE 300 ühe laadimiskorraga ligikaudu 520 km. EQE 350 saab aga 215 kW arendava elektrimootori, mis saavutab maksimaalseks kiiruseks samuti 210 km/h, kuid kiirendab võimsamana sajani vaid 6.4 sekundiga. EQE 350 tarbib samuti keskmiselt 17 kWh/100km, mistõttu läbib ka tema laadimistäiega ligikaudu 520 km. 89 kilovatt-tunnist akut kasutavad 300 ja 350 toetavad maksimaalselt 120 kilovattist kiirlaadimist, mille korral võtab aku põhiosa laadimine ligikaudu pool tundi, mis teeb laadimise keskmiseks kiiruseks 650 km/h.

Järgnevalt kasutavad 90.6 kilovatt-tunnist akupakki EQE 350+, EQE 350 4MATIC ja EQE 500 4MATIC. 350+ ja 350 4MATIC mootorid arendavad sarnaselt eelmainitud 350 mudelile 215 kW, mistõttu on ka nende mudelite maksimaalne kiirus 210 km/h ning sajani kiirenduse aeg 6.4 sekundit. Tarbides keskmiselt samuti 17 – 18 kWh/100km, kuid kasutades veidi suuremat akut, suudavad 350+ ja 350 4MATIC läbida akutäiega üle 550 kilomeetri. EQE 500 mootorid arendavad aga 300 kW, mis kiirendavad nelikveolisena mudeli sajani 4.7 sekundiga. EQE 500 tippkiirus on 210 km/h ja keskmine energiakulu 19 kWh/100km, mis võimaldab nimetatud variandil läbida laadimiskorraga veidi üle 500 kilomeetri. Uhkema akuga EQEd võimaldavad maksimaalselt 142 kilovatist kiirlaadimist, mille korral võtab põhiosa laadimine veidi alla 30 minuti ja selle tulemusel on laadimise keskmine kiirus 750 km/h.

Mudelirivi tippu kaunistavad aga Mercedes-Benz AMG sport-osakonna elektrisedaanid EQE AMG 43 4MATIC ja EQE AMG 53 4MATIC+. Nimetatud sportmudelid on loomulikult nelikveolised ning kasutavad eelnevalt mainitud 90 kilovatt-tunnist akut, kuid erinevad märgatavalt võimsuse ja suutlikkuse poolest. AMG 43 saab kummalegi teljele elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 350 kW, suutes seega 2.6-tonnise EQE kiirendada sajani vaid 4.2 sekundiga. Maksimaalne kiirus on aga sarnaselt eelmistele piiratud 210 km/h peale. Tarbides keskmiselt 21 kWh/100km, suudab AMG 43 läbida akutäiega ligikaudu kuni 450 km. AMG 53 4MATIC+ mootorid arendavad aga kombineeritult 460 kW, mille tulemusel kiirendab kõige kiirem elektri-AMG sajani 3.5 sekundiga, kogudes hoogu kuni kiiruseni 240 km/h. Võimsaim EQE tarbib keskmiselt 21.5 kWh/100km, mille põhjal läbib nimetatud mudel laadimistäiega 420 km. Mõlemad AMG mudelid võimaldavad samuti maksimaalselt 142 kilovatist kiirlaadimist, mille korral võtab põhiosa laadimine veidi alla poole tunni, mis teeb laadimise keskmiseks kiiruseks 720 km/h.

Veho Mercedes-Benzi esinduse demoauto näol testisime meie EQE seeria teist kõige võimsamat varianti, ehk AMG-osakonna käe alt läbi käinud Mercedes-Benz EQE AMG 43 4MATIC’ut, mille mootorid arendavad 350 kW. Olenemata sellest, et EQE AMG 43-e tühimass on üle 2.5 tonni, on nendes mootorites siiski piisavalt rammu, et mudel sportautodele omaselt maanteekiirustele kiirendada. Kiirendus on terav ja lineaarne ning kuna üks õige Saksa auto on loodud ka autobahnil liiklemiseks, jagub mudelil kiirendusjõudu ka 100+ km/h kiirustele. Viimastele omaselt on mudelil ka väga head ja täpsed pidurid, mis auto ka suurtelt kiirustelt stabiilselt ja kiirelt paigalseisu tõmbavad, ilma et oleks tunda ketaspidurite ja rekuperatsiooni taseme vahet. Rekuperatsiooni astmeid on muide mudelil kolm, kuid kahjuks ei võimalda ka kõige tugevam ühepedaalisõitu. Mootorihäält EQE-st loomulikult ei kostu, kuid reisijate elamuse võimendamiseks saab aktiveerida kõlaritest esitatava tehishääle, mis vastavalt pedaalimisele futuristlikke helisid mängib. EQE võimaldab ka Race start (Launch control) funktsiooni, mis elamuse võimendamiseks enne piduripedaali vabastamist heliefekte esitab ning autot kohapeal veidi jõnksutab, ning kui piduripedaali lahti lased, kostub istmessetõmbava kiirenduse taustal kõlaritest justkui raketi starti imiteeriv heli. Seega elamuse poolest EQE kedagi külmaks ei tohiks jätta.

Ka teiste sõiduomaduste poolest on EQE üks väga meeldiv sõiduvahend. Vedrustus peidab edukalt auto 2.5-tonnist massi, pakkudes küll sujuvat, kuid mitte häirivalt hõljuvat sõitu. Lisaks hoiab vedrustus mudeli teega kenasti paralleelselt ning annab auto käitumisest juhile täpset tagasisidet. Ka roolimine on väga täpne ning parajalt raske, mis lisab sõidule stabiilsust ja kontrollitavust.  Välise müra tase on olematu. Nähtavus on suurepärane ettepoole, kuid veidi piiratud keskmisest tahavaatepeeglist. Mudeli gabariidid on isegi võrdlemisi hästi tajutavad ning kõige rohkem vajab harjumist masina laius. Manöövedamisel tulevad kasuks tagarataste keeramine, mis langetab ligi viiemeetrise EQE pöörderaadiuse vaid 10.7 meetrile, ja väga kvaliteetse kuvaga 360-kraadine kaamerasüsteem koos iseparkimisega.

EQE juhiabiliste hulgas on automaatsed kaugtuled, pimenurga jälgimine, sõiduraja hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja, kiiruspiirik, liiklusmärgi tuvastus, automaatne hädapidurdamine, külgkokkupõrke ennetamine ning töökindel ja 100% autonoomne iseparkimine koos mudelit ümbritsevate parkimisanduritega ja kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemiga.

Kellele?

Just nagu E-klass on sisepõlemismootoriga luksusauto neile, kes soovivad igapäevaselt dünaamilist sõitu nautida, on EQE elektriline luksussedaan neile, kellele meeldib rool enda kätte võtta ja igapäevaselt mugavat sõitu nautida. Vastupidiselt näiteks S-klassile ja EQS-ile, kus paljud veedaksid juba parema meelega aega kaasreisijana. Võimekuse, praktilisuse ja sõiduulatuse poolest on EQE valmis olema ka pereauto, millega ka Eesti peal ringi tiirutada. Natuke jääb aga küsitavaks AMG versioonide vajalikkus, sest vastava jõudluse ja suutlikusega EQE vastu astuvad Taycan ja RS e-tron GT, mis on veidi rohkem juhi sõiduelamusele ja sportlikkusele keskendunud mudelid. Kuid kindlasti leidub ka neid juhte, kes üht ülikiiret luksussedaani ihaldavad, ja selleks olukorraks on EQE AMG üks parimatest valikutest.

Just nagu E-klass on sisepõlemismootoriga luksusauto neile, kes soovivad igapäevaselt dünaamilist sõitu nautida, on EQE elektriline luksussedaan neile, kellele meeldib rool enda kätte võtta ja igapäevaselt mugavat sõitu nautida. Vastupidiselt näiteks S-klassile ja EQS-ile, kus paljud veedaksid juba parema meelega aega kaasreisijana. Võimekuse, praktilisuse ja sõiduulatuse poolest on EQE valmis olema ka pereauto, millega ka Eesti peal ringi tiirutada. Natuke jääb aga küsitavaks AMG versioonide vajalikkus, sest vastava jõudluse ja suutlikusega EQE vastu astuvad Taycan ja RS e-tron GT, mis on veidi rohkem juhi sõiduelamusele ja sportlikkusele keskendunud mudelid. Kuid kindlasti leidub ka neid juhte, kes üht ülikiiret luksussedaani ihaldavad, ja selleks olukorraks on EQE AMG üks parimatest valikutest.

Auto andmed

Hind alates: 70 200

Testitud mudeli info:
132 500 €
Elekter
350 kW
~21,6 kWh/100km
Nelikvedu
Max 210 km/h
0 – 100 km/h: 4.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST