2020. aastal tutvustas Nissan oma esimest elektrimaasturit Ariya, mis jõudis lõpuks tootmisesse alles 2022. aasta algul. Elektriautode maastik pole Nissanile muidugi võõras, sest juba üle kümne aasta on Jaapani autotootja kanda kinnitanud menuka Leafiga. Ariya on aga justkui uue ajastu märk Nissani teekonnal, olles tutvustajaks tootja värskele elektrimasinate platvormile ning disaini suunale. Nissan Ariya jagab platvormi Renault Megane E-Tech’iga ning tema alternatiivideks on näiteks Škoda Enyaq iV Coupé, Volkswagen ID.5, Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5.

VÄLIMUS

Ariya disaini osas on Nissanil õnnestunud üks väga omapärane ja futuristlik kujundus, kus on integreeritud elektriautodele omane kaasaegsus ja klassikalistelt Nissanitelt ikooniliseks kujundenud disainielemendid, tänu millele on Ariya äratuntavalt uus ning Nissanilik. Samas pole Ariya aga ka liialt sarnane oma fosiilkütuseid tarbivate vennastega. Suuruse poolest on Ariya Nissani mudelirivis kõige sarnasem Qashqaiga ning eelnimetatud alternatiivide hulgas sarnaseim Audi Q4-ga, jagades seega suurusklassi veel näiteks Honda CR-V-ga ja Ford Kugaga. Nissan pakub Ariyale viite erinevat kahetoonilist ning nelja ühetoonilist värvilahendust, millest enamused mustvalged, kuid leidub ka sinist, punast ja kuldset vasekarva. Standardis on Ariya hall.

Ariya ninaosas hõivab kõige suurema ala must nii-öelda iluvõre ehk ilupaneel, mis oma muutuva laiuse ja kuju tõttu Ariyale kergelt Mercedes-Benzi EQ-seeria mudelite hõngu lisab. Õhuava funktsiooni ilupaneel küll ei täida, kuid visuaalselt muudab viimane Ariya ninaosa teravamaks, sidudes üle ninaosa ulatuvana visuaalselt kitsad esituled ning nurgakujulised päevatuled, mis nürinurkadena ilupaneeli kontuuri järgivad. Esituled ise on valgustavause poolest võrdlemisi keskpärased ning ilupaneelilt leiame veel ka reljeefse Nissani logo. Kerekumeruste osas on ninaosa üldiselt võrdlemisi mitmekülgne ja looklev ning erinevalt ümarast kapotist, leiame põrkeraualt ka paar teravamat kerejoont. Stangel leiame äärtelt funktsionaalsed õhuvoolu suunajad ning trapetsikujulise õhuava, mille all ka jõuline splitter.

Küljele liikudes avaldub Ariya voolujooneline siluett, mille tõttu on meie arust Ariyat õigem nimetada kupeemaasturiks. Siluett saab alguse kergelt kandilisest ninaosast ning kulgeb siis kumeralt tuuleklaasini. Seejärel lisab siluetile kontuuri hõbedane liist, mis akende kohalt ühe kaarena praktiliselt tagatuledeni laiub. Tagaosa on profiilis taas veidi kandilisem ja rõhutatum. Külgvaatele lisavad sportlikust langev katus koos tagaakna kohale ulatuva tagatiivaga ning jõulised põrkerauad teravate splitteri ja difuusori alaga. Külg on suuremas osas kumer ja voolujooneline, kuid isikupära loovad ka üksikud tugevamad kerejooned. Maasturlikkust loovad aga suured rattakoopad, mida ümbritsevad laiad mustad liistud, ja alläärt ümbritsev must riba. 

Veljevalikus pakub Nissan Ariyale vaid kahte tüüpi valuvelgesid läbimõõtudega 19 ja 20 tolli, mis mõlemad kaetud aerodünaamiliste katetega. Selle tulemusel on veljed pigem kinnise disainiga ja olulisemat rolli mängib suurus, mistõttu soovitame meie Ariyale valida 20-tollised. Demosõidukil olid all 19-tollised veljed.

Tagaküljel tõmbab kõige rohkem tähelepanu ning muudab Ariya äratuntavaks üle tagaosa laiuv tagatuli, mis äärtel veidi alla langeb. Viimase tsentri all on ka Nissan laiuvalt välja kirjutatud. Tagatule kohal asub korraliku kalde all olev tagaklaas, mille kohal omakorda kahe läbiva avaga sportlik tagatiib. Vaid kojamees võiks olla näiteks tiiva alla ära peidetud. Kerekuju poolest on tagakülg üldiselt üpris jõuline ja muskulaarne, mida toetavad suured elemendid ja tugevad kerejooned. Põrkeraual mängib peamist rolli suur kahevärviline difuusori imitatsioon, mis lisab Ariyale sportlikkust.

INTERJÖÖR

Sarnaselt Ariya uudsele ja julgele välisilmele, on Nissan ka oma uue elektrimudeli salongile julgelt ja loovalt lähenenud. Ariya interjöör näeb väga kaasaegne, kergelt aasiapärane ja üllatavalt kallis ja luksuslik välja. Tõsi, materjalide osas leidub ka omajagu plastikut, kuid armatuurilt leiame ka seemisnahka ning puiduimitatsiooni, mida eraldab pronksikarva liistuga ventilaatorite horisontaal. Vinge lahendusena ei ulata keskkonsool armatuurini, vaid seda saab hoopis elektriliselt pikiteljel liigutada, mis võimaldab avada ka läbikäigu esimese rea istmete vahel. Viimase ainsaks miinuseks aga see, et konsooli kõige tagumises asendis avaneb kaasreisijale ligipääs juhi pedaalidele, mille tulemusel saab Ariyat reaalselt kõrvalistuja kohalt opereerida. Ehituskvaliteet on salongis võrdlemisi hea.

Istmete osas saab Ariya kergelt korvikad ja mõnusalt toekad istmed, mis hoiavad tänu jäikadele tugedele ja istmepindadele reisijaid väga edukalt omal kohal. Üldine asend on pigem maasturlikult püstine, kuid tänu arvestatavale reguleerimise ulatusele, leiab pea igat kasvu reisija endale meelepärase ja mitte-väsitava asendi. Pikemat kasvu reisijate jaoks võiks istmed vaid veidi madalamale liikuda. Istmetele on saadaval elektriline reguleerimine, soojendus ning ventilatsioon. Istmekatted on standardis tekstiilist ja nahast, kuid nagu demosõidukil, pakutakse uhkematele varustustele ka veidi luksuslikumat naha ja seemisnaha kombinatsiooni. Tagareas on istmed tasapinnalisemad ja asendi osas veidi harjumatu vaid keskmisest väiksem kõrguste vahe istmepõhja ja põranda vahel, mis soosib veidi kükitavat istumisasendit.

Ruumi on Ariyas masina välisgabariite arvestades isegi võrdlemisi palju, mahutades pikiteljel üksteise taha lausa kaks kahemeetrist. Ka pearuumi on mõlemas reas kahemeetristelegi, mille tulemusel saabki Ariya üllataval kombel ka nelja kahemeetrisega hakkama. Laiuse osas päris viite täiskasvanut aga masinasse mugavalt ei mahuta. Atmosfäär on hubane, avar ning isegi veidi luksusliku ilmega, tänu millele on Ariyaga väga meeldiv ringi liikuda. Välisele valgusele tagab ligipääsu suur luugiga panoraamkatus ning pimedal ajal sõites aitavad meeleolu luua miljöövalgustuse paneelid, mis omapärase mustriga kaetud. Esemete hoiustamiseks on väike kindalaegas, suured uksetaskud, topsihoidjad konsooli eesotsas ja juhtmevaba laadimise pinnaga väike käetoe alune laegas. Konsoolil asuvate nuppudega saab aga elektrooniliselt avada ka lisa sahtli, mis multimeedia alt elektriliselt välja sõidab.

Pagasiruumi on Nissan Ariyal olenevalt veoskeemist 408 või 466 liitrit, mida on küll eelnimetatud alternatiividega võrreldes pigem vähe, kuid tänu universaalsele kujule on Ariya pagasiruum siiski konkurentsivõimeline. Mugavamaks kasutamiseks avaneb pagasiluuk kõrgele ning pagasiruumi põrand on laadimiskünnisega tasa. Pagasit aitavad organiseerida haagid ning pea olematud konksud.

Armatuurist välja ulatuva ekraanide paneeli paremalt poolelt leiame 12.3-tollise puuteekraaniga multimeedia kuvari, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses. Lisaks puutetundlikule ekraanile asub paar lisa puutenuppu veel ekraani vasakul äärel ning ekraani alt leiame ka füüsilise meedia vahetamise lüliti ning helitugevuse rulliku. Riistvaraliselt on multimeedia väga selge kuvaga ning kui üksikud ebasujuvad animatsioonid välja arvata, jookseb süsteem ka võrdlemisi sujuvalt. Tarkvaraliselt on multimeedia võrdlemisi loogilise ülesehitusega, võimaldades opereerijal ka endale meelepärase avakuva elementidest kokku panna, ning ka visuaal on üldiselt üheselt mõistetav ja selge, kui välja arvata üksikud väikesed ikoonid ekraani äärtel, millele kohati sõidu ajal liialt tülikas pihta saada. Demosõiduk oli varustatud valikulise Bose helisüsteemiga, mis tavaoludes esitab lugusid igati kvaliteetselt ja dünaamiliselt, kui heli valjenedes kaotab märgatavalt puhtust. Kliimasätete osas on küll suurem osa valikuid integreeritud eraldiseisvale multimeedia vaatele, kuid õnneks on peamised valikud Nissan puutenuppudena integreerinud ka puiduimitatsioonile armatuuril, mis näevad väga head ja omapärased välja ning mida on ka igati mugav kasutada.

Ekraanide paneeli vasakult poolel leiame rooli tagant standardse täisdigitaalse näidikutabloo, mis kuvab sarnaselt multimeediale teavet 12.3-tollisele ekraanile, kuid mille ekraan asub reisijatest veidi kaugemal. Sellise paiknemisega on näidikuekraan kenasti terves ulatuses läbi rooli ava juhile nähtav, ilma et kuvatud info ka välise valguse peegelduste taha saaks varjuda. Riistvaraliselt opereerib süsteem varasemalt testitud Nissanite omadest kiiremini ja sujuvamalt ning tarkvaraliselt on näidikute visuaalid selged ja info kiiresti üles leitav. Tähtsamaid sõiduki andmeid kuvatakse alati ekraani äärtel, kuid täpsema teabe leidmiseks on Ariya näidikutablool kaheksa põhivaadet, millest mõned ka omakorda alamvaadetega. Seega saab iga juht valida endale meelepärase infoekraani, ilma et põhiandmed kaduma läheksid. Ariyale on saadaval ka esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab Ariya uhiuue disainiga kahekodaralise, mille rooliratas proportsionaalselt pigem väikese läbimõõduga ning sportroolidele omaselt alt sirge. Rooli kvaliteetsed materjalid, hea ehituskvaliteet ning lihtne ja ergonoomiline disain võimaldavad mitmeid käsitsemisviise ning tagavad kindla käte vahel püsimise. Vaid väiksematele kätele võivad kodarad kinni haaramiseks veidi jämedad olla. Multifunktsionaalsuse osas on Nissan kodaratele kokku paigutanud aga lausa 12 nuppu ning ühe rulliku ja lüliti, mis füüsiliste nuppudena piisavalt reljeefsed, loogilise asetusega ja valgustatud. Selle tulemusel on nuppe võrdlemisi lihtne üles leida ja kasutada. Vasakpoolsed juhivad multimeediat ja näidikuid ning parempoolsed juhiabilisi. Roolile on saadaval elektriline reguleerimine, mis seotav ka mäluistmetega, ning roolisoojendus.

SÕITMINE

Nissan Ariya on saadaval kahe erineva akupakiga ning suurem akupakk veel omakorda ka kahe erineva veoskeemiga ehk ka nelikveoga, mille korral asub kummalgi teljel üks elektrimootor. Paljud tootjad on oma lihtsamatel elektriautodel eelistanud küll tagavedu, kuid Ariya on standardis esiveoline. Ariya tarbib keskeltläbi 18 kWh/100km ning suudab seega tootja andmeil läbida akutäiega kuni 530 kilomeetrit. Mudeleid eristatakse aku mahutavuse järgi ning nelikveoline mudel saab mudelitähise lõppu e-4ORCE. Kõik mudelid toetavad maksimaalselt kuni 130-kilovatist kiirlaadimist.

Kõige lihtsamaks valikuks on 63-kilovatt-tunnise akuga Ariya, mis saab vaid ühe 160 kilovatti arendava elektrimootori esimesele teljele. Sellise jõuga kiirendab kuni 2.4-tonnine Ariya sajani 7.5 sekundiga ning arendab hoogu kuni piiratud kiiruseni 160 km/h. Tarbides keskmiselt 17.7 kWh/100km, suudab lihtsaim Ariya läbida akutäiega kuni umbes 400 kilomeetrit. Võimsaima võimaliku ehk 130-kilovatise kiirlaadimise korral saab 63-kilovatt-tunnine aku täis umbes poole tunniga, laadides keskmiselt kiirusega 430 km/h.

Seejärel on saadaval 87-kilovatt-tunniste akudega Ariyad, millest vähem võimsam saab esiveolisena 178 kW võimsust ja 300 Nm väänet arendava elektrimootori. Viimase jõul suudab masin kiirendada sajani 7.6 sekundiga ning ka selle variandi tippkiirus on piiratud 160 km/h peale. Kuni 2.5-tonnine Ariya 87 kWh tarbib keskmiselt 18.3 kWh/100km, mille tulemusel suudab masin läbida akutäiega kuni 530 kilomeetrit. Maksimaalseks laadimise kiiruseks on aga kuni 530 km/h.

Kõige uhkemaks ja võimsamaks valikuks on nelikveoline Ariya 87 kWh e-4ORCE, mis saab kummalegi teljele ühe elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 225 kW võimsust ja 600 Nm väänet. Nelikveolisena kiirendab võimsaim Ariya sajani 5.7 sekundiga ning kogub hoogu kuni tippkiiruseni 200 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubab Nissan 19.8 kWh/100km, millega suudab masin läbida kuni 510 kilomeetrit. Ka nelikveolise Ariya laadimiskiirus on maksimaalselt 530 km/h.

Lasnamäe City Motorsi demosõiduki puhul saime testida mudelirivi keskmist lahendust ehk suurema akuga, kuid esiveolist Ariyat. Elektriautona kiirendab Ariya mõnusalt krapsakalt, koheselt ja sujuvalt, kuid ega see 178-kilovatine tõmme midagi üleliia üllatavat pole. Samas jagub piisavat jõudu maanteekiirusteni välja, mistõttu tõmbest väheks küll ei tohiks jääda. Ariyal on ka kolm sõidurežiimi, millest oleneb pedaalide tundlikkus ja seega ka sõidu sportlikkus. Esiveolisena ei suuda talvistes oludes Ariya alati ka oma jõudu maha kanda, kuid seevastu ei luba veojõukontroll ka ratastel tühja käia ning reageerib haakuvuse puudumisele kärmelt. Liikumiseks kulutatud energia taastamiseks on Ariyal ka kaks erineva tugevusega rekuperatsiooni astet. Tavalise sõidukäigu korral jääb Ariya kiirenduspedaali vabastamisel vabaveeremisse, kuid regeneratiivseks pidurdamiseks on saadaval kergelt pidurdav B (Braking) käik ja veidi intensiivsem e-Pedal lüliti. Kusjuures mõlema samaaegne aktiveerimine kolmandat rekuperatsiooni tugevusastet ei loo. Sellest pole aga lugu, sest mõlemad astmed on korraliku pidurdamisega ning sekkuvad kiirenduspedaali vabastamisel mõnusalt sujuvalt. Intensiivsuse poolest kumbki režiim ühepedaalisõitu ei võimalda. Müratase on Ariya salongis mõnusalt madal.

Vedrustus on pigem jäigemapoolsem, mille tulemusel on võimalik sõiduki käitumisest ja tee seisukorrast hästi aru saada, ilma et kere ka liiga palju konarlikel teedel rapuks. Tõsi, kergelt esineb ka kerekaldumisi, kuid üldiselt püsib masin igati ettearvatavalt teel. Roolimine on aga tavarežiimis pigem kerge, kuid siiski piisavalt täpne, et rataste käitumist mõista. Sportrežiimis on roolimine veidi raskem. Mugavaks manööverdamiseks on Ariyal võrdlemisi kitsas pöörderaadius, kuid gabariitide tajumine nõuab veidi harjumist. Ümbruse jälgimisel on nähtavus hea sõiduki külgedele ja ette, kuid tahavaatepeeglist on vaade võrdlemisi kitsas. Viimase mure likvideerib aga valikuline digitaalne tahavaatepeegel, mille vaatenurk mõnusalt lai. Samuti on manööverdustel abiks 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad aga veidi kesise kvaliteediga ning ka määrduvates asukohtades. Küll aga on Ariyal väga intelligentne iseparkimine, mis leiab edukalt kohti ning lubab ka juhil parkimiskohti kaamera pildil paigutada ja nihutada.

Ariya juhiabiliste hulgas on ristuva liikluse jälgimisega automaatne hädapidurdamine, pimenurga monitoorimine, liiklusmärkide tuvastamine, sõiduraja hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja ning kiiruspiirik, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem ning osava iseparkimisega.

Kellele?

Just nagu menukas Leaf, on ka Ariya tegelikult igati õnnestunud sooritus Nissani poolt, olles võrdväärne ja kohati lausa etem alternatiiv Euroopa elektrimasinatele. Masin seob stiilse disaini arvestatava sõidutehnoloogiaga ning pakub ka pereauto tiitli väärilist praktilisust. Kõik lahendused on piisavalt universaalsed ja kasutajasõbralikud, tänu millele autoga väga lihtne ja mugav ära harjuda. Kokkuvõttes on Ariya järjekordne edukas samm Nissanilt, et tihedas elektriautode konkurentsis vee peal püsida.

Just nagu menukas Leaf, on ka Ariya tegelikult igati õnnestunud sooritus Nissani poolt, olles võrdväärne ja kohati lausa etem alternatiiv Euroopa elektrimasinatele. Masin seob stiilse disaini arvestatava sõidutehnoloogiaga ning pakub ka pereauto tiitli väärilist praktilisust. Kõik lahendused on piisavalt universaalsed ja kasutajasõbralikud, tänu millele autoga väga lihtne ja mugav ära harjuda. Kokkuvõttes on Ariya järjekordne edukas samm Nissanilt, et tihedas elektriautode konkurentsis vee peal püsida.

Auto andmed

Hind alates: 53 600

Testitud mudeli info:
64 600 €
Elekter
178 kW
18.7 kWh/100km
Esivedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 7.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST