Vaid aasta pärast oma esimese elektrimaasturi tootmise alustamist, avalikustas Volkswagen 2021. aastal ka oma esimese elektrilise kupeemaasturi ID.5, mis nii visuaali, kui tehnika poolest põhimõtteliselt vaid kupeeversioon ID.4-st. Erinevalt aga platvormi kaaslastest Škoda Enyaq iV ja Audi Q4 e-tron, mis said kupeeversioonide puhul vastavalt lisatähised Coupé ja Sportback, andis Volkswagen oma ID-seeria kolmandale mudelile aga iseseisva nime – ID.5. Volkswagen ID.5-e alternatiivideks on näiteks Škoda Enyaq iV Coupé, Audi Q4 Sportback, Nissan Ariya, Mercedes-Benz EQA, Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5.
Olles tehniliselt vaid kupeemaasturlik versioon Volkswageni varasemast mudelist ID.4, on uuem ID.5 oma vanema vennaga väga sarnase disainiga, kuid kõige rohkem eristabki teda elektriautode turul omapärane voolujooneline kupeelik katusejoon. Küll aga pole see üldse väike erinevus, sest sujuvama tagaosaga on ka mudeli üldilme omajagu sportlikum ja kompaktsem. Oma vennaste, Škoda Enayq Coupe iV ja Audi Q4 Sportbackiga võrreldes on ID.5 kõige kitsam, kuid pikkuse ning kõrguse poolest Audi Q4-st siiski suurem. ID.4-ga võrreldes on uus mudel pikem ja madalam, kuid täpselt sama lai. Kerevärvide osas on ID.5 tehniliselt saadaval vaid kahetonaalsena kombineerides erinevaid värve mustaga. Standardis on põhiosa kerest kaetud halli värvkattega ning lisadena on saadaval ka valge, hõbedane, sinine ja punane. Samuti on ID.5 saadaval üleni mustana.
Ninaosas erinevused vennast puuduvad. Kahe tugevama kerejoonega kapoti esiääre alt leiame üle ninaosa ulatuva esitulede elemendi, mille keskmes keskmise suurusega Volkswageni logo. Esituled on keskmisest parema valgustavusega ning annavad justkui silmadena ID.5-le huvitava ja tõsise pilgu. Stange on olenevalt varustusest saadaval kahe eripalgelise disainiga. Lihtsamatel varustustel asub äärtel kaks õhuvoolu suunavat ava ning splitteri kohal üks piklik funktsionaalne iluvõre. Uhkematel varustustel, nagu testitud sõidukilgi, on eelnimetatud läbivad avad aga ühe suure sportliku disainelemendina ühendatud, mille alumistes nurkades ka kerevärvi teravikud, mis näiliselt tiivadena sportlikust lisavad. Kerejoonte osas on ID.5-e nina pigem kumer ja voolujooneline, kuid ninaosa üldine kõrgus ja teravad elemendid loovad koostöös kergelt sportliku ja viisaka üldilme.
Ka külgvaatel on ID.5-l veel palju ühist ID.4-ga, kuid paistma hakkab ka kahe mudeli suurim erinevus. Sarnasused ulatuvad ligikaudu esiotsast kuni lisa piilariteni tagumiste aknaklaaside vahel, millest tahapoole jääb juba ID.5-e kupeemaasturlik tagaosa, mis muudab üldiselt kumera silueti sportlikumaks ja õhust kergemini läbi lipsavaks. Tagakülje profiil on veidi kandilisem ning teravust lisab ka tagatiib. Sarnaselt ID.5-e siluetile, on ka masina külg väga ümara ilmega, millele lisavad ilmekust üksikud, kuid rõhutatud voolavad kerejooned, millest silmapaistvaim jookseb esitiivalt tagatuledeni, ületades ustel integreeritud ukselinke. Voolav on ka kere ja katuse osa eraldus, mis loob kergelt kabriolettidele omase ilme. Nina ja tagaosa on proportsionaalselt pigem lühikesed ning silma paistavad ka suured rattad ning rattakoopad, mille ümber ka mustad plastikliistud.
ID.5-e veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli. Lihtsamad kaks varustust saavad 19-tollised, mis üpris kinnise, kuid siiski mitmevärvilise ja omapärase disainiga ning GTX varustus saab 20-tollised, mis veidi õhulisemad ja huvitavamad. Lisaks on lisavarustuses saadaval kaks disaini, millest lihtsam saadaval 20-tollistena ja uhkem 21-tollistena. Kõik valikud on piisavalt huvitavate ja mitmepalgeliste disainidega ning suuruse osas soovitame vähemalt 20-tollised, just nagu demosõidukilgi olid.
Ka tagaküljel on veel sarnasusi ID.4-ga, kuid langeva katuse tõttu on üldilme siiski hoopis teistsugune. Sarnaselt ID.4-le, on ka ID.5-e tagaosa säravaimaks elemendiks suur tagatuli, mis esituledele sarnaselt üle terve tagakülje ulatub ja masina tagant äratuntavaks muudab, kuid kõige omapärasemaks elemendiks on läbiva avaga tagatiib pagasiluugi peal, mis isegi nõnda väiksena väga palju sportlikust juurde annab. Pagasiluugi alt leiame omapärase stange, mis taas väga sarnase disainiga nagu esistangegi. Keskmisest jõulisem difuusori imitatsioon ning taas tiibasid meenutavad kerevärvi elemendid.
Ka salongi poolel on ID.5 väga sarnane ID.4-ja ja üldse ID-seeria mudelite interjööridega, olles seega ka võrdväärselt futuristliku ja minimalistliku ilmega. Materjalide osas on arvestataval määral kasutatud küll ka plastikut, kuid tähtsamates kohtades on siiski ka tekstiili ja nahka. Ehituskvaliteet on samuti pigem hea ning lahenduste osas on enamus funktsioonid kasutajasõbralikud ja kasulikud.
Standardis saab ID.5 olenemata varustusastmest tekstiilkattega ja manuaalselt reguleeritavad istmed, kuid lisavarustuses pakub Volkswagen mudelile ka elektriliselt reguleeritavaid istmeid ning mikrofliisist istmekatteid, mis ka demosõidukil olid. Istmed on kergelt korvikad ning pigem jäigad toed hoiavad reisijaid piisavalt hästi omal kohal. Esistmetel on kõrge keskkonsooli puudumise tõttu eraldiseisvad käetoed, kust võib küll kohati küünarnukk maha libiseda, kuid tänu käetoe reguleeritavusele, saab iga reisija just endale meelepärase ja mugava asendi leida. Üldine asend on pigem kõrge ja püstine ning ei väsita ka pikematel teeotsadel. Tagareas on istmed kergelt tasapinnalisemad ning asend püstisem. Samuti on põhja all olevate akude tõttu tagumised istmed omajagu kõrgemal, mistõttu näevad täiskasvanud lausa heal juhul üle esimese istme. Esiistmed on juba standardist ka soojendusega, mis soovi korral ise intensiivsust välise temperatuuri põhjal reguleerib.
Ruumi on ID.5-s nõnda, et pikiteljel mahuvad üksteise taha enam-vähem täpselt kaks kahemeetrist ning ka pearuumi on nii esi-, kui tagareas ka kahemeetristele, mille tulemusel saabki ID.5 üllataval kombel nelja kahemeetrisega hakkama. Laiust aga kolmele täiskasvanule tagapingil pole. ID.5-e salongi atmosfäär on lausa akvaariumit meenutavalt avar ja avatud. Viimase puhul mängib kindlasti suurt rolli suur panoraamkatus ning öösel aitab hubasust luua tagasihoidlik miljöövalgustus, mis ka valgusteavitustega juhile liiklusest infot annab. Esemete hoiustamiseks on madalal konsoolil kaks suurt süvist, millest tagumisele saab ka katte peale tõmmata. Süviste sisud on erinevate esemete organiseerimiseks vahetatavad ning kõrgemal asuva süvise eesotsas on ka kaks kaardipesa näiteks laadimiskaartide hoiustamiseks. Lisaks on esemetele keskpärase suurusega uksetaskud ja kindalaegas ning lisa ruum keskkonsooli ees. Tagumisele reale on topsihoidjatega käetugi ja taskud esiistmete tagakülgedel.
Pagasiruumi on Volkswagen ID.5-l 549 liitrit, mida on üllataval kombel kuus liitrit enam, kui ID.4-l. Liitreid on uuel kupeemaasturil küll veidi rohkem kui ta vennasel, kuid langeva katuse katuse tõttu on kõrgete asjade vedamiseks tõenäoliselt ruumi siiski ID.4-s rohkem. 549 liitriga on ID.5 praktilisuse osas väga konkurentsivõimeline mudel, mahutades tagaistmete taha isegi rohkem pagasit kui näiteks Volkswagen Tiguan. Pagasiruumi põrand on laadimiskünnisega peaaegu tasa, pagasiluuk avaneb kõrgele ja loob avara ligipääsu ning pagasit aitavad organiseerida konksud ja haagid ruumi seintel ja nurkades.
Multimeediat esindab ID.5-s armatuurist väljaulatuval paneelil paiknev 12-tolline puuteekraan, mis kergelt juhi poole suunatud asendiga kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas, ilma juhi välja nägemist häirimata. Ekraani all asub puutepaneel helitugevuse ja õhutemperatuuri reguleerimiseks ning veidi veel madalamal ka kiirteenupud mõningate menüüde vahel navigeerimiseks. Puutepaneel on olemuselt võrdlemisi lihtne ja mugav, kuid valgustuse puudumise tõttu pole võimalik pimedal ajal liigeldes aru saada, kus lõpeb helitugevuse ala ja algab temperatuuri muutmise ala. Multimeedia on aga riistvaraliselt kiire ning sujuv ning ekraan piisavalt kõrge resolutsiooniga. Tarkvara poolest on menüüde ja vaadete ülesehitus loogiline ning tänu minimalistlikule ja kergelt mängulisele visuaalile ja suurtele ikoonidele on multimeedia kasutamine igati kasutajasõbralik ja üheselt mõistetav. Demosõiduk oli varustatud ID.5-e standardse helisüsteemiga, mis tavalise helitugevuse korral igati puhas ja dünaamiline, kuid kaotab palade kvaliteeti valjuduse tugevnedes. Kliimasätted on pea täies ulatuses integreeritud multimeediasse, kus nende kasutamine võib küll esialgu paista ebamugav, aga pikapeale harjub sellega ära. Seda enam, et õhutemperatuuri ja istmesoojendust saab reguleerida puutealalt ning akende soojendamiseks on kiirteenupud tulede paneelil, roolist vasakul.
Nagu teised ID-seeria masinadki, saab ka ID.5 roolisamba peale väikese täisdigitaalse näidikuekraani, mis süsteemina küll igati kasutajasõbralik, kuid visuaalselt Volkswageni tasemele liiga mänguasjalik, võrreldes seda näiteks alternatiivi Enyaq iV näidikuga või vanemate Volkswagenite viisakate lahendustega. Liikudes koos rooliga ning olles võrdlemisi kompaktne, on ekraan aga olenemata istumisasendist kenasti nähtav ning ka väline valgus ei sega ekraanil kuvatu nägemist. Riistvaraliselt on kuvar selge pildiga ning süsteem jookseb sujuvalt. Tarkvaraliselt on saadaval vaid üks kolme infoalaga põhivaade, mida saab vastavalt soovile kahes suunas veidi muuta. Kõik peamised sõidukiandmed on aga kuvatud ning tänu minimalistlikule visuaalile ka lihtsasti üles leitavad. ID.5-le on saadaval ka suur esiklaasinäidik koos liitreaalsusega.
Rooli kohal asub ID.5-l juba nii ID-seeria, kui ka teistelt Volkswageni mudelitelt tuttav kolmekodaraline, mis kvaliteetselt kokku pandud, mugavatest materjalidest ning paraja läbimõõduga. Rool püsib kindlalt käte vahel ning võimaldab erinevaid käsitsusviise vastavalt juhi käte suurusele ja isiklikule eelistusele. Multifunktsionaalsust lisavad kaks puutenuppude paneeli rooli kodaratel, mis on tarbijates tekitanud veidi pahameelt, et Volkswagen rooli füüsilised nupud kasutajavaenulikumate puutenuppudega asendas. Ka meie arust pole lahendus parim ning tõsi, kohati esineb äärmistel nuppudel tahtmatuid vajutusi, kuid peale mõningat harjumist on kasutamine siiski pea võrdväärselt lihtne. Kodaratel asub tehniliselt kokku 13 nuppu ja kaks sliderit, kuid ka nupudel saab käsklusi edastada viibetega. Puutepaneelidel on nuppude eristamiseks kerged reljeefsused, kuid viipefunktsiooni tõttu ei saa nuppudel sõrmedega väga kombata ning sestap tuleb soovitud nupu leidmiseks siiski pilk hetkeks tee pealt rooli peale tõmmata. Vasakpoolsed nupud seadistavad juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat ja näidikutablood. Rool on standardvarustusest ka soojendusega.
Volkswagen ID.5 on saadaval kolme erineva tehnilise konfiguratsiooniga, mis kasutavad küll kõik sama 82 kilovatt-tunnist akut, kuid erinevad võimsuste ning teiste omaduste poolest. 82 kilovatt-tunnise mahuga lubab Volkswagen ID.5-le 450 – 550 kilomeetrist sõiduulatust, olenevalt täpsemast varustusest ja sõidustiilist. Kahel lihtsamal variandil on vaid üks aku tagumiste rataste vahel, kuid tipumudel saab ühe mootori mõlemale teljele, olles nõnda ka nelikveoline.
Kõige lahjemaks versiooniks on ID.5 Pro, mis saab tagaratastele 128 kilovatise elektrimootori, millel väänet 235 Nm. Selle jõuga kiirendab mudel sajani 10.4 sekundiga ning kogub hoogu piiratud kiiruseni 160 km/h. Mudel tarbib keskmiselt ligikaudu 18 kWh/100km ning suudab seega akutäiega läbida kuni 450 kilomeetrit. ID.5 Pro toetab maksimaalselt 135-kilovatist kiirlaadimist, mis võimaldab laadimiskiirust kuni 540 km/h ning laeb aku põhiosa täis veidi rohkem kui poole tunniga. Seejärel on saadaval ID.5 Pro Performance, mis samuti tagaveoline, kuid 150-kilovatise elektrimootoriga, millel väänet 310 Nm. Masin kiirendab sajani 8.4 sekundiga ning ka selle versiooni tippkiirus on piiratud 160 km/h peale. Mudel tarbib Pro versiooniga praktiliselt sama palju energiat ning ei erine ka laadimise suutlikkuse poolest. ID.5 Pro Performance on tehnilise poole pealt identne näiteks Škoda Enyaq iV 80 Coupé’ga.
Mudelirivi tippu kaunistab aga ID.5 GTX, millel elektrimootor kummalegi teljele, mis arendavad kombineeritult 220 kW võimsust ja 460 Nm väänet. Nelikveolisena kiirendab GTX sajani 6.3 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 180 km/h. Tarbides keskmiselt 19 kWh/100km, suudab ID.5 GTX läbida akutäiega ligi 400 kilomeetrit. Mudeli lipulaev toetab kuni 175-kilovatist kiirlaadimist, mis laeb aku põhiosa täis 30 minutiga ehk kiirusega 560 km/h. ID.5 GTX vennaseks on Enyaq iV 80x RS Coupé.
Volkswageni pressisõiduki puhul oli meie testida mudelirivi keskmine versioon ehk ID.5 Pro Performance oma 150-kilovatise mootoriga tagumisel teljel. Mootori poolest on sellest ühest agarast 150-kilovatisest tegelikult igapäevasteks sõitudeks piisavalt. Kiirendus on kohene, sujuv ja lineaarne ning kestab maantee kiirusteni välja. Küll aga sportlikkust masinalt väga oodata ei tasu, sest mootori käitumine on ka libedatel pinnastel väga vaos hoitud ning jõudu tugevaks kiirendamiseks siiski pole. Masin on ettearvatav ja turvaline ning ennustas ka külma ilma korral võrdlemisi täpselt aku välpa. Rekuperatsiooni astmeid ID.5-l eraldi pole, kuid saadaval on B (Braking) käik, mis mootoripidurdust rekuperatsiooniga imiteerib. Vedrustus on kergelt jäigemapoolsem, tagades isegi kergelt analoogse sõidutunde, kuid ei põruta liialt, et ka konarlikel teedel siiski sujuv sõita oleks. Kerekaldumist on sellises suuruses auto kohta piisavalt vähe ning masin püsib kindlalt ja ettearvatavalt teel ka kiiretes kurvides. Roolimine on samuti ilma digitaalse tundeta, mis võimaldab masinat mõnusalt täpselt soovitud trajektooril hoida. Nähtavus on ettepoole ja suurtest küljepeeglitest väga hea ning vaid tahavaatepeeglist on vaade veidi piiratud. Vinge tagatiib aga vaadet ei sega. Öisel sõidul toetavad nähtavust head kaugtuled. Gabariidid on juhikohalt isegi võrdlemisi hästi tajutavad ning manöövedrustel on abiks ka parkimisandurid, kvaliteetse kuvaga 360-kraadine kaamerasüsteem ning osav iseparkimine, mis vaid kohati parkimiskoha leidmisega hädas. Müratase on salongis väga madal ning üldiselt on ID.5-ga väga meeldiv ja lihtne ringi liigelda.
ID.5-e juhiabiliste hulgas on sõidurea hoidmine, autonoomne hädapidurdamine, kergliiklejate jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, ristuva liikluse jälgimine, juhi väsimuse tuvastamine, pimenurga jälgimine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem kvaliteetsete kaameratega ning iseparkimisega.
Just nagu Volkswagenitele ja ka ID-seeria elektriautodele kohane, on ID.5 parasjagu rahvaautolik, töökindel ja turvaline masin, mis ei pruugi küll välja paista sama konservatiivne kui vanemad Volkswagenid, kuid on elektriautode maailma sisenemiseks siiski võrdlemisi mõistlik ja lihtne esimene samm. Masin on praktiline, saades hakkama ka pereautona, ning sobib suutlikkuse poolest ka üksikuteks maakondade vahelisteks teeotsadeks.
Just nagu Volkswagenitele ja ka ID-seeria elektriautodele kohane, on ID.5 parasjagu rahvaautolik, töökindel ja turvaline masin, mis ei pruugi küll välja paista sama konservatiivne kui vanemad Volkswagenid, kuid on elektriautode maailma sisenemiseks siiski võrdlemisi mõistlik ja lihtne esimene samm. Masin on praktiline, saades hakkama ka pereautona, ning sobib suutlikkuse poolest ka üksikuteks maakondade vahelisteks teeotsadeks.
Hind alates: 57 629 €
Testitud mudeli info:
59 266 €
Elekter
150 kW
~18 kWh/100km
Tagavedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 8.4 sec