Peugeot’ tänast lipulaeva ja suurimat mudelit ehk 5008-t on Prantsusmaa autotootja pakkunud küll juba 2009. aastast, mil jõudis 807-e järeltulijana turule mudeli esimene põlvkond, ent linnamaasturite valiku tippu ehib 5008 alles 2017. aastast, mil esimese põlvkonna vahetusega sai mudeli puhul mahtuniversaalist linnamaastur. 2024. aastal turule jõudnud kolmanda generatsiooniga keretüüp säilis ning valikusse lisandusid ka elektrilised jõuallikad. 5008 alternatiivideks on näiteks Honda CR-V, Škoda Kodiaq, Kia Sorento, Volkswagen Tayron ja Subaru Outback.

VÄLIMUS

Suured muutused algavad 5008 puhul välisilmest, mis pole Peugeot’ 2021. aasta rebrändingu käigus uuenenud disainikeelega midagi konkreetselt eelkäijalt pärinud ning tervitab kaasliiklejaid ürpis julge ning silmapaistva visuaaliga. Samas suuruse, disainikeele ja Peugeot’like elementide koostööl on temas 5008-likkus siiski säilinud, kuid omapära ja värskust selles visuaalis juba väheks ei jää. Tervitatav on kusjuures ka tõsiasi, et masina jõuallikat visuaal ilmselgelt ei reeda. Gabariitidelt on 5008 jätkuvalt Peugeot’ kõige suurem mudel ning olles generatsiooni vahetusega kasvanud igal teljel viis sentimeetrit suuremaks, jagab ta suurusklassi kõige lähedasemalt Škoda Kodiaqi ja Kia Sorentoga. Värvkatte saab 5008 standardis hallikassinise ning lisades pakub Peugeot veel erksamat sinist ja nelja mustvalget varjundit.

Vastutulijate pilke tõmbab 5008, nagu kõik värskemad Peugeot’ mudelid, oma esituledega, mille kitsastest põhielementidest ulatuvad kummalgi poolel lõvi küünistena põrkeraua poole kolm paralleelset päevasõidutulede valgusriba. Viimaste vahel ulatub üle ninaosa omapäraselt reljeefse mustriga iluvõre, mille tsentris Peugeot’ vapikujuline logo ja kohal ebaharilikult ka mudelitähis. Kerejoonte osas esineb ninaosas nii kumeramaid ja voolujoonelisemaid kui tugevamaid ja rõhutatud kontuure, mis koostöös loovad 5008-le üpris jõulise ning sihikindla pilgu, ning põrkeraual lisab küllalt terava splitteri kohal omapära ka üks suurem trapetsikujuline õhuava.

Külgvaates avaldub 5008 klassikaliste proportsioonidega linnamaasturi siluett, millele lisavad iseloomu küllalt murdjoonekujulised nina- ja tagaosa profiilid. Kerejooned on paneelidel taas pigem sujuvad ja kumerad, ent teravust lisavad üldilmele kandilise väliskontuuriga akende ala, tugevamad rõhutused uste alläärel ning külgvaatele ulatuvad tuled. Maasturlikkust ja visuaalset kliirensit lisab mööda masina alläärt kulgev musta värvi ala. Proportsionaalselt pigem väikestele ratastele pakub Peugeot valuvelgesid 19- või 20-tolliseid ning demoautol olid all 19-tollised, mis tegelikult nii paraja läbimõõdu kui igati omapärase disainiga.

Vapikujulist logo tagaküljed värskeima disainikeelega mudelid enam ei saa, kuid laialt välja kirjutatud tootja nime äärtel tõmbavad 5008 tagaosal enim pilke taas tuled, mille sisedisainis sarnaselt esituledele kolm sirget. Tervikuna on tagakülg aga küllalt kõrge ja sirge ja sisutiheduse tagavad tiib akna kohal ja suhteliselt kõrgele ulatuv ja mitmekülgse disainiga põrkeraud.

INTERJÖÖR

Salongis jätkub tootja rebrändingu järgselt tutvustatud omapärane ja pilkupüüdev disainikeel, ent erinevalt näiteks varasemalt turule jõudnud 308-st ja 408-st, on 5008-ga Peugeot oma kokpitiliku interjööri stiili veel silmapaistvamaks ja suursugusemaks arendanud, mille mõjul näeb lipulaeva salong välja väga futuristlik ning lausa ufolaevalik. Taas on üks autotootja turule toonud sellise disaini, mis varasemalt vaid kontseptide tasandini või renderdusteni ulatus ning 5008-a puhul on see samm ka Peugeot’l väga hästi õnnestunud. Erinevate materjalide, tekstuuride ja värvidega looklevad pinnad, suursugune ekraanide paneel, omamoodi valguslahendused, kahetasandiline keskkonsool ja detailideni läbi mõeldud elemendid loovad väga maitseka terviku ning pakuvad samaaegselt Peugeot’ vanematelt mudelitelt tuttavat kasutajakogemust. Materjalide valik on läbivalt suhteliselt hea ning ehituskvaliteet samuti tasemel.

Standardvarustuses saavad 5008 istmed nahka ja tekstiili kombineerivad katted, kuid demoauto oli varustatud elektriliselt reguleeritavate ja täielikult nahaga kaetud istmetega, mis oma keskmisest jäigemate polstrite ja pikkate istmepõhjadega pakuvad väga mugavat ja toekat aset. Üldine asend on linnamaasturlikult kõrge, kuid mitte üleliia püstine ja lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab sobiva asendi leida igat kasvu reisijatel. Seljatoed on kusjuures ka reguleeritava korvikusega ehk hoiavad reisijaid paigal täpselt nii tugevalt ja kindlalt, kui reisija seda ise soovib. Olenemata viimasest aga kuigi siduvat või kaasahaaravat asendit istmed siiski ei paku. Tagumiste istmeridade poolest on uus 5008 saadaval aga nii viie- kui seitsmekohalisena. Teises reas on esiistmetest märgatavalt kõrgemal paiknevad istmed pikiteljel liigutatavad ning reguleeritava seljatoe kaldenurgaga ja pakuvad pehmematena isegi kõigil kolmel kohal oodatust mugavamat ja toekamat istmepesa ning ka kolmandas reas pole istmetel kolmanda rea istmete kohta väga vigagi. Mugavusfunktsioonidest on esimese kahe rea istmetele saadaval soojendus, esiistmetele jahutus ja kaheksa erineva režiimiga massaaž ning juhi kohale ka mälufunktsioon.

Füüsilist ruumi on 5008-s küll suurusklassi konkurentidest veidi vähem, ent pikiteljel mahuvad esimesse kahte ritta ka juhipoolel siiski kaks kahemeetrist üksteise taha sisuliselt ära. Tõsi, tagumise jalad peavad jääma juba kummalegi poole esiistet, kuid õnneks ei jää veel sellise stsenaariumi korral tagumise jalad ebamugavalt lukku. Pearuumi on aga keskmises reas kahemeetristest pikematelegi ning ka laiuses saab 5008 kolme keskmist kasvu täiskasvanuga üllatavalt hästi hakkama, mille tulemusel pole nelja keskmist kasvu reisijaga liikumine 5008-le mingisugune probleem. Viimases reas on nii mõõtmete kui ligipääsetavuse tõttu mugavalt ruumi sisuliselt vaid väikest kasvu kodanikele, kuid tänu teise rea istmete reguleeritavusele saab masin tõenäeoliselt vajadusel ka seitsme keskmist kasvu reisijaga hakkama. Atmosfäär on 5008 salongis modernselt hubane ning olenemata tumedate toonide kasutusest tänu akendele kõikidel istmeridadel meeldivalt avar. Viimast toetab ka valikuline panoraamaken katuseluugiga ning öist sõitu meeleolustab üks turu vingemaid miljöövalgustusi efektselt hajusvalgusega kaetud pindadega armatuuril ja ustel. Esemete hoiustamiseks saab esimene rida keskmisest väiksemad uksetaskud, prillitoosi laekonsoolis, telefoni juhtmevaba laadimisega pinna keskkonsooli ülemise sektsiooni eesotsas, suurem pesa ja kaks topsihoidjat keskkonsooli madalamal poolel, ruumika käetoealuse laeka ja keskmise suurusega kindalaeka. Teine rida saab topsihoidjatega käetoe ja väikesed uksetaskud ning kolmas rida väikesed taskud külgedel.

Pagasiruumi on 5008 elektrilise luugi taga seitsme istekoha korral olenemata jõuallikast 348 liitrit, mida rohkem kui näiteks seitsmekohalisel Kodiaqil ning ligikaudu samapalju kui keskmistel luukpäradel. Viie istme korral kasvab ruum 916 liitrini ning kahekohalises konfiguratsioonis lausa 2232 liitrini, olles seega tegelikult ruumalalt üks oma suurusklassi praktilisemaid. Pagasi organiseerimiseks on haagid põranda nurkades ja arvestatav lisaruum põranda all, laadimiskünnis on põranda suhtes praktiliselt olematu ning ruloostiilis pagasiruumi kate on hoiustatav ka põranda all. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 ning viimase rea istmed mõistagi 50/50 suhtes.

Kui varasemalt oleme suurte ja kumerate paneelide korral saanud siiski rääkida kahest eraldiseisvast ekraanist, siis uue 5008 puhul on Peugeot justkui armatuuri kohal hõljuva trapetsikujulise paneeli taha asetanud vaid ühe 21-tollise kuvari, mille puutetundlik parem pool kuvab multimeediat ja tavaline vasak pool näidikutablood. Riistvaraliselt on ekraan terava kuvaga, reisijate nähtavuses ning opereerib sujuvalt ja piisavalt kiiresti, ent on mugavast käeulatusest mõlema esipingi reisija jaoks veidi väljas. Tarkvaraliselt jookseb lahendusel aga juba korduvalt kohatud lahendus, mis pole küll tervikuna väga intuitiivne ega menüü sügavikes ka kuigi lihtsa ülesehitusega, kuid pakub igapäevase kasutamise ulatuses peale mõningat harjumist piisavalt lihtsat ja mugavat opereerimist. Positiivsemateks aspektideks on aga lai valik isikupärastamise võimalusi ning kaunid ja kaasaegsed visuaalid, mis kanduvad stiililiselt ka näidikutabloole. Viimasele pole Peugeot’ samuti uut tarkvara leiutanud ning sõidu ja sõiduki andmeid kuvatakse jätkuvalt kolmes sektsioonis nõnda, et rooli madala asetuse tõttu kipub kuvatust alumine neljandik rooliratta varju jääma. Tarkvaraliselt võimaldab aga ka näidikutabloo kokku panna kuni viis meelepärase info ja asetusega vaadet ning läbivalt on vajalikud andmed küllalt lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad. Vinget 3D i-Cockpiti ja esiklaasinäidikut Peugeot’ oma lipulaevale ei paku. 

Suure 21-tollisega aga ekraanide mäng ei piirdu, sest ühe väiksema kuvari saab mudel ka keskkonsoolile, millele saab vastavalt eelistusele paigutada kuni kümme meelepärast kiirteenuppu. Viimase vasakule küljele on Peugeot’ asetanud ka käigukangi, mis oleks tegelikult võinud hoopis mahtuda keskkonsoolile, sõidurežiimide lüliti juurde. Kliimaseaded on salongis laiali laotatud nii multimeediasse, kahetasandilisele keskkonsoolile kui soovi korral ka kiirteenuppude ekraanile. Mõistagi vajab selline jaotus taas veidi harjumist, kuid õnneks on peamised funktsioonid ja sätted võimalik siiski ühe nupuvajutuse kaugusele asetada. Standardne helisüsteem võimaldab koostöös ruumi hea akustikaga küllalt dünaamilist esitust ka üpris valju helitugevuse korral, ent vajab parima heli saavutamiseks olenevalt esitatava meedia žanrist kohati veidi seadistamist.

Nahkkattega kahekodaralise ja küllalt kandilise rooli saab 5008 Peugeot’ stiilile omaselt küll proportsionaalselt pigem väikese läbimõõduga, kuid ergonoomilise disainiga ja kvaliteetse, tänu millele püsib ta suhteliselt kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsusviise. Kodarad on roolil küll pigem suured, ent nende peale on Peugeot’ asetanud kergelt reljeefsed ja pool füüsilised ning pool puutetundlikud seitsme funktsiooniga nupupaneelid, mis vajavad peamiselt oma suuruse tõttu esialgu harjumist, kuid võimaldavad pikapeale käsklusi edastada pilku teelt tõmbamata küll. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed multimeediat ning näidikutabloo juhtimine käib lisakangide kaudu. Kodarate tagant leiame elektrimudelil plastist rekuperatsioonilabad ning roolile on saadaval ka soojendus.

SÕITMINE

Liikuma paneva tehnika osas on uus 5008 hetkel Eestis saadaval neljal erineval kujul – kahel juhul kombineerib mudel bensiinimootori ja elektriajamite jõudluse ning kahel juhul liigub vaid täiselektriliselt. Veoskeemilt on 5008 hetkel veel saadaval vaid esiveolisena ning tühimassi on tal 1,7 kuni 2,3 tonni. 2025. aastal lisandub valikusse aga veel üks täiselektriline variant, mis saab kaks mootorit ning nelikveo.

Vähem võimsamateks valikuteks on mõlemad sisepõlemismootoriga valikud ehk mudelid tähistega Hybrid 145 ja PHEV 195. Esimene seob kapoti all 1,2-liitrise kolmesilindrilise ja 6-käigulisse automaatkasti integreeritud 21 kilovatti arendava elektrimootori, mis arendavad koostöös 107 kilovatti ning 230 njuutonmeetrit. Sajani kiirendab baasmudel 10,2 sekundiga ning suurimaks kiiruseks lubatakse 198 km/h. Elektrienergiat hoiustab kerghübriid 1-kilovatt-tunnises akus ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse talle 5,8 l/100km. Uhkem hübriid on aga pistikhübriidne ning seob 1,6-liitrise 110 kilovatti arendava neljasilindrilise 92-kilovatise elektrimootoriga, mis arendavad kombineeritult 144 kilovatti ja 360 njuutonmeetrit. Viimane kiirendab sajani 9,2 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 220 km/h ning keskmiseks energia- ja kütusekuluks lubatakse optimaalse aku laadimise korral vastavalt 24,8 kWh ja 1 l/100km. Energiat hoiustab pistikhübriid 19-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab umbes 80-kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust.

Elektrimudelite nimistu saab alguse e-5008 Electric 210 variandist, mille esirataste vahel paiknev elektrimootor arendab 157 kilovatti ja 345 njuutonmeetrit. Vastava jõuga kiirendab mudel sajani 9,7 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 170 km/h. Aku mahutavust on mudelil 77 kilovatt-tundi, mis keskmise energiakulu 17,9 kWh/100km juures võimaldab kuni 370-kilomeetrist sõiduulatust. Võimsaimas võimalikus ehk kuni 160-kilovatises kiirlaadijas saab aku põhiosa laetud veidi enam kui poole tunniga. Valiku tippu ehib enne nelikveolise mudeli saabumist e-5008 Electric 230, mille ajam arendab samuti vaid esiratastele 170 kilovatti ja 345 njuutonmeetrit. Tippmudel kiirendab sajani 9,6 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks samuti 170 km/h. Aku on uhkemal mudelil tervelt 101-kilovatt-tunnine ning keskmise energiakulu 20 kWh/100km juures suudab ta akutäiega läbida ligi 500 kilomeetrit. Laadimise kiirused mudelitel märkimisväärselt ei erine.

Testitud 5008 puhul oli meie proovida vähem võimsam elektriversioon ehk e-5008 Electric 210 157 kilovati ja 77 kilovatt-tunniga. Nagu numbrite põhjal eeldada ka võib, siis miskit kuigi emotsioonikat või sportlikku sellelt 2,2-tonnise tühimassiga linnamaasturilt jõudluse osas oodata ei tasu, ent olenemata sellest liigub ta oma suuruse kohta igapäevase liiklemise kontekstis siiski piisavalt hoogsalt. Elektriautole omaselt on kiirendus lineaarne ja sujuv ning hoog kasvab mõõduka tempoga maanteekiirustest kõrgemalegi. Ainsa märkimisväärse nõrkusena pole ajam elektriauto kohta kuigi reageeriv ehk järsematel pedaalimistel läheb kohati aega nagu käigukastiga masinaga sõites, kuid positiivse poolena tagab pöördemomendi lineaarne kasv ka veidi klassikalisema ja reisijaid säästvama käitumise. Suure seitsmekohalise maasturi puhul pole tõenäoliselt aga ka see aspekt diili murdev. Sõidurežiimideks on mudelil Eco, Sport ja Normal. Esiveo, elektrimootorite krapsakuse ja arvestatava massi koosmõjul jääb mudel küll vahel libedamatel pinnastel ka jõu maha kandmisega hätta, kuid tervikuna liigub ta ühe igapäevaselt tarbitava auto kohta igati ootuspäraselt. Energia tagasikogumiseks on e-5008-l kolm rekuperatsiooni tugevust, millest kõige nõrgem ei lase aga päris tühikäigul veereda ning kõige tugevam ei võimalda ka ühepedaalisõitu.

Keskmisest pehmema vedrustuse ja suure massi koostööl kulgeb 5008 üle konarluste ja künniste suuresti väga pehmelt ja lausa luksuslikult, ent samas ilma digitaalse ja lendava vaiba tundeta ehk juhikohalt on tänu summutamise konkreetsusele siiski piisavalt hästi nii tee seisukorrast kui auto käitumisest aru saada. Loomulikult kuigi dünaamilist sõitu 5008 ette võtma ei kutsu, kuid suutlikkuse piires sõites, jätab ta endast küllalt tihke, konkreetse ja tugeva mulje, mis värskemate Peugeot’ mudelite puhul küllalt läbiv omadus. Masina piire aga loomulikult kuigi kaua kurvides otsima ei pea, kuid kerekaldumisi esineb masina suuruse ja massi kohta samuti üllatavalt vähe. Roolimine on läbivalt keskmisest veidi raskem, ent oodatust täpsem.

Nähtavus on 5008 salongist tänu suurtele akendele ja madalatele aknalaudadele igal suunal ning kõikidest peeglitest väga hea ja avar ning ka gabariidid on peale mõningat harjumist vastava suurusklassi mudeli kohta juhikohalt üllatavalt hästi tajutavad, tänu millele jätab mudel endast meeldivalt kompaktse ja hallatava mulje. Ligi 4,8-meetrisena on 5008 oma 11,2-meetrise pöörderaadiusega ka kusjuures füüsiliselt hästi manööverdatav ning kitsastes oludes aitab hakkama saada 360-kraadine kaamerasüsteem. Kaamerate pilte saab vaadata nii eraldi kui liidetud ortofotolikus vaates ning olenemata aspektidest, et pilti kuvatakse ekraanile küllalt väikselt ja pimedal ajal pole pildikvaliteet just kõige parem, aitab ta ümbrust jälgida siiski. Müratase on salongis praktiliselt igal kiirusel meeldivalt madal.

5008 juhiabiliste hulgas on sõidurea hoidmine, mis hoiab masinat kenasti tee tsentris, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, hea valgustavusega ja osavalt automaatsed maatriks-kaugtuled, pimenurga andurid, liiklusmärkide tuvastamine, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad püsivad ka puhtad.

Kellele?

Lipulaeva tiitli kandjana pakub kolmanda põlvkonna Peugeot 5008 üht väga terviklikku ja omapärast komplekti. Arvestatav ruumikus nii reisijate kui pagasi veoks, atraktiivne välisilme ja futuristlik ning hubane reisijateruum, piisav jõudlus ja elektriline suutlikkus, kaasaegsemad abilised ja meelelahutuslikud funktsioonid ning üleüldine mugavus. Tõsi, kohati vajavad Peugeot’ lahendused harjumist ja õppimist, kuid kui süsteem selge, on tegelikult tegemist igati konkurentsivõimelise kolmerealisega, mis sobib juhtidele, kes otsivad midagi veidi silmapaistvamat ja massist eristuvamat. Viimase pakkumisega 5008 kindlasti hätta ei jää, ent kõige rohkem jääb uuel 5008-l vajaka sõidu kaasahaaravusest.

Lipulaeva tiitli kandjana pakub kolmanda põlvkonna Peugeot 5008 üht väga terviklikku ja omapärast komplekti. Arvestatav ruumikus nii reisijate kui pagasi veoks, atraktiivne välisilme ja futuristlik ning hubane reisijateruum, piisav jõudlus ja elektriline suutlikkus, kaasaegsemad abilised ja meelelahutuslikud funktsioonid ning üleüldine mugavus. Tõsi, kohati vajavad Peugeot’ lahendused harjumist ja õppimist, kuid kui süsteem selge, on tegelikult tegemist igati konkurentsivõimelise kolmerealisega, mis sobib juhtidele, kes otsivad midagi veidi silmapaistvamat ja massist eristuvamat. Viimase pakkumisega 5008 kindlasti hätta ei jää, ent kõige rohkem jääb uuel 5008-l vajaka sõidu kaasahaaravusest.

Auto andmed

Hind alates: 34 600

Testitud mudeli info:
∼ 50 000 €
Elekter
157 kW
17.9 kWh/100km
Esivedu
Max 170 km/h
0 – 100 km/h: 9.7 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST