Ligikaudu kümne turul oldud aastaga on Porsche müüginumbrite tabelite tippe 2015. aastast ülemaailmselt valitsenud neljaukseliste pesamuna Macan. Emotsioonikad mootorid, tasemel luksus, arvestatav praktilisus ja mõnus sportlikkus tegid mudeli esimesest generatsioonist peaaegu vaieldamatult oma liiga lipulaeva. Nüüd on Macan aga samaaegselt jõudnud oma järgmise verstapostini ja suurima väljakutseni, sest 2024. aastal tõi Saksa sportautotootja turule mudeli teise generatsiooni, mille järel jätkab Macan oma teekonda täiselektrilisena. Eelkäija edu jätkamine ei saa seega lihtne olema, kuid kindlasti pole Porsche mudeli menukust juhuse hooleks jätnud. Uue täiselektrilise Macani alternatiivideks on näiteks Mercedes-Benz EQE SUV ning EQC, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y ja platvormivennas Audi Q6 e-tron.
Silmapaistvad muutused saavad alguse välisdisainist, mis on küll eelkäijaga võrreldes suhteliselt drastiliselt muutunud, kuid pole andnud Porsche enimmüüdud mudelile üleliia võõrast või kriiskavalt elektriautolikku ilmet. Kaunid kompaktse linnamaasturi proportsioonid, maitsekas sisutihedus ja porschelik ümarus loovad koostöös väga stiilse ja sportliku terviku, mis jätkuvalt igati macanilik. Elektrilise hinge omandamisega on Macan kasvanud sisuliselt vaid kuus sentimeetrit pikemaks, jagades suurusklassi kõige täpsemalt Model Y’i ja Q6 e-troniga. Standardis saab Macan valge või musta värvkatte ning lisades pakub Porsche viit mustvalget varjundit ja kuut värvikamat tooni, millest silmapaistvamad tumeroheline Oak Green, sügavpunane Copper Ruby ja demoautot katnud Frozenblue.
Iluvõre puudumise tõttu on uus Macan omandanud ninaosas küllalt elektriautoliku pilgu, mis kombineerib motiive eelkäijalt ja elemente Porsche elektriliselt lipulaevalt Taycanilt. Minimalistliku sisedisainiga esituled kapotist silmapaistvamalt kõrgematel tiibadel, konkreetsed, ent mitte liiga tugevad kerejooned, kaugtulede elemendid funktsionaalsete õhu suunajatega põrkeraua äärtel ja trapetsikujuline õhuava terava ning omapäraselt osaliselt kerevärvi splitteri kohal. Tervikuna on Macani pilk kujunenud omajagu sihikindlamaks ja veidi futuristlikumaks, ent on jätkuvalt äratuntavalt macanilik.
Küljel on Macan säilitanud oma kompaktse ja proportsionaalselt kõrge linnamaasturi ilme, ent arvestataval määral muutunud silueti poolest, mis jätkuvalt ümarate nina- ja tagaosaga, kuid nüüd omajagu voolujoonelisema katusejoonega, kust kadunud tiib tagaakna kohal. Selle tulemusel pole uus Macan kusjuures kuigi kaugel ka kupeemaasturi tiitlist. Iseloomu lisavad jätkuvalt voolujoonelised kerejooned ja veidi silmapaistvama disainiga ala uste alläärel, tasapinnalised rattakoopa ääred ning demoauto puhul ka mudeli alläärt ümbritsenud ja maasturlikku ilmet toetanud musta värvi ala. Laadimispesad saab Macan tagumistele tiibadele. Standardvarustuses on laadimispesad kusjuures mehaanilise pöörduksega, kuid lisavarustusest on mõlemad pesad saadaval ka elektrilise, taycanilikult kerepaneeli taha libiseva kattega.
Macani veljevalik saab kõige lihtsamas varustuses alguse 20-tollistest ning ulatub kümne erineva disainiga 22-tolliste valikuteni. Pea kõik disainid toetuvad viiesuunalisele sümmeetriale ning nagu ikka, muutub läbimõõdu kasvades ka disain aina huvitavamaks. Demoautol olid all 21-tollised veljed, mis juba hea üldilme jaoks igati paraja läbimõõduga.
Ka tagakülge on enim muutnud staatilise tiiva kadumine tagaakna kohalt, mille aerodünaamilise rolli on omale saanud nüüd aktiivne tiib tagatule kohal. Tuli ise ulatub jätkuvalt üle tagaosa, ent on omandanud nüüd taycanilikult minimalistlikuma disaini. Madalamal lisab sportmaasturlikku ilmet kõrge difuusoriala, millele lisab omakorda särtsakust kerevärvi paneel. Tervikuna näeb aga Macani tagakülg Porschelikult maitsekas ja viisakas välja, kandes väärikalt Macani pärandit.
Oma üleüldisele disainikeelele on Porsche truuks jäänud ka uue Macani salongis, mis tervitab vähegi uuemaid Porschesid kogenud sõitjaid tuttavate lahenduste ning porscheliku disainiga, mis maitsekalt stiilipuhas, modernne ning isegi sportlik, mille tulemusel kõik vajalik olemas ja ligipääsetav ning mitte midagi pole pindadel ja paneelidel liiast. Materjalide osas on tõenäoliselt hinnataseme ja kättesaadavuse hoidmiseks uue Macani salongis kasutatud Porsche kohta keskmisest veidi enam plastikut, ent õnneks on kasutatud materjalid tervikuna siiski kvaliteetsed ja mugavad ning ka ehituskvaliteet ootuspäraselt tasemel.
Demoautos reisijate mugavuse eest vastutanud integreeritud peatugede, valgustatud Porsche tekstide ja musta nahkkattega adaptiivsed sportistmed pakuvad oma keskmisest jäigemate polstrite ja parajalt väljaulatuvate küljetugedega toekat ja mugavat asendit ning võimaldavad eraldi nii istme põhja kui seljatoe korvikuse muutmisega reguleerida kui konkreetselt ja sportlikult istmed reisijaid paigal hoiavad. Üldine asend on Macanis kompaktmaasturlikult kõrge, kuid üldse mitte piiravalt püstine, võimaldades koostöös rooli laia reguleerimise ulatusega mõnusalt sportliku asendi leida kahemeetristelgi. Mugavusfunktsioonidest on istmetele saadaval soojendus, jahutus, mälufunktsioon ja massaaž. Teises reas on istmed pehmemad ja asend pikematele sõitjatele kergelt kükitav, ent äärmised kohad samuti küllalt korvikad ning valikuliselt soojendusega, pakkudes mugavat aset pikemateks sõitudekski.
Füüsilise ruumiga Macan ei hiilga, ent samas saab ta oma suuruse kohta nelja keskmist kasvu täiskasvanuga igati hästi hakkama. Pikiteljel mahutab mudel mugavalt üksteise taha ühe kahemeetrise ja ühe keskmist kasvu täiskasvanu, kuid vajadusel saab üllatavalt hästi hakkama vaid kahemeetristegagi. Pearuumi on samuti kergelt lebava asendi korral piisavalt kahemeetristelegi, kuid laiuses on teises reas mugavat ruumi vaid kahele reisijale. Atmosfäär on Macani salongis tumeda sisu korral küllalt hubane, sportlik ja kompaktne, ent õnneks mitte häirivalt rõhuv. Avaruse tagavad suured aknad ja luugiga panoraamkatus ning öist sõitu meeleolustab hajusvalgustite ja valguskontuuridega miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on keskkonsooli ülemise osa eesotsas laegas telefoni juhtmevaba laadijaga, alumises osas ruum suurematele esemetele ja kaks sügavat topsihoidjat ning keskmisest väiksemad käetoealune laegas, kindalaegas ja uksetaskud. Teine rida saab topsihoidjatega käetoe ja väikesed uksetaskud.
Universaalse kujuga pagasiruumi on Macanil elektriliselt avaneva ja avara ligipääsu loova luugi taga kuni 540 liitrit, mida on rohkem kui näiteks Q5-l ja X3-l. Pagasi organiseerimist lihtsustavad võrguga taskud äärtel, kotikonksusd seintel, haagid nurkades ja veidi lisaruumi põranda all. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes kahesentimeetrine künnis, pagasit katab justkui metallist kate ja teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes. Pagasiruumiga aga Macani praktilisus ei piirdu, sest laadimiskaablite ja muude väiksemate esemete vedamiseks on mudelil ka 84-liitrine kapotialune laegas ehk frunk.
Multimeediat esindab armatuuril, laia paneeli tsentris, 10,9-tolline puuteekraan, mis heas mõttes väiksena kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses. Riistvaraliselt on lahendus loomulikult väga kiire ja sujuva opereerimise ning kvaliteetse pildiga. Tarkvaraliselt jookseb süsteemis maitsekas edasiarendus varasemalt testitud lahendustest, kus on säilinud üleüldine kasutamise loogika ja menüüde ülesehitus, tänu millele kõik funktsioonid lihtsasti leitavad ja kaitstavad, kuid märkimisväärse muutuse läbinud visuaalne pool, mis lõpuks lahti lasknud fikseeritud mustast taustast, võimaldades nüüd muuta süsteemi tausta tooni, mis seotav ka miljöövalgustuse värviga. Vanakooli fännid saavad tausta aga siiski ka mustaks jätta. Samuti on lisandunud kolme sektoriga isikupärastatav koduvaade ja dünaamiline kiirteenuppude riba ekraani vasakul äärel. Erilistest funktsioonidest jäi meile esimest korda silma Track funktsioon, mis võimaldab navigatsiooni põhjal võidusõidu teekonna defineerida ning seejärel loodud trajektooril ka automaatselt aega mõõta, ja 10,9-tolline ekraan on kusjuures saadaval ka kaasreisija ette. Kliimaseadete muutmiseks asub keskonsoolis omapärane ja korduvalt kiidetud pool füüsiline ja pool puutetundlik kliimapaneel füüsiliste klahvide ja helitugevuse rullikuga, tänu millele sätted ka sõidu ajal väga lihtsasti muudetavad. Valikuline Bose helisüsteem esitab palasid koostöös ruumi hea akustikaga ka valju helitugevuse korral väga kvaliteetselt ja dünaamiliselt.
Täisdigitaalse ja kumera näidikutabloo saab Macan 12,6-tollise ekraaniga, mis samuti kiire ja sujuva opereerimisega ning läbi rooli ava tervikuna kenasti juhile nähtav. Sarnaselt multimeediale on ka näidikute tarkvara läbinud ennekõike visuaalse värskenduse, võimaldades nüüd andmeid jälgida samuti värvilisel taustal. Isikupärastamise osas pakub näidikutabloo viit erinevat asendiplaani ja täpsemaid andmetüüpide vahetamist kuva äärtel, pakkudes nõnda meelepärase info ja visuaaliga tervikut igale maitsele. Andmed on samuti läbivalt lihtsasti leitavad ja Macanile on saadaval ka suur, informatiivne ja liitreaalsusega esiklaasinäidik.
Rooli kohale saab Macan korduvalt kohatud ja testitud Porsche kolmekodaralise, mis lisaks stiilsele ja sportlikule väljanägemisele püsib tänu parajale läbimõõdule, meeldivatele materjalidele ja keskmisest õhemale roolirattale kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalst lisavad füüsilised nupud äärmiste kodarate konsoolsetel sisudel, mida tänu nuppude vähesusele ja piisavatele reljeefsustele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad multimeediat, parempoolsed näidikutablood ja adaptiivne püsikiirusehoidja saab jätkuvalt lisakangi roolisamba vasakule küljele. Parema kodara alt leiame veel sõidurežiimide rulliku ja roolile on saadaval ka soojendus.
Jõuallika tüübi vahetusest olenemata, on sõidutehnika osas Macani valik laienenud põlvkonna vahetusega kolmelt versioonilt neljale tüübile, mis kannavad võimsuse järjestuses nimesid Macan, Macan 4, Macan 4S ja Macan Turbo. Porsche tähiste loogikale omaselt on uus Macan seega saadaval nii taga- kui nelikveolisena, käigukasti mudel ei oma ning tühimass jääb vahemikku 2,3 – 2,5 tonni. Nagu öeldud, on laadimispesasid on Macanil sarnaselt Taycanile kaks tükki, üks kummalgi tagatiival. Vasakpoolne võimaldab oma CCS pesaga nii DC kui AC laadimist, parempoolne aga vaid aeglasemat AC laadimist. Aku saab Macan olenemata jõuallikast 95-kilovatt-tunnise ning kiirlaadijas toetab mudel kuni 270-kilovatist kiirlaadimist, mis laeb aku põhiosa täis ligikaudu 20 minutiga.
Valik saab alguse lisatähiseta tagaveolisest Macanist, mis saab tagumisele teljele ühe 265 kilovatti ja 563 njuutonmeetrit arendava ajami, mis lükkab standardmudeli sajani 5,7 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 220 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubatakse 17,9 kWh/100km ning maksimaalseks sõiduulatuseks kuni 644 kilomeetrit.
Nimistu jätkub nelikveolistega, kus kõige lahjemaks valikuks Macan 4, mille kaks elektrimootorit arendavad kombineeritult kuni 300 kilovatti ja 650 njuutonmeetrit, kiirendades mudeli sajani 5,2 sekundiga ja kuni tippkiiruseni 220 km/h. Kahe elektrimootoriga tarbib Macan 4 energiat keskmiselt 19,5 kWh/100km ning maksimaalseks sõiduulatuseks lubatakse 614 kilomeetrit. Macan 4S-i puhul kasvavad näitajad 380 kilovati ja 820 njuutonmeetrini, mis võimaldavad sajani kiirendamist vaid 4,1 sekundiga ning tippkiirust 240 km/h. Keskmise energiakulu 19,2 kWh/100km suudab Macan 4S läbida akutäiega kuni 609 kilomeetrit.
Valiku tippu ehib Porsche Macan Turbo, mis saab turbomootori asemel esirataste vahele 175-kilovatise ja tagarataste vahele umbes 295-kilovatise elektrimootori, mis arendavad kombineeritult kuni 470 kilovatti ja 1130 njuutonmeetrit. Tippmudel kiirendab nelikveolisena sajani vaid 3,3 sekundiga ning kogub hoogu kuni tippkiiruseni 260 km/h. Energiakuluks lubatakse 19,8 kWh/100km ning maksimaalseks sõiduulatuseks 593 kilomeetrit.
Porsche Tallinna esinduse demoauto näol oli seekord meie testida valiku teine kõige võimsam valik ehk Macan 4S 380 kilovati ja 820 njuutonmeetriga. Nagu tehniliste andmete põhjal eeldada võib, liigub Macan 4S oma kahe elektrimootoriga sportautolikult kiirelt ning jõulist kiirendamist jagub maanteekiirustest kõrgemalegi. Mootorid on väga reageerivad, kajastades ka igat pedaalil manipuleerivat tippimist vastava elektriautolikult tugeva kiirenduslöögiga, ning peale igat suuremat kiirendust ja aeglustumist kuvatakse ekraanile möödunud hetke suurim saavutatud G-jõud. Sõidurežiimideks on mudelil Offroad, Normal, Sport ning Sport+ ja sõidule lisab soovi korral emotsiooni E-Sound funktsioon, mis vastavalt kiirendusele kõlaritest futuristlikku “mootorihäält” esitab. Rekuperatsiooni tugevusastmetega Macanis mootoripidurdust manuaalselt reguleerida ei saa ning tervikuna imiteerib mootoripidurdus läbivalt sisepõlemismootoriga masina aeglustumise iseloomu. Pidurdades suudab aga energiat tagasi laadida mudel siiski kuni 240 kilovati jagu.
Veoskeemilt, nagu öeldud, on 4S oma kahe elektrimootoriga nelikveoline ning omades tagumisel teljel veidi võimsamat ajamit võib seda ülesehitust pidada justkui tagavedu eelistavaks nelikveoks, mis võimaldab jõu alati kenasti edasi liikumisse kanda ning tagab loogilise ja kontrollitava käitumise ka kurvist välja kiirendades. Viimane jätab omakorda autost oodatust kergma mulje ning ega sõites tunnetuslikult ilmselge polegi, et tegemist kompaktse linnamaasturiga. Veojõukontrolliga vurades on selgelt tunda osavat torque vectoringi ning abilisteta annab tagumisi rattaid ka laiemale trajektoorile suruda, ilma et masin liiga libedalt käest läheks.
Adaptiivne õhkvedrustus on tavarežiimis küllalt pehme ja läheb sportlikumates režiimides märgatavalt jäigemaks, ent on läbivalt väga osava summutamisega, mille tulemusel mööduvad tüütud löökaugud ja künnised alati ilma väsitavate põrutusteta. Samas on pidevalt masina käitumisest väga hästi aru saada ja kerekaldumisi esineb läbivalt väga vähe, mis tõestab järjekordselt Porsche taset muuta ka elektriline linnamaastur tehniliselt suutlikuks ja temaga sõit kaasahaaravaks, et mudeliga kurvilisi kõrvalteid või ringradasid vallutada. Roolimise osas vajab esialgu veidi harjumist lahenduse progressiivsus, ent tervikuna on roolisüsteem siiski täpne ning sportlikult raskemapoolsem.
Nähtavus on Macani salongist tänu suurtele akendele ja madalatele aknalaudadele ette ja külgedele avar ja lai, ent keskmisest tahavaatepeeglist keskmisest kitsam. Gabariitidest on samuti nina ulatus ja laius hästi tajutavad, kuid tagaosa pikkus ennekõike kupeemaasturliku silueti tõttu küllalt raskesti määratav. Viimase vastu aitab aga mudeli 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad kvaliteetsed, kuid osaliselt veidi lihtsasti määrduvates asukohtades. Füüsilist manööverdatavust võimendab lisavarustuse korral ka nelikpööramine, mis langetab pöörderaadiuse standardselt 12,1 meetrilt 11,1 meetrile. Mürataseme osas Macani salong sõites mediteerivalt vaikne pole, kuid üleüldiselt on seis raamita küljeakende kohta siiski piisavalt hea.
Macani juhiabiliste hulgas on automaatsed maatriks-kaugtuled, mis hea valgustavusega, ent lasevad end segada tänavavalgustusest, osav sõidurea hoidmine, ristsuunalise liikluse monitoorimine, automaatne hädapidurdamine, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurkade jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, parkimisandurid igal küljel ja 360-kraadine kaamerasüsteem koos osava iseparkimisega.
Teoreetilise materjali põhjal võib uus Macan oma jõuallika tõttu jätta küll keskmisest Porschest märgatavalt vähem porscheliku esmamulje, kuid reaalsuses on Saksa sportautotootja taaskord hakkama saanud ühe ülimalt mõnusa, sportlikku, mugava ja kiire sportmaasturiga, mis kui mootori noodi puudumine välja arvata, ei jää kuidagi emotsioonilt alla eelkäijale ning jätkab enesekindlalt Porsche stiili pakkuda erinevatesse konkurentsidesse vaid lipulaeva tiitlile pürgijaid. Uus Macan on praktiline, sobides ka leibkonna põhiautoks, kiire ja sportlik, julgustades kõrvalteedel piire otsima, ja igapäevaselt väga lihtsasti tarbitav, pakkudes seega sisuliselt kõike, mida ühelt keskmise suurusega sportmaasturilt oodata oskaks.
Teoreetilise materjali põhjal võib uus Macan oma jõuallika tõttu jätta küll keskmisest Porschest märgatavalt vähem porscheliku esmamulje, kuid reaalsuses on Saksa sportautotootja taaskord hakkama saanud ühe ülimalt mõnusa, sportlikku, mugava ja kiire sportmaasturiga, mis kui mootori noodi puudumine välja arvata, ei jää kuidagi emotsioonilt alla eelkäijale ning jätkab enesekindlalt Porsche stiili pakkuda erinevatesse konkurentsidesse vaid lipulaeva tiitlile pürgijaid. Uus Macan on praktiline, sobides ka leibkonna põhiautoks, kiire ja sportlik, julgustades kõrvalteedel piire otsima, ja igapäevaselt väga lihtsasti tarbitav, pakkudes seega sisuliselt kõike, mida ühelt keskmise suurusega sportmaasturilt oodata oskaks.
Hind alates: 83 890 €
Testitud mudeli info:
125 260 €
Elekter
380 kW
19,2 kWh/100km
Nelikvedu
Max 240 km/h
0 – 100 km/h: 4.1 sec