Model Y on Tesla viies ning praeguse seisuga veel ka värskeim mudelilisa, mille eesmärk on pakkuda elektrilist luksust ja omapära väikemaasturite ja crossoverite klassis. Mudel jõudis tootmisesse 2020. aastal ning baseerub veidi väiksema, Model 3-e põhjal, jagades viimasega ka pea 75% ulatuses riistvara ja elemente. Model Y-i alternatiivideks on näiteks Škoda Enyaq Coupe iV, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E ning Kia EV6.

VÄLIMUS

Suures pildis on Tesla Model Y justkui kõrgemaks venitatud Model 3. Mudel on juba vaid visuaali poolest äratuntavalt elektriauto ning seob üpris edukalt Tesla tunnusjooned sellise väike-kupeemaasturliku kerega. Kerekumerused on pigem pehmed ja voolujoonelised, kuid üksikud teravused lisavad ka sportlikkust. Suuruse osas jääb Model Y Model 3-e ja X-i vahele, jagades nõnda kupeemaasturlikku suurusklassi BMW X4-ja, Škoda Enyaq Coupe iV-ga ning Jaguar F-Pace’iga. Seega on Model Y tegelikult päris kopsakas. Keretoonidena pakutakse Model Y-le valget, musta, halli, sinist ja punast, mille hulgast sobib meie arust mudelile kõige paremini punane. Demoauto oli aga veelgi vingema välimuse jaoks hoopis matt-punase kile all.

Et õhust võimalikult segamatult läbi murda, on Model Y-le loodud väga ümar ja voolujooneline esiosa, kus paistavad välja vaid üksikud tugevamad kerejooned. Kapott langeb võrdlemisi madalale ning tema eesotsas asub suurte ja hea valgustavusega esituledega samal kõrgusel kroomitud Tesla logo. Suurt õhuava ega iluvõre Model Y loomulikult ei vaja, kuid see-eest on stangele siiski loodud kolm aerodünaamilist elementi, mis osaliselt jahutavad ja õhuvoolu üle esirataste suunavad. Tesla täielik elektriline ja pigem lühike ajalugu võimaldab brändil luua disaine, mis ei pea järgima kümnendite pikkuseid traditsioone ning tänu sellele näeb Model Y-i esiots väga viisakas ja Teslalik välja.

Küljedisainis lisandub üldisele voolujoonelisusele aga ka veidi teravust. Siluett algab ümarast ja madalale langevast kapotist ning kasvab üle kumerale tuuleklaasile, kust ta ühe kurvina üle panoraamkatuse pagasiluugini jõuab. Seal on siluetile loodud aga kerge terav tiib, pärast mida disain võrdlemisi konkreetselt ja vertikaalselt ära lõppeb. Lisaks tiivale lisavad sportlikkust veel ka pigem tahapoole asetatud salong, jõulisemad kerejooned rattakoobaste kohal ja küljeustel. Maasturi ilmet lisavad aga lühike taga- ja esiots ning ümber mudeli alläärt kulgev must plastikriba ja stiili annavad raamita küljeaknad ning peidetud ukselingid. Velgede osas olid demoautol all lihtsama ja täidetuma disainiga 19-tollised, mis näevad ka võrdlemisi head välja, kuid parima ilme jaoks tasub ikkagi valida 20-tollised turbiini disainiga valuveljed.

Nagu siluetiltki paistab, on tagakülg võrdlemisi kõrge ja erinevalt ümarast esiotsast konkreetne ja jõuline. Külgedelt koonduvad kerejooned on pigem pehmed ja voolavad, kuid kerge tagatiib ja tagatulede vahel laiuv disainjoon lisavad ilmele ka teravust. Tagatuled on sarnaselt esituledele pigem suured ja minimalistliku sisedisainiga ning vasakpoolse küljele on integreeritud ka mudeli laadimispesa. Stange on taas lihtsama ilmega, kuhu on loodud musta värvi alla kaetud nii-öelda difuusori ala, mis aerodünaamilist funktsiooni tõenäoliselt ei oma.

INTERJÖÖR

Just nagu välisdisainigagi, on Teslad loomulikult omapärased ning ikoonilised ka salongi poolel, mis on äärmiselt minimalistlik ja stiilipuhas ning koondub kõik ümber ühe hiiglasliku juhtekraani. Ehituskvaliteedi osas on küll mõned paneelid krigisevad ning munakiviteel kolisevad, kuid üldpildis püsib kõik ikkagi kenasti omal kohal. Peamiseks materjaliks on plast ning stiili ja hubasust lisavad nahkkatted ja puiduimitatsioon armatuuril.

Vastavalt soovile pakutakse Model Y-le mustasid ja valgeid kunstnahkkattega ning elektrooniliselt reguleeritavaid istmeid. Istmed on mugavad ja pehmed, kuid kujult võrdlemisi siledad, mille tõttu võivad reisijad kiiretes kurvides veidi koha pealt välja libiseda. Üldine istumisasend on pigem maasturlikult püstine, kuid sõiduautolikult madal ning rohke reguleerimisruum võimaldab pea igat kasvu reisijatel leida mugava asendi, mis ka pikematel sõitudel keha ei väsita. Tagaistmed on samuti hea asendiga ja piisava istmepõhja ja põranda vahelise kaugusega mugavad ning võimaldavad ka seljatoe kallutamist. Istmed on standardis istmesoojendusega, kuid soojadeks ilmadeks kuluks nahkistmetele ära ka ventilatsioon, mida Tesla veel ei paku. 

Olles justkui kõrgemaks venitatud Model 3, on ka Y loomulikult võrdlemisi ruumikas ja praktiline auto, nagu seda elektriautod peaksidki olema. Jalaruumi jagub nii esi-, kui tagapinki ka kahemeetriste olemasolul ning ainsaks kitsaskohaks võib esineda tagarea pearuum, mis on suure langeva panoraamkatuse tõttu võrdlemisi madal. Keskmist kasvu reisijatele on see aga täiesti piisav. Mudel on muide saadaval ka seitsmekohalisena. Atmosfääri poolest on Model Y-i salong väga avar ja hubane ning sobib suurepäraselt ka pikemateks sõitudeks. Aknad on kõrged ja laiad ning valgust pääseb salongi ka läbi hiiglasliku panoraamkatuse. Esemete hoiustamiseks on suur käetoe laegas ja tasku keskkonsoolis, topsihoidjad, suured uksetaskud ja pigem väike kindalaegas, mida saab avada läbi multimeedia. Multimeedia alla on loodud ka kahe juhtmevaba laadijaga telefonide pind, mis üks autotööstuse parimaid lahendusi. Laadimiseks leiab salongist ka paar USB-pesa.

Pagasiruumi on Model Y-l kokku koguni 854 liitrit, tehes nõnda silmad ette nii sama klassi alternatiividele, kui ka mõningatele suurmaasturitele. Pagasiruumi ava on mõnusalt suur, pagasiruumipõrand künnisega kenasti tasa ning kasutamist muudavad mugavamaks ka külgmised süvistatud taskud ja istmete kokku pakkimise lülitid. Lisaks pagassile saab Y ka kapoti alla 117-liitrise lisalaeka.

Teadagi on terve salongi peaesinejaks loomulikult armatuuri tsentrisse paigutatud 15.4-tollise ekraaniga multimeediaekraan, mille kaudu käib absoluutselt kõige seadistamine ja valimine. Riistvaraliselt on süsteem igati kvaliteetne ja kõrge resolutsiooniga ning on asetuselt ka kenasti reisijate käeulatuses. Samuti on süsteemi töökindlamaks arendatud ning meie kasutamise ajal ei jooksnud kordagi multimeedia kokku. Tarkvara on visuaali poolest väga viisakas ja kaasaegne ning meenutab kasutajasõbralikkuse ja selguse poolest iOS operatsioonisüsteemi. Helisüsteem on samuti hea kvaliteediga ning esitab meediat selgelt ka valju helitugevuse korral. Kliimaseaded on integreeritud ka multimeedia ekraani taha ning isegi kui temperatuuri ja istmesoojenduste seadistamine on veel arusaadav ja käsitatav, käib sealt kaudu ka näiteks õhuvoolu suuna reguleerimine, mis tundub kohati ebavajalik.

Kõige tavalise kõrval hõlmab Tesla multimeedia aga ka rohkelt meelelahutuslikke funktsioone, mille hulgas on erinevad mängud, Netflix, Youtube, sisseehitatud Spotify, karaoke ja muud efektsed lisad. Seega peatumistel või ootamistel jagub tegevust tundidekski. Lisaks ekraanil kuvatavale meelelahutusele oskab Model Y esitatada ka valgushowd, mille korral vilguvad välised tuled ja liiguvad elektriline pagasiluuk ning küljeaknad muusika saatel. Ühtegi praktilist väärtust sellel funktsioonil küll pole, kuid kui üks auto on võimeline showd pakkuma, siis miks ta ei võiks seda ka teha. 

Eraldiseisvat näidikuekraani küll Model Y-l pole, kuid see-eest kuvab multimeediaekraani vasakpoolne kolmandik alati sõiduks vajalikku infot ja andurite näite. Fotode pealt võib küll näiteks spidomeetri asutus väga kummaline paista, kuid tegelikult harjub sellega väga kiiresti ära ning pärast mõningat tundi sõitmist, keerab pilk juba automaatselt multimeedia poole. Lisaks kiirusele kuvab Tesla veel ka oma autopiloodi nähtavat infot autot ümbritseva mudeli näol ning annab juhile teada ka vastavatest liikluspiirangutest.

Rooli puhul on Model Y veel võrdlemisi klassikaline ning seega asub juhi eest pigem suure läbimõõduga puhas kolmekodaraline. Sileda nahkkattega rooliratas võib küll kohati libe tunduda, kuid kerged kumerused ja pigem jämedad kodarad võimaldavad ka kindlat käte vahel püsimist. Multifunktsionaalsust lisavad kummagi kodara keskmesse asetatud rullik-nupud. Vasakpoolne juhib multimeediat ning parempoolne on häälkäskluste edastamiseks ning kiirusehoidja seadistamiseks. Model Y-i rool saab ka elektrilise soojenduse.

SÕITMINE

Tesla pakub Model Y-t kolmes erinevas vormis, mida eristatakse mudelitähistega “Model Y”, “- Long Range” ning “- Performance”. Esimene ja lihtsaim neist on tagaveoline, ühe mootoriga, ning teised kaks suutlikumad ja nelikveolised, millel on üks mootor kummagi telje kohta.

Nõrgeim ehk tagaveoline Tesla Model Y saab tagarataste vahele 255 kilovatise elektrimootori, mis suudab mudeli kiirendada sajani 6.9 sekundiga, koguda hoogu kuni kiiruseni 217 km/h, tarbides samaaegselt ligi 17 kWh/100km. Olenemata aga vaid 50 kWh akupakist suudab nimetatud versioon siiski laadimiskorraga läbida ligi 450 km ning võimsaima võimaliku, ehk 170 kW kiirlaadijaga, läheb aku põhiosa laadimisega veidi alla 30 minuti, mis teeb keskmiseks laadimise kiiruseks 580 km/h. Kokkuvõtlikult jääb tagaveoline Model Y numbrite ja andmete põhjal ligikaudu tagaveolise IONIQ 5-e ja Enyaq Coupe RS iV vahele.

Kui aga tagaveost ja ligi 450-kilomeetrisest sõiduulatusest väheks jääb, tuleb valida Model Y Long Range, mis saab kummalegi teljele ühe mootori ning arendab kombineeritult lausa 378 kW. Sajani jõuab nimetatud mudel viie sekundiga ning suurimaks kiiruseks lubatakse samuti 217 km/h. 82-kilovatise akuga lubatakse mudelile sõiduulatust üle 530 kilomeetri, tarbides keskmiselt ligi 17 kWh/100km. Võimsaima võimaliku ehk 250 kW kiirlaadija juures võtab Long Range mudeli laadimine veidi alla 30 minuti, mis teeb laadimise keskmiseks kiiruseks 670 km/h.

Kui aga mõlemast nii-öelda tavaversioonist väheks jääb, on Tesla väga mainekas ka oma võimsate mudelite poolest, mis kannavad nime lõpus Performance tähist. Sama lisaga Model Y saab kummalegi teljele ühe elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 393 kW. Selle tulemusel kiirendab mudel sajani 3.7 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 250 km/h ning tarbib keskmiselt 18 kWh/100km. Sarnaselt Long Range’ile, paigaldatakse ka Performance mudeli põhja alla 82 kWh aku, mille laadimine võtab võimsaima võimaliku ehk 250 kW kiirlaadija juures ligi 27 minutit, tehes seega laadimise keskmiseks kiiruseks 640 km/h. Ühe täiega sõidab Performance Model Y pea 500 kilomeetri kaugusele.

Tänu BEAST Tesla rendile saime meie testida Model Y-i malbemat versiooni, kus kõiki rattaid vedasid 378 kW arendavad elektrimootorid. Mõningate tootjate elektrimudelites võivad väidetud võimsused mudeli massi ja piirajate tõttu sõites varju jääda, kuid Teslade puhul kipuvad need võimsused ennast ka välja näitama. Arvestades siiski mudeli 1.8-tonnist tühimassi, pole ka Y-i puhul loomulikult tegemist sportautoga, kuid Tesladele omaselt jagub ka selles keskmises Model Y-s tegelikult emotsiooni ja krapsakust rohkemgi, kui ühelt nõnda praktiliselt autolt tahta oskaks. Pedaalid on väga responsiivsed, kiirendus lineaarne ja pea konstantne ka üle maanteekiiruste ning piisavalt tugev rekuperatsioon võimaldab ka mugavat ühepedaalisõitu. Jäigemapoolsem vedrustus hoiab mudeli väga stabiilselt ja ettearvatavalt teel, kuid ei põruta ka konarlikematel teedel sõites. Roolimise käitumine on reguleeritav, kuid üldpildis on see täpne ja pigem veidi raske. Müratase on salongis madal. Väljavaade on ettepoole mõnusalt suur ja lai, kuid võiks kohati olla avaram tahapoole. Manööverdamisel on gabariidid võrdlemisi hästi tajutavad, kuid suureks abiks on ka Tesla väga kvaliteetse ja suure pildiga 360-kraadine kaamerasüsteem. 

Model Y-i juhiabiliste hulgas on märkimisväärselt hea Tesla sõiduraja hoidmine, automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatsed ja hea valgustavusega kaugtuled, pimenurga jälgimine, parkimisandurid igal küljel ning üks kvaliteetseim 360-kraadine kaamerasüsteem koos Sentry Mode’iga, mis jälgib auto ümber toimuvat ka parkides. Samuti salvestab kaamera jooksvalt ning hoiab viimase tunni ka mälus.

Kellele?

Model Y on juhtidele, kes soovivad väikemaasturlikku elektriautot, mis on töökindel, emotsiooniderohke ja omapärane ning ei sarnane iga teise Saksa neljarattalisega. Mudel saab suurepäraselt hakkama ka pereautona ning sobib võimekuselt ja sõiduulatuse poolest ka maanteesõitudeks. Mõnes aspektis suudavad Saksa autotootjad küll sama raha eest pakkida komplekti rohkem luksust ja mugavust, kuid Teslas on ikka midagi nii massist eristuvat ja modernset, mis ta ka üllatavalt ihaldusväärseks muudab. Pikaaegne ja pühendunud elektriautode arendamine paistab tänase päevani Tesla mudelitest välja.

Model Y on juhtidele, kes soovivad väikemaasturlikku elektriautot, mis on töökindel, emotsiooniderohke ja omapärane ning ei sarnane iga teise Saksa neljarattalisega. Mudel saab suurepäraselt hakkama ka pereautona ning sobib võimekuselt ja sõiduulatuse poolest ka maanteesõitudeks. Mõnes aspektis suudavad Saksa autotootjad küll sama raha eest pakkida komplekti rohkem luksust ja mugavust, kuid Teslas on ikka midagi nii massist eristuvat ja modernset, mis ta ka üllatavalt ihaldusväärseks muudab. Pikaaegne ja pühendunud elektriautode arendamine paistab tänase päevani Tesla mudelitest välja.

Auto andmed

Hind alates: 41 990

Testitud mudeli info:
– €
Elekter
378 kW
17.2 kWh/100km
Tagavedu
Max 217 km/h
0 – 100 km/h: 5.0 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST