Macan on justkui väikevend 2002. aastal avalikustatud Porsche esimesele linnamaastur Cayenne’ile. Macan jõudis maailma ette aga alles 2014. aastal, saades oma nime Indoneesia keelsest tõlkest sõnale “tiiger”. Aastatega on mudel saanud mitmeid märgatavaid uuendusi, kuid teist generatsiooni on oodata 2023. aastal, mil saabub turule ka esimene täiselektriline Macan. Macani alternatiivideks on näiteks Alfa Romeo Stelvio, Mercedes-Benz GLC, BMW X3 ning samal platvormil baseeruv Audi Q5.

VÄLIMUS

Porsche on brändina alati hoidnud oma luksuslikku omapära ja sportlikku stiili, toetudes mudelite disainides suuresti oma menukaima 911 mudeli ikoonilisele kujundusele. Sellest partiist ei jää kuidagi välja ka üldise ümara, kuid siiski väga sportliku ja agressiivse ilmega Macan. Porschena ei pea Macan ennast kuidagi tõestama või kõikide pilke püüdma, vaid pigem järgib iseenda rada ja stiili. Erinevate varustuste vahel pole küll hiiglaslikke välimuslikke erinevusi, kuid osad elemendid siiski muutuvad. Macani standardvärvideks on must ja valge, kuid lisadena on saadaval ka erinevaid halli ja sinise varjundeid ning punane ja oranž, millest viimast demoauto põhjal ka julgeme väga soovitada. Üldiste värvide ja velgede osas oli demoauto meie arust üks parim Macani konfiguratsioon.

Üheks läbivaks tunnusjooneks Porsche mudelite esiosade disainis on suured ümarad LED-esituled, mille päevatuled moodustavad koonduvate sirgetena justkui sihikud. Suur kumer kapott ulatub ümber esitulede ning lisab kergelt rõhutatud kerejoontega ninaosale sportlikku ilmet. Uhke ja ülimalt detailse Porsche logo all on stange keskel üks suurem õhuava ning äärtel õhuvoolu üle rataste suunavad lisaavad, mille ülemisele ribile ka lisa päevatuli asetatud. Stange allosas on veel kaks pikliku õhuava. Üldiselt võib öelda, et Macani ninaosa disain on täpselt parajalt sisutihe ja elegantne.

Külgvaates jätkub selline suurejooneline voolujoonelisus ja elegante ümarus. Üksikuid rõhutatud kerejooni küll pole, kuid silueti ja laiendatud õlgadega rataste kohal on mudelile antud enesekindel ja jõuline ilme. Tagaosa silueti järgi on võimalik Macani liigitada ka kupeemaasturite hulka, kuid meie arust sobib klassikaliseks maasturiks liigitamine paremini. Oranži mudeli puhul lisavad stiilsust ja omapära veel mustad akna- ja katuseraamid, tagatiib ning disainpaneel uste alaosas.

Porsche pakub Macanile 16 erineva disainiga valuvelgesid vahemikus 19 – 21 tolli. Tavaversioon saab standardis 19-tollised, T ja S varustused 20-sed ning GTS 21-tollised. Kõik disainid toetuvad viieosalisele sümmetriale ning igale läbimõõdule on saadaval kinnisemaid ja õhulisemaid lahendusi. Väiksemad ja odavamad valikud on monotoonsemate ja hallikamate värvidega ning uhketel tulevad valikusse ka kuldsed ning mudeli kerevärvi veljed. Suuruse osas soovitame parima ilme jaoks 21-tolliseid ja meie lemmikud valikust on ka demosõidukile valitud imekaunid 21-tollised “RS Spyder Design” veljed.

Ka tagakülg ei üllata ega uhkusta, vaid pigem jätkab voolujoonelisuse ja elegantse tagasihoidlikusega. 2019. aasta uuendusega ühendati üksikud ümarad tagatuled süvistatud soonega, mille sees on tuleriba all välja kirjutatud ka Porsche nimi. Omakorda selle all on vabama käekirjaga ka mudelinimi väikselt välja toodud. Muus osas on tagakülg pigem puhas ning laseb kerekumerustega hoopis peegeldustel ja värvil särada. Stangele on loodud sportlik difuusor, mis küll tundub enamjaolt vaid visuaalse funktsiooniga olevat, kuid õnneks on äärtele asetatud suured funktsionaalsed väljalasked. 

INTERJÖÖR

Interjööris avaldub aga Porsche tõeline eripära teistest brändidest, sest kui üldiselt proovivad tootjad luua luksuslikkust ja edevust säravate elementide, mitmevärviliste valgustustega ja suurte ekraanidega, on Porsches tuntavalt jäetud esikohale siiski mudeli sportliku sõidu mugavus ja ülim kvaliteet. Pea miski ei loksu ega klõbise ning kogu asi oleks justkui ühe tahke tükina koos. Kuigi ekraane ja puutetundlikust leiab ka Macani salongis, pole need ikkagi nii esiletõusvad, kui mõningate konkurentide salongides. Nähtavad kruvid ja mattmustad pinnad salongis jätavad väga positiivselt robustse, tugeva ja töökindla mulje. Sportlikku ilmet ja stiili lisavad värvilised õmblused ning turvavööd ja analoogkell armatuuri kohal. Kõik on veidi omamoodi ja massist eristuv, kuid siiski piisavalt universaalne, et ka esmakordsel sõitmisel end koduselt ja mugavalt tunda saaks. 

Porsche pakub Macanile baasvarustuses ka tekstiilist istmeid, kuid juba T varustusastmest asenduvad need nahkistmetega. Istmete valik on lisavarustuses aga suur ja lai ning reguleerimise varieeruvus ulatub koguni 8-suunalisest kuni 18-suunaliseni. Demoautole aga olidki valitud need kõige uhkemad sportistmed, mida on võimalik 18 erinevas suunas reguleerida. Selle tulemusel leiab reaalselt igas suuruses reisija endale suurepäraselt toetava ja paigalhoidva asendi. Üldine asend on küll maasturlikult kõrgem ja püstine, kuid siiski veidi sportlikum, kui eelnevalt nimetatud alternatiividel. Esiistmed on standardist elektrilise reguleerimisega ning lisana on saadaval ka mälufunktsioon ja ventilatsioon. Kõikidele äärmistele kohtadele on saadaval ka istmesoojendus.

Ruumi osas on Macan küll veidi kompaktsem kui alternatiivid, kuid saab ikkagi vähemalt nelja täiskasvanu vedamisega hästi hakkama. Esireas, nagu ikka, on küllaga ruumi, kuid tagareas võib pikemat kasvu sõitjate korral pea- ja jalaruumi hakata nappima. Sõiduomadusi esmajärgus tähtsustades ja omapärase lähenemisega luksust pakkuvana ei ole Macanile saadaval miljöövalgustust, aga helgema atmosfääri saavutamiseks on valikus suur panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on konsoolis väike tasku, topsihoidjad, käetoealune laegas ning korralikud uksetaskud. Telefoni juhtmevaba laadimisala on aga asetatud keskmise käetoe alla, laekasse.

Ka 488-liitrise pagasiruumiga jääb Macan alla sarnaste gabariitidega Q5-le ja GLCle, kuid omab sportliku kerega linnamaasturi kohta siiski võrdlemisi praktilist ja tegelikult täitsa piisava mahuga pagasiruumi. Tagumise istmerea kokkupakkimisel suureneb pagasiruum 1500 liitrini. Sarnaselt konkurentidele on ka Macani pagasiluuk juba baasvarustusest elektriliselt avatav ja suletav.

Multimeedia juhtimine käib Macanis läbi 10.9-tollise puuteekraani armatuuri keskmes. Süsteem on riistvaraliselt väga kiire ja responsiivne, tarkvaraliselt võrdlemisi loogilise menüüde jaotustega ning visuaalselt minimalistlik ja lihtne. Demoautole oli lisadest juurde valitud ka BOSE Surround Sound helisüsteem, mis saab väga dünaamiliselt kõiksuguste muusikastiilidega hakkama. Ka väga kõrge helitugevuse korral pole märgatav esituse kvaliteedi langus või mitmetasandilisuse kadumine.

Kliimapaneel on asetatud aga keskkonsooli eesotsa, kus temperatuuri ja ventilatsiooni tugevuse muutmiseks on jäetud füüsilised lülitid, kuid muud sätted on asetatud puutetundlike nuppude taha. Lisaks kliimale asub konsooli keskmes veel tugeva liikumisega käigukang ning eesotsas on ka mõned juhiabiliste ja sõidurežiimide nupud.

Uute ja kallite autode puhul on täna juba praktiliselt standardiks saanud näidikutabloo täisdigitaalsus. Vastavalt muule interjööri stiilile ning lähenemisele ja ka sportautodele omaselt on aga Macani näidikutabloo keskmes ikka suur ja selge tahhomeetri analoogkell. Vasakul küljel on väiksema kella näol spidomeeter ning paremal küljel väike multifunktsionaalne infoekraan. Ekraanil on võimalik jälgida erinevaid sõiduki või multimeedia andmeid ning kuvada ka navigatsiooni.

Macani nahkkattega kolmekodaraline sportrool on üheks suureks teguriks heade sõidukogemuste pakkumisel. Materjalid on väga head ning kuju ergonoomiline, mistõttu püsib ka võrdlemisi suur ratas väga stabiilselt ja täpselt käte vahel. Multifunktsionaalsete kodarate disain tundub küll esialgu veidi õrn, kuid on lisaks vingele industriaalsele stiilipuhtale disainile ka väga kvaliteetselt kokku pandud. Rooli keskel leiame taas väga detailselt reljeefse ja särava Porsche logo. Roolipealsete nuppude kasutamise osas on neid piisavalt vähe, et neid ka ilma pilku teelt tõmbamata opereerida saaks. Parempoolsed juhivad multimeediat ning vasakpoolsed näidikutablood ja käed-vaba telefonisüsteemi. Püsikiirusehoidja on aga viidud lisakangile rooli taha, alla vasakule, just nagu Audidel. Roolile on saadaval ka soojendus, mille aktiveerimine käib alumise roolikodara tagaküljelt.

SÕITMINE

Macan on saadaval kolme erineva võimsusega bensiinimootoriga, mis on kõik ühendatud kõigi nelja rattaga läbi 7-käigulise automaatkasti. Tippkiirused varieeruvad vahemikus 232 – 272 km/h ning sajani kiirenduste osas kipuvad ametlikud andmed veidi tagasihoidlikud olema. Reaalsed testid on tavaliselt tõestanud kiiremaid sooritusi.

Macan ja Macan T saavad 195 kW arendava kaheliitrise, mis sooritab 0-100 km/h kiirenduse 6.4 sekundiga ning tarbib keskmiselt 10.2 l/100 km. 

Macan S saab juba pea kolmeliitrise (2.9 l), mis arendab 280 kW ning selle tulemusel sooritab 0-100 km/h kiirenduse 4.8 sekundiga ning tarbib keskmiselt 11.4 l/100 km.

Võimsaim GTS mudel saab samuti pea kolmeliitrise, kuid see on üles tuunitud lausa 324 kilovatini, mis tähendab 4.5 sekundilist sajani kiirendamist ja 11.5 l/100km kütusekulu.

Kuna demoauto puhul oli tegemist nii-öelda tavalise Macaniga, oli selle kapoti all just nimelt kaheliitrine 195 kW arendav jõuallikas. Valiku nõrgim mootor pole küll otseselt kõige omapärasem, kuid kaheliitrise kohta siiski väga sujuv, kiire ja parajalt võimas ajam. Ei saa öelda, et sellest ühele linnamaasturile kuidagi vähe on. Mootorimüra jõuab salongi parajalt, et säilitada sportlik sõidutunne, kuid mitte liiga palju, ning kuigi väljalase on standardis võrdlemisi tagasihoidlik, on siiski kõvematel andmistel kergeid müristamisi ja praksumisi kosta. Ka muud rehvi- ja tuulemüra jõuab salongi vähe. Mudel püsib stabiilselt ja kindlalt teel ning suurepärase ehituskvaliteedi tõttu on juhina võimalik väga enesekindlalt ja täpselt masinat talitseda. Vedrustus on pigem sportlikult jäik, andes juhile täpset infot veermiku käitumise kohta, kuid mitte põrutades reisijaid konarlikel teedel. Ka rool on mõnusalt raske ja täpne. Nähtavus on hea ettepoole, kuid veidi piiratud tahavaatepeeglist, gabariidid tajutavad ning manööverdamisel on abiks ka kvaliteetne 360-kraadine kaamerapilt. 

Macani juhiabiliste hulgas on avariide ennetus hädapidurdamisega, pimenurga jälgimine, sõidurea hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatne hädapidurdamine, liiklusmärkide tuvastus, eesmised ja tagumised parkimisandurid, parkimisabi ning 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Kuigi Macan täidab väga mitmeid linnukesi ka luksusautode tingimuste all, on mudel tehnilise poole pealt ja oma olemuselt ikka palju enamat kui üks pereautost väike ja mugav linnamaastur. Seega tahaks soovitada Macani isikutele, kes vajavad praktilisust ja ruumikust ning eelistavad kõrgemat ja püstisemat istumisasendit, kuid harrastavad ka sportlikku sõitmist ning mudeli nii-öelda proovile panemist dünaamilistel teedel, sest Porsche on olenemata täpse mudeli kerekujust siiski sportautode bränd.

Kuigi Macan täidab väga mitmeid linnukesi ka luksusautode tingimuste all, on mudel tehnilise poole pealt ja oma olemuselt ikka palju enamat kui üks pereautost väike ja mugav linnamaastur. Seega tahaks soovitada Macani isikutele, kes vajavad praktilisust ja ruumikust ning eelistavad kõrgemat ja püstisemat istumisasendit, kuid harrastavad ka sportlikku sõitmist ning mudeli nii-öelda proovile panemist dünaamilistel teedel, sest Porsche on olenemata täpse mudeli kerekujust siiski sportautode bränd.

Auto andmed

Hind alates: 64 350

Testitud mudeli info:
90 690 €
Bensiin
2.0 l I4
195 kW
10.2 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 232 km/h
0 – 100 km/h: 6.4 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST