Nime “Espace” kasutamise ajalugu ulatub Renault ajateljel aastasse 1984, mil Prantsusmaa autotootja tõi turule väikebussiliku mahtuniversaali Espace. Teekonnal 2023. aastani jõudis Espace läbida mahtuniversaalina lausa viis generatsiooni, kuid värskeima kuuenda generatsiooniga kanti ikooniline nimi üle brändi lipulaevkrossoverile või -linnamaasturile, mis hoopis otseseks järeltulijaks Koleosele. Espace’i alternatiivideks on näiteks SEAT Tarraco, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Honda CR-V ja Volkswagen Tiguan Allspace.

VÄLIMUS

Kasutades elemente Renault rebrändiguga uuenenud disainikeelest, jätab Espace endast suuremas pildis justkui lihtsalt suurendatud Australi mulje, mis pole aga üldse negatiivne tõsiasi, sest selle värske stiili all näeb tootja lipulaev igati nägus, uhke ja värske välja. Koleose järeltulijana on mõõtude poolest tänaseks tegemist Renault suurima sõiduautoga, mis sarnaneb gabariitidelt enim Volkswagen Tiguan Allspace’iga, olles Austalist seega umbes 21 sentimeetrit pikem. Standardis saab Espace punase värvkatte ning lisades pakub Renault mudelile veel nelja mustvalget varjundit ning ka demoautot katnud sinist metallikvärvi. 

Sarnaselt Australile tõmbavad ka Espace’i ninaosas kõige rohkem tähelepanu minimalistliku sisedisaini ja üpris hea valgustavusega C-tähekujulised esituled ning neid visuaalselt ühendav omapäraselt varieeruva kõrgusega iluvõre, mis osaliselt ka funktsionaalne ning mille keskel suhteliselt suur ja kaasaegne Renault logo. Uhkeimas Iconic varustuses on Renault logo ka halli värvi, tänu millele see omajagu paremini nähtav, kui Alpine varustusastme tume logo. Stangelt leiame tagasihoidliku splitteri kohalt ühe suurema trapetsikujulise õhuava, mille äärtel ka õhuvoolu üle rataste suunavad aerodünaamika elemendid. Kerejoontest leidub küll tugevamaid kontuure ja kumerusi nii kapotil kui stangel, kuid suures pildis on Espace’il üpris ümar ja sõbraliku ilmega ninaosa.

Küljelt avaldub Espace’i pikk siluett, milles on küll ka vihjeid mahtuniversaali keretüübist, kuid pigem tundub mudelit õigem kutsuda siiski krossoveriks või linnamaasturiks. Siluett saab alguse ümarast ninaosast ning kulgeb seejärel üle tõusva kapoti ja tuuleklaasi sujuvalt lagustrendiga katusele, mille järel kerge tiivaga suhteliselt tasapinnaline tagaosa profiil. Küljele lisavad omapära veidi kupeemaasturiliku kontuuriga küljeakende raam ning erinevad sooned ja disainjooned  kerepaneelidel, mis loovad üheskoos maitseka terviku. Mudeli alläärt katavad kontrastselt tumedamad liistud ning kliirensit on Espace’il 18 sentimeetrit.

Velgede osas saab iga mudeli varustustase kindla disainiga 19- või 20-tollised valuveljed. Parema üldilme jätavad loomulikult proportsionaaselt sobivamad 20-tollised, mis ka mõlemad huvitavamate kujundustega.

Uue disainikeelega on Renault mudelite tagaosas muutunud kõige silmapaistvamateks elementideks omapärased ning atraktiivse sisedisainiga tagatuled, mis algavad äärtelt juba tagarataste kohal olevatelt nii-öelda õlgadelt ning saavad pagasiluugil peaaegu ka tootja logo kohal kokku. Viimase alt leiame “ESPACE” tähise, kuhu on omapäraselt integreeritud ka Renault täishübriidide E-Tech kuldne “E” tähis, mis näiteks Australi puhul jätab mulje, justkui oleks mudeli nimi Australe. Väikese kojamehega tagaklaasi kohalt leiame veidi sportlikkust lisava tiiva ning stangel loovad iseloomu rõhutatud õhuavade imitatsioonid äärtel ja tagasihoidlik difuusoriala, mille alt paistab reaalne väljalase.

INTERJÖÖR

Sarnaselt mudeli välisilmele, mis kasutades Renault uuemaid disainilahendusi väga sarnane Australi omaga, on ka Espace’i interjöör praktiliselt identsete lahenduste ja disainiga. Kasutajakogemuse poolest pole see aga üldse mitte negatiivne aspekt, sest Renault salongidisain on rebrändingu järgselt läbinud suure arengu ning seda pea igas osas paremuse poole. Seega on ka Espace’il väga praktiline, ruumikas ja kasutajasõbralik salong, mis seotud kaasaegse ja nägusa disainiga. Materjalid on salongis samuti hinnaklassi kohta üpris meeldivad ning üldine ehituskvaliteet pigem hea.

Madalamate varustusastmete korral saab Espace tekstiili ja Alcantarat või tekstiili ja kunstnahka kombineerivad istmekatted, kuid täisvarustusega demoauto puhul saime meie testida uhkeima Iconic varustuse valge nahkpolstriga istmeid, mis lisaks visuaalsele korvikusele hoiavad nii istmepõhja, kui seljatoe jäikade tugedega ka reisijaid üllatavalt toekalt paigal. Elektrilise reguleerimise ruumi on istmetel lausa nii palju, et ka kahemeetrised ei pea istet nihutama kõige madalamasse seadesse, kuid olenemata laiast reguleeritavusest võib siiski mugava asendi leidmine võtta veidi aega, sest poolikult mugavas asendis kujunevad pigem jäikade polstrite ja peatoega istmed pikapeale väsitavaks. Peale mõningat katsetamist on aga mugav asend pea igale kasvule siiski olemas. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus ja mälufunktsioon ning juhile ka kolme režiimiga massaaž. Teises reas on istmed omajagu jäigemad, tasapinnalisemad, lühema istmepõhjaga ja kõrgemad, olles nõnda kahemeetristele veidi ebamugavad, kuid keskmist kasvu reisijatele igati arvestatavad. Teises reas on istmed ka pikiteljel liigutatavad ja kallutatava seljatoe kaldenurgaga. Viimases reas on istmed väga väikesed, kõvad ja madala seljatoega, ehk põhimõtteliselt vaid lastele.

Ruumi on Espace’i salongis suhteliselt ootuspäraselt. Kahes esimeses reas on ruumi praktiliselt igat kasvu sõitjatele ning pikiteljel mahuvad üksteise taha suhteliselt täpselt ka kaks kahemeetrist. Pearuumi on samuti kahemeetristelegi ning teises reas jagub laiuses ruumi ka kolmele täiskasvanule. Kolmandas reas on aga nii pea-, kui jalaruumi praktiliselt vaid lastele ning sinna on võrdlemisi keeruline ka täiskasvanutel ligi pääseda. Tervikuna peaks väikeste liikmetega suure leibkonna põhiautona Espace aga siiski kenasti hakkama saama. Atmosfäärilt on mudeli salong heledate pindade, meeldiva disaini ja arvestatava ruumikusega suhteliselt kaasaegselt hubane ja kodune. Öösõidul loob meeleolu dünaamiline miljöövalgustus ning avarust lisab hiiglaslik panoraamkatus, mis päikesevajukita. Tõenäoliselt selle puudumise tõttu pole Espace’i salong aga kuigi soojapidav ning jaheda välisõhu temperatuuri korral jahtub ka see märkimisväärselt kiiresti. Väiksemate esemete hoiustamiseks on Espace’i salongis keskkonsoolil juhtmevaba laadija ja telefoni pesaga joystick stiilis liikuv kang, mille all kaks suurt pesa, kus esimeses ka topsihoidjad, keskpärane käetoe laegas, pigem väike kindalaegas, keskpärased uksetaskud ja prillitoos laes, mis pooleldi avatud asendis ka lainurk tahavaatepeegel. Teine rida saab keskmisest suuremad uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe ning kolmas rida topsihoidjad ja laadijad seinal.

Seitsmekohalises seadistuses on Espace’il pagasiruumi vaid 159 liitrit, kuid viiekohalises seadistuses suureneb ruum kuni 581 liitrini, olles nõnda mõlemas seadistuses veidi praktilisem kui kergelt väiksemate gabariitidega Honda CR-V, kuid vähem ruumikam kui veidi suuremad Volkswagen Grupi konkurendid nagu Škoda Kodiaq, SEAT Tarraco ja Volkswagen Tiguan Allspace. Universaalse kujuga pagasiruumile loob avara ligipääsu üpris lühike ja elektriline pagasiluuk. Ruumi muudavad praktilisemaks kaks veidi kasutut kotikonksu seintel, lisaruum põranda all, praktiliselt olematu künnis ja tõsiasi, et kui istmed kokku klappida, on põrand praktiliselt sile. Suure seltskonna või masina istmete konfiguratsiooni muutmisel võib tüli võib tekitada aga pagasiruumi rulookate.

Riistvaraliselt kiire ja sujuva opereerimisega multimeediat esindab armatuuril, keskkonsooli eesotsa kohal 12-tolline kõrge resolutsiooniga puuteekraan, mis kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses. Tarkvaraliselt jookseb Renault’de multimeedia Androidi põhjal, tänu millele on süsteem suhteliselt kasutajasõbralik ning ka visuaalselt kaasaegne. Peamiste menüüde ja funktsioonide ülesehitus on loogiline ning kasutamine kasutajasõbralik ning koduvaatel saab sõitja endale ka meelepärastest vidinatest sobiva kuva kokku panna. Vaid täpsemate seadete paigutus võiks menüüdes veidi loogilisem olla. Lisaks klassikalistele funktsioonidele kasutab tänu Androidile Australi multimeedia navigeerimiseks Google Mapsi ning soovi korral saab lausa Play Poest meelepäraseid meediarakendusi juurde laadida. Helisüsteemi poolest oli demosõiduk varustatud valikulise Harman Kardon 485-vatise lahendusega, mis keskpärase helitugevuse puhul väga dünaamilise, puhta ja kvaliteetse esitusega, kuid kaotab dünaamilisust ja kvaliteeti helitugevuse ulatuse tipu poole liikudes. Samas ulatub valjudus aga ka üpris kõrgele. Kliimaseadete muutmine on jagatud multimeedia ekraani alumisele äärele ning ekraani all asuvatele füüsilistele lülititele, tänu millele pea kõik sätted pidevalt ligipääsetavad ja lihtsalt kasutatavad. Küll aga saime meie testi ajal paar korda kogeda ka seisu, kus mõned multimeedias olevad kliimaseade nupualad olid peale käivitamist halli värvi ning istme-, rooli- ja tuuleklaasi soojendused aktiveeritamatud. Tunnustust väärib aga tõsiasi, et väljaulatuvad füüsilised nupud töötavad kõik nii lükkele, kui tõmbele. 

Sõiduandmeid kuvab juhile olenemata varustusest 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis asetatuna armatuuri ees seisvale ekraanide paneelile on juhikohalt kenasti nähtav ning olenemata süvistamata asetusest ei peegelda ekraani pind ka häirivalt välist valgust. Riistvaraliselt on ekraan kõrge resolutsiooniga ning süsteem opereerib nüüd ka kiiremalt ja sujuvamalt, kui varasemalt testitud Australis. Tarkvaraliselt on lahendusel aga jätkuvalt neli põhivaadet, mis suuremas osas sama visuaalse stiiliga, kuid erineva info ja infotihedusega. Tarkvara graafikad on kaasaegsed ja omapärased ning vajalik info kiiresti leitav ja üheselt mõistetav. Uhkematele varustustele on lisavarustusest saadaval ka informatiivne ja selge kuvaga 9.3-tolline esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab Espace veidi tasapinnalise üla- ja alaosaga kolmekodaralise, mis lisaks atraktiivsele ilmele ka kvaliteetselt kokku pandud ning meeldivatest materjalidest. Tänu õhukestele kodaratele ja ergonoomilisele rooliratta disainile püsib rool väga kindlalt käte vahel, võimaldades vastavalt eelistusele ka erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalseks muudavad rooli kodaratele paigutatud nupualad ja lülitid, mida tänu kergetele reljeefsustele ja süsteemsele paigutusele lihtne leida ja kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed näidikutablood. Parema roolikodara alt leiame Multi-sense sõidurežiimide nuppu, mille taga roolisambal ka Renault’dele omane multimeedia kang, mis juba tervikuna veidi vananenud lahendus. Kodarate taha on Renault paigutanud plastist labad, mis vastavalt sõidurežiimile funktsioneerivad kas käigu- või rekuperatsioonilabadena, ning roolile on saadaval ka soojendus.

SÕITMINE

Sõidutehnika osas on kuuenda generatsiooni Espace Eestis saadaval vaid täpselt ühes täishübriidses vormis, mille 1.2-liitrine bensiinimootor ja 50-kilovatine elektrimootor arendavad kombineeritult 146 kilovatti ja 205 njuutonmeetrit, mis kantakse läbi CVT-variaatorkasti vaid esiratasteni. Ehk kokkuvõtlikult sarnaneb Espace’i tehniline pool täishübriidse, ehk uhkeima Australi suutlikusega. Vastava jõudlusega kiirendab Espace sajani 8.8 sekundiga ning kogub hoogu suurima kiiruseni 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 4.8 l/100km, mis ühe kuni 2.3-tonnise mudeli kohta üpris hea tulemus. Elektrienergiat säilitab välise laadimisvõimaluseta täishübriidne Espace vaid 2-kilovatt-tunnises liitiumakus.

Olenemata sellest, et Espace’i puhul tegemist kuni 2.3-tonnise seitsmekohalisega, saab tema 146-kilovatine jõuallika kombinatsioon tegelikult üllatavalt hästi auto suuruse ja massiga hakkama. Loomulikult mingit sportlikkust oodata ei tasu, kuid otstarbe järgseks kasutamiseks on mootoril jõudu piisavalt. Tõmme on läbivalt lineaarne ja sujuv ning tänu elektrimootoritele ka järsul pedaalimisel piisavalt krapsakas ja kohene. Hübriidsüsteemi osas on bensiinimootori sekkumist tunda ja kuulda küll paigalseisus, mil esineb veidi vibratsioone ja müra, kuid sõidu ajal opereerib lahendus suhteliselt märkamatult. Samuti oskab süsteem oma energiataset optimaalselt hallata, tänu millele on akus pea alati energiat, et madalatel kiirustel vaid elektri jõul sõita. Kui energiat aga nii-öelda üle, suudab Espace vaid elektriga sõita ka suhteliselt suurtel kiirustel, ehk tervikuna on tegemist suhteliselt meeldiva täishübriidiga. Energia tagasi kogumiseks on mudelil neli rekuperatsiooni astet, kuid ka kõige tugevama mootoripidurdusega režiim ei võimalda siiski ühepedaalisõitu. Mudeli CVT-variaatorkast vajab küll kohati veidi mõtlemisaega, ka juba jätkuval kiirel sõidul, mitte vaid järskudel pedaalimistel, kuid mudeli otstarbelist kasutajakogemust see kuidagi ei halvenda. Veoskeemi osas oleks Espace’i suurusklassi mudelitel loomulikult eelistatum nelikvedu, kuid tegelikult saab mudel ka esiveoga piisavalt hästi oma jõu edasi liikumisse kantud, ilma et rattad tühja käiksid.

Vedrustuse osas saab Espace üllatavalt meeldiva seadistusega keskpärase jäikusega vedrustuse, mis summutab konarlusi ja löökauke piisavalt hästi, et need ei põrutaks, ega väsitaks reisijaid, kuid annab samaaegselt ka juhile piisavalt adekvaatset tagasisidet veermiku käitumise kohta. Kerekaldumisi esineb, kuid koostöös tagumiste rataste pööramisega püsib masin siiski kokkuvõttes üllatavalt kindlalt etteantud trajektooril. Mainida tasub ka, et parima üldmulje jätab vedrustus kolme kuni nelja reisija korral. Mudeli roolimine on läbivalt pigem kerge, kuid parajalt täpne, sobides nõnda tavaoludesse, kuid mitte väga dünaamilistele teedele. Espace’i üheks arvestatavaks plussiks on aga reguleeritava intensiivsusega 4CONTROL nelikpööramine, mis langetab mudeli pöörderaadiuse 11.6 meetrilt vaid 10.4 meetrile, mille tulemusel mudel sama manööverdatav kui Clio. Loomulikult vajab süsteem esialgu palju harjumist, sest pööramistel asub auto rotatsiooni telg harjumatult lähedal küljele, kuid peale mõningat kohanemist lihtsustab see sõitu nii manööverdades, kui ka libedates oludes. Viimase puhul sedasi, et alajuhitavuse tekkimisel aitab kohati rooli rohkem välja keeramine, mille järel aitavad tagumised rattad autol soovitud suunda roteeruda.

Nähtavus on Espace’i salongist ettepoole hea, kuid keskmisest tahavaate peeglist veidi piiratud. Gabariitidest on samuti hästi tajutavad laius ja ninaosa kaugus, kuid veidi kehvemini tagaosa kaugus. Kitsastes oludes lihtsustavad manööverdamist aga nelikpööramine ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem, bird’s eye view ja 3D-vaatega. Müra osas kostub salongi veidi nii mootori, kui rehvi müra, kuid need need ei väsita ka pikematel sõitudel.

Espace’i juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, sõidukiiruse hoiatussüsteem koos liiklusmärkide tuvastusega, pimenurga andurid, ristsuunalise liikluse jälgimine, sõidurea hoidmine ning iseparkimine koos parkimisandurite ja kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemiga.

Kellele?

Seitsmekohaliste linnamaasturite konkurentsis pakub Renault Espace üht kaasaegset ja kasutajasõbralikku tervikut, mis võib küll olla alternatiividest, just nimelt suure seltskonna vedamisel, veidi vähem praktilisem, kuid kui mudeli salongi füüsilisest ruumikusest piisab, pole mudeli hinnasilti arvestades küll Espace’ilt kuigi palju enamat, peale nelikveo, paluda. Mudel seob kaasaegseimad ja lihtsalt kasutatavad ohutus- ja meelelahutusfunktsioonid, pakkudes samaaegselt ka meeldivat ja mugavat sõidukogemust nii pikematel teeotsadel, kui igapäevases linnaliikluses.

Seitsmekohaliste linnamaasturite konkurentsis pakub Renault Espace üht kaasaegset ja kasutajasõbralikku tervikut, mis võib küll olla alternatiividest, just nimelt suure seltskonna vedamisel, veidi vähem praktilisem, kuid kui mudeli salongi füüsilisest ruumikusest piisab, pole mudeli hinnasilti arvestades küll Espace’ilt kuigi palju enamat, peale nelikveo, paluda. Mudel seob kaasaegseimad ja lihtsalt kasutatavad ohutus- ja meelelahutusfunktsioonid, pakkudes samaaegselt ka meeldivat ja mugavat sõidukogemust nii pikematel teeotsadel, kui igapäevases linnaliikluses.

Auto andmed

Hind alates: 41 200

Testitud mudeli info:
∼ 46 200 €
Bensiin (FHEV)
1.2 l I3
146 kW
4.8 l/100km
Esivedu
CVT-automaat
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 8.8 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST