Kümnendi algul, Volkswagen grupi elektrimaasturite teekonna käivitamisel, tõi Škoda Volkswagen ID.4-ja ja Audi Q4 e-troni kõrval turule enda esimese ja tänaseni veel ainukese elektriauto Enyaq iV. MEB platvormi jagavate vendade vahel on 2020. aastal avalikustatud Enyaq küll kõige odavam mudel, kuid mitmete arvamuste põhjal üldse mitte kõige kehvem. Enyaq iV alternatiivideks on Hyundai IONIQ 5, Lexus UX 300e ja omad teekonna kaaslased Volkswagen ID.4 ning Audi Q4 e-tron.
EELISTAD SPORTLIKKE KUPEEMAASTUREID?
EELISTAD SPORTLIKKE KUPEEMAASTUREID?
Sarnaselt Q4-jale, kuid erinevalt ID.4-st on Enyaqil säilitatud üldine tootjale omane stiil ja äratuntavus. Škodadele omased välimuslikud tunnused on kohandatud elektriauto vajadustele ning nõnda on kokku pandud üks silmapaistvamaid mudeleid mitte ainult Škoda mudelivalikus, vaid isegi suuremas elektrimaasturite konkurentsis. Suuruse poolest on Enyaq oma vennaste hulgas suurim ning võrdluseks on samas klassis ka näiteks Peugeot 5008 ja Mercedes-Benz GLC. Suurus ja proportsioonid annavad aimu masina praktilisusest ja ruumikusest, kuid disain viitab ka töökindlusele ning veidi isegi sportlikusele. Värvide valikus on musta, halli, valget, sinist ja punast, kuid meie arust on parimaks valikuks rohekas Arctic Silver, mis ka demosõidukit kattis.
Škodadele omaselt on ka Enyaqi ninaosa peategelaseks ikka hulktahukaline esitulede ning neid ühendava ikoonilise iluvõre kombinatsioon. Õhuavade ning seega ka iluvõre vajamatuse tõttu pole Škoda oma mudelite ühte ikoonilisemat elementi ära unustanud, vaid on selle hoopis ümber mänginud üheks kõige säravamaks elemendiks Enyaqi ninaosal. Valikulise valgustuspaketti korral peidetakse kristalsete ribide taha veel ka valgustid, mis löövad pimedal ajal ribid helendama ning masinat avades/sulgedes ka animatsioone esitavad. Sama paketiga kaasnevad ka maatriks-esituled, mis valgustavad teed väga hästi. Esituled ise on küll suured, kuid lisavad proportsionaalselt peenikestena esiosale siiski teravust. Stange alläärelt leiame aga ühe funktsionaalse jahutusava ning äärtelt ka õhuvoolu sujuvdavad õhuavad. Üldiselt on ninaosa ja kapoti kerejooned jõulised ning disain terav, andes seega Enyaqile sportlikku ja enesekindla pilgu.
Ka küljel jätkub tahutud ja rõhutatud kerejoontega kaasaegne disain. Lausa proportsioonid ja üldine visuaal väljendavad mudeli Škodalikku töökust ja praktilisust. Kõige silma paistvamalt areneb esitulede kohalt tugevaim disainjoon, mis ukselinkide kohalt tagatuledeni kulgeb. Platvormi vendadega sarnaselt on ninaosa proportsionaalselt lühike ja vertikaalse algusega, tuuleklaas võrdlemisi madala nurga all, katus salongi kohal veidi langustrendis pagasiruumi poole ning ka tagaosa vertikaalselt konkreetne. Omapära loovad veel mustad õhuavade imitatsioonid küljepeeglite ees, võrdlemisi kogukad rattakoopad ning jõulisemad kerejooned uste alläärel ja küljelaienditel. Lihtsamate varustuste korral kulgeb mööda mudeli alläärt must plastikriba, kuid uhkematel varustustel asendatakse ka see kerevärvi paneelidega.
Standardsete varustuspakettide korral saab Enyaq lihtsad viiekodaralised 19-tollised valuveljed, kuid hiiglasliku lisavarustuse veljevaliku hulgas ulatuvad läbimõõdud 21 tollini. Nagu ikka on väiksemad veljed ühepalgelisemad ning suuremad mitmekülgsemad ja huvitavamad. Demosõidukil olid all 21-tollised turbiini motiiviga BETRIA veljed, mis nii suuruse, kui disaini poolest valatult mudeli alla sobisid.
Tagaküljel on Enyaq veidi rahulikuma, tagasihoidlikuma, kuid jätkuvalt tahutud ja kandilise disainiga. Suure tagaakna kohale on loodud kerge tiib ning ka akna all kulgeb üks tugevamalt rõhutatud kerejoon, mis tuleva kupeekere korral konkreetsema tiivana mõjub. Viimase alla on aga suurte uhkete tagatulede vahel laialt välja trükitud Škoda nimi. Stange disain on tagasihoidlik ning veidi on imiteeritud ka difuusorit.
Sarnaselt välimuslikule uudsuse ja klassikaliste Škoda tunnuste sümbioosile, on ka Enyaqi interjööris kokku toodud uudsed lahendused ja äratuntav Škodalikkus. Mudel ei sarnane teiste Škodadega nii palju, kui sarnaneb Q4 oma seeriakaaslastega, kuid on omajagu klassikalisema lähenemisega, kui ID-seeria mudelid võrreldes teiste Volkswagenitega. Meie arvates ei ole demoautolik omapärane pruun interjöör parim kombinatsioon roheka keretooniga, ent see sobiks mõjuvamalt mõne neutraalsema kerevärviga Enyaqile. Ehituskvaliteet on hinnaklassi kohta suurepärane ning materjalid kõikides tähtsamates kohtades korralikud. Avaramaks olemiseks tasub mudelile valida lisavarustusest panoraamkatust ning pimedal ajal aitab meeleolu luua miljöövalgustus, mille värvi muutmine ka multimeedia värvipaletti muudab.
Nagu Škodadel kombeks, on ka Enyaq üks väga läbimõeldud praktiline ja ruumikas auto, mahutades vabalt ka pikemaid reisijaid nii ees- kui tagapingis. Üldine asend on küll maasturlikult kõrge, kuid istme nurga tõttu keskmisest maasturist veidi sportlikum. Istmete puhul pakutakse Enyaqile olenevalt varustusastmest tekstiilist, nahast tavaistmeid ja ka pööratud nahast veidi korvikamaid toole. Testitud nahast istmed on mõnusalt pehmed ja suured, võimaldades igat kasvu reisijatel end mugavalt tunda. Sportlikumatel teedel hoiaks Sportline korvistmed reisijaid veidi paremini paigal. Istmetel on küllaga reguleerimisruumi, ning lisavarustuses pakutakse äärmistele istmetele soojendust, esiistmetele elektrilist reguleerimist ja mälufunktsiooni ning juhi kohale ka massaažifunktsiooni.
Esemete hoiustamiseks on keskkonsooli sees suur ava külgmiste avadega, korralike suurustega käetoe laegas, uksetaskud ning kindalaegas, lisa süvised konsoolis ja ka juhtmevaba laadijaga pind konsooli ja armatuuri ristumise kohal. Ka pagasiruumi on Enyaqis üpris korralikult. 585-liitrise mahuga on see suurem, kui kummalgi platvormi vennal, olles seega ka terves suuruseklassis üpris hea sooritus. Lisaks pakub Škoda pagasiruumi praktilisuse suurendamiseks ka igasugu erinevaid pagasi jaotuse ja kinnitamise tarvikuid ning laadimistarvikutele on väike lisa laegas pagasiruumi põranda all. Laadimiskünnis on võrdlemisi madal ning pagasiruumi ava hea suur ja kandiline.
Multimeedia puhul on Enyaq iV armatuurile asetatud koguni 13-tolline välja ulatuv puuteekraan, mis on diagonaalilt suurem, kui kummalgi platvormi jagaval vennal. Asetuselt on ekraan kenasti reisijate käeulatuses ning ka piisavalt madalal, et mitte sattuda juhi vaateväljale. Mugavamaks ja täpsemaks kasutamiseks on ekraani ette loodud ka pehme pind randme toetamiseks. Kiiremaks kasutamiseks on ekraani all piklik puutepind helitugevuse muutmiseks ning madalamal, ventilaatorite all, veel ka üksikud kiirteenupud. Kuigi kliimasätted on integreeritud multimeediasse, on ka nende muutmine võrdlemisi mugav ja alati kättesaadav. Süsteem ise on üldiselt kasutajasõbralik, selgete visuaalidega ning loogilise ülesehitusega. Kohati võib süsteem veidi käsklustega uimerdada, kuid suures osas kulgevad protsessid kiirelt. Helisüsteem on suures osas kvaliteetne ja dünaamiline ning vaid helitaseme kõrgemas otsas on veidi tajuda esituse kvaliteedi kadu.
Üldise süsteemi poolest on Enyaqi näidikutabloo identne näiteks Volkswagen ID.4-ja ning CUPRA Borni omaga, kuid Škoda on õnneks otsustanud 5.3-tollise ekraani asetada armatuurile, mitte roolisambale, nagu eelnevalt mainitud mudelites. See tagab parema ekraani nähtavuse ning näeb ka lihtsalt visuaalselt palju stiilsem välja. Süsteem ise on ka kvaliteetne, lihtne ja minimalistlik. Enyaqile on saadaval ka liitreaalsusega HUD esiklaasinäidik.
Kui muidu on Škoda oma mudelitele pakkunud ka kolmekodaralisi roole, peavad Enyaqi soovijad leppima vaid kahekodaralistega. See pole aga väga probleemiks, sest tegemist on väga mõnusatest materjalidest ja ergonoomilise kujuga roolirattaga. Kodarate paksused tagavad rooli kindla käte vahel pidamise ning suured avad võimaldavad erinevaid juhtimise asetusi vastavalt juhi soovile. Ka roolipealseid füüsilisi nuppe on piisavalt vähe ning hõredalt, et kasutamine ka sõidu ajal mugav oleks. Vasakpoolsed nupud ja rullik juhivad multimeediat ning parempoolsed nupud juhiabilisi ja näidikutablood. Parempoolse kodara rullikule me aga kasutust ei leidnudki. Püsikiirusehoidja käivitamine ja seadistamine on asetatud lisakangile rooli taha vasakule. Uhkemad varustused saavad roolile ka elektrilise soojenduse.
Enyaq iV on saadaval taga- ja nelikveolisena, kahe erineva akupakiga, ning kolme erineva võimsusega mudelinimedega 60, 80 ning 80x. Suurim kiirus on kõikidel variantidel piiratud 160 km/h peale.
Enyaq iV 60 puhul veab vaid tagarattaid 132 kilovatine mootor, mille tulemusel sooritab see kiirenduse sajani 8.8 sekundiga. 62 kWh akupakiga läbib see ühe laadimistäiega ligikaudu 400 kilomeetrit ning kiireima võimaliku, 120 kW, laadimise korral on laadimise kiirus umbes 460 km/h, mille korral võtab põhiosa ligikaudu 35 minutit.
Enyaq iV 80 on samuti tagaveoline, kuid sellel veab rattaid veidi võimsam, 150 kilovatine mootor. Üllataval kombel on aga sajani kiirenduse aeg nõrgema variandiga identselt 8.8 sekundit. Identne pole aga sõiduulatus, sest 82 kWh akuga on iV 80 laadimistäiega läbima ligi 530 kilomeetrit. Suurem on ka maksimaalse võimaliku laadimise võimsus, kuid suurema akupaki tõttu võtab ka 135 kW kiirlaadijaga aku põhiosa täitmine ligikaudu 30 minutit.
Tipumudel Enyaq iV 80x on aga nelikveoline ning kõiki nelja ratast veavad mootorid kombineeritud võimsusega 195 kW. Selle tulemusel jõuab 80x sajani 6.9 sekundiga. Võimsamad mootorid toovad sõiduulatuse küll 500 kilomeetri peale, kuid laadimisajad on sama 82 kWh akupaki tõttu identsed Enyaq iV 80-ga.
Škoda Tallinna demosõiduki puhul saime testida tehniliste andmete poolest keskmist Enyaq iV 80-t. Ühe kahetonnise peremaasturi kohta on Škodal Enyaqi sõidudünaamika loomine hästi õnnestunud. 150 kilovatti tagaratastes tagavad võrdlemisi krapsaka ja kindla kohalt mineku ning hoiavad kiirenduse mõnusalt lineaarse kuni kolmekohaliste kiirusteni. Vedrustuse poolest esineb küll kohati sellist elektriautodele omast hõljuvat tunnet, kuid üldiselt püsib auto oma suuruse ja raskuse kohta väga hästi teel ning auto käitumine on kenasti ettearvatav ning täpselt kontrollitav, sest nii vedrustus, kui roolimine annavad juhile tagasisidet sõiduki käitumise kohta. Nähtavus on suurepärane ettepoole ning külgedele, kuid veidi piiratud tahavaatepeeglist ning müra jõuab salongi võrdlemisi vähe. Platvormi vendadega sarnaselt on ka Enyaqil imetlusväärne 9.3-meetrine pöörderaadius, mis on lausa väiksem, kui Škoda Fabia 9.8-meetrine sooritus. Seega on manööverdamine isegi harjumatult lihtne ning vajadusel tulevad gabariitide tajumisel appi parkimisandurid ning suure kuvaga ning arvestatava kvaliteediga 360-kraadine kaamerasüsteem. Kaamera pole aga kõige kasulikum pimedal ajal.
Enyaq iv juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, kiirusepiirik, maatriks kaugtuled, sõidurea hoidmine, liiklusmärkide tuvastus, automaatne hädapidurdamine, pimenurga jägimine, parkimisandurid igal küljel, 360-kraadine kaamerasüsteem ning parkimisassistent. Iseparkimise alamfunktsioonideks on tuttavas keskkonnas parkimise eelsalvestamine ning hiljem manöövrite esitamine ja kaugjuhtimisega manööverdamine.
Võttes kasutusele Volkswagen grupi uue elektriautode platvormi ning kombineerides selle Škodaliku praktilisuse ning kaasaegse disainiga on Škoda Enyaq iV üks parim valik praktiliste elektriautode hulgas. Kõik on piisavalt klassikaline, et ka vanem juht end juba esimesel korral elektriautos mugavalt tunneks, kuid samas uudne ja kaasaegne, et ka noorte juhtide pilke püüda. Ruumikuse poolest on Enyaq täiesti valmis olema ka pereauto ning ka sõiduulatuse poolest peaks mudel vähemalt Eestisiseste reiside ajal kenasti hakkama saama. Kõigele lisaks on Enyaq oma konkurentsis ka pigem madalama hinnatasemega.
Võttes kasutusele Volkswagen grupi uue elektriautode platvormi ning kombineerides selle Škodaliku praktilisuse ning kaasaegse disainiga on Škoda Enyaq iV üks parim valik praktiliste elektriautode hulgas. Kõik on piisavalt klassikaline, et ka vanem juht end juba esimesel korral elektriautos mugavalt tunneks, kuid samas uudne ja kaasaegne, et ka noorte juhtide pilke püüda. Ruumikuse poolest on Enyaq täiesti valmis olema ka pereauto ning ka sõiduulatuse poolest peaks mudel vähemalt Eestisiseste reiside ajal kenasti hakkama saama. Kõigele lisaks on Enyaq oma konkurentsis ka pigem madalama hinnatasemega.
Hind alates: 47 800 €
Testitud mudeli info:
63 070 €
Elekter
150 kW
~17.6 kWh/100km
Tagavedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 8.6 sec