2018. aastast on Audi Q-seeria mudelirivi laiunud numbini 8, mil Saksa autotootja tõi turule oma uue lipulaevaliku kupeemaasturi Q8, mis tutvustas ka Audi veidi värskendatud disainikeelt. Audi on mudelist turule toonud ka sportlikumad versioonid SQ8 ja RS Q8 ning 2023. aastal sai lipulaevmaastur oma esimese mudelivärskenduse, millega uuendati välisilmet ja mõningaid funktsioone. Tänaseks on Audi küll ka oma e-troni ümber nimetanud Q8 e-troniks, kuid tegemist pole klassikalise Q8 elektrilise versiooniga, vaid eraldiseisva mudeliga. Q8 alternatiivideks on näiteks BMW X6, Maserati Levante, Mercedes-Benz GLE, Volvo XC90, Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg, millest viimased kaks ka Q8-ga samal platvormil.

VÄLIMUS

Välisdisaini osas on Q8 üks mõnusalt lipulaevaliku ja uhke väljanägemisega kupeemaastur, mis äratuntavalt Audilik, kuid siiski selgelt Q-seeria vennastest eristatav. Olenemata sellest, et tegemist Audi mudelirivi suurima numbriga Q-seeria masinaga, pole Q8 tegelikult isegi seeria kõige suurem masin, sest Q7 viimasest nii pikem, kui kõrgem. Konkurentide seas jagab Q8 suurusklassi enim näiteks BMW X6-ga, mis veidi lühem, kuid laiem, ning Maserati Levantega, mis pikem, kuid kitsam. Standardvarustuses saab Q8 valge värvkatte, kuid lisade hulgas pakub Audi veel viit mustvalget varjundit ning sinist, pruuni, beeži, punast ja kuldset värvi, mis sobivad pea kõik Q8-le suhteliselt hästi. Samuti saab Q8-le tellida individuaalvärvi. Standardis on ukseliistud ja kaitseraua alaserv kontrastselt värvimata ning lisavarustusega saab mustade elementidega soovi korral välisilme veidi terviklikumaks ja sportlikumaks kujundada.

Lipulaevmaasturile omaselt on Audi Q8-le loonud suursuguse ja võimsa ninaosa, mis pole küll märkimisväärselt silmapaistev, kuid preemiummaasturile kohaselt igati kaunis, jõuline ja viisakas. Faceliftiga on veidi värskendatud suurt kaheksanurkset iluvõre, mille tsentris uus tasapinnaline ja minimalistlik Audi logo, ning esitulede sisedisaini. Esituled on hea valgustavusega ning nende signatuur ehk päevasõidutulede kujundus ka multimeedias veidi konfigureeritav. Kõige nägusamaks valikuks on aga siiski vaikeseade, mille puhul põlevad kõik päevatulede elemendid, mis lisavad koonduvate nooltega mudeli pilgule teravust ja sportlikkust. Stangel ühendab jõuliselt lai läikivmust element trapetsikujulist õhuava splitteri kohal ja õhuavade imitatsioone põrkeraua äärtel, mis koostöös kontuursete kerevärvi elementidega loob Q8-le mõnusalt agressiivse pilgu.

Kui küljele paistvad esi- ja tagatuled välja arvata, pole külgvaates faceliftitud mudel oma eelkäiast põhimõtteliselt eristatav. Tõsi, värskenduse järgsetel mudelitel on masina B-piilarile kirjutatud mudelitähis, kuid kaugelt vaadates see eristamatust ei mõjuta. Suurmaasturlik siluett saab alguse pigem ümara profiiliga ninaosast ning kulgeb üle salongi võrdlemisi sujuvalt kupeemaastruliku ja veidi kandilisema profiiliga tagaosani, kus lisavad teravust tagaakna kohale ulatuv tiib ja tugev kontuur tagatule kohal. Küljel lisavad iseloomu tasapinnalised rattakoobaste ümbrused ning must liist ja voolujooneline süvis uste alaosas. Kliirensit on Q8-l tavaseades 25 sentimeetrit, mis koostöös üleulatustega võimaldab ülessõitu kuni 21-kraadisest ja mahasõitu kuni 26-kraadisest nurgast.

Velgede osas saab Q8 standardis 19-tollised valuveljed, kuid lisavarustuses on valikus koguni 12 erinevat veljedisaini, läbimõõdu vahemikus 20 – 23 tolli. Nagu ikka, on väiksemad veljed pigem üksluise ja monotoonse disainiga ning suuremad õhulisemad, sportlikumad ja atraktiivsemad. Demoauto põhjal piisab hea üldilme jaoks juba 22-tollistest, mis parajalt atraktiivsete disainidega. Audi pakub mudelile ka punaseid pidurisadulaid.

Tagaosas on suurima muutuse läbinud üle pagasiluugi ulatuv ja Audi logo ületav tagatuli, mis sarnaselt esituledele äärealadel muudetavate signatuuridega. Üldilmele lisavad jõulisust tagarataste kohalt arenevad nii-öelda laiad õlad, sportlikkust tagatiib akna kohal ja väljalaske avadega difuusoriala ning omapära mitmed võrdlemisi konkreetsed kontuurid ja süvised, mis elemente omavahel visuaalselt seovad.

INTERJÖÖR

Interjööri disainide osas kasutab Audi üle terve oma mudelirivi suhteliselt identset lähenemist, mille tulemusel on sõidukite salongid nii visuaalilt, kui kasutajakogemuselt läbivalt suhteliselt universaalsed. Sama loogika põhjal jätkub ka Q8 interjööris brändile omane preemiumlikkus ja kvaliteet, kuid tootja disainikeelele omaselt pole salong üleliia uhkustav, ega üle disainitud, vaid stiilipuhtalt ja maitsekalt kaasaegne ning nägus. Funktsioonid ja lahendused on kasutajakogemuselt võrdlemisi traditsioonilised, tänu millele on Q8-t juba esmakohtumisel meeldivalt kodune tarbida. Materjalide valik on üle salongi suhteliselt tasemel ning ehituskvaliteet samuti väga hea.

Istmete poolest oli demosõiduk varustatud elektriliselt reguleeritavate S-Line komfortistmetega, mis kaetud kvaliteetse, sportlikku ja uhke nahka ning pööratud nahka kombineeriva kattega. Proportsionaalselt suured ja keskpäraselt jäikade polstritega istmed pole visuaalselt isegi kõige korvikamad, kuid hoiavad suure linnamaasturi kohta reisijaid väga hästi paigal ning pakuvad samaaegselt ka mugavat ja toekat asendit igat kasvu reisijatele. Üldine asetus propageerib pigem püstist ja kõrget istumisasendit, kuid soovi korral võimaldab interjööri disain koostöös istmete rohke reguleeritavusega ka võrdlemisi sõiduautolikku asendit. Funktsioonide osas on istmetele saadaval mälufunktsioon, ventilatsioon, soojendus ning massaaž. Tagumine rida saab reguleeritava seljatoe kaldenurgaga ning pikiteljel nihutatavad soojendusega istmed, kus asend pigem siiski püstine, kuid samuti igati mugav.

Ruumi on Q8 salongis suurele maasturile ootuspäraselt igati piisavalt. Pikiteljel mahuvad ka juhi poolel üksteise taha vabalt kaks kahemeetrist ning pearuumi on igal istekohal piisavalt kahemeetristelegi, mille tulemusel saab Q8 näiteks nelja keskmist kasvu täiskasvanuga ikka väga muretult hakkama. Samas on Audi interjööri disainiga välistanud salongis liialt suure ja kõleda tunde tekkimise ning mudeli atmosfäär on igati hubane ja maasturi kohta isegi üllatavalt sportlik. Avarust lisavad suured küljeaknad ja luugiga panoraamkatus ning öist meeleolu toetab mitmevärviline miljöövalgustus kontuuride ja hajusvalgustitega üle terve salongi. Väikeste esemete hoiustamiseks on Q8 salongis keskpärase mahutavusega uksetaskud ja kindalaegas, madal käetoe alune laegas juhtmevaba laadijaga, kuhu pole just kõige mugavam telefoni panna, ja väike pesa selle ees ning topsihoidjad, kus ka telefoni keskmisest keerulisem hoiustada. Tagumine rida saab väiksed uksetaskud, topsihoidjatega käetoe ja väikesed taskud uste käetugedes.

605-liitrise pagasiruumiga on Q8 pagasi vedamiseks veidi vähem praktilisem, kui näiteks Mercedes-Benz GLE või Porsche Cayenne Coupe, kuid jällegi ruumikam, kui BMW X6. Kasutamiselt on Q8 pagasiruum aga meeldivalt universaalse kujuga ning avara ligipääsu ja piisavalt kõrgele avaneva pagasiluugiga. Praktilisust lisavad erinevad lisavarustusena pakutavad ja reilingutele kinnitatavad pagasi organiseerijad, haagid põranda nurkades, võrguga taskud seintel ja üks veidi kasutu kotikonks. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes viiesentimeetrine kaitstud künnis ning õhkvedrustuse olemasolul saab pagasiruumi seinalt ka kogu pagasiruumi vajadusel maale lähemale langetada.

Kiire ja sujuva opereerimisega multimeediat esindab Q8-s armatuuri disaini integreeritud 10.1-tolline haptilise tagasisidega ja kõrge resolutsiooniga puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses. Tarkvaraliselt on Audi multimeedia üksikute eranditega üpris selge ja kasutajasõbraliku ülesehitusega, tänu millele peamiste funktsioonide kasutamine ja seadete muutmine läbivalt lihtne. Isikupärastamise osas võimaldab multimeedia elementidest kokku panna meelepärase koduvaate. Kliimaseadete muutmiseks on multimeedia ekraani all, keskkonsooli eesotsas eraldiseisev 8.6-tolline haptilise tagasisidestamisega kliimaekraan, mille kasutamine võib esialgu paista küll tülikas ja keeruline, kuid peale mõningat harjumist on kliimaseadete muutmine tegelikult igati lihtne ja mugav. Mugavamaks kasutamiseks saab kätt randmega toetada käigukangile, kuid tõsi, opereerimiseks peab pilgu hetkeks teelt kõrvale tõmbama. Lisaks kliimaseadetele on sama ekraani äärtele asetatud ka mõned juhiabiliste ja sõiduki sätete nupud. Helisüsteemi osas saime demoautos testida 17 kõlariga 730-vatist Bang & Olufsen Premium Sound System lahendust, mis küll ei üllata, kuid pakub koostöös hea akustikaga kokkuvõtlikult igati puhast ja dünaamilist esitust. Melomaanidele pakub Audi Q8-le ka ligi 2-kilovatist Bang & Olufsen Advanced helisüsteemi.

Juhi silme ette saab Q8 olenemata varustusest ja juba standardist 12.3-tollise täisdigitaalse näidikutabloo, mis oma armatuuri süvistatud asetusega kenasti läbi rooli ava juhile nähtav ja välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on lahendus kvaliteetse ekraaniga ning opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt toetub vaade kahele kellale ekraani äärtel ning keskel saab juht valida kuue erineva infovaate vahel. Muid täpsemaid andmeid kuvatakse ekraani alumisel ja ülemisel äärel. Kokkuvõtlikult on lahendus aga igati kasutajasõbralik ning tänu minimalistlikule ja stiilipuhtale visuaalile on info ka läbivalt lihtsasti leitav ja üheselt mõistetav. Lisavarustuses pakub Audi Q8-le ka kvaliteetse pildiga ja informatiivset esiklaasinäidikut.

Rooli kohale saab Q8 pigem küll suure läbimõõduga, kuid Audilikult minimalistliku ja kompaktse disainiga kolmekodaralise, mille lihtsa kujuga ümar rooliratas ja meeldivalt õhukesed kodarad võimaldavad erinevaid käsitsusviise ja tagavad kindla käte vahel püsimise, olenemata juhi käte suurusest. Kvaliteetselt meeldivatest materjalidest kokku pandud roolile lisavad multifunktsionaalsust kummalegi kodarale paigutatud neli füüsilist nuppu ja rullik. Vasakpoolsed juhivad näidikuid, parempoolsed multimeediat ning tänu süsteemsele asetusele ja nuppude vähesusele on neid imelihtne kasutada ka sõidu ajal. Püsikiirusehoidja opereerimine on Audidel asetatud lisakangile suunatule kangi all. Audi on rooli taha paigutanud ka käigulabad, kuid kahjuks olid need demoautos veidi odavast plastikust.

SÕITMINE

Värskendatud Q8 on jätkuvalt saadaval kolme erineva kolmeliitrise jõuallikaga, millest kaks vähem võimsamat diislit tarbivad ning uhkeim bensiinimootor. Kuni pea kolm tonni kaaluv Q8 saab igas variandis quattro nelikveo ja 8-käigulise automaatkasti.

Mootorite valik saab alguse “45 TDI” tähisega versioonist, millel kapoti all kolmeliitrine turbotatud V6 diiselmootor, mis arendab 170 kW võimsust ja 500 Nm väänet. Vastava jõudlusega kiirendab kõige vähem võimsam Q8 sajani 7.1 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 226 km/h. Diiselmootorite valikut jätkab “50 TDI” tähis, millel kubatuurilt samuti kolmeliitrine V6, mis arendab aga 210 kW võimsust ja 600 Nm pöördemomenti. Uhkema jõudlusega diiselmootor kiirendab Q8 sajani 6.1 sekundiga ning kuni kiiruseni 241 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Audi mõlemale diiselmootorile umbes 8.5 l/100km.

Kõige võimsamaks valikuks, arvestamata SQ8 ja RSQ8 sportmudeleid, on kerghübriidne Q8 55 TFSI, millel kapoti all 250-kilovatine turbotatud kolmeliitrine V6 mootor, mis arendab 500 Nm väänet. Võimsaim Q8 kiirendab sajani 5.6 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 10.8 l/100km.

Audi Tallinna esinduse demoauto näol saime meie testida võimsama diiselmootoriga mudelit, ehk Audi Q8 SUV 50 TDI quattro versiooni, mille kolmeliitrine V6 arendab 210 kilovatti. Tegemist on ühe mõõdukalt võimsa diiselajamiga, mis saab Q8 suuruse ja massiga kenasti hakkama ning pakub piisavalt jõulist tõmmet kergeks sportsõiduks ja kiiremateks manöövriteks. Järskudel pedaalmistel esineb küll kohati arvestatavaid viivitusi, kuid käigukast sobiva käiguni jõuab ja mootor pöörded üles saab, on tõmme piisavalt tugev ning meeldivalt lineaarne ja sujuv. Tõsi, päris sportmaasturiks on Q8-t selle diiselmootoriga veidi palju nimetada, kuid suure kupeemaasturi kohta liigub ta suures pildis piisavalt krapsakalt. Emotsiooni lisab veidi ka salongi kostuv mootoriheli. Kokkuvõtlikult on selle 210-kilovatise diiselmootori puhul võibolla isegi tegemist kõige sobilikuma ja optimaalsema mootoriga Q8-le. Ikoonilise ja osava quattro nelikveoga suudab Q8 alati oma jõu ka kindlalt ja stabiilselt maha kanda ning kiiretes kurvides on selgelt tunda, kuidas torque vectoring aitab mudelil kurvides sisse keerata, tänu millele ei jäta Q8 endast sportlikul sõidul üldse nii suurt ja rasket tunnet, kui visuaalselt arvata võiks. 8-käiguline automaatkast vajab ootamatutel pedaalimistel veidi mõtlemisaega, kuid opereerib üldiselt igati kiirelt ja märkamatult, tähtsustades läbivalt vahetuste sujuvust.

Vedrustuse osas oli demosõiduk varustatud uhkeima õhkvedrustusega, mille puhul on küll sõites veidi tunda, kuidas sõidurežiimid mõjutavad jäikust, üldist ujuvust ja õõtsumist, kuid suures pildis on vedrustus siiski pehme, tänu millele sõit läbivalt meeldiv. Löögid ja konarlused on osavalt summutatud, kuid samal ajal on juhikohalt võrdlemisi hästi aru saada veermiku käitumisest ja rataste all toimuvast. Kerekaldumisi esineb, kuid suure auto kohta püsib Q8 siiski väga kindlalt ja kontrollitavalt teel. Roolimine on olenemata sõidurežiimist täpne ning kerge. Nähtavus on Q8 salongist igal suunal hea, kuid gabariitide tajumine saaks olla parem. Viimase vastu aitab aga kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem, mille tagumine kaamera aga üpris lihtsasti määrduvas asukohas. 13.3-meetrise pöörderaadiusega on Q8 tavavarustuses üpris keskpäraselt manööverdatav, kuid valikulise tagarataste pööramisega saab pöörderaadiuse umbes meetri võrra kitsamaks võtta. Müratase on salongis meeldivalt madal.

Q8 juhiabiliste hulgas on osavad, automaatsed ja hea valgustavusega maatriks-kaugtuled, näidikutele kuvatav öövaatluskaamera, osav reahoidmine, mis kahjuks juhul, kui juhiga midagi juhtub, lülitab end lihtsalt välja, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, iseparkimine, pimenurga andurid, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Audi Q8 on üks heas mõttes tavaline luksuslik lipulaevmaastur, mis kombineerib klassikalised funktsioonid, kauni välimuse, meeldivad sõiduomadused, arvestatava praktilisuse, kasutajasõbralikkuse ja mugavuse, tänu millele on mudeliga juba esmakohtumisel väga lihtne ja kodune ringi liigelda. Midagi pole üle inseneeritud ning kõik opereerib vastavalt ootustele. Samaaegselt on Q8 oma konkurentide vahel ka võrdlemisi arusaadava ja õigustatud hinnasildiga.

Audi Q8 on üks heas mõttes tavaline luksuslik lipulaevmaastur, mis kombineerib klassikalised funktsioonid, kauni välimuse, meeldivad sõiduomadused, arvestatava praktilisuse, kasutajasõbralikkuse ja mugavuse, tänu millele on mudeliga juba esmakohtumisel väga lihtne ja kodune ringi liigelda. Midagi pole üle inseneeritud ning kõik opereerib vastavalt ootustele. Samaaegselt on Q8 oma konkurentide vahel ka võrdlemisi arusaadava ja õigustatud hinnasildiga.

Auto andmed

Hind alates: 78 900

Testitud mudeli info:
∼95 000 €
Diisel
3.0 l V6
210 kW
8.6 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 241 km/h
0 – 100 km/h: 6.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST