Volkswageni tänane lipulaev jõudis esmakordselt turule 2002. aastal, mil Saksa suurtootja esitles uusimat ja suurimat, koostöös Porsche ja Audiga arendatud Touaregi, mille nimi tuleneb Põhja-Aafrikas elavast Tuareegide rahvast. 16-aastase teekonna jooksul jõudis Volkswageni au ja uhkus 2018. aastal oma kolmanda ja värskeima generatsioonini, mis sai omakorda 2023. aastal kerge näovärskenduse. Touaregi alternatiivideks on näiteks BMW X5, Maserati Levante, Mercedes-Benz GLE, Volvo XC90 ning platvormi kaaslased Porsche Cayenne ja Audi Q8.
Välisilme poolest on Touaregi puhul tegemist ühe viksi ja viisaka linnamaasturiga, mis seob visuaalis Volkswageniliku rahvaautolikkuse ja platvormi vennastele omase preemiumlikkuse. Värskendusega on enim uuenenud tuled ja põrkeraudade disainid. Suuruselt on Touaregi puhul tegemist suurima Volkswageni sõiduautoga, mis olles aga kõikidest eelnimetatud alternatiividest väiksem, sarnaneb gabariitidelt enim Cayenne’iga. Standardis saab Touareg valge tavavärvi ning lisades pakub tootja mudelile veel nelja mustvalget varjundit, kahte sinist tooni, beeži, punast ja pruuni värvi ning R ja R-line mudelile ka valget mattvärvi. Lihtsamatel varustustel ümbritseb mudeli alläärt ja rattakoopaid musta värvi liist.
Ninaosas on Touareg saanud uue kujuga iluvõre, mis enam ei oma nõgusaid nurke esitulede all, vaid on sujuvamalt praktiliselt kuusnurkne. Lisaks kroomliistudele iluvõre all ja kohal, jookseb heleda horisontaalina üle võre ka uuematele Volkswagenitele omane valgusriba, mis seob peamisi esitule elemente iluvõre ülemistes nurkades. Viimased on samuti saanud uue sisedisaini, mis imiteerib nüüd maitsekalt tagatulede kujundust, andes Touaregile igati tõsiseltvõetava ja naljavaba pilgu. Esistange on pea täies ulatuses kaetud ideeliselt justkui õhuavadega, kuid reaalsuses on funktsionaalsete avade asemel suurem osa alast kaetud vaid kinnise võrestiku imitatsiooniga ning õhk pääseb läbi põrkeraua vaid veidi numbrimärgi alt ja esirataste eest.
Küljelt on Touareg oma eelkäijast praktiliselt eristamatu, ehk jätkub maitseks viisakus ja elegantsus. Siluett saab alguse astmelise profiiliga ninaosast ning kulgeb võrdlemisi sujuvalt kumera tagaosani, kus lisab teravust tiib tagaakna kohal. Kerepaneelidel lisavad iseloomu rõhutatud kerejooned ukselinkide kohal, mis kulgevad esitiibadelt üle jõuliste õlgade tagarataste kohal tagatuleni, ning reljeefsused ja nõgusused uste allosas. Kliirensit on mudelil 21 sentimeetrit, mis võimaldab ülessõitu kuni 23-kraadisest ja mahasõitu kuni 17-kraadisest nurgast.
Eelloodud varustuspakettide kasvades saab Touareg vastavalt Elegance varustuses 18-, R-Line varustuses 19- ja R mudeli puhul 20-tollised valuveljed, kuid lisades pakub Volkswagen mudelile veel lausa 14 erinevat veljedisaini, mis läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli. Nagu ikka, on väiksemad veljed lihtsama ja ühevärvilise disainiga ning läbimõõdu kasvades muutuvad disainid omapärasemaks ja sportlikumaks, kuid üllataval kombel esineb Touaregi puhul ka 21-tolliste seas suhteliselt kinniseid ja igavaid disaine. Demoautol olid all 21-tollised “Leeds” veljed.
Tagaosas on kõige rohkem uuenenud tagatuled, mis äärtel küll jätkuvalt nürinurksete L-tähtedega pea eelkäija omadega identsed, kuid nüüd ühendab neid üle pagasiluugi ulatuv valgusriba, mille tsentris valgustatud Volkswageni logo, mis praktiliselt terves valdkonnas esmakordne nähtus. Esialgu näeb viimane küll veidi võõras ja odav välja, kuid pikapeale kujuneb ta efektseks ja silmapaistvaks. Tagaakna kohal lisab sportlikkust katusejoont pikendav tiib, kuid kerejoontelt on tagaosa pigem tagasihoidlik ja viisakas. Põrkeraualt leiame võrestiku imitatsiooniga difuusoriala, mille alumistes nurkades ka reaalsed väljalaske avad.
Sarnaselt välisilmele kombineerib Touareg ka salongis rahvaautoliku kasutajasõbralikkuse ja lipulaevaliku preemiumlikkuse ja uhkuse, mis koostöös küll elegantne ja viisakas, kuid maitsekalt üldse mitte uhkustav. Kõik kaasaegseimad funktsioonid on kenasti olemas ja lihtsalt kasutatavad, tänu millele terviklik kasutajakogemus juba esmakohtumisest hea. Materjalide valik on lipulaevmaasturile omaselt salongis väga hea ja meeldiv ning ka ehituskvaliteet on praktiliselt veatu.
Istmete osas saime demoauto puhul testida kvaliteetse Varenna nahkpaketiga ergoComfort istmeid, mille muudavad visuaalselt atraktiivseks süsinikkiu imitatsioonid polstritel ja dekoratiivne R sportosakonna logo seljatoel. Viimase logo vääriliselt on tegemist ka üllatavalt sportlike istmetega, mis tänu oma korvikusele, pikale istmepõhjale ja võrdlemisi jäikadele ning väljaulatuvatele küljetugedele hoiavad reisijaid suhteliselt tugevalt paigal. Üldine asend on maasturlikult pigem püstine ja kõrge ning rohke elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab igat kasvu reisijal leida mugava ja toeka asendi, mis ei väsita ka pikkadel sõitudel. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval korraga aktiveeritavad soojendus ja ventilatsioon, mälufunktsioon ning kaheksa erineva režiimiga massaaž. Teise rea istmed on küll veidi tasapinnalisemad, kuid võrdväärselt pehmed ning samuti liigutatavad pikiteljel ja reguleeritava seljatoe kaldenurgaga, pakkudes koos istmesoojendusega tervikuna suhteliselt mugavat asendit.
Ruumi osas Touareg isegi otseselt ei hiilga, kuid saab viie keskmist kasvu täiskasvanuga siiski edukalt hakkama. Kahe kahemeetrise puhul on jalaruumiga nõnda, et tagumise põlved peavad küll olema juba kummalgi pool esiistet, kuid pole veel ka istme ja ukse vahel valusalt kinni. Pearuumi on igal istekohal pikematelegi. Touaregi salongi atmosfäär on tumeda sisu ja disaini koostööl üpris sportlik, kuid olenemata füüsiliselt suurest salongist samaaegselt ka hubane. Avarust lisavad suured aknad ja luugiga panoraamkatus, päikest saab esireas varjata topelt päikesevarjudega ning privaatsust saab tagapingis luua akende ette tõmmatavate varjukruloodega. Öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline miljöövalgustus, mis lisaks kontuuridele ja valguspaneelidele mõjutab ka nii multimeedia kui näidikute tarkvaralist värvipaletti. Esemete hoiustamiseks on Touaregi salongis keskpärase mahutavusega uksetaskud, käetoe alune tasku ja kindalaegas, võrguga tasku keskkonsooli paremal küljel, väike laegas juhi vasaku põlve juures ning keskkonsool topsihoidjate ja pesaga multimeedia ekraani all, mis varustatud juhtmevaba telefonilaadijaga. Tagumine rida saab laia topsihoidjatega käetoe, väikesed uksetaskud ja võrgud esiistmete seljatugedel.
Pagasiruumi on Touaregil kuni 810 liitrit, olles nõnda vist isegi üks turu praktilisemaid valikuid, sest enamustel sarnaste gabariitidega linnamaasturitel jäävad pagasiruumid 600 ja 700 liitrise mahutavuse vahele ning isegi näiteks klass suurem BMW X7-l on viie istekohaga vaid 750 liitrit pagasi mahutamiseks. 810 liitriga on Touaregi ruum võrreldav juba pea 5.4-meetrise Defender 130-e omaga, millel viie istekoha korral 1000 liitrit. Touaregi pagasiruumile lisavad praktilisust korralikud kotikonksud seintel, aasad põranda nurkades, kuhu külge saab näiteks kinnitada ka valikulise teleskoopse vaheseina, ning omajagu lisaruumi põranda all. Esemete peale- ja mahalaadimist lihtsustavad pea olematu laadimiskünnis, avara ligipääsu loov elektriline pagasiluuk, luugiga koos eemalduv pagasikate ning õhkvedrustuse nupud seintel, millega saab vajadusel mudeli tagaosa madalamale või kõrgemale liigutada. Suusaluuki teise istmerea seljatugedes pole, kuid seljatoed on mugavalt pagasiruumi seintelt kokkuklapitavad 40/20/40 suhtes.
Intuitiivset sõidukogemust loova Innovision Cockpiti paremal poolel esindab armatuuri tsentris multimeediat hiiglaslik 15-tolline puuteekraan, mis oma kergelt süvistatud ja juhi poole suunatud asetusega kenasti reisijatele nähtav ning üllataval kombel ka täielikult käeulatuses. Riistvaraliselt on multimeedia kõrgresolutsioonilise ekraaniga ning opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on multimeedia Volkswagenilikult lihtsa ja loogilise ülesehitusega ning visuaalselt atraktiivse, kuid vaoshoitud disainiga, tänu millele seaded ja funktsioonid lihtsasti leitavad. Visuaalis on kohati veidi tunda ka grupisisest inspiratsiooni kogumist Audi ning isegi Porsche lahendustelt. Erilisi mainimist väärt funktsioone Touaregi multimeedias küll pole, kuid kõik peamised funktsioonid on kenasti olemas ja kasutajasõbralikud. Isikupärastamise osas on süsteemil erinevate elementidega konfigureeritav koduvaade ning samuti saab muuta kiirteenuppe ekraani vasakul äärel. Kliimaseaded on Touaregis integreeritud täielikult multimeediasse, kus eraldiseisev kliimamenüü, mis alati ekraani alläärelt kiirelt ligipääsetav. Samuti on ekraanil pidevalt nähtavad nupud õhutemperatuuri seadistamiseks, istme ventilatsiooni ja soojenduse käivitamiseks ning ka esi- ja tagaklaasi soojenduste aktiveerimiseks. Seega on tänu loogilisele ülesehitusele ja piisavalt suurtele ikoonidele kliimaseadete muutmine läbivalt üpris lihtne ja muretu. Kirglikele melomaanidele pakub Volkswagen Touaregile küll ka 730-vatist Dynaudio helisüsteemi, kuid demoautos kogetu põhjal pakub ka mudeli standardne lahendus igati kvaliteetset, puhast ja dünaamilist meediaesitust ning seda ka võrdlemisi kõrge helitugevuse korral.
Rooli taga kuvab Innovision Cockpiti vasakul poolel sõidu ja sõiduki andmeid 12-tolline täisdigitaalne näidikutabloo, mis läbi rooli ava kenasti nähtav ning tänu süvistatud asetusele ka välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on ekraan kõrge resolutsiooniga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt toetub süsteem jällegi üpris klassikalisele Volkswageni lahendusele, mis jagab ekraani horisontaalselt kolmeks, nii et äärtel analoog stiilis kellad ja keskel vahetatava sisuga infoala, mille kaheksa erineva valiku hulgas ka navigatsioon ja öövaatluskaamera kuva. Visuaalselt on tarkvara suhteliselt stiilipuhas ja viisakas, tänu millele andmed lihtsalt leitavad ja üheselt mõistetavad. Samuti saab äärmised kellad asendada sõna otseses mõttes inforuudukestega. Lisavarustuses on Touaregile saadaval ka kvaliteetne ja informatiivne esiklaasinäidik.
Rooli kohale saab Touareg juba korduvalt erinevates mudelites kohatud Volkswageni kolmekodaralise, mis kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest ning Touaregis proportsionaalselt igati paraja läbimõõduga. Multifunktsionaalsust lisavad puutepaneelid rooli äärmistel kodaratel, kus kummalgi poolel umbes üheksa erinevat nuppu. Paneelid on küll funktsioonide eristamiseks kergelt reljeefsed, kuid puutetundlikkuse tõttu võib kompimine põhjustada tahtmatuid käskluste edastusi, mistõttu peab soovitud alale pihta saamiseks siiski kohati pilgu hetkeks tee pealt roolile suunama. Õnneks on Volkswagen aga uuematel mudelitel hakanud tagasi tooma vanu häid füüsilisi roolinuppe, mis paratamatult sõidu ajal kasutajasõbralikumad. Vasakult kodaralt leiame peamiselt juhiabiliste ning paremalt kodaralt multimeedia ja näidikute nupud. Kodarate tagant leiame ka kaks plastikust käigulaba. R-Line varustusest on Touaregi sportrool ka elektrilise reguleerimise ning kolmeastmelise soojendusega.
Sõidutehnika poolest on Touareg saadaval kolmes erinevas konfiguratsioonis, mis kõik kasutavad kolmeliitrist V6-mootorit ning on otseselt seotud varustuspakettidega, ehk Elegance saab kõige lahjema mootori ja R-mudel kõige võimsama jõuallika. Kuni kolm tonni kaaluv Touareg saab igas variandis nelikveo ja 8-käigulise automaatkasti.
Kõige madalam Elegance varustus saab turbotatud kolmeliitrise V6-diiselmootori, mis arendab 170 kilovatti ja 500 njuutonmeetrit. Viimane kiirendab nelikveolise Touaregi sajani 7.6 sekundiga ning kuni kiiruseni 222 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Volkswagen mudelile 8 l/100km. Võimsama vaid diislit tarbiva valiku saab R-Line varustus, mille kolmeliitrine arendab 210 kilovatti ja 600 njuutonmeetrit. Touareg R-Line kiirendab sajani 6.2 sekundiga ning kuni suurima kiiruseni 236 km/h ja tarbib keskmiselt 8.2 l/100km. Mõlemad vaid diislit tarbivad mootorid on sarnaste jõudlustega saadaval ka Audi Q8-le ning mitte üllataval kombel on Q8 identse mootori korral, vähemalt tootjate andmetel, kiirem.
Touaregi ning ka terve Volkswageni mudelirivi kõige võimsamaks valikuks on aga pistikhübriidne Touareg R, millel turbotatud kolmeliitrine V6-bensiinimootor ja 100-kilovatine elektrimootor, mis arendavad kombineeritult 340 kilovatti ja 700 njuutonmeetirt. Touareg R kiirendab sajani 5.2 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 250 km/h, tarbides optimaalse akukasutuse korral vaid 2.2 l/100km. Elektrienergiat hoiustab Touareg R 14-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab mudelil sõita kuni 50 kilomeetrit puhtalt elektri jõul.
Testitud pressisõiduki näol saime meie proovida teist kõige võimsamat, ehk R-Line varustuses Touaregi, mille diiselmootor arendab 210 kilovatti. Sarnaselt Q8-s kogetule, jäi ka Touaregis nimetatud ajamist arvamus, et tegemist kõige ratsionaalsema ja mõistlikuma valikuga Touaregile. Diiselmootorile omaselt on tõmme juba madalatelt mootoripööretelt üpris jõuline ning ulatub üle terve pöörete vahemiku ka maanteekiirusteni, ilma et kordagi jääks muljet, justkui mootor oleks Touaregi massi ja suurusega hädas, mille tulemusel kiirendus läbivalt sujuv ja piisavalt tugev. Ühe diiselmootori kohta on nimetatud ajam ka üllatavalt reageeriv, kuid siiski heliliselt tagasihoidlik. R mudel saab standardist ka elektroonilise mootoriheli võimenduse. Mudeli 8-käiguline automaatkast vajab järskudel pedaalimistel veidi mõtlemisaega, kuid opereerib läbivalt igati kiirelt ja märkamatult, tähtsustades läbivalt vahetuste sujuvust, mille tulemusel pole vahetused ka sportrežiimis kuigi robustsed. Veoskeemi osas saab Touareg 4MOTION pideva nelikveo, mis tuginedes Audi ikoonilisele quattro nelikveole ja 50/50 jaotusele on väga tasakaaluka, ettearvatava ja võimeka käitumisega, mille tulemusel suudab Touareg alati oma jõu kindlalt maha kanda ning püsib stabiilselt ja kontrollitavalt etteantud trajektooril.
Vedrustuse poolest oli demosõiduk varustatud õhkvedrustuse ja adaptiivse veermikuga, mis olemuselt isegi läbivalt pigem jäik, kuid üldse mitte kohatult jäik, vaid tippinseneeritult sportlikult ja dünaamiliselt jäik, tänu millele on kõike teel ja veermikus toimuvat juhikohalt tunda, kuid suuremad konarlused on siiski osavalt summutatud ja sõit üldiselt meeldiv ning sujuv. Kerekaldumisi esineb, kuid oma suuruse ja massi kohta liigub Touareg siiski ettearvatavalt ja stabiilselt. Sõidurežiimide vahel kuigi palju vedrustuse käitumise erinevusi tunda pole. Roolimine on läbivalt pigem kerge ning hea tagasisidega ja läheb sportrežiimis veidi jäigemaks ja täpsemaks, sobides nõnda erinevates seadetes nii linnaliiklusesse kui kurvilistele teedele.
Nähtavus on Touaregi salongist igal suunal hea ning ka gabariidid ühe suure maasturi kohta üllatavalt hästi tajutavad. Lisaks heale nähtavusele aitavad kitsastes oludes manööverdamist parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad küll kvaliteetsed, kuid esimene ja tagumine kaameraveidi määrduvates kohtades, ning valikuline nelikpööramine, mis langetab pöörderaadiuse standardselt 12.2 meetrilt 11.2 meetrile, ehk umbes Golfi tasemele, tänu millele Touareg väga lihtsasti käsitatav ja hallatav. Kaamerasüsteem võimaldab kaamerate pilte vaadata nii eraldi kui liidetud 3D- ja bird’s eye view ortofotolikus vaates. Müratase on salongis läbivalt meeldivalt madal.
Touaregi juhiabiliste hulgas on intelligentne ja adaptiivne püsikiirusehoidja koos kiiruspiirikuga, osav sõidurea hoidmine, mis toob juhi sekkumatuse järel ka masina ise ohutult paigalseisu, automaatsed maatriks-kaugtuled, pimenurga jälgimine, automaatne hädapidurdamine, veidi liiga tundlik ristsuunalise liikluse monitoorimine, mis paaril korral reageeris ristmikel üle, öövaatluskaamera ning iseparkimine kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemi ja parkimisanduritega. Eraldi mainimist väärib aga palju kõneainet tekitanud intelligentne püsikiirusehoidja, mille intelligentsus seisneb selles, et süsteem vahetab ise püsikiirusehoidja seadet olenevalt vastava tee piirkiirusest. Oma olemuselt pole idee isegi paha, kuid kuna tänaseks ei tunne ega tuvasta autod teede piirkiirusi veel sajaprotsendiliselt täpselt, on lahenduse murekohaks see, et püsikiirusehoidja intelligentsust ei saa välja lülitada, mille tulemusel vahetab süsteem kohati omavoliliselt seade valele kiirusele. Õnneks on aga tõenäoliselt tegemist lühiajalise tarkvaralise apsakaga, sest Volkswageni esindaja sõnul saab uuematel mudelitel juba niinimetatud intelligentsuse välja lülitada.
Volkswagen Touareg on lipulaevmaastur juhtidele, kes soovivad preemiumlikku ja luksuslikku linnamaasturit, mis kombineerib kasutajasõbralikud funktsioonid, kvaliteetsed sõiduomadused, mugavuse, viisaka väljanägemise ja ruumikuse, kuid kelle jaoks pole otseselt tähtis nii-öelda kallim bränd või üleliigne detailideni läbiinseneeritavus. Touareg on justkui tavaline luksusmaastur, mis sobib samaaegselt nii äriklassi masinaks kui praktiliseks pereautoks. Volkswageni logo kandjana võib Touaregi hinnasilt paista küll esialgu veidi kõrge, kuid reaalsuses on tema hind konkurentide omade kõrval peaaegu isegi õigustatud.
Volkswagen Touareg on lipulaevmaastur juhtidele, kes soovivad preemiumlikku ja luksuslikku linnamaasturit, mis kombineerib kasutajasõbralikud funktsioonid, kvaliteetsed sõiduomadused, mugavuse, viisaka väljanägemise ja ruumikuse, kuid kelle jaoks pole otseselt tähtis nii-öelda kallim bränd või üleliigne detailideni läbiinseneeritavus. Touareg on justkui tavaline luksusmaastur, mis sobib samaaegselt nii äriklassi masinaks kui praktiliseks pereautoks. Volkswageni logo kandjana võib Touaregi hinnasilt paista küll esialgu veidi kõrge, kuid reaalsuses on tema hind konkurentide omade kõrval peaaegu isegi õigustatud.
Hind alates: 73 900 €
Testitud mudeli info:
101 000 €
Diisel
3.0 l V6
210 kW
8.2 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 236 km/h
0 – 100 km/h: 6.3 sec