Santa Fe-d on Hyundai tootnud küll juba 2001. aastast, kuid kolmerealise linnamaasturini jõudis Lõuna-Korea autotootja tänaseks kõige kauem turul olnud SUV (sport utility vehicle) alles 2012. aastal, mil toodi turule mudeli kolmas põlvkond. Tänaseks on Euroopa turu suurim Hyundai ehk Santa Fe jõudnud aga viienda põlvkonnani, mis jõudis maailma pilkude ette esmakordselt 2023. aastal. Santa Fe alternatiivideks on näiteks Nissan X-Trail, Honda CR-V, Škoda Kodiaq, Jeep Grand Cherokee, Volkswagen Tayron, Toyota Highlander ja vennasmudel Kia Sorento.
Hyundai viimase aja julgele ja eksperimenteerivale käekäigule omaselt saab ka uus Santa Fe väga silmapaistva ja massist eristuva välisdisaini, mis on eelkäijaga võrreldes võtnud väga suure sammu kandilisuse suunas. Viimane kajastub nii üldises kerekujus kui elementide tasemel ning märkamata ei saa jääda ka Hyundai H-tähe motiivi kasutus. Võrreldes eelkäijaga on Santa Fe kasvanud viis sentimeetrit pikemaks ja ligi kümme kõrgemaks, olles jätkuvalt kõige suurem sisepõlemismootoriga Hyundai mudel Euroopa turul, ent väiksem kui nii Ameerika turul saadaval olev Palisade ja lähiajal ka meie teedele jõudev IONIQ 9. Vennasest on uus mudel vaid poolteist sentimeetrit pikem ja seitse sentimeetrit kõrgem. Standardis saab Santa Fe särava Terracotta Orange värvi ning lisades pakub Hyundai veel kuut mustvalget varjundit, pärlmutterefektiga tumerohelist või meresinist ja demoautot katnud pruuni mattvärvi. Kusjuures kõik kerevärvid pole aga saadaval kõikide interjööri lahendustega.
Kõrgel ninaosal saab kandilisuse ja H-tähe motiivide sümbioos silmapaistvalt alguse esituledes, mis perfektselt ristkülikukujulise iluvõre äärtel omavad sisedisainis konkreetselt kandilisi H-tähtesid ja loovad mudelile ülimalt hästi massist eristuva ja loomult sõbraliku pilgu. Täisnurkadega väliskontuure omavad ka praktiliselt kõik ülejäänud ninaosa elemendid ehk lai valik horisontaalseid ja vertikaalseid õhuavasid põrkeraual ja pinnakatte muutuse piirjooned, mis samuti kohati H-tähe kuju peidavad. Kerejooned on ninaosas küllalt horisontaalse kapoti ees suhteliselt konkreetsed ning tervikuna tervitab Santa Fe vastuliiklejaid jõulise ja atraktiivse pilguga.
Küljel kandilisus ei vaibu ning nurgelist stiili jätkavad murdjoonekujuline siluett ning mudeli alläärt ümbritsev musta värvi ala, mis ümber rataste mööda jõulisi ja kaheksanurkseid rattakoopa laiendeid kulgeb. Visuaalselt jõulised on ka ukselingid, küljepeeglid ning iseloomu lisavad katuseraamidki. Piltide peal jätab Santa Fe aga endast kusjuures suurema mulje kui reaalsuses, olles vaid umbes 17 sentimeetrit kõrgem kui IONIQ 5. Ent tõsi, IONIQ 5 tundub jällegi piltidel reaalsusest väiksem. Kliirensit on Santa Fe-l 17,7 sentimeetrit, mis koostöös üleulatustega võimaldab pealesõitu kuni 17- ja mahasõitu kuni 21-kraadisest nurgast ning kuni 15-kraadise tipu ületamist. Kõige lahjemas varustuses saab Santa Fe hübriidsena 18-tollised ja pistikhübriidsena 20-tollised veljed, keskmises varustusastmes saab viimased ka tavaline hübriid ning uhkeimal juhul saab mudel olenemata jõuallikast 20-tollised, mis oma õhulise ja valiku kõige omapärasema disainiga ka demoautol all olid.
Tagaosa on uuel Santa Fe-l üks autotööstuse vertikaalsemaid ning omab sisukuselt jällegi vaid horisontaalseid ja vertikaalseid, ristuvaid sirgeid. Tagaakna kohal lisab omapära väike tiib, luugi keskel hõlmab arvestatavat ala Hyundai logo ja mudeli ning madalamal jätkvad stiili H-tähekujulised tagatuled ning difuusoriala. Visuaalselt eristuvat põrkerauda Santa Fe-l justkui polegi.
Sarnaselt välisele jätkub ka salongis loogika, kus visuaalne stiil ja kasutajakogemus ning funktsionaalsus on varasemalt testitud Hyundaidelt tuttav, kuid tervikuna reisijateruumi disain ühegi vennasmudeli omaga täielikult ei kattu. Tõsi, sarnaseid lähenemisi on, kuid üldilme on ka salongil väga omapärane ning isegi küllalt preemiumliku ja samaaegselt veidi maasturlikult robustse ilmega. Maitsekas stiilipuhtus pindadel, parajalt sisutihedad nupupaneelid ning integreeritud H-tähe motiivid. Demoautos oli Calligraphy varustuse mõjul enamus pindadest mustad või tumehallid, kuid madalamatele varustustele on saadaval ka helgemaid värvilahendusi. Materjalide valik ja ehituskvaliteet on mõlemad salongis tasemel.
Istmed saab Santa Fe standardis tekstiilkattega, kuid uhkemal juhul nahkkatte ja elektrilise reguleerimisega, mille lai ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu sõitjatel. Istmed ise on kujult küllalt laiad ja suured, ent hoiavad keskmisest jäigemate polstrite ja piisavalt kaugele ulatuvate küljetugedega siiski reisijaid piisavalt hästi paigal, pakkudes samaaegselt mugavat ja toekat aset. Pikema pausi ajaks saab esiistmed ka küllalt lebavasse asendisse ajada. Üldine asend on maasturlikult kõrge ja püstine, kuid ei väsita oma pika istmepõhja ja reguleeritava sääretoega ka pikematel sõitudel. Mugavusfunktsioonidest on esiistmed standardist soojendusega ning lisadena on saadaval jahutus ning juhiistme massaaž ja mälufunktsioon.
Olles saadaval nii kuue- kui seitsmekohalisena, saab Santa Fe teine istmerida vastavalt kas kaks eraldiseisvat tugitooli või kolmekohalise istmerea. Testitud eraldiseisvad istmed paiknevad esiistmetest küll veidi kõrgemal, kuid lühema vahemaa tõttu istmepõhja ja põranda vahel, peavad pikematel sõitjatel jalad olema juba kerge tõusunurga all. Samas elektrilise reguleerimise, käetugede ja soojendusega istmed pakuvad siiski väga toekat ja mugavat asendit ning tervikuna mööduvad teises reas kilomeetrid küllalt meeldivalt. Kolmandas reas on ka istmed veidi pehmemad, reguleeritava seljatoega ja isegi piisavalt mugavad, kuid kuna istmepõhi on põrandast vaid umbes 25 sentimeetri kõrgusel, on see peamiselt mõeldud siiski vaid väikestele reisijatele.
Füüsilise ruumi osas mahuvad esimesse kahte ritta suhteliselt hästi üksteise taha koguni kaks kahemeetrist, olenemata sellest, et tagumise põlved võivad juba veidi käia vastu esiistme kõva plastikkatet, ning isegi sellise stsenaariumi puhul mahub veel kolmandana viimasesse ritta napilt keskmist kasvu reisijagi. Laiuses on ruumi suhteliselt palju ning pearuumi igal kohal kahemeetristelegi, mille tulemusel saab seitsme keskmist kasvu reisijaga Santa Fe hakkama. Atmosfäär on Santa Fe salongis tumeda sisu korral küllalt sünge, kuid avarust ja helgust loovad suured küljeaknad ning kaks valikulist katuseakent, millest esimene ka avatav. Pimedal ajal sõites loob meeleolu mitmevärviline ja maitsekalt tagasihoidlik miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks saab esimene rida keskpärase mahutavusega uksetasku, suure käetoealuse laeka, mille kate kusjuures avatav nii ette kui taha, kaks topsihoidjat ja telefoni juhtmevaba laadijat keskkonsooli tsentris, lisaruumi keskkonsooli sees, keskpärase mahutavusega kindalaeka ja kitsama pesa viimase kohal, mis varustatud UVC-valgustiga. Teises istmereas leiame kummaltki ukselt kaks topsihoidjat, väikese uksetasku, keskkonsoolist väljatõmmatava kahetsoonilise sahtli, mis tehniliselt ligipääsetav ka esirea käetoealuse laeka kaudu, ja taskud esiistmete seljatugedel ning kolmas rida saab äärtele topsihoidjad.
Pagasiruumi on Santa Fe-l kahekohalisena kuni ligi 2000 liitrit, alla klapitud kolmanda rea seljatugedega viiekohalisena umbes 620 liitrit ning seitsmekohalisena umbes 200 liitrit, olles seega küll veidi ruumikam kui vennasmudel Sorento, kuid veidi kompaktsem kui Škoda Kodiaq. Kusjuures veidi sõltub pagasiruumi mahutavus ka jõuallikast. Luuk avaneb horisondini, mistõttu peavad pikemat kasvu reisijad lähenedes veidi ette vaatama, ent ruum ise on universaalse kuju ja avara ligipääsuga. Laadimiskünnis on põrandaga praktiliselt tasa ning pagasi organiseerimiseks on nurkades haagid ja seintel konksud. Istmete seljatoed klapivad kõik kokku eraldiseisvalt ning pagasiluuk on juba standardist varustatud elektrilise opereerimisega ning funktsiooniga, mis avab luugi automaatselt, kui lukustatud auto taga võtmega mõni sekund seista.
Puutetundliku ehk multimeedia ekraani saab Santa Fe olenemata varustusest 12,3-tollise ning paikneb ta nõgusa ekraanide paneeli paremal poolel, kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses. Riistvaraliselt opereerib süsteem kiirelt ja sujuvalt ning ekraan on ka terava pildiga. Tarkvaraliselt kasutab süsteem korduvalt mitmetes Hyundai ja Kia mudelites kohatud lahendust, mille puhul tervikuna tegemist ühe väga hea komplektriga. Tänu menüüde loogilisele ja kasutajasõbralikule ülesehitusele on kõik peamised funktsioonid ja sätted on lihtsasti leitavad ning piisava funktsionaalsusega ei oskagi enamat ühelt multimeedialt tahta. Viimast toetab ka süsteemi isikupärastatavus, mis võimaldab elementidest kokku panna meelepärase koduvaate. Erilistest funktsioonidest on Santa Fe varustatud näiteks Passenger Talk funktsiooniga, mille aktiveerimisel esitatakse tagumistest kõlaritest esireas istuvate sõitjate juttu, et esipingi reisijad ei peaks tagumistega suhtlemiseks häält tõstma. Suure salongi tõttu on viimane igati teretulnud lahendus.
Kliimaseadeid hoiab Hyundai jätkuvalt tublisti multimeediast eraldi, mille tulemusel saab ka Santa Fe eraldiseisva kliimapaneeli, mis paikneb füüsiliste rullikute ja puuteekraaniga armatuuri ning keskkonsooli ristumiskohas. Viimase kohalt leiame ka füüsilised multimeedia kiirteenupud ning alt mõningad sõidutehnika nupud. Väikese eraldiseisva kliimapaneeli saab kusjuures ka kolmas istmerida. Keskmisest varustusastmest alates saab helisüsteemiks Santa Fe Bose lahenduse, mis koostöös salongi hea akustika ja madala müratasemega esitab meediat praktiliselt olenemata helitugevusest ja žanrist läbivalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt.
Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab juhile samuti 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis oma terava kuvaga kenasti läbi rooli ava nähtav ning opereerib samuti kiirelt ja sujuvalt. Tarkvara on jällegi tuttav ja end korduvalt tõestanud, pakkudes erinevaid teemadest, visuaalidest ja andmetest kombineeritavaid vaateid justkui horisontaalteljel kolmeks jagatud kuval. Äärtel kuvatakse mootori pöördeid või energiakasutust ja sõiduki kiirust ning tsentris saab valida navigatsiooni, juhiabiliste ja sõiduandmete vaadete vahel. Viimasel on kusjuures omakorda veel seitse valikut ehk kauni visuaaliga meelepärane komplekt peaks leiduma igale maitsele. Santa Fe-le on saadaval ka suur ja informatiivne esiklaasinäidik.
Nahkkattega rooli saab Santa Fe suure, ümmarguse ja kolmekodaralise, mis püsib tänu ergonoomilisele disainile ja piisavalt õhukestele kodaratele ning roolirattale kindlalt käte vahel, võimaldab ka erinevaid käsitsusviise ning näeb ka maasturlikult võimas välja. Multifunktsionaalsuse tagavad plastikust füüsilised nupud äärmistel kodaratel, mida tänu nuppude ja lülitite vähesusele, reljeefsustele ning loogilisele asetusele väga lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Parempoolsed juhivad multimeediat, vasakpoolsed näidikuid ja juhiabilisi ning roolisambalt leiame ka omamoodi käigukangi. Kodarate taha on Hyundai peitnud ka väikesed labad, mis olenevalt sõidurežiimist funktsioneerivad kas käikude või rekuperatsiooni tugevuse reguleerijatena. Neli täppi rooli tsentris viitavad morsekoodiga taas Hyundai H-tähe motiivile ning Santa Fe rool on juba standardist soojendusega.
Mootorite osas on uus Santa Fe Eestis saadaval kahel erineval kujul – täis- ja pistikhübriidsena. Mõlemal juhul on bensiini tarbivaks ajamiks 1,6-liitrine turbotatud neljasilindriline, mille jõud jõuab läbi 6-käigulise automaatkasti kõikide ratasteni, ning tühimassi on mudelil olenevalt varustusest 1,9 – 2,2 tonni. Tippkiirus on mõlemal valikul 180 km/h.
Vähem võimsamaks valikuks on täishübriidne Santa Fe, mille 132-kilovatine bensiinimootor ja 44-kilovatine elektriajam arendavad koostöös 172 kilovatti võimsust ja 367 njuutonmeetrit pöördemomenti. Nimetatud jõudlusega suudab täishübriidne valik kiirendada sajani 9,8 sekundiga ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse 7,4 l/100km. Elektrienergiat hoiustab mudel 1,49-kilovatt-tunnises akus.
Võimsamaks valikuks on aga pistikhübriidne Santa Fe, mille 1,6-liitrine ja 66-kilovatine elektrimootor arendavad koostöös 195 kilovatti ja 367 njuutonmeetrit. Sajani jõuab võimsam Santa Fe pool sekundit kiiremini ehk 9,3 sekundiga ja optimaalseima aku kasutamise korral lubatakse keskmiseks kütusekuluks 1,6 l/100km. Laadimise ajal joob mudel aga ligi 7,6 l/100km. Elektrienergiat hoiustab pistikhübriid 13,8-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab tal ligi 60 kilomeetrit täiselektriliselt ringi vurada.
Testitud Santa Fe puhul saime meie proovida 195-kilovatiga nelikveolist ja pistikhübriidset lahendust, millelt iseenesestmõistetavalt kuigi agressiivset või sportlikku iseloomu oodata ei tasu, kuid olenemata sisepõlemismootori väikesest kubatuurist, saavad lahenduse kaks ajamit koostöös tegelikult Santa Fe suuruse ja massiga igati hästi hakkama. Ehk elamust sõidust jõudluse osas otsida ei tasu ning mõlemad mootorid saaksid ka veidi regeerivamad olla, kuid samas koos nad Santa Fe suuruse ja massiga hätta ei jää, kiirused kasvavad mõõduka tempoga maanteekiirustest kõrgemalgi ning kergematel kiirendustel saab suhteliselt hästi hakkama elektrimootor üksindagi. Tõsi, põhiosa jõudlusest annab siiski bensiinimootor, ent kokkuvõttes on sel ajamikombinatsioonil igapäevaseks liiklemiseks jõudu küll ja veel. Energia tagasi kogumiseks on pistikhübriidsel mudelil kolm rekuperatsiooni režiimi, millest aga ka tugevaim ühepedaalisõitu ei võimalda. Hübriidsüsteem töötab läbivalt küllalt sujuvalt ja märkamatult ning tühja aku korral muutub kogemus küllalt täishübriidilikuks.
Esivedu eelistava, kuid kuni 50/50 pöördemomendi jaotust võimaldava nelikveoga suudab Santa Fe PHEV ka libedamatel pinnastel oma njuutonmeetrid stabiilselt edasi liikumisse kanda. Kuuekäiguline automaatkast vajab järskudel pedaalimistel esialgu mõtlemisaega ning eelistab sujuvust läbivalt üle kiiruse, mille tulemusel kiirendused alati mugavalt lineaarsed, kuid käiguvahetused ka manuaalrežiimis mitte just kõige kiiremad. Viimane maneer on aga suure linnamaasturi kontekstis käigukasti igati teretulnud. Sõidurežiimideks on mudelil Eco, Sport ja My Drive ning maastikurežiimideks Snow, Mud ja Sand, mis tagavad masina valmisoleku raskemates seisudes.
Oma keskmisest pehmema adaptiivse vedrustuse ning arvestatava massi ja inertsiga kulgeb üle konarluste ja suuremate löökaukude Santa Fe summutatult ja pehmelt, tänu millele sõit suurele maasturile kohaselt kvaliteetne ja mugav, kuid samas jõuab juhini läbivalt ka üllatavalt palju infot teel toimuva kohta, mille tulemusel võimaldab Santa Fe isegi oodatust dünaamilisemaid ja huvitavamaid teid ette võtta, olles oma suuruse kohta igati ettearvatava ja julgustandva käitumisega. Sõidu mugavust ei mõjuta kuigi palju kusjuures ka pagasi kogus või reisijate hulk. Pehmeid kerekaldumisi esineb kõrguse ja arvestatava massi koostööl küll arvestatavas koguses, kuid suhteliselt kontrollitud määral, tänu millele tundub roolis olles mudel tegelikkusest väiksem, kergem ja agiilsem. Roolimine on olenemata sõidurežiimist suurele maasturile kohaselt pigem kerge ja pehme, olles meeldivalt mugav ja kasutajasõbralik igapäevaseks tarbimiseks, kuid mitte kõige täpsem tehnilisematel radadel.
Nähtavus on Santa Fe salongist igal suunal tänu suurtele akendele väga hea ning ka keskmisest tahavaatepeeglist, olenemata pikast kerest, küllalt avar. Samas kui salong peaks olema rahvast või pagasit tihedalt täis, aitab seljatagust jälgida keskmise tahavaatepeegli digitaalne ehk kaameraga režiim. Gabariitidest on juhikohalt küllalt hästi tajutavad auto laius ning ninaosa pikkus, kuid raskemini määratav tagaosa kaugus, samas kitsastes oludes lihtsustab ümbruse jälgimist 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kvaliteetsete kaamerate pildid jälgitavad nii eraldi, liidetud ortofotolikus vaates kui 3D-vaates. Omades 4,8-meetrisena 11,6-meetrist pöörderaadiust on Santa Fe ka füüsiliselt suhteliselt hästi käsitsetav. Müratase on salongis igal kiirusel nii tuule- kui rehvimüra osas meeldivalt madal.
Santa Fe juhiabiliste hulgas on automaatsed ja hea valgustavusega kaugtuled, sõidurea hoidmine, mis hoiab masinat osavalt tee tsentris, kuid lülitab end peale juhi sekkumatust lõpuks lihtsalt välja, pimenurga andurid ja kaamerad, mille pilt kuvatakse vastava poole suunatuld kasutades näidikutabloole, automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, liiklusmärkide jälgimine, juhi väsimuse monitoorimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem kaugjuhitava iseparkimisega. Kaamerate pilte saab jälgida kusjuures olenemata sõidukiirusest.
Uus, viienda põlvkonna Santa Fe on järjekordne uskumatult hästi õnnestunud teos Hyundai ja Kia seltskonnast, mis kombineerib mitmed varasemalt tesitud ja kasutatud lahendused uues ja värskes visuaalis. Arvestatav praktilisus, head jõuallikad, meeldiv sõit ja mugavus ning üleüldine kasutajasõbralikkus teevad Santa Fe-st ühe väga konkurentsivõimelise 7- või 6-kohalise, mis valmis ka suuremaid seltskondasid vedama nii asulates kui maanteedel. Mudeli soetamise peale mõeldes ei tohi kindlasti ära unustada ka tema hinnasilti, ega konkurente, sest visuaali põhjal pole teda kuigi keeruline ka gramm kallimate masinate seltsis võrdväärseks pidada.
Uus, viienda põlvkonna Santa Fe on järjekordne uskumatult hästi õnnestunud teos Hyundai ja Kia seltskonnast, mis kombineerib mitmed varasemalt tesitud ja kasutatud lahendused uues ja värskes visuaalis. Arvestatav praktilisus, head jõuallikad, meeldiv sõit ja mugavus ning üleüldine kasutajasõbralikkus teevad Santa Fe-st ühe väga konkurentsivõimelise 7- või 6-kohalise, mis valmis ka suuremaid seltskondasid vedama nii asulates kui maanteedel. Mudeli soetamise peale mõeldes ei tohi kindlasti ära unustada ka tema hinnasilti, ega konkurente, sest visuaali põhjal pole teda kuigi keeruline ka gramm kallimate masinate seltsis võrdväärseks pidada.
Hind alates: 53 990 €
Testitud mudeli info:
∼ 70 000 €
Bensiin PHEV
1.6 l I4
195 kW
1.6 (7.6) l/100km
Nelikvedu
6-käiguline automaat
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 9.1 sec