Aina enam on autoturul näha, kuidas populaarsust koguvad linnamaasturid ja crossoverid ning selle tõttu kaob samm-sammult sportautode osakaal. Osa brände on otsustanud sportautolikkuse ja maasturlikkuse ühendada ning oma mudelivalikusse loonud sportmaastureid. Täpselt sellesse kategooriasse on loodud ka Jaguar F-Pace SVR, mis oma jõulise ilme ja viieliitrise kruvikompressoriga mootoriga on alternatiiviks näiteks Alfa Romeo Stelvio Quadrifogliole, BMW X5M-ile, Mercedes GLC 63 AMG-le ning Porsche Macanile. Pikad nimed mitmekülgselt iseloomukatele masinatele. Enne lugemist vaata aga järgnevat videot, et mudeli iseloomust aru saada.
Välimuselt ei erine SVR F-Pace tavaversioonidest palju, kuid mõningate muutustega stangel ja tiibadel on sportmudelil veidi agressiivsem välimus. Mõõtmetelt on F-Pace üpris võrdne oma klassis konkureerivatega, aga proportsionaalsus ja muskellik disain annavad mudelile jõulise tanki ilme. Eelloodud värvide kõrval (mille hulgas on valge, must, sinine ja punane) pakub korraliku rahakopsaka eest Jaguar mudelile ka tellimusvärvi valikut. Muide, ühegi seitsme eelloodud värvi valimisel ei kaasne lisatasusid, mis on üllatavalt ka sellise hinnaklassi mudelite puhul haruldane.
Sinise kerevärvi ning musta aktsendiga F-Pace SVRi esiosa on võrdlemisi tasapinnaline ning ei proovi välimusega otseselt sportauto iseloomu välja reeta. Küll aga annab sportlikkusest märku Jaguari enda ning nende sportmudelite divisiooni SVR logo. Jaguari J-tähti kujutavad LED-esituled on väga hea valgustatavusega ning näevad ka head välja. Nende kohal lookleva lõikega kapotil on paar voolujoonelist kerejoont ning kaks funktsionaalset õhuava. Stangele on samuti loodud suured õhuvõtuavad, mis väljendavad mudeli tõsidust ja julgust.
Küljelt on mudel võrdlemisi rahuliku ja voolujoonelise disainiga. Akende all tahapoole tõusev sujuv kerejoon muudab nina veidi ründavamaks ning reaalset aerodünaamikat abistavad õhuavad esitiibadel. Sportmaasturi ilmet hoiab proportsionaalselt madal katus, mille tõttu ka aknad sportautodele omaselt kitsamad on. Tagaosa on veidi kupeelik selles osas, et katus ja tagaaken asuvad üpris vara langema, kuid mitte piisavalt, et F-Pace’i silueti põhjal kupeemaasturiks kutsuda. 213 millimeetrise kliirensi poolest on F-Pace võimeline ka maastikusõiduks.
SVR veljevalikus on 21- ja 22-tollised valuveljed. Ka pressisõidukile paigaldatud viiekodaralised 21-tollised valuveljed on üpris lihtsa disainiga ning tumedana sobivad mudeli üldilmega. Disainilt on sarnasusi näha Audi sportvelgedega. 22-tollised valuveljed viie topeltkodaraga on õhulisema disainiga ja kuigi suuruselt on need veidi enam silmapaistvad, on ka 21-tollistest valuvelgedest hea üldilme jaoks piisavalt. Ülddisaini hoiab puhtana ka tõsiasi, et rataste ja koobaste vahel on üpris vähe vaba ruumi.
Tagaküljel jätkuvad kumerused ja üldine voolujoonelisus. Tagarataste kohal lisavad tiivad justkui õlgadena muskulaarset laiust ning see säilitab ka tagantvaates mudeli jõulisuse. Sportlikkusele vihjab ka kitsa tagaakna kohal olev väljaulatuv tagatiib. LED-tagatulede pigem tagasihoidlik disain on üpris raskesti kirjeldatav, kuid sobib mudeli stiiliga ja äärtele loodud vertikaalsete helkurribadega. Stange ise on samuti tavalise disainiga, kuid lihtsate väljalaske imitatsioonide asemel laiuvad SVRi tagaküljel lausa neli toruotsa.
Jaguar F-Pace SVRi salongi sisenedes on kohe tunda kvaliteeti ja Briti elegantsust. Disainilt on interjöör stiilipuhas ja ehituskvaliteedilt tugev ning vastuvastupidav. Materjalivalikus on peamiselt nahk ning alcantara ja ka plastik pole krõbisev ega seest tühja tundega. Suure panoraamkatuse, mis on saadaval ka avatavana, kolmetsoonilise meeleoluvalgustuse ja heleda nahksisustuse tõttu on atmosfäär avar ning luksuslik.
SVR mudeli nahast elektriliselt reguleeritavad performance korvistmed hoiavad sõites keha suurepäraselt paigal, mis võimaldab nõnda suurt autot hästi teel tajuda. Istmed toetavad asendit, kuid on tuntavalt pigem loodud sportsõiduks, sest mugavaks igapäevaseks sõitmiseks sobiksid paremini pehmemad polstrid ning veidi pikem istmepõhi. Arvestades aga auto otstarvet, on istmete kõrgem ja toetatud asend vastavuses mudeli võimetega.
Ruumiga on nii, et pikkuse osas pole F-Pace just kõige suurem ning kuigi kaks täiskasvanut mahuvad üksteise taha mudelisse ära, võib pikemate sõitjate korral jalaruumi veidi puudu jääda. Tagarea jalaruumiga pole ka mängimisruumi, sest esirea korvistmete tugevad tagaküljed ei võimalda eriti põlvedel ruumi nii-öelda juurde suruda. Laiuse osas üllatab F-Pace aga veidi enam, sest tagaritta mahub üpris mugavalt ka kolm inimest, ees lahutab reisijaid suur keskkonsool ning aknalauad on piisavalt laiad mahutamaks terve käe horisontaalsele pinnale.
Auto suurus on võimaldanud Jaguaril muuta salongi ka üpris praktiliseks. Suured uksetaskud ning mõistlik kindalaegas. Massiivses keskkonsoolis on juhtmevaba laadijaga laegas telefoni jaoks. Lisaks topsihoidjad liikuva katte all, laegas käetoe all ning suur süvis keskkonsooli sees, millele saab ligi külgedele loodud avadest. Keskkonsoolile on loodud ka kolmeks sektoriks jaotatud seadistusala, millest keskmisele on asetatud SVR logoga stiilne käigukang, vasakpoolsele helitugevuse ja süüte nupp ning parempoolsele sõidurežiimide ja seadete nupud. Kasutuselt on kõik mugav ja hea, aga visuaalselt jääb küll mulje, nagu iga sektor oleks erineva inimese disainitud. Pagasiruumi pakub F-Pace 650 liitrit, mida on selles suuruses auto kohta täitsa parajalt. Tagarea istmete kokkupakkimisel laieneb see ligi 1800 liitrini.
Multimeediat esindab armatuuri ette asetatud 11.4-tolline õhukeste raamide ja stiilse välimusega puuteekraan. Süsteem on kenasti käeulatuses ega nõua kasutamiseks pilgupööramist teelt. Tarkvara on kiire ning kujunduslikult võiks öelda, et meenutab preemiumlikkusega Apple nutiseadmete lihtsust. Süsteemile on loodud kaunis avaleht, kus on võimalik soovitud teavet kuvada kolmes tulbas. Menüüde vahel navigeerimine on lihtne ning üldist infot on lisatud täpselt nii palju, kui vaja võiks minna. Süsteemile on standardvarustuses lisatud ka Apple Carplay ning Android auto. Meridian Surround helisüsteem avaldas meile juba muljet ka testitud Defenderis ning täpselt sama hea oli kogemus ka F-Pace’is. Ruumiline esitus, puhtus valjema helitaseme korral ning mõnus dünaamilisus kõrgete ja madalate helide vahel.
Kliimapaneeli ekraaniga rullikud on uhked ja mugavalt käsitsetavad. Lisaks temperatuuri muutmisele võimaldavad need veel istmesoojendust ning ventilatsiooni tugevust seadistada. Rullikute vahele on loodud füüsilistest nuppudest paneel, mis jätab aga puutetundliku tunde. Seetõttu on sõidu ajal soovitud nupule üpris keeruline pihta saada ning funktsioneerimine vajab keskmisest veidi tugevamat vajutust.
Näidikutablooks on juhi ette asetatud 12.3-tolline täisdigitaalne kõrge resolutsiooniga ekraan. Riistvaraliselt on Jaguar ekraani paigaldanud veidi läikiva klaasi taha, mistõttu võib info kohati peegelduste taha varju jääda. Juhil on võimalik valida erinevate vaadete vahel, mille hulgas on näiteks klassikaline kahe kellaga vaade, ühe keskele asetatud kellaga vaade või täissuuruses kuvatava kaardi vaade. Samuti saab juht valida kuvatava info tüübi. Läikivust välja arvestades ei oska meie küll ühelt näidikutabloolt midagi enamat tahta. Mudelile on saadaval ka esiklaasinäidik.
F-Pace SVRi kolmekodaraline rool on väga kvaliteetne, kallitest materjalidest ning luksusliku ja omapärase disainiga. Hõbedased kodarad lisavad kontrasti ning annavad üldisele visuaalile sügavust. Kuju on väga ergonoomiline ja suurus vastavuses auto jõulisusega. Käsitsemine on veidi raskem kui keskmisel autol, aga raskem käsitsemine ja püsivus käte vahel tagavad sõites jällegi täpsuse ja kindluse. Erinevalt reljeefsest roolidisainist on roolipealsed nupud üpris tasase lahendusega. Üldiselt on tasapinnalisi nuppe sõidu ajal veidi ebamugavam kasutada, aga F-Pace’i roolil on nuppude tasapinnad parajalt suured, nuppe on parajalt vähe ning kummagi kodara keskel aitab orienteeruda füüsiline kang või rullik, mistõttu saab neid peale veidikest harjumist sõidu ajal pilku tee pealt tõmbamata käsitseda. Parempoolsel kodaral on juhiabiliste nupud ning vasakpoolsel multimeedia ja juhitabloo omad. SVR saab standardvarustuses elektrilise asendi reguleerimise, roolisoojenduse ning kvaliteetsed metallist käigulabad rooli tagaküljele.
Kui tavaline F-Pace peab leppima kahe- ja kolmeliitriste bensiini- ja diiselmootoritega, siis SVR logoga versioon saab kapoti alla koguni viieliitrise supercharged ehk kruvikompressoriga bensiinimootori. Tõelise elajana arendab see 405 kW / 550 hj ning ligi 700 Nm väänet. Ametlike andmete järgi kulutab 12–13 liitrit kütust 100 kilomeetri kohta, kuid vähegi elavama sõidu korral tasub pigem arvestada vähemalt 16 l/100km. Uhke võimsus on ühendatud kõigi nelja rattaga läbi kaheksakäigulise automaatkasti, mis võimaldab SVRil kiirendada 0-100 km/h 4.1 sekundiga ning saavutada maksimaalseks kiiruseks 286 km/h.
SVRi sõidus on hästi kombineeritud luksuslikkus ja sportlikkus. Soovi korral suudab mudel rahulik püsida ning 405 kW võimaldab lihtsalt, ilma värina või ebakindluseta hoo sisse saada. Kui aga summutiklapid lahti teha, mudel sportrežiimi lükata ning käiguvahetused labadega üle võtta, muutub Jaguar õigeks jaaguariks ning on tunda mahamurdjast kiskjat. Piire ei pea sellise autoga väga kaua otsima, sest need on väga kergesti ületatavad. Küll aga on mudelil arvatavasti veidi teistsugune iseloom suvistel ja kuivadel teedel.
Väljavaade on hea ning mudel võrdlemisi manööverdatav. Gabariitide tajumisega peab mõnda aega harjuma, kuid kaamerad ja andurid teevad igapäevase käsitsemise kasutajasõbralikuks. Käiguvahetused on comfort režiimis sujuvad ja pehmed, aga spordiseades on tunda, kuidas käike raiutakse, et jõud kiirelt ratastesse jõuaks ning käike üles vahetades kaasneb ka topeltsiduriga kastidele omane ragin. Rahulikul sõidul hoiab nelikvedu rattad stabiilselt haakuvuses, kuid 700 njuutonmeetri avaldumisel kipub mudel tahest tahtmata sõidutrajektoori veidi ulakamaks voolima. Adaptiivne vedrustus võimaldab veidi sõidu jäikust seadistada, kuid muutus pole kuigi drastiline. See pole aga probleemiks, sest nii-öelda standardseade võimaldab üpris sportlikult sõita pehmendades konarlused ka linnateedel.
SVR saab standardvarustuses aktiivse sportväljalaske, mis võimaldab nupuvajutusega klapid lahti teha ning auto lõrinal kosta lasta. Peab aga tõdema, et SVR on ka suletud klappidega väga mürarohke ja uhkustav mudel, sest esialgu polnud me aktiivsest väljalaskest teadlikud, aga juba siis suutis mudel oma ainulaadse, ameerikaliku ja muskellikku tooniga meelde jääda. Kohapeal tuuritades on SVRil piiraja, mis ei hoia küll mürinat tagasi, kuid ei lase mootoril ka täielikult möirata. Sõites on aga kõik piirajad maas ning ka salongi on väga parajalt kuulda nii käiguvahetuste põhjustatud raginat, kiirenduste lõrinat ning kruvikompressori vilinat. Mootoripidurdusega praksumisi ja pauke ei kostu. Üldiselt on Jaguar mudeli väljalaskega üllatavalt hästi hakkama saanud, arvestades tõsiasja, et rohepöörde regulatsioonidega kohustatakse tootjaid mudelitele filtreid paigaldama, mis hääletooni omajagu piiravad. Tegemist on kindlasti ühe kõige paremini kõlava mudeliga turul.
F-Pace SVRi juhiabiliste hulgas on pimenurga andur turvalise väljumise jälgimisega, adaptiivne kiirusehoidja, sõidurea hoidja, automaatsed kaugtuled, liiklusmärkide tuvastus, iseparkimine, eesmised ja tagumised parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem.
Üldiselt peab ju tunnistama, et tegemist on üpris niššiliku kategooriaga, kuhu F-Pace SVR kvalifitseerub. Kui sa aga otsid tehniliselt sportautot, aga praktilisuse vajaduse tõttu jääb sulle kahekohalisest kupeest väheks, on selline ultravõimas linnamaastur hea valik. Hinna osas on F-Pace SVR omataoliste hulgas suhteliselt õigustatud hinnaga ning lisaks uhketele tehnilistele näitajatele säilib SVR märgiga Jaguaris ka brändile omane Briti luksuslikkus ja elegantsus.
Üldiselt peab ju tunnistama, et tegemist on üpris niššiliku kategooriaga, kuhu F-Pace SVR kvalifitseerub. Kui sa aga otsid tehniliselt sportautot, aga praktilisuse vajaduse tõttu jääb sulle kahekohalisest kupeest väheks, on selline ultravõimas linnamaastur hea valik. Hinna osas on F-Pace SVR omataoliste hulgas suhteliselt õigustatud hinnaga ning lisaks uhketele tehnilistele näitajatele säilib SVR märgiga Jaguaris ka brändile omane Briti luksuslikkus ja elegantsus.
Hind alates: 102 150 €
Testitud mudeli info:
– €
Bensiin
5.0 l V8
405 kW
12.2 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 286 km/h
0 – 100 km/h: 4.1 sec