Esmakordselt 1999. aastal avalikustatud BMW X5-e puhul pole tegemist mitte ainult tootja linnamaasturite X-seeria debüütmudeliga, vaid ka turu ühe esimese monokokk-kerega linnamaasturi ning SAV ehk Sports Activity Vehicle’iga. Viimase tähise andis BMW X-seeriale eesmärgiga, et olenemata mudelite suurtest gabariitidest pöörata tählepanu nende heale juhitavusele ja võimekusele asfaldil sõidul. 20 aasta möödudes jõudis X5 2019. aastal oma värskeima neljanda generatsioonini, mis sai omakorda 2024. aastaks kerge mudelivärskenduse. X5-e alternatiivideks on näiteks Audi Q8, Porsche Cayenne, Mercedes-Benz GLE, Land Rover Range Rover Sport ja Volvo XC90.

VÄLIMUS

X-seeria teerajajale kohaselt on BMW läbi generatsioonide hoidnud X5-e disaini jõulise ja dominantsena, mis suure ja uhkena defineerinud terve seeria sportliku ja tõsise kuvandi. Tänu BMW võrdlemisi loogilisele numbrimängule jääb X5 klassikaliste maasturikeredega BMW-de hulgas X3-e ja X7-e vahele, olles justkui mitte-kupeelik X6. Alternatiividest sarnaneb X5 gabariitidelt enim Mercedes-Benz GLE ja Land Rover Range Rover Sportiga. Standardvarustuses saab X5 valge värvkatte, kuid lisavarustuses pakub BMW mudelile veel 14 erinevat valikut, mille hulgas seitse mustvalget ja hõbedast varjundit, kolm sinist, kaks punakat, roheline ja kuldpruunikas värv. Demoautot kattis kaunis Skyscraper Grey metallikvärv.

Ninaosas tervitab X5 vastutulijaid väga äratuntava ja jõulise pilguga, mille peategelasteks on ikoonilised BMW neerukujulised iluvõred, mis X5-e puhul ka valgustatud, ning mudelivärskendusega teravamateks muutunud esituled, mis ka võrdlemisi hea valgustavusega. Värskendusega sai uuenduse ka esistange, mis nüüd omajagu konkreetsemate kerejoontega ja kandilisemate õhuavadega, mis ka suuremas osas funktsionaalsed. Tervikuna näeb X5 vastu tulles ühe linnamaasturi kohta mõnusalt tõsine ja isegi veidi kuri välja.

Mudeli küljele liikudes avaldub üks kõige kaunimate proportsioonidega klassikalise maasturikere konkreetne siluett, mis jõulisena pigem kandiline ja mitmekülgne. Küljel lisavad omapära mitmed tugevad ja silmapaistvad disainjooned ning külgedele ulatuvad esi- ja tagatuled. Samuti esitiibadele paigutatud visuaalselt sportlikud õhuavade imitatsioonid. Kliirensit on X5-l veidi üle 21 sentimeetri, mis koostöös 2.98-meetrise teljevahega võimaldab kuni 20-kraadise tipu ületamist. Nina- ja tagaosa üleulatused võimaldavad vastavalt ülessõitu 25-kraadisest ning mahasõitu 22-kraadisest nurgast.

Veljevalikus pakub BMW X5-le enam kui kümmet erinevat veljelahendust, mis jäävad läbimõõdult vahemikku 19 – 22 tolli ning mille hulgas on ka veoteljeti erineva läbimõõduga kombinatsioone. Kõige väiksemad ja standardsemad veljed on loomulikult võrdlemisi ühepalgeliste ja -värviliste disainidega, kuid demoauto põhjal leidub juba ka 20-tolliste hulgas suhteliselt sportliku ja kauni disainiga valikuid. Samuti on 20-tollised isegi proportsionaalselt suure auto all peaaegu piisavad. Suuremad valikud loovad muidugi aga veel uhkema üldilme ning nende kodarate vahelt paistavad veel säravamalt välja värvilised M-osakonna tähisega pidurisadulad.

Mudeli tagaosas on värskendusega uuendatud vaid tagatulesid, mille sisedisainis nüüd suletud kontuuride asemel kummalgi tulel kaks paralleelset riba, mis tagaosa äärtel laienevad justkui tiibadeks. Lisaks väga stiilsele ja jõulisele disainile on tagatuledel ka omapärased suunatuled, mis punaste ribade vahel dünaamiliselt justkui tuksuvad. Keredisaini osas leidub mudeli tagaküljel mitmeid tugevaid kontuure ja rõhutusi ning tagastangel lisavad iseloomu maasturlik difuusoriala ja väljalaske otste võimendused. Tervikuna näeb X5 tagant väga jõuline ja agressiivne välja.

INTERJÖÖR

Interjööri osas on X5 salongi üldine disain küll juba uuemate mudelitega võrreldes veidi asunud aeguma, kuid üksikute tähtsate muudatustega on BMW siiski mudeli oma neljanda generatsiooni teiseks pooleks kenasti kaasaegseks ja värskeks tuuninud. Kõige suurema uuenduse on läbinud X5 interjööri ekraanid, mis ühisele paneelile liikununa on mõjutanud ka armatuuri disaini, ning muutusteta pole jäänud ka keskkonsool. Ehituskvaliteet on salongis praktiliselt veatu ning materjalid samuti läbivalt väga head. Küll aga leidub üle salongi ka palju näpujälgi koguvaid läikivaid pindu.

Demosõidukis kogetud valikuliste komfortistmete puhul on tegemist mõnusalt suurte ja mugavate tugitoolilike istmetega, mille pehmed, kuid parajalt kontuursed toed hoiavad reisijad piisavalt edukalt paigal, pakkudes samaaegselt ka toekat asendit. Üldine asend on linnamaasturlikult püstine, kuid lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal. Omapärase lisana on ka istmete seljatoe kaldenurk kahes osas reguleeritav, ehk seljatugi murdub keskelt, mis võimaldab näiteks pikkade jalgadega juhtidel hoida istmepõhja kaugel, kuid tuua ülakeha roolile lähemale. Istmetele on saadaval soojendus, mis soojendab ka käetugesid, ventilatsioon, massaaž ja mälufunktsioon ning demoautole oli lisadest juurde valitud ka M-värvides aktsentidega turvavööd. Tagareas on istmed küll veidi tasapinnalisemad ja istmepõhi põrandale keskmisest lähemal, kuid pehmetena pakuvad need siiski piisavalt mugavat asendit ning ka tagumistele istmetele on saadaval istmesoojendus.

Jalaruumi on X5-e pikiteljel nii palju, et kahe kahemeetrise puhul jääb juhi poolel juba tagumise vasak jalg ukse ja esiistme vahele lukku, kuid kaasreisija poolel on seis omajagu mõistlikum. Pearuumi on igal istekoha agal pikematelegi ning tagareas saab X5 hakkama ka kolme reisijaga. Seega neli keskmist kasvu täiskasvanut mahuvad koos reisima väga vabalt. BMW kuvandile omaselt on X5-e salong sportlikult hubase atmosfääriga, kus meeldiv nii veidi kiiremat sõitu, kui pikemaid teeotsasid nautida. Kõrged aknad tagavad hea nähtavuse ning avarust lisaks valikuline panoraamkatus. Öist meeleolu loob mitmevärviline miljöövalgustus kontuuridega üle salongi, mille hulgas ka noolekesed ja X5 tähis kaasreisija ees. Esemete hoiustamiseks on X5-e salongis pigem väike kindalaegas, suured uksetaskud, keskmisest mahukam käetoe alune laegas ning soojenduse ja jahutusega topsihoidjad ning telefoni juhtmevaba laadijaga alus keskkonsooli eesotsas. Tagumine rida saab keskpärased uksetaskud ja topsihoidjate ning laekaga käetoe.

Pagasiruumi on X5-l kuni 650 liitrit, mis väheneb pistikhübriidsel mudelil 500 liitrile, jäädes seega mahutavuselt Audi Q8 ja 690-liitrise pagasiruumiga Mercedes-Benz GLE vahele. Pagasiruumile lisavad praktilisust hüdraulikaga põrand, mille all lisaruum, haagid põranda nurkades ja head kotikonksud seintel. Kahes osas elektriliselt avanev pagasiluuk loob ruumile avara ligipääsu ning võimaldab tagurdades parkida ka seinale oodatust lähemale. Pagasi peale- ja mahalaadimist lihtsustab laadimiskünnise puudumine ning suuremate esemete vedamiseks käivad teise istmerea seljatoed alla 40/20/40 suhtes.

X5-e salongi üheks kõige suuremaks uuenduseks on lai ekraanide paneel, mille paremal poolel kuvab multimeedia pilti 14.9-tolline puuteekraan, mis kenasti nähtavuses ning napilt ka reisijate käeulatuses. Kui aga peaks ekraan lühemate reisijate jaoks käeulatusest välja jääma, on multimeedia juhtimiseks konsoolil ka navigeerimisrullik kiirteenuppudega ning osaliselt on süsteem juhitav ka käeviibetega või häälkäsklustega. Riistvaraliselt on ekraan igati terava pildiga ning multimeedia opereerib sujuvalt ja kiirelt. Tarkvaraliselt on peamised seaded ja funktsioonid, tänu kiirteenuppudele konsoolil ja ekraani alläärel, pidevalt lihtsasti ligipääsetavad ning täpsemad menüüd ja funktsioonid asetatud ühte suurde menüüruudustikku. Üldiselt on aga menüüd üpris loogiliste ülesehitustega, funktsioonid kasutajasõbralikud ning meeldivamaks kasutajakogemuseks on ka koduvaade erinevate funktsioonide ja infotabloodega konfigureeritav. Visuaalselt on multimeedia igati nägusa ja ühtse stiiliga, mille värvipalett varieerub olenevalt sõidurežiimist. Kliimaseaded on pea täies mahus integreeritud multimeediasse, kus eraldiseisev ja üpris loogilise ülesehitusega kliimamenüü. Salongi õhutemperatuur, istme- ja roolisoojendus ning esi- ja tagaklaasi soojendus on aga pidevalt lihtsasti ligipääsetavad, tänu millele kliimaseadete muutmine suures pildis siiski piisavalt kasutajasõbralik. Helisüsteemi poolest oli demomasin varustatud uhkeima 460-vatise Harman Kardon lahendusega, mis pea olenemata esitatava meedia žanrist ja helitugevusest läbivalt ülimalt puhas, dünaamiline ja ruumiline. Üldist helikogemust toetab ka X5-e salongi hea akustika ning isikupärastamiseks on helisüsteemis ka üpris palju häälestamise ruumi. Samuti on Harman Kardon integreerinud seadetesse demorežiimi, mis esitab audiovisuaalselt ja efektselt lahenduse võimekust. 

Ekraanide paneeli vasakul poolel kuvab juhile sõidu andmeid 12.3-tolline täisdigitaalne näidikutabloo, mis erinevalt eelkäijast pole küll enam armatuuri süvistatud, kuid on siiski läbi rooli ava kenasti nähtav ning ei peegelda häirivalt ka välist valgust. Riistvaraliselt on ekraan meeldivalt terava pildiga ning kogu süsteem opereerib kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on vastavalt juhi eelistusele valikus kolm üldisemat asendiplaani ning tervelt kaheksa erinevat infovaadet, mille hulgas ka navigatsiooni ja liitreaalsuse vaade, kus kuvatakse olenemata sõidukiirusest näidikutabloole esikaamera pilt. Lisaks potentsiaalsele ohule, kus juht ei pööra piisavalt tähelepanu liiklusele, jääb segaseks ka viimase otsene vajadus. Visuaalselt on aga vajalikud sõiduandmed kõikidel vaadetel igati lihtsalt leitavad ja üheselt mõistetavad ning tervikuna näeb tarkvara ka igati atraktiivne ja kaasaegne välja. X5-le on saadaval ka kvaliteetne, informatiivne ja viie erineva vaatega esiklaasinäidik.

BMW mudelitele omaselt saab X5 pigem veidi paisutatud ja visuaalselt täidlase disainiga, kuid proportsionaalselt paraja läbimõõduga kolmekodaralise, mis oma laiade kodarate ja jämeda rooliratta tõttu võib olla väikeste kätega juhtide jaoks kohati keskmisest raskemini hallatav. Suurte käte vahel püsib rool aga igati kindlalt ja mugavalt, võimaldades ka erinevaid käsitsusviise. Rool on kokku pandud kvaliteetselt ja igati meeldivatest materjalidest. Multifunktsionaalsust lisavad rooli kodaratele asetatud füüsiliste nuppude alad, mida tänu reljeefsustele ning süsteemsele asetusele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat ja näidikud. Ainsa muutusena võiks parema kodara rullik reguleerida helitugevust. Kodarate tagant leiame plastist käigulabad ning roolile on saadaval ka elektriline reguleerimine ja soojendus.

SÕITMINE

Mootorite poolest on BMW X5 Eestis saadaval kuues erinevas konfiguratsioonis, mis kasutavad kolmeliitriseid rida-kuus- või 4.4-liitriseid V8-mootoreid. Kaks tarbivad diislit, neli bensiini ning neli on kerghübriidsed, üks pistikhübriidne. Kõik valikud on loomulikult nelikveolised ning jõud kantakse ratasteni läbi 8-käigulise ZF-automaatkasti. Mudeli tühimass jääb olenevalt mootorist 2.2 – 2.5 tonni vahele.

Diiselmootoritega variante esindavad X5-e nimekirjas tähised 30d ja 40d, mis saavad mõlemad kapoti alla kerghübriidsed kolmeliitrised kuuesilindrilised. Vähem võimsama 30d mootor arendab 219 kW võimsust ja 670 Nm pöördemomenti, mis võimaldavad mudelil nelikveolisena kiirendada sajani 6.1 sekundiga ning koguda hoogu kuni maksimaalse kiiruseni 233 km/h. 40d puhul arendab kuuesilindriline aga 259 kW ja 720 Nm, mis võimaldab mootoril tõmmata mudeli nullist sajani 5.5 sekundiga ning kuni kiiruseni 245 km/h.  Keskmiseks kütusekuluks lubab BMW mõlemale diiselmootorile umbes 7.8 l/100km.

Kerghübriidsete bensiinimootoritega mudelite nimekiri saab alguse 40i tähisest, mille kolmeliitrine rida-kuus arendab 280 kW võimsust ning 540 Nm pöördemomenti. Vastava jõuga kiirendab vähem võimsaim bensiinimootoriga X5 sajani 5.4 sekundiga ning kogub 2.2-tonnisena hoogu kuni maksimaalse kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab BMW 9.2 l/100km. Järgnevalt on valikus X5 M60i, mis saab kapoti alla 4.4-liitrise V8, mis arendab 390 kW ja 750 Nm. M60i kiirendab sajani 4.3 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 250 km/h ja tarbib keskmiselt 12.1 l/100km.

Loodussõbralikke lahendusi esindab pistikübriidne X5 Xdrive50e, mis seob kapoti all 233-kilovatise kolmeliitrise kuuesilindrilise ja 145-kilovatise elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 360 kW ja 700 Nm. Vastava jõuga kiirendab 50e sajani 4.8 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 250 km/h. Energiat hoiustab pistikübriidne X5 29.5-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab keskeltläbi 24 kWh/100km kulu juures läbida kuni 100 kilomeetrit ka puhtalt elektri jõul. Kütust kulutab mudel optimaalse akukasutuse korral vaid umbes 1 l/100km.

X5-e nimekirja uhkeimaks valikuks on aga loomulikult BMW M-sportosakonnast läbi käinud X5M Competition, mille 4.4-liitrine topeltturbotatud V8-mootor arendab 460 kW võimsust ja 750 Nm pöördemomenti, konkureerides nõnda sportmudelitega nagu Jaguar F-Pace SVR, Range Rover Sport SV, Mercedes-Benz GLE AMG 63 ja Porsche Cayenne Turbo. X5M kiirendab sajani 3.8 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 290 km/h ning tarbib keskmiselt 13 l/100km.

Inchcape Tallinna BMW esinduse demoauto näol saime meie testida X5-e kõige vähem võimsamat varianti, ehk kerghübriidset 30d mudelit, mille kuuesilindriline arendab 219 kilovatti võimsust. Olenemata sellest, et tegemist X5-e kõige lahjema valikuga, saab nimetatud ajam tegelikkuses mudeli suuruse ja massiga igati hästi hakkama. Tõsi, sportlikkust oodata ei tasu, kuid tõmme on üle pöörete vahemiku üpris tugev ja meeldivalt sujuv ning ühe diiselmootori kohta reageerib see kolmeliitrine samuti üllatavalt kiiresti ja koheselt. Samuti teeb see diiselmootor üpris head häält ning salongis saab elamust võimendada ka valikulise sünteetilise mootoriheli esitusega. Mudeli kaheksakäiguline ZF-automaatkast on läbivalt kiire ja sujuv ning ei muutu kuigi agressiivseks, ega robustseks ka sportrežiimis. Tõsi, järskudel pedaalmistel vajab süsteem veidi mõtlemisaega, kuid kui optimaalsed seaded leitud, siis ka vahetused kiired. Meeldiva aspektina ei vaheta X5 manuaalrežiimis kunagi ise käiku, võimaldades juhil sõita ka piirajas. Nelikveolisena suudab X5 pidevalt oma jõu kenasti edasi liikumisse kanda ning meeldivalt on BMW-de puhul tunda tagaveo eelistust, mis, kui juhiabid väljas, võimaldab üpris ettearvatavalt tagumisi rattaid laiemale trajektoorile suruda. Kui aga juhiabid sisse lülitatud, on ka manipuleerides võrdlemisi keeruline masinat külglibisemisse saada. Ehk kokkuvõttes on X5 igati ettearvatava käitumisega ning oskab vastavalt juhi eelistusele olla nii turvaline ja vaoshoitud, kuid ka lõbus ja mänguline. Just nagu ühelt Sport Activity Vehicle’ilt ootaks.

X5-e standardvedrustus on pigem läbivalt pehme, pakkudes osavalt konarlusi summutades igati meeldivat ja sujuvat sõitu. Sportrežiimis läheb vedrustus veidi jäigemaks, mõjutades enim kerekaldumisi, mida tavarežiimis esineb arvestataval määral. Samas on kaldumised aga läbivalt suhteliselt kontrollitud ning auto püsib ettearvatavalt, stabiilselt ja kindlalt teel. Roolimine on tavarežiimis võrdlemisi kerge, sportrežiimis omajagu jäigem, sobides tänu seadistatavusele ja adekvaatsele tagasisidele nii igapäevastesse oludesse, kui dünaamilistele teedele.

Nähtavus on salongist igal suunal väga hea ning gabariitidest vajab esialgu harjumist vaid ninaosa kaugus. Kitsastes oludes aitavad aga loomulikult parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mis kvaliteetsete kaameratega. Ainult tagumine kaamera on veidi lihtsasti määrduvas asukohas. Lisaks üksikute kaamerate pildi vaatamisele võimaldab lahendus ka 3D-vaadet, mida saab aga liigutada vaid õhus viipamisega, mitte puutetundlikult. 12.6-meetrise standardse pöörderaadiusega pole X5 küll oma suurusklassis parima manööverdatavusega, kuid õnneks on mudelile saadaval ka nelikpööramine, mis langetab pöörderaadiuse 11.6 meetrile. Standardsetesse parkimiskohtadesse manööverdamiseks on X5-le saadaval ka mäluga iseparkimine, millega on võimalik salvestada süsteemi kuni 10 manöövrikombinatsiooni, et neid pärast vajadusel taasesitada. Müratase on X5-e salongis väga madal.

X5-e juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed kaugtuled, pimenurga andurid, osav reahoidmine, mis aga kuigi kaua ise ei sõida, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, avariieelne reisijate ettevalmistamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide monitoorimine ja iseparkimine parkimisandurite ning kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemiga.

Kellele?

X5-e puhul on tegemist ühe mõnusalt sportliku ja igati BMWliku linnamaasturiga, mis seob väga head jõuallikad, suhteliselt sõiduautolikud ja meeldivad sõiduomadused, kõik peamised ja kaasaegseimad mugavus-, meelelahutus- ja turvalisuse funktsioonid, mugavuse ning pilkupüüdva, tõsise ja heas mõttes veidi ülbe välisilme. Praktilisuse osas leidub sarnaste gabariitidega alterantiivide hulgas küll ka ruumikamaid, kuid olenemata sellest, saab X5 näiteks leibkonna põhiautona küll väga vabalt hakkama.

X5-e puhul on tegemist ühe mõnusalt sportliku ja igati BMWliku linnamaasturiga, mis seob väga head jõuallikad, suhteliselt sõiduautolikud ja meeldivad sõiduomadused, kõik peamised ja kaasaegseimad mugavus-, meelelahutus- ja turvalisuse funktsioonid, mugavuse ning pilkupüüdva, tõsise ja heas mõttes veidi ülbe välisilme. Praktilisuse osas leidub sarnaste gabariitidega alterantiivide hulgas küll ka ruumikamaid, kuid olenemata sellest, saab X5 näiteks leibkonna põhiautona küll väga vabalt hakkama.

Auto andmed

Hind alates: 88 900

Testitud mudeli info:
116 000 €
Diisel
3.0 l I6
219 kW
7.7 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 233 km/h
0 – 100 km/h: 6.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST