GLE nimelisi linnamaastureid on Mercedeste tehasest välja veerenud küll alates 2015. aastast, kuid tegelikult ulatub mudeli teekond aastasse 1997, mil toodi turule M-Klass, sest GLE tähise sai mudel alles kolmanda generatsiooni faceliftiga. Tänaseks on GLE jõudnud oma neljanda generatsioonini, mis läbis 2023. aastal ka kerge värskenduse. Brändisiseselt on tegemist maasturliku E-Klassiga, mis jääb suuruselt GLC ja GLS-i vahele, mistõttu on tema alternatiivideks näiteks BMW X6 ja X5, Jaguar F-Pace, Maserati Levante, Porsche Cayenne, Audi Q8 ja Volkswagen Touareg.
Välisdisaini osa on GLE läbinud pigem tagasihoidliku värskenduse, ehk uuendatud on tulesid ja põrkeraudasid, kuid üleüldine preemiumlik ja jõuline ilme on säilinud. Sarnaselt mitmetele teistele Mercedestelegi, on ka GLE puhul salongi osa asetatud pigem tahapoole, mis jätab ruumi pikale kapotile, mis omakorda toetab kupeelikku ilmet. Mõõtudelt jääb GLE brändisiseselt GLC ja GLS-i vahele, olles kupeekerega versioonis 15 millimeetrit pikem, kui klassikalise maasturikere vormis. Konkurentide hulgas sarnaneb mudel mõõtudelt enim BMW X6-e ja Porsche Cayenne Coupe-ga. Värvide osas on GLE saadaval kümnes erinevas toonis, mille hulgas seitse erinevat mustvalget varjundit ning sinine, roheline ja punane värv. Meie arust sobivad Mercedestele enim mustvalged toonid.
Ninaosas on kõige suurema muutuse läbinud esituled ja iluvõre. Suurte ja hea valgustavusega esitulede sisedisainist on ära kadunud täisnurksete kurvide kontuurid ning nüüd loovad GLE-le pilgu kummagi tule sisedisainis paiknevad neli lühemat ja üks pikk sirglõik, mis suunatud väikeste Mercedeste tähekestega täidetud suurele iluvõrele, millest jookseb üle avadega kroomliist, mille tsentris suur tasapinnaline tootja logo. Stangel lisavad ninaosale omapära kaks funktsionaalset õhuava esirataste ees, mis mustade ribide, pindade ja liistudega seotud nii omavahel, kui ka splitteri ja selle kohal asuva suurema õhuavaga. Tervikuna näeb GLE suurele ja kallile maasturile kohaselt igati uhke, jõuline ja võimas välja.
Küljele liikudes avaldub GLE Coupé kupeelik ja keskmisest kõrgem siluett, mis saab alguse võrdlemisi sirgest ninaosast, kuid kulgeb seejärel voolujooneliselt kõrge ja tasapinnalise tagaosani. Külgmised kerepaneelid on disainilt pigem tagasihoidlikud, kuid omapära lisavad veidi kandilised ja mõõdukalt suured rattakoopad ning sportlikud küljelaiendid. Mugavusfunktsioonidest on GLE-le saadaval ka soft close opereerimisega uksed.
Veljevalikus pakub Mercedes-Benz GLE-le kokku 18 erineva disainiga valuvelje komplekti. Läbimõõdult jäävad veljed vahemikku 19 – 22 tolli ning keretüüpide valikud erinevad selle poolest, et GLE Coupé on saadaval vaid 12 uhkema ja suurema veljega. Mercedese velgedele omaselt on GLE valikus väiksemad ja nii-öelda standardsemad veljed ühepalgelisemad ja igavamad, kuid suuremad valikud sportlikult õhulisemad ja stiilsemad. Suuruse osas piisab demoauto põhjal tervikliku üldilme jaoks juba ka 21-tollistest.
Olenemata kupeemaasturlikust tagaosast, jätab GLE Coupé tagant vaadates üpris kõrge ja suure auto mulje. Disainis tõmbavad enim tähelepanu suured ja värskendatud, kuid minimalistliku sisedisainiga tagatuled. Kerejoonte poolest on tagaosa pigem tasapinnaline ja rahulik, kuid omapära lisavad keskmisest kandilisem pagasiluugi kontuur ja õhuava imitatsioonid põrkeraua äärtel. Kõrgele ulatuvalt ja suuresti mustast plastikust koosenvalt stangelt leiame veel tagasihoidliku difuusoriala, mille äärtel kaks funktsioonitut väljalaske otsa imitatsiooni.
Olenemata verivärskest mudeliuuendusest, saab GLE veel nii-öelda vana asendiplaani ja disainiga salongi, mis küll visuaalselt tootja mudelirivis veidi aegumas, kuid kasutajakogemuselt siiski igati mugav, nägus ja läbimõeldud. Üldine veidi suursugune stiil kombineerib klassikalisi ja modernsemaid lahendusi ning stiili lisavad puidu imitatsioonid armatuuril ja ustel. Kõik kaasaegsemad funktsioonid on kenasti olemas ja kasutajasõbralikud, materjalid läbivalt head ning ehituskvaliteet samuti pea veatu, kui paar üksikut logisevat nuppu välja arvata.
GLE kogukad ja toekad nahkistmed pole visuaalselt just kõige korvikamad, kuid hoiavad tegelikult küljetugede omavahelise kauguse reguleerimise võimekusega reisijaid väga edukalt paigal. Üldine asend on pigem maasturlikult püstine ning polstrid ja peatugi pigem jäigad, kuid rohke elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida pea igat kasvu reisijail. Mugavusfunktsioonidena on valikus korraga opereeritavad soojendus ja ventilatsioon, istmekinemaatika, mäluistmed ja kaheksa režiimiga massaažifunktsioon. Istmesoojendus kütab soovi korral lisaks istmetele ka käetugesid keskkonsoolil ja esiustel. Tagareas on istmed samuti pigem jäigad ning omajagu tasapinnalisemad. Pikemat kasvu reisijatele on küll istmepõhi veidi lühike ja põrand ka istmepõhjale liiga lähedal, soodustades kükitavat asendid, kuid keskmist kasvu sõitjate jaoks on ka tagareas igati mugav reisida.
Olenemata kokpitilikust ja tihedalt ümber reisijate disainitud interjöörist on GLE siiski üpris ruumikas ja praktiline. Pikiteljel mahuvad üksteise taha kaks kahemeetristiki ning ka pearuumi on igal istekohal piisavalt. Pikema ülakehaga reisijatel võib tagareas pea vastu lage ulatuda, kuid nelja keskmist kasvu reisijaga saab GLE Coupé suurepäraselt hakkama. Atmosfäär on salongis meeldiv ja hubane, avarust toetavad hele lagi ja panoraamkatus ning öösõidul loob meeleolu miljöövalgustus, mis küll mitte nii uhke ja silmapaistev, kui mõningatel uuematel Mercedese mudelitel, kuid siiski vaoshoitumana ilus ja stiilne. Väiksematele esemetele on salongis suured uksetaskud, lõhnapurgi tõttu pigem väike kindalaegas, suur topsihoidjate ja juhtmevaba laadijaga tasku konsooli eesotsas ning keskpärane käetoe laegas. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on GLE Coupé-l kuni 655 liitrit, olles nõnda veidi ruumikam, kui 580 liitriga BMW X6, kuid vähem praktilisem, kui Volkswagen Touareg. Osadel varustustel langeb pagasiruumi mahutavus kuni 510 liitrini ning üllataval kombel on ka klassikalise maasturikerega viiekohaline GLE kupeekerega vennasest veidi väiksema pagasiruumiga. Kasutajakogemuselt on tegemist üpris suure ja universaalse kujuga pagasiruumiga, millele lisavad praktilisust haagid põranda nurkades ja üks veidi kasutu kotikonks seinal. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes viiesentimeetrine laadimiskünnis, kuid kogu protsessi saab lihtsustada õhkvedrustuse reguleerimisega, mille jaoks nupud pagasiruumi seinal. Elektriliselt ja üpris vertikaalselt avanev luuk loob avara ligipääsu ning võimaldab pagasiluuki avada ka üpris kitsastes oludes. Pagasiruumi katab kvaliteetne volditav pagasikate.
Ekraanide ja digilahenduste kuvamiseks ulatub GLE armatuuril rooli tagant keskkonsooli kohale piklik klaaspaneel, mille paremal poolel esindab multimeediat 12.3-tolline puuteekraan, mis napilt reisijate käeulatuses. Viimase mure vastu aitab aga puutepaneel keskkonsoolil, mille äärtel ka multimeedia kiirteenupud, sõidurežiimide lüliti ja helitugevuse rullik. Puutepaneeli näol on tänaseks küll juba pigem tegemist veidi vanamoodsa lahendusega, kuid kasutajakogemuselt on see tegelikult mugavamgi, kui puutetundlik ekraan. Ekraani asetuse osas võib juhi jaoks, vastavalt asendile, kohati ka ekraani alumine vasak nurk rooliratta varju jääda. Riistvaraliselt opereerib multimeedia kiirelt ning ekraan on meeldivalt terava ja selge pildiga. Uuemad Mercedesed küll enam tarkvaraliselt horisontaalpaigutusega multimeediaid ei saa, kuid olenemata sellest on GLE lahendus ikkagi väga kaasaegne, nii kasutajakogemuselt, kui välimuselt, omades pea kõiki samu funktsioone, mida uuemad mudelidki. Menüüd on loogiliste ülesehitustega, seaded lihtsasti leitavad ning süsteem terviklikult visuaalselt nägus. Kliimaseadete muutmiseks on küll multimeedias ka täpsemate seadetega kliimamenüü, kuid peamised sätted on mugavalt ja kiirelt ligipääsetavad füüsiliselt kliimapaneelilt multimeedia ekraani all, mida imelihtne kasutada ka sõidu ajal. Helisüsteemi osas saime demoautos testida uhkeimat 590–vatist Burmester helisüsteemi, mis koostöös hea salongi akustiga ja madala müratasemega pakub läbivalt meeldivat, dünaamilist ja puhast helikogemust, mis ka vastavalt eelistusele laias ulatuses reguleeritav.
Sõiduandmeid kuvab juhi pilgu ees samuti 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis napilt läbi rooli ava täielikult nähtav ning, olenemata varjuki puudumisest, ei peegelda ka häirivalt välist valgust. Riistvaraliselt on süsteem kiire ja sujuva opereerimisega ning kõrgresolutsioonilise ekraaniga. Tarkvaraliselt on valikus kuus põhivaadet, mille hulgas erineva infotiheduse ja visuaaliga kuvasid nii sport-, kui maastikusõiduks. Graafikad ja visuaalid on läbivalt üheselt mõistetavad ja nägusad, tänu millele meelepärane info alati lihtsalt leitav. GLE-le on saadaval ka kvaliteetse kuvaga HUD-esiklaasinäidik, millel viis erinevat põhivaadet ning mille asend tuuleklaasil seotav ka mäluistme positsiooniga.
Rooli kohale saab värskendatud GLE kõige klassikalisema Mercedes-Benzi viiekodaralise, mis nägus, GLE-s proportsionaalselt pigem väikese läbimõõduga ning igati kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest ja kvaliteetsetest materjalidest. Toeka ja ergonoomilise kujuga roolirattas võimaldab erinevaid käsitsusviise ning tänu õhukestele kodaratele püsib ka rool kindlalt ja kontrollitavalt käte vahel. Multifunktsionaalsust lisavad Mercedese viiekodaralisele äärmisele neljale kodarale paigutatud puutepaneelid, mille kasutamine vajab küll keskmisest rohkem harjumisaega, kuid mis võimaldavad tegelikult juhil seadistada pea igat auto sätet ilma käsi roolilt eemaldamata. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood ja juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat. Äärmiste kodarate tagant leiame kvaliteetsed metallist käigulabad, rooli tagant käigukangi ning loomulikult on roolile saadaval ka soojendus.
Tehniliste konfiguratsioonide poolest on GLE saadaval seitsme ja GLE Coupe kuue erineva jõuallikaga, mille hulgas nii diislit, kui bensiini tarbivaid, erineval hulgal ja määral hübriidseid ning ka AMG tähisega sportmootoreid. Keretüüpide valikute erinevus seisneb GLE 450 bensiinimootoris, mis saadaval vaid klassikalise maasturikerega GLE-le. Kõik GLE konfiguratsioonid saavad 4MATIC nelikveo ja 9-käigulise automaatkasti.
Võimsuse järjestuses saab mootorite valik alguse kaheliitrise diiselmootoriga 300d valikust, mille neljasilindriline arendab 198 kilovatti. Oma 550 njuutonmeetriga kiirendab 300d sajani 6.9 sekundiga ning kogub hoogu suurima kiiruseni 226 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 7.3 l/100km. Diiselmootorite nimekirja jätkab pistikhübriidne 350de, mis seob kaheliitrise 145-kilovatise diiselmootori ja 100-kilovatise elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 245 kilovatti võimsust ja 750 njuutonmeetrit pöördemomenti. 350de kiirendab sajani samuti 6.9 sekundiga ja kogub hoogu maksimaalse kiiruseni 210 km/h. Keskmiseks elektri- ja kütusekuluks lubatakse vastavalt 24 kWh/100km ja 0.7 l/100km. Elektrienergiat hoiustab 350de 31-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab sõita kuni umbes 100 kilomeetrit puhtalt elektriga ning mille põhiosa on täislaetav vähem kui poole tunniga. Diislite valiku lõpetab kuuesilindrilise mootoriga 450d, mille rida-6 arendab 285 kilovatti ja 750 njuutonmeetrit. Võimsaim diiselmootor kiirendab GLE sajani 5.6 sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h, tarbides keskeltläbi 8 l/100km.
Bensiini tarbivate ajamite nimekiri saab alguse 400e tähisega mudelist, millel kapoti all 185-kilovatine kaheliitrine, mida toetab 100-kilovatine elektrimootor, mis arendavad koos 285 kilovatti ja 600 njuutonmeetrit. Mudel kiirendab sajani 6.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 210 km/h. Sarnaselt 350de mudelile, hoiustab ka 400e elektrit 31-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab sõita kuni umbes 100 kilomeetrit puhtalt elektriga ning mille põhiosa on täislaetav vähem kui poole tunniga. Keskmiseks elektri- ja kütusekuluks lubatakse vastavalt 24.6 kWh/100km ja 0.9 l/100km. Nii-öelda tavaliste sisepõlemismootorite nimekirja lõpetab GLE 450, millel kapoti all 280-kilovatine kuuesilindriline bensiinimootor, mis kiirendab mudeli sajani 5.6 sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 10.2 l/100km.
GLE valiku lõpetavad AMG osakonnast läbi käinud GLE 53 ja GLE 63 S, millel vastavalt 320-kilovatine kuuesilindriline ja 450-kilovatine V8-bensiinimootor. GLE 53 kiirendab kerghübriidselt sajani viie sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h, tarbides keskmiselt 10.6 l/100km. GLE 63 S kiirendab sajani aga vaid 3.9 sekundiga ning kuni kiiruseni 280 km/h, tarbides keskeltläbi 12.5 l/100km.
Tallinna Veho Mercedes-Benzi esinduse demoauto näol saime meie testida kõige võimsamat diiselmootoriga GLE-d, ehk 285-kilovatise kuuesilindrilisega GLE 450d Coupéd. Jõuallika puhul on nimetatud kuuesilindrilise näol tegemist ühe üpris jõulise ja võimeka mootoriga, mis saab kerghübriidselt GLE suuruse ja massiga väga hästi hakkama. Tõmme on diislitele omaselt juba madalatelt pööretelt suhteliselt tugev ja kestab üle pea terve pööretevahemiku. Mootor opereerib läbivalt meeldivalt sujuvalt ning kiirendus tugev ja lineaarne. Järskudel pedaalimistel vajab mootor küll veidi mõtlemisaega, kuid seevastu kostub kiirendustel salongi diiselmootori kohta üllatavalt meeldivat mootorihäält. Nelikveolisena suudab GLE ka alati oma jõu kenasti edasi liikumisse kanda ning olenemata selgest ja tuntavast tagaveo eelistusest, laseb GLE külge libistada vaid veojõukontrolli välja lülitamisel. Abiliste töötamisel püsib mudel väga kontrollitavalt ja ettearvatavalt oma trajektooril. 9-käigulise automaatkasti puhul on vahetused läbivalt kiired ja sujuvad, olenemata sellest, et süsteem tähtsustab selgelt ja läbivalt sujuvust üle kiiruse. Ootamatutel pedaalimistel võib käigukast vajada veidi mõtlemisaega, kuid tänu käikude rohkusele opereerib mootor ka maanteekiirustel praktiliselt seisupööretel.
Vedrustuse osas oli testitud mudel varustatud valikulise õhkvedrustusega. Tegemist on pigem läbivalt pehme vedrustusega, mis summutab lööke ja konarlusi osavalt ja meeldivalt, ilma et sõit oleks ujuv või tagasiside petlik. Kõike teel ja veermikus toimuvat on juhi kohalt kenasti tunda ning auto püsib kindlalt ja kontrollitavalt teel. Kerekaldumisi esineb, tavarežiimis rohkem, sportrežiimis vähem, kuid üldiselt on vedrustus igati meeldiv ja GLE püsib oma suuruse ja massi kohta üllatavalt kindlalt ja sportlikult teel. Roolimine on läbivalt pigem kerge, kuid sportrežiimis veidi täpsem ja mehaanilisema tundega, sobides seega erinevate režiimidega igasse olukorda. Nähtavus on ette ja külgedele võrdlemisi hea, kuid tahavaatepeeglist kupeekere tõttu pigem kitsas. Gabariidid on laiusesse kenasti, kuid pikiteljel veidi raskemini tajutavad. 12-meetrise pöörderaadiusega pole GLE küll turu kõige lihtsamini manööverdatav linnamaastur, kuid kitsastes oludes liiklemist abistavad kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem koos 3D- ja bird’s eye vaatega, mille tagumine kaamera ka kenasti määrdumise eest logo all peidus. Lörtsistes oludes kipub aga esimene kaamera võrdlemisi lihtsasti mustuse alla kattuma. Müratase on GLE salongis meeldivalt madal ning tervikuna pakub mudel turvalist ja meeldivat sõidukogemust.
GLE juhiabiliste hulgas on igati pädev sõidurea hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja, pimenurga jälgimine, automaatne hädapidurdamine, liiklusmärkide tuvastamine ning parkimisabisüsteem koos parkimisandurite ja 360-kraadise kaamerasüsteemiga.
Oma konkurentide ja alternatiivide kõrval võib GLE jätta küll veidi vanema ja aegunud mulje, sest uuemate Mercedeste kõrval kasutab GLE veel mitmeid tootja vanemaid lahendusi, kuid kasutajakogemuselt pakub GLE siiski igati kasutajasõbralikku ja funktsiooniderohket tervikut, mis seob hea praktilisuse, meeldivad sõiduomadused ja arvestatava luksuse. Mudel saaks kenasti hakkama ka leibkonna põhiautona ning sõidab meeldivalt asulates, maanteedel ning ka veidi looduslikemal pinnastel.
Oma konkurentide ja alternatiivide kõrval võib GLE jätta küll veidi vanema ja aegunud mulje, sest uuemate Mercedeste kõrval kasutab GLE veel mitmeid tootja vanemaid lahendusi, kuid kasutajakogemuselt pakub GLE siiski igati kasutajasõbralikku ja funktsiooniderohket tervikut, mis seob hea praktilisuse, meeldivad sõiduomadused ja arvestatava luksuse. Mudel saaks kenasti hakkama ka leibkonna põhiautona ning sõidab meeldivalt asulates, maanteedel ning ka veidi looduslikemal pinnastel.
Hind alates: 87 500 €
Testitud mudeli info:
∼110 000 €
Diisel MHEV
3.0 l I6
285 kW
7.9 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 5.6 sec