2012. aastast on Subaru maasturite valiku pesamuna tiitlit kandnud nimekirja väikseim valik Subaru Crosstrek, mis aga Euroopa turul üle 10 aasta menukust kogunud tegelikult XV nime kandes. Crosstreki nimi jõudis esialgu 2012. aastal lisandina vaid Põhja-Ameerika turule, kus oli 2015. aastani mudeli nimeks XV Crosstrek. 2016. aastal kaotati teisel pool tiiki XV tähepaar täielikult, kuid siin jõudis mudel vahetuseni alles 2023. aastal, mil jõudis turule ka mudeli värskeim kolmas generatsioon. Crosstreki alternatiivideks on näiteks Volkswagen T-Roc, Nissan Qashqai, Toyota Corolla Cross, Škoda Karoq, Kia Niro, Peugeot 3008, Honda HR-V ja Renault Austral.

VÄLIMUS

Välisilme osas on Crosstrek läbinud väga maitseka arengu, mille jooksul on mudel  samaaegselt säilitanud oma isikupära ja eristatavuse, kuid omandanud omajagu täiskasvanulikuma ja kaasaegsema üldilme, tänu millele näeb Crosstrek vanemast XV-st pea kordades atraktiivsem ja terviklikum välja. Suuruse osas on Crosstreki näol tegemist Subaru pesamunaga, mis olles ligi 15 sentimeetrit Foresterist lühem, sarnaneb gabariitidelt enim Toyota Corolla Crossi ja Peugeot 3008-ga. Kerevärve on Crosstreki valikus kokku üheksa, kus lisaks neljale mustvalgele varjundile valikus ka oranž ja punane värv ning kolm sinise varjundit. Demoautot kattis säravaim Oasis Blue toon, mis annab Crosstrekile väga noorusliku ilme.

Mudeli ninaosas tõmbavad enim pilku reljeefne ja raamita kuusnurkne iluvõre ning esituled, mis omavahel kumera liistu kaudu ka näiliselt ühendatud. Automaatsed esituled ise on keskpärase valgustavusega ning loovad õhukese kuju ja minimalistliku sisedisaini koostööl Crosstrekile suhteliselt terava ja kurja pilgu. Üldilmele lisavad omapära rõhutatud kerejooned ning põrkeraualt leiame ümmargused udutuled ja pikliku õhuava, mis omakorda maasturlikkust lisavatel disaini elementidel. Tervikuna näeb Crosstreki ninaosa väga jõuline ja maskuliinne välja.

Küljel avaldub Crosstreki Subarulik krossoverlikkus ja väikemaasturlikkus, mida toetab enim Crosstreki 22-sentimeetrine kliirens, mis mudeli suurusklassis üks parimaid. Koostöös üleulatustega võimaldab see Crosstrekil sõita peale ja maha vastavalt 20- ja 33-kraadisest nurgast ning ületada kuni 21-kraadist tippu. Kerepaneelid on küljel võrdlemisi voolujoonelised ja tagasihoidlikud, kuid maasturliku stiili jätkab robustsust lisav plastikala mudeli alläärel. Mudeli osaliselt kandiline siluett lisab veidi sportlikkust ning katusereelingud ka praktilisust.

Velgede osas saab Crosstrek lihtsaimas Adventure varustuses 17-tollised ning uhkemates Limited ja Touring varustustes 18-tollised veljed. Mõlemad valikud on disainilt mitmevärvilistena isegi suhteliselt stiilsed ja sobivad üldilmega kokku, kuid suuruse osas näevad ka demoautot kaunistanud 18-tollised siiski nägusamad välja.

Tagaosas on mudel samuti saanud uued tuled, mis nüüd veidi huvitavama väliskontuuriga, muutes terve tagakülje omapärasemaks ning massist eristuvamaks. Sarnaselt esiküljele on ka tagakülje tsentris kuusnurkse kontuuriga süvis, mis kumera ülaäärega justkui viide iluvõrele ning mille keskel sisutäitena ruumi numbrimärgi jaoks. Kerejooned on tagaosas jällegi suhteliselt reljeefsed ning sportlikust lisab kerge tagatiib akna kohal. Stangelt leiame küllaltki maasturliku ja kõrge difuusoriala ning mustad disaini elemendid äärtel.

INTERJÖÖR

Sarnaselt mõõdukalt uuenenud välisilmele on võrdväärselt suure sammu edasi arenenud ka Crosstreki salong, kus kõige märgatavamateks erinevuseks uus armatuuri disain ning multimeedia ekraani lahendus. Stiililiselt on salong jätkuvalt väga jaapani-autolik ehk paneelid on kaetud erinevate pindade ja värvidega, kus teiste hulgas ka süsinikkiu mustri imitatsiooni, mille tulemusel jätab üldpilt veidi ülepingutatud ja -disainitud mulje. Materjalid on salongis aga isegi üpris head, kuid ehituskvaliteet suhteliselt keskpärane.

Standardis saab Crosstrek küll tekstiilkattega istmed, kuid demoauto puhul saime meie testida tippvarustuse nahkistmeid, mis pigem pehmete polstritega, kuid hoiavad tänu mõõdukale korvikusele ja parajalt pikale istmepõhjale siiski reisijaid suhteliselt hästi paigal. Reguleerimise osas võiksid pikemat kasvu sõitjate jaoks esiistmed veidi madalamale sõita, kuid üldiselt on mugav ja toekas asend, mis ei väsita, siiski igale kasvule olemas. Üldine asend on maasturlikult püstine, kuid mitte kuigi kõrge ning mugavusfunktsioonidest on istmetele saaval kaheastmeline istmesoojendus. Tagumises reas on istmed veidi jäigemad ning omajagu tasapinnalisemad, pakkudes sõna otseses mõttes keskpärast sõidukogemust.

Mahutavuse osas on Crosstrek oma välisgabariitide kohta isegi üllatavalt ruumika interjööriga. Kahe kahemeetrise korral peab küll tagumine reisija oma jalad kummalegi poole esiistet asetama, kuid õnneks ei jää tagumise sõitja uksepoolne põlv ukse ja esiistme vahele valusalt kinni. Pearuumi osas ulatub tagumises reas põhimõtteliselt kahemeetrise pea küll laeni, kuid veidi lesivas asendis pole seis kuigi hull. Tervikuna saab Crosstrek nelja keskmist kasvu täiskasvanuga üllatavalt hästi hakkama. Atmosfääri osas on Subaru selgelt sihtinud sportlikkuse poole, kuid tervikuna on reisijateruum suhteliselt lihtsa ilmega. Ei midagi silmapaistvat, ega otseselt häirivat. Avarust lisavad suured küljeaknad ning avatav katuseluuk esimese istmerea kohal. Esemete hoiustamiseks on Crosstrekis kitsad uksetaskud, suur käetoe alune laegas, ruumikas kindalaegas ja keskkonsool topsihoidjate ning pesaga multimeedia ekraani all, kuhu Subaru ei paku aga telefoni juhtmevaba laadimist. Tagumine rida saab väiksed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on uuel Crosstrekil 315 liitrit, mille poolest jääb ta konkurentide kõrval pigem alumisse otsa, sest isegi 25 sentimeetrit lühem Škoda Kamiq pakub 80 liitrit suuremat pagasiruumi. Omadustelt on Crosstreki pagasiruum aga universaalse kuju ja avara ligipääsuga. Pagasi organiseerimiseks on seintel korralikud kotikonksud ja põranda nurkades haagid. Põranda all on ruumi umbes ohutuspaketi jagu ning pagasi peale- ja maha laadimiseks tuleb ületada umbes neljasentimeetrine laadimiskünnis. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes.

Multimeediat esindab armatuuri tsentris 11.6-tolline püstise asetusega puuteekraan, mis kenasti reisijate vaateväljas ning vabalt ka käeulatuses. Riistvaraliselt on süsteem kvaliteetse kuvariga, kuid saaks opereerida omajagu kiiremini ja sujuvamalt. Multimeedia tarkvara on esmapilgul visuaali põhjal küll suhteliselt aegunud ilmega, kuid tänu lihtsasti leitavatele ja kasutatavatele funktsioonidele, suurtele ikoonidele ja üldisele loogilisele ülesehitusele on multimeedia tervikuna suhteliselt kasutajasõbralik. Erilisi mainimist väärt funktsioone pole, kuid kõik vajalik on mugavalt ja selgelt olemas. Tarkvara ülemisel kuuendikul asub pidevalt vahetatavate vaadetega ala, kus teiste hulgas esitatava meedia, navigatsiooni, mõningate sõiduki andmete ja X-MODE nelikveo seadete vaated. Crosstreki helisüsteem on isegi arvestatava helistasemeni igati puhas ja dünaamiline, kuid kõige tugevamas seades kaotab bassi tõttu omajagu dünaamilisust ja kvaliteeti, ehk põhimõtteliselt võiks lihtsalt süsteemi maksimaalne helitugevus veidi madalam olla. Peale kuue füüsilise nuppu ekraani äärtel, on suurem osa Crosstreki kliimaseadeid integreeritud multimeediasse, kus peamised seaded pidevalt ekraani alumisel kuuendikul. Täpsemate sätete muutmiseks on süsteemis ka eraldiseisev ja küllalt kasutajasõbralik kliimamenüü.

Sõidu ja sõiduki andmete jälgimiseks on Crosstreki armatuuri süvistatud pooleldi digitaalne näidikutabloo, mis koosneb analoogkelladest äärtel ja väiksest 4.2-tollisest ekraanist nende vahel. Tabloo on kenasti läbi rooli ava nähtav ning tänu varjukile kaitstud ka välise valguse eest. Tarkvaraliselt kuvatab suuremas osas ekraan pidevalt juhiabiliste infot ja sõidukiirust, kuid ülemisel neljandikul saab valida ka kümne eri vaate vahel, mille hulgas erinevad sõiduki ja multimeedia andmed. Kokkuvõttes on näidikute lahendus lihtne, loogiline ja lollikindel, lihtsalt jällegi visuaalselt veidi aegunud. Crosstrekile on saadaval ka lihte LED-tuledega esiklaasinäidik.

Sõiduki juhtimiseks asub juhi istekoha ees kolmekodaraline rool, mis küll ka visuaalselt veidi aegunud ilmega, kuid on kvaliteetselt kokku pandud siiski meeldivatest materjalidest ning püsib olenemata keskmisest jämedamatest kodaratest tänu ergonoomilisele disainile kindlalt käte vahel, võimaldades samaaegselt ka erinevaid käsitsemise viise. Multifunktsionaalseks muudavad rooli nupualad äärmistel kodaratel, kus kummalgi kodaral ligi 10 erinevat funktsiooni. Tänu nuppude reljeefsustele ja loogilisele paigutusele on neid lihtne kasutada aga ka sõidu ajal, pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsel asuvad multimeedia ja näidikute, parempoolsel juhiabiliste ja sõidurežiimide nupud. Disaini osas ulatub rooli tsentri kate huvitavalt ka alumise kodara peale, mille tulemusel saab signaali lasta ka alumise kodara keskele vajutades. Rool saab keskmisest varustusastmest ka elektrilise soojenduse.

SÕITMINE

Sõidutehnika poolest on kerghübriidne Subaru Crosstrek saadaval vaid ühe kaheliitrise ja neljasilindrilise boksermootoriga, mis koostöös 12.3-kilovatise elektrimootoriga arendab kombineeritult 100 kilovatti võimsust ja 182 njuutonmeetrit pöördemomenti, ning nimetatud jõud kantakse läbi variaatorkasti veojõudu aktiivselt jaotava nelikveoni. Vastava jõuga kiirendab Crosstrek sajani 10.8 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 198 km/h, tarbides samaaegselt keskmiselt 7.7 l/100km. Mudeli tühimassiks on veidi üle 1.6 tonni.

Nagu tehnilistest numbritest arvata võib, pole Crosstreki jõuallika näol tegemist just kuigi iseloomuliku või jõulise ajamiga. Tõsi, nii-öelda normaalsetes oludes piirkiirusega, ka maanteekiirustel, liigeldes ei saa öelda, et jõudu oleks otseselt kunagi vähe või et mootor oleks auto suurusega kuidagi hädas, kuid samas pole neid kilovatte kunagi ka kuigi palju üle, mistõttu järgneb tugevamatele pedaalimistele küll sujuv ja lineaarne, kuid suhteliselt tagasihoidlik tõmme ning pikapeale tüütuks kujunev ühtlane mootori ümin. Viimane loomulikult seetõttu, et Crosstreki jõud liigub ratasteni läbi variaatorkasti, mis küll üks autotööstuse sujuvamaid lahendusi, kuid kahjuks ka üks emotsioonitumaid. Crosstreki variaatorkast on tarkvaraliselt varustatud ka L-käiguga, mis hoiab juhi soovi korral ülekande kõrgemal, kus saab mootor opereerida ärksamas seisus.

Crosstreki üheks peamiseks müügiargumendiks esiveoliste poolt täidetud kompaktmaasturite konkurentsis on aga tema veoskeem, milleks sümmeetriline ja pidev nelikvedu – just nagu Subarudel kombeks. Süsteemi sümmeetrilisus viitab sellele, et Crosstrek sõidab igal ajahetkel nelikveoliselt, mitte ei vaheta aktiivseid veotelgi vastavalt rataste pidamisele ja vajadusele ning et kõik rattad saavad teoorias alati võrdväärse koguse jõudu. See aga omakorda tagab stabiilsema käitumise ja üleüldiselt parema ettearvatavuse ning sõiduki kontrollitavuse, tänu millele saab Crosstrek pea alati oma jõu kindlalt edasi liikumisse kantud, ka maastikuoludes. Samas kui abilised välja lülitada, võimaldab mudel tänu selgele tagasisidele ka meeldivalt kontrollitavat külglibisemist harrastada. Tavaoludes jagab Crosstrek oma jõu vastavalt esimese ja tagumise veotelje vahel 60/40 suhtes ning vajadusel saab selle lukustada ka 50/50 jaotusele.

Crosstreki vedrustus on pigem pehme, tänu millele pea kõik konarlused suhteliselt summutatud ning sõit läbivalt meeldiv ja sujuv, mis omakorda koostöös arvestava vedrustuse käigu ja kliirensiga annab juhile enesekindlust sõita Crosstrekiga nagu suurte maasturitega. Kerekaldumisi esineb, kuid isegi vähem, kui nõnda pehme vedrustuse puhul esialgu arvaks ja üldiselt liigub mudel ikkagi stabiilselt ja ettearvatavalt juhi poolt määratud trajektooril. Roolimine on tavarežiimis pigem pehme, kuid sportrežiimis märgavatalt raskem ja täpsem, mille tulemusel ka tervikuna meeldivam.

Nähtavus on Crosstreki salongist tänu kõrgele istumisele ja suurtele akendele igas suunas hea ning ka gabariidid on juhikohalt suhteliselt hästi tajutavad. Manööverdamist toetab standardne tahavaatekaamera, mis pole küll kõige kvaliteetsem ning muutub öisel ajal veidi kasutuks, kuid vähemalt püsib sõites suhteliselt puhtana.10.6-meetrise pöörderaadiusega on Crosstrek oma suurusklassis suhteliselt keskpärase manööverdatavusega ning kokkuvõttes pole mudeliga kuigi keeruline ka kitsastes oludes liigelda. Müra osas jõuab salongi veidi rehvimüra, kuid üldiselt on salong meeldivalt vaikne.

Crosstreki juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatsed kaugtuled, mis opereerivad ka juhul, kui sõidutee kõrval valgustatud kergliiklustee, pimenurga andurid, sõidurea hoidmine, mis iseenesest suhteliselt osav, kuid lülitab end juhi pikaaegse sekkumatuse peale lihtsalt välja, parkimisandurid ja tahavaatekaamera. Samuti peaks Subaru Eyesight süsteem olema suuteline põikama ümber eesolevate takistuste, kui mudel näeb möödumiseks ohutut võimalust.

Kellele?

Tervikuna on Crosstreki puhul tegemist suhteliselt niššiliku alatooniga kompaktmaasturiga, sest konkurentide kõrval on Subaru tähtsustanud Crosstrekis võimekust ja suutlikkust üle luksuse ning tehnoloogia, mille tulemusel on mudel kindlasti üks maastikuvõimekamaid, kuid mitte kõige kaasaegsemaid ja uhkemaid oma suurus- ja hinnaklassis. Ehk kui otsid väikest krossoverit, millega vaja looduslikel radadel seigelda, on uus Crosstrek üks kindlamaid valikuid, kuid asfaldil reisimiseks on mudeli konkurentide hulgas universaalsemaid ja kaasaegsemaid valikuid.

Tervikuna on Crosstreki puhul tegemist suhteliselt niššiliku alatooniga kompaktmaasturiga, sest konkurentide kõrval on Subaru tähtsustanud Crosstrekis võimekust ja suutlikkust üle luksuse ning tehnoloogia, mille tulemusel on mudel kindlasti üks maastikuvõimekamaid, kuid mitte kõige kaasaegsemaid ja uhkemaid oma suurus- ja hinnaklassis. Ehk kui otsid väikest krossoverit, millega vaja looduslikel radadel seigelda, on uus Crosstrek üks kindlamaid valikuid, kuid asfaldil reisimiseks on mudeli konkurentide hulgas universaalsemaid ja kaasaegsemaid valikuid.

Auto andmed

Hind alates: 33 900

Testitud mudeli info:
36 900 €
Bensiin
2.0 l F4
100 kW
7.7 l/100km
Nelikvedu
CVT-automaat
Max 198 km/h
0 – 100 km/h: 10.8 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST