2022. aastal tutvustas Subaru maailmale oma esimest seeriatootmisesse jõudnud elektrimudelit Solterra, mille nime kaks poolt viitavad ladina keelsetele sõnadele päike ja maa. Tegemist on väikemaasturliku elektriautoga, mis baseerub samal aastal turule jõudnud Toyota bZ4X-l, mille tulemusel jagavad kaks mitmeid lahendusi ja lähenemisi. Mõlemad mudelid on rajatud värskele ühiselt arendatud e-TNGA elektrimasinate platvormile ning, kui Toyota keskendub pigem linnaliiklusele, on Subaru proovinud enda väljundis säilitada ka maastikusuutliku Subarulikkust. Solterra alternatiivideks on Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E ja vennasmudel Toyota bZ4X.

VÄLIMUS

Välisdisaini osas on Subarul koostöös Toyotaga õnnestunud üks võrdlemisi huvitava ja pilkupüüdva ilmega disain, millest õhkab mõlema tootja motiive ja lähenemisi. Samuti peab tunnistama, et elektriautolik ilme sobib Solterra näol Subaru elementidega väga hästi kokku. Värske mudel vajab lihtsalt linnapildis veidi harjumist. Brändisiseselt jääb Solterra suuruselt Foresteri ja Outbacki vahele, olles kõrguselt aga kõige sarnasem XV-ga, mille tulemusel sarnaneb mõõtudelt mudel enim näiteks Hyundai Nexoga ja Mercedes-Benz EQB-ga. Kerevärvide osas pakub Subaru Solterrale kolme mustvalget varjundit, kolme sinise varjundit ja punast värvi, mis sobivad kõik mudelile võrdlemisi hästi.

Solterra ninaosas annab mudelile peamise Subaruliku ilme musta liistuga nõgus iluvõre imitatsioon, mille tsentris tootja logo. Iluvõre ülemistest nurkadest leiame minimalistliku sisedisainiga kergelt Toyotalikud keskpärase valgustavusega esituled, mis ühendavad väliskontuuriga kahe jõulisema kerejoonega kapotti, rattakoopaid ümbritsevaid plastikalad ja voolujoonelisemate kontuuridega ninaosa. Esitulede alt leiame plastikala ja kerevärvi piirilt kaks funktsionaalset õhuava ning maasturliku splitteri kohale on loodud trapetsikujuline õhuava, mille äärtel ümmargused udutuled. Tervikuna on Solterral küll futuristlik ja veidi võõras, kuid atraktiivne ja jõulise pilguga ninaosa.

Küljel jätkub huvitav kumeruste ja teravuste sümbioos, mis annavad Solterrale väga äratuntava ja omapärase ilme. Siluett saab alguse kohati nõgusast ninaosast, kuid kulgeb kapoti ja ninaosa ristumise teraviku järel sujuvalt musta katuse näol tagaaknani, kus lisavad profiilile iseloomu kaks tiiba. Tagaosa on profiilis taas kandilisem ja konkreetsem. Ka külgmised paneelid omavad peegeldustes üksikuid silmapaistvamaid kontuure, kuid on tervikutena üpris kumerad ja voolujoonelised. Külje kõige omapärasemateks elementideks on aga rattakoopaid ümbritsevad musta plastikuga kaetud alad, mis koostöös jõuliste küljelaiendite ja stangedega, lisavad mudeli ilmele maasturlikkust ja visuaalset suutlikust. Kliirensit on mudelil lausa 21 sentimeetrit ja laadimispesa on Solterral paigutatud esimesele vasakule tiivale. Velgede osas saab mudel standardis 18-tollised ning kahe uhkema varustuse korral 20-tollised, millest viimased, klassikalise disaini ja mudeli üldilmega sobivad hõbedased valuveljed, olid ka demosõiduki all.

Tagaküljel on kõige iseloomulikemaks elementideks eesmiste päevatulede kontuuri imiteerivad tagatuled, mis asetatud üle tagaosa ulatuvale mustale plastikpaneelile. Viimase kohal on kerge tagatiib, mille kohal tagaklaas, mille kohal omakorda kaks tiiba meenutavat katuse pikendust. Kojameest tagaaknal pole, sest vee äravoolu peaks Subaru andmetel tagama aerodünaamika. Pagasiluugilt leiame numbrimärgi süvise ning stangelt maasturlikult robustse disainiga difuusoriala. Kokkuvõttes on Solterra tagaosa omapäraselt nägus tervik, mis sobib kokku ülejäänud kujundusega.

INTERJÖÖR

Sarnaselt värskele ja kaasaegsele välisilmele on Subaru Solterrale loonud ka uuema ilmega interööri, mille Jaapani hõnguga disain pea identne vennasmudel bZ4X omaga. Mudeli üllatavalt madala armatuuriga salong on tervikuna praktiline ning täis üpris kasutajasõbralikke ja mugavaid vidinaid, mille tulemusel on Solterra juba esimesest kogemusest üpris lihtsasti kasutatav. Materjalide valik on salongis võrdlemisi hea, kuid ehituskvaliteet saaks kohati olla parem.

Standardvarustuses saab Solterra küll tekstiilist istmekatted, kuid testitud masinas olid istmed kaetud kõrgemate varustuste kunstnahaga. Istmed ise on oma kitsaste ja tugevate küljetugedega pigem jäigad, kuid pakuvad sellest olenemata keskpärast ja mitte üleliia väsitavat asendit. Reguleeritava nimmetoega juhiiste on juba standardist kümnel suunal laialt elektriliselt reguleeritav ja mälufunktsiooniga ning uhkematel varustustel lisandub ka kõrvalistme elektriline reguleerimine. Üldine asend on pigem maasturlikult püstine, kuid rohke reguleerimise ruum võimaldab pea igat kasvu reisijal just omale meelepärase asendi leida. Tagareas on reguleeritava seljatoega istmed jäigemad ja tasapinnalisemad ning seega ka veidi väsitavamad. Äärmised istekohad saavad ka automaatrežiimiga istmesoojenduse.

Ruumi osas on Solterra salong veidi omamoodi. Nimelt on kergelt kokpitiliku disaini, rooli asendi ja laia keskkonsooli tõttu näiteks juhikohal ruumi maksimaalselt umbes kahemeetristele, kuid pikiteljel mahuvad sellest olenemata siiski üksteise taha ikkagi ka kaks kahemeetrist. Viimast piirab veidi aga tagumise istmerea pearuum, mida piisavalt umbes keskmist kasvu täiskasvanutele. Salongi atmosfäär on tervikuna pigem lihtne ja vaoshoitud ning tippvarustusel võimendab avarust kahe avaga panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on Solterra salongis topsihoidjatega süvis konsoolis, keskpärase suurusega käetoe alune laegas, keskpärased uksetaskud pudeli süvistega ning suletava kattega telefoni laegas koos juhtmevaba laadijaga. Suuremate esemete jaoks on konsooli sees suur pesa, millele pääseb ligi konsooli külgedelt. Kindalaegast Solterral pole ning tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on Solterral sarnaselt vennasmudelile 452 liitrit, mida on pea 100 liitrit vähem, kui konkurentidel nagu EV6, ID.4, Enyaq iV ning isegi Q4 e-tron, millest vähemalt pooled välisgabariitidelt Solterrast väiksemad. Seega pole Solterra oma klassis just kõige suurema pagasiruumiga, kuid sellest olenemata peaks igapäevasteks vedamisteks 452 liitrist siiski piisama. Pagasiruumile lisavad praktilisust neli haaki põranda nurkades ja kaks veidi kasutut konksu seintel ning kasutamist muudavad mugavamaks kõrgele avanev elektriline luuk, suur ning universaalse kujuga ava ja pea olematu laadimiskünnis. Tagumised istmed on kokkuklapitavad 60:40 suhtes ning üllataval kombel pole Solterras pikemate esemete vedamist lihtsustavat suusaluuki.

Multimeediat kuvab Solterra salongis olenemata varustusastmest läbivalt 12.3-tolline puuteekraan, mis kenasti nähtav ja reisijate käulatuses. Ekraan on terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Ka tarkvara poolest on Subaru masinale loonud ühe kasutajasõbraliku lahenduse, mis meenutab kergelt Androidi kasutajaliidest. Erilisi või ainulaadseid funktsioone süsteemil küll pole, kuid menüüde ülesehitus on loogiline ja üldine kasutamine igati lihtne. Ka visuaalselt on ikoonid üheselt mõistetavad ja süsteem tervikuna väga viisakas ning kena. Helisüsteemi poolest oli testitud mudel varustatud teisest varustusastmest kaasneva Harman Kardon lahendusega, mis eelistades küll elektroonilist muusikat, esitab lugusid läbivalt võrdlemisi puhtalt ja dünaamiliselt. Kliimaseadete muutmiseks asub multimeedia ekraani all eraldiseisev kliimapaneel, millel lisaks puutetundlikutele nuppudele ka neli füüsilist nuppu ja üks lisa ekraan. Terve paneel on kenasti reisijate käeulatuses ning kasutamisega kohaneb kiirelt.

Sõiduandmete kuvamiseks on juhikoha ette, armatuurile, kahe visuaalset sügavust tekitava paneeli vahele paigutatud 7-tollise ekraaniga pigem lihtne täisdigitaalne näidikutabloo, mis olenemata varjuki puudumisest, ei peegelda häirivalt välist valgust. Küll aga on Subaru sarnaselt näiteks Peugeot’ mudelitele ette näinud, et Solterra näidikuid tuleks vaadata üle rooli, kuid kahjuks tulenevalt üldisest istumisasendist ja rooli paiknemisest, võib pikemat kasvu reisijatel ekraani alumine kolmandik rooli taha peitu jääda. Riistvaraliselt on süsteem kvaliteetse ekraaniga ning opereerib sujuvalt ja viivitusteta. Tarkvara osas on süsteemil kaks põhivaadet, millest ühel vaid põhiandmed ning teisel lisaks ka veidi täpsemad näitajad. Visuaalselt on näidikute tarkvara väga Toyotalik, olles seega küll lihtsa ilmega, kuid igati üheselt ja selgelt mõistetav. Tervikuna meenutab lahendus kergelt ka Volkswageni ID-seeria masinate näidikutabloo lahendust.

Rooli kohale saab Solterra sarnaselt vennasmudelile veidi aegunud ilmega proportsionaalselt pigem väikese läbimõõduga kolmekodaralise, mis olenemata sellest, et peamiselt plastikust, siiski piisavalt kvaliteetse tundega. Rooliratas on pigem lihtsa kujuga, kuid õhukesed kodarad võimaldavad, pea olenemata juhi käte suurusest, rooli kindlalt käte vahel hoida. Samas võib madala asetuse tõttu rool pikemat kasvu juhtidel põlveruumi piirata. Multifunktsionaalsuse jaoks on rooli tsentri kummalgi küljel kaks suurt füüsiliste nuppude ala, millest vasakpoolsed juhivad näidikuid ja parempoolsed juhiabilisi. Nupud ise võiksid olla aga sümmeetrilisema asetusega ja veidi reljeefsemad, et neid ka sõidu ajal lihtsam leida ja kasutada oleks. Kodarate tagakülgedele on asetatud plastikust rekuperatsiooni labad ning rool on keskmisest varustusastmest ka soojendusega.

SÕITMINE

Tehnilise poole pealt on Solterra saadaval vaid ühe lahendusena, mis seob omavahel kaks 80-kilovatist elektrimootorit ja 71-kilovatt-tunnise liitiumaku. Seega on mudelil kombineeritult 160 kilovatti, mis kantakse pideva nelikveoga maha kõigi nelja ratta kaudu, mille tulemusel kiirendab Solterra sajani 6.9 sekundiga ning kogub hoogu kuni maksimaalse kiiruseni 160 km/h. Energiat kulutab mudel keskmiselt 20 kWh/100km, mistõttu suudab Solterra ühe akutäiega läbida olenevalt varustusest 410 – 460 kilomeetrit. Laadimise osas toetab süsteem kuni 147-kilovatist kiirlaadimist, mille korral saab aku põhiosa täis laetud kiirusega 480 km/h, ehk umbes 28 minutiga.

160 kilovatti ja 6.9-sekundiline kiirendus sajani pole tänapäeval elektrisõidukite turul kindlasti kõige üllatavamad või suuremad numbrid, kuid olenemata sellest, on kuni 2.5 tonni kaaluv Solterra siiski parajalt võimekas ja suutlik sõiduvahend. Kiirendus pole küll ka lõpuni vajutatud pedaali korral löögiga või meeletult sportlik, kuid olenemata sellest pakub Solterra viisakalt ja mõnusalt lineaarse ning sujuva minekuga igati meeldivat sõidukogemust. Samas pole 6.9-sekundilise minekuga ka kindlasti ohtu kellelegi jalgu jääda, mille tulemusel on igapäevastesse oludesse Solterra suutlikusest küll ja veel. Ökonoomse sõidu jaoks on mudelil neli rekuperatsiooni astet, mis vahetatavad käigulabadega, ning S-pedal režiim, mis peaks küll funktsioneerima ühepedaalisõiduna, kuid päris seisma mudel siiski ei jää. Kui aga igapäevastest oludest maastikule liikuda, opereerib Solterra tänu Subaru maastikusõidukite kogemusele ja mudeli pidevale nelikveole isegi mitmetest oma konkurentidest võimekamalt ja kindlamalt. Maastikul liikumiseks on mudelil eraldi X-Mode sõidurežiim, mis võimaldab viie astme vahel reguleerida ka rataste haakumise kontrolli tugevust.

Ka teiste sõiduomaduste poolest õhkab Solterra ratsionaalsusest ja mõistlikkusest. Vedrustus on keskpäraselt jäik, informeerides juhti masina all toimuvast, ilma üleliia häirivalt raputamata ja põrutamata. Kiiretes kurvides esineb küll kerekaldumisi, kuid üldiselt püsib masin ikkagi stabiilselt, turvaliselt ning kontrollitavalt etteantud trajektooril. Roolimine on pigem kergemapoolne, kuid piisavalt täpne. Nähtavus on salongist välja võrdlemisi hea ning gabariidid juhikohalt tajutavad. Tihedamalt täis pakitud pagasiruumi korral toetab nähtavust tippvarustuse aktiveeritav digitaalne tahavaatepeegel ning head 11.2-meetrise pöörderaadiusega manööverdamist toetab kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem. Salongimüra osas on Solterra linnakiirustel vaikne, kuid maanteedel kostub interjööri arvestataval määral rehvimüra.

Solterra juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurkade monitoorimine, tagumise ristsuunalise liikluse jälgimine, täpse silmaga sõidurea hoidmine, mis opereerib iseseisvalt võrdlemisi lühikest aega, ning parkimisanduritega 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Solterra pole küll turul saadaval olevatest kõige kiirem, ega funktsiooniderohkeim elektriauto, kuid sellest olenemata hõlmab ta pea kõiki peamisi funktsioone ja seob need üheks kasutajasõbralikuks ja mugavaks tervikuks. Selle tulemusel on tegemist ühe igati parajalt suutliku ja lihtsa masinaga igapäevaoludesse, mis saab praktilisuse poolest hakkama ka väiksema leibkonna põhiautona. Solterra sobib juhile, kes tahab nii-öelda tavalist elektriautot.

Solterra pole küll turul saadaval olevatest kõige kiirem, ega funktsiooniderohkeim elektriauto, kuid sellest olenemata hõlmab ta pea kõiki peamisi funktsioone ja seob need üheks kasutajasõbralikuks ja mugavaks tervikuks. Selle tulemusel on tegemist ühe igati parajalt suutliku ja lihtsa masinaga igapäevaoludesse, mis saab praktilisuse poolest hakkama ka väiksema leibkonna põhiautona. Solterra sobib juhile, kes tahab nii-öelda tavalist elektriautot.

Auto andmed

Hind alates: 52 900

Testitud mudeli info:
56 400 €
Elekter
160 kW
20.0 kWh/100km
Nelikvedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 6.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST