2022. aastal jõudis esmakordselt maailma silmade ette Aasia suurima autotootja Toyota esimene nullist arendatud elektrimudel, omapärase nimega bZ4X, mis seob oma nimes vastavas järjestuses Toyota emissioonivaba bZ (beyond zero) seeria, RAV4-ja suurusklassi ja viite krossoverlikule keretüübile. Tegemist on värskele e-TNGA elektrimasinate platvormile loodud kompaktmaasturiga, mis linnaautolikum alternatiiv veidi maastikusuutlikuma iseloomuga Subaru Solterrale. bZ4X-i alternatiivideks on Volkswagen ID.4, Hyundai KONA Electric, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E ja vennasmudel Subaru Solterra.

VÄLIMUS

Välimuse poolest on küll bZ4X-i disainis raske leida otseseid sarnasusi näiteks Corolla Crossi või RAV4-ga, kuid olenemata sellest, on tervikpilt siiski üllatavalt Toyotaliku stiiliga. Mudeli disain on võrdlemisi futuristliku ilmega ning tervikuna veidi vaoshoitum ja tagasihoidlikum kui vennasmudel Solterra disain. Mõõtude poolest on brändisiseselt bz4X justkui pikem ja laiem, kuid veidi madalam RAV4 jagades suurusklassi enim näiteks Hyundai Nexoga ja Mercedes-Benz EQB-ga. Kerevärvide osas pakub Toyota mudelile nelja mustvalget varjundit ning sinist ja punast värvi, mis sobivad mudelile kõik võrdlemisi hästi.

Kui Solterra puhul on Subaru mudeli ninaosa disainis säilitanud lihtsa kontuuri näol näilise iluvõre, siis Toyota on lähenenud projektile osaliselt veidi futuristlikumalt, kuid samas ka lihtsamalt, sest suuremat osa esiosast katab vaid üks suur nõgus kerevärvi paneel. See-eest on Toyota aga hoopis esitulede vahele asetanud ühe lisa paneeli, mis seob üle ninaosa ulatuva kroomliistuga stiilse sisedisaini ja arvestatava valgustavusega esituled, mis omakorda, erinevalt Solterrast, osaliselt kaetud. Stange alläärelt leiame ühe suure õhuava, mida ümbritsev must raam areneb äärtel esialgu funktsionaalseteks aerodünaamika õhuavadeks ninaosa külgedel ning seejärel juba rattakoopaid ümbritsevateks disainpaneelideks. Kokkuvõttes on bZ4X-il vennasest veidi rahulikuma pilguga esiosa.  

Kui esi- ja tagakülje erinevad disainid külgvaatel ei kajastuks, oleksid küljelt vennasmudelid praktiliselt eristamatud. bZ4X-i disain kombineerib omamoodi kumerusi ja teravusi, mis loovad mudelile äratuntava ja omapärase ilme. Siluett saab alguse kergelt nõgusa profiiliga ninaosast ning kulgeb võrdlemisi kandiliselt tagaaknani, kus lisavad profiilile iseloomu kaks tiiba. Tagaosa on profiilis taas kandilisem ja konkreetsem. Küljel lisavad iseloomu üksikud omapäraste trajektooridega kerejooned ning rattakoopaid ümbritsevad musta plastikuga kaetud kergelt robustse hõnguga alad, mis koostöös jõuliste küljelaiendite ja stangedega, lisavad mudeli ilmele maasturlikkust ja visuaalset maastikusuutlikust. Kliirensit on mudelil lausa 21 sentimeetrit ning stangede üleulatused võimaldavad ülessõitu kuni 17-kraadisest ja allasõitu kuni 25-kraadisest nurgast. Laadimispesa on bZ4X-l paigutatud esimesele vasakule tiivale. Velgede osas saab mudel olenevalt varustustasemest 18- või 20-tollised valuveljed, millest olid demoautol all väiksemad viiekodaralised. Disaini poolest pole neil kergelt sportliku disainiga hõbedast ja musta värvi kombineerivatel velgedel vigagi, kuid läbimõõdu osas loovad suuremad veljed kindlasti uhkema üldilme.

Tagaküljel tõmbab kõige enam tähelepanu suur üle tagaosa ulatuv omapärane valgusriba, mis hargneb sisedisainis äärtel kaheks, luues paralleelsete sirgetega triibulised tagatuled, mis annavad mudeli tagaosale juba kaugelt eristatava ilme. Tule kohalt leiame tagaakna ülemiselt ja alumiselt äärelt väikese tiivad, millest ülemine omapäraselt vaid klaasi nurkades. Ülddisainis paistavad veel silma tagarataste kohal laiutavad õlad, tagatuledest rataste poole ulatuvad ümarad elemendid ning paar tugevamat kerejoont stange kohal ja pagasiluugil. Stangel laiub üks suur tumehall aerodünaamiliselt ebaefektiivne, kuid maasturlikku ilmet toetav difuusoriala.

INTERJÖÖR

Sarnaselt kaasaegsele välisilmele on Toyota loonud bZ4X-le ka värske ilmega interööri, mis seob brändi lahendustele omase Jaapani hõngu kasutajasõbralikkuse ja lihtsusega. Mudeli üllatavalt madala armatuuriga salong on tervikuna praktiline ning täis üpris kasutajasõbralikke ja mugavaid vidinaid, mille tulemusel on mudel juba esmakohtumisest üpris lihtsasti kasutatav. Materjalide valik on salongis, olenemata rohkest plastikust, võrdlemisi hea, kuid ehituskvaliteet saaks kohati olla parem.

Istmete poolest on bZ4X olenevalt varustusest saadaval tekstiil- või kunstnahkistmetega, millest viimased saadaval mustade või helehallidena. Istmed ise on oma kitsaste ja tugevate küljetugedega pigem jäigad, kuid pakuvad sellest olenemata keskpäraselt mugavad ja mitte kuigi väsitavat asendit. Esiistmed on standardist soojendusega ning uhkemad varustused saavad ka elektriliselt reguleeritava juhiistme koos mälufunktsiooniga. Üldine asend on pigem maasturlikult püstine, kuid rohke reguleerimise ruum võimaldab pea igat kasvu reisijal just omale meelepärase asendi leida. Tagareas on reguleeritava seljatoega istmed jäigemad ja tasapinnalisemad ning seega ka veidi väsitavamad. Äärmistele istekohtadele on saadaval ka istmesoojendus.

Mahutavuse osas on bZ4X-i salong väga tasakaaluka ruumi jaotusega, mille tulemusel on ruumi peaaegu koguni neljale kahemeetrisele. Kergelt kokpitiliku ja tiheda disaini, rooli asendi ning laia keskkonsooli tõttu on küll näiteks juhikohal ruumi maksimaalselt umbes kahemeetristele, kuid pikiteljel mahuvad sellest olenemata siiski üksteise taha ikkagi ka kaks kahemeetrist. Nelja kahemeetrise vedamist piirab enim aga tagumise istmerea pearuum, mida piisavalt umbes keskmist kasvu täiskasvanutele. Salongi atmosfäär on tervikuna pigem lihtne ja vaoshoitud ning tippvarustusel võimendab avarust kahe klaaspinnaga panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on bZ4X-i salongis topsihoidjatega süvis konsoolis, keskpärase suurusega käetoe alune laegas, keskpärased uksetaskud pudeli süvistega ning suletava ja kergelt läbipaistva kattega telefoni laegas koos juhtmevaba laadijaga. Suuremate esemete jaoks on konsooli sees suur pesa, millele pääseb ligi konsooli külgedelt. Kindalaegast bZ4X-il pole ning tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on bZ4X-il 452 liitrit, mida on pea 100 liitrit vähem, kui konkurentidel nagu EV6, ID.4, Enyaq iV ning isegi Q4 e-tron, millest vähemalt pooled aga välisgabariitidelt Toyotast väiksemad. Seega pole bZ4X oma klassis just kõige suurema pagasiruumiga, kuid sellest olenemata peaks igapäevasteks vedamisteks tema pagasiruumi mahust siiski piisama. Pagasiruumile lisavad praktilisust neli haaki põranda nurkades ja kaks veidi kasutut konksu seintel ning kasutamist muudavad mugavamaks kõrgele avanev elektriline luuk, suur ning universaalse kujuga ava ja pea olematu laadimiskünnis. Tagumised istmed on kokkuklapitavad 60:40 suhtes ning üllataval kombel pole bZ4X-is pikemate esemete vedamist lihtsustavat suusaluuki.

Multimeediat esindab bZ4X armatuuril olenevalt varustusest 8- või 12.3-tolline puuteekraan, mis asetatuna armatuurist kõrgemale ulatuvale paneelile, kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses. Riistvaraliselt on ekraan terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvara poolest saab mudel Toyota värskeima lahenduse, mis meenutab nii oma minimalistlike visuaalidega, kui kasutajasõbralikkusega kergelt Androidi kasutajaliidest. Erilisi või ainulaadseid funktsioone süsteemil küll pole, kuid menüüde ülesehitus on loogiline ja üldine kasutamine igati lihtne. Helisüsteemi poolest oli testitud mudel varustatud standardse lahendusega, mis esitab palasi piisavalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt, kuid vajab kohati olenevalt muusikastiilist ka ekvalaiseri seadistamist. Uhkema helikogemuse saamiseks on bZ4X-le lisavarustusest saadaval ka JBL helisüsteem. Kliimaseadete muutmiseks asub multimeedia ekraani all eraldiseisev kliimapaneel, millel lisaks puutetundlikutele nuppudele ka neli füüsilist nuppu ja üks lisa ekraan. Nimetatud paneel on kenasti reisijate käeulatuses ning lahendus tervikuna võrdlemisi kasutajasõbralik.

Sõiduandmete kuvamiseks on juhikoha ette, armatuurile, kahe visuaalset sügavust tekitava paneeli vahele paigutatud 7-tollise ekraaniga lihtsa ilmega täisdigitaalne näidikutabloo, mis olenemata varjuki puudumisest, ei peegelda välist valgust. Sarnaselt aga näiteks Peugeot’ lahendustele, on ka Toyota ette näinud, et näidikuid tuleks vaadata üle rooli, mistõttu võib pikemat kasvu juhtidel, tulenevalt üldisest istumisasendist ja rooli paiknemisest, ekraani alumine kolmandik rooli taha peitu jääda. Riistvaraliselt on süsteem piisavalt kvaliteetse ekraaniga ning opereerib sujuvalt ja viivitusteta. Tarkvara osas on süsteemil kaks põhivaadet, millest ühel vaid põhiandmed ning teisel lisaks ka veidi täpsemad näitajad. Visuaalselt on näidikute tarkvara küll lihtsa ilmega, kuid igati üheselt ja selgelt mõistetav. Kasutajakogemuselt meenutab lahendus oma lihtsusega kergelt Volkswageni ID-seeria masinate näidikutabloo lahendust.

Ka rooli osas saab bZ4X pea täpselt samasuguse kergelt aegunud disainiga proportsionaalselt väikese läbimõõduga kolmekodaralise nagu vennasmudelil, mis kokku pandud peamiselt plastikust, kuid jätab tervikuna piisavalt kvaliteetse ilme. Rooliratas ise on pigem lihtsa kujuga, kuid õhukesed kodarad tagavad, pea olenemata juhi käte suurusest, rooli kindla käte vahel püsimise. Asetuse poolest võib madala asetuse tõttu aga rool pikemat kasvu juhtidel põlveruumi piirata. Multifunktsionaalsuse jaoks on rooli tsentri kummalgi küljel kaks suurt füüsiliste nuppude ala, millest vasakpoolsed juhivad näidikuid ja parempoolsed juhiabilisi. Nupud ise võiksid olla aga sümmeetrilisema asetusega ja veidi reljeefsemad, et neid ka sõidu ajal lihtsam leida ja kasutada oleks. Erinevalt Solterrast pole bZ4X-i roolil rekuperatsiooni labasid, kuid see-eest paigaldatakse Toyota puhul roolisoojendus juba standardvarustusest.

SÕITMINE

Sõidutehnika poolest on bZ4X saadaval kahe erineva lahendusega, mis tarbivad mõlemad elektrit 71-kilovatt-tunnisest (brutomahtuvus) akust. Erinevalt aga Solterrast, mis saadaval vaid nelikveolisena, on bZ4X-i variatsioone lihtsaim eristada justnimelt veoskeemi järgi, sest vähem võimsamal mudelil on vaid üks mootor esirataste vahel, kuid võimsamal üks mootor kummalgi teljel, olles nõnda põhimõtteliselt identne Solterraga. Kiirlaadimise osas toetavad mõlemad versioonid kuni 147-kilovatist laadimist, mille korral saab põhiosa akust täis laetud keskmise kiirusega 490 km/h, ehk umbes poole tunniga, olenevalt varustusest. bZ4X-i puhul tasub ka ära mainida, et autoga kaasneb veojõuaku garantii kuni lausa kümneks aastaks.

Vähem võimsam bZ4X saab esirataste vahele 150-kilovatise elektrimootori, mis omades 265 Nm väändemomenti, kiirendab mudeli nullist sajani 7.5 sekundiga ning kuni kiiruseni 160 km/h. Keskmiseks elektrikuluks lubab Toyota umbes 18.8 kWh/100km, millega suudab mudel oma akust välja tõmmata kuni 500 kilomeetrit. Võimsamal valikul on liikumiseks kummalgi teljel 80-kilovatine elektrimootor, mis arendavad kombineeritult 160 kilovatti. Jõud kantakse maha kõigi nelja ratta kaudu ning tänu sellele kiirendab mudel sajani 6.9 sekundiga ning kogub hoogu samuti maksimaalse kiiruseni 160 km/h. Energiat kulutab mudel keskmiselt 20.4 kWh/100km, mille tulemusel suudab võimsam bZ4X läbida akutäiega olenevalt varustusest 410 – 460 kilomeetrit.

Mustamäe Elke demosõiduki näol saime meie testida uhkemat, 160 kilovatiga nelikveolist bZ4x-i. Jõudluse osas pole mudel oma 160-kilovatiga küll loomulikult midagi jalustrabavalt kiiret või sportlikut, kuid tema jõudlusest on igati piisavalt igapäevasteks sõitmisteks nii linna-, kui maanteekiirustel. Mootorid ei kiirenda küll ka järsu ja tugeva pedaalmise korral löögiga, kuid pakuvad meeldivalt sujuvat ning siiski parajalt krapsakat ja tugevat tõmmet, mis toetavad üldist head kasutajakogemust. Nelikveolisena suudab mudel ka läbivalt oma jõu kenasti maha kanda ning stabiilsetel kiirustel eelistab mudel energia säästmiseks esivedu. Erinevalt Solterrast, on bZ4X-il ökonoomsemaks sõitmiseks ja aku sõiduulatuse hoidmiseks nelja režiimi asemel vaid kaks rekuperatsiooni astet, millest kumbki ei toeta ka päris ühe jalaga sõitmise režiimi. Ökonoomsuse poolest saime meie nädalavahetuse keskmiseks veidi üle 15 kWh/100km. Sarnaselt aga Solterrale, saab ka nelikveoline bZ4X Subarult laenatud X-Mode maastikusõidurežiimi, mis võimaldab viie tugevuse vahel reguleerida rataste haakumise kontrolli tugevust. Toyotaga me küll nelikveo suutlikust ei katsetanud, kuid olles Subaru lahendusega identne, peaks mudel mõõdukalt hakkama saama ka looduslikel radadel. 

Mudeli pragmaatilisus ja ratsionaalsus kajastub ka teistes sõidomadustes. Vedrustus on keskpärase jäikusega, andes juhile adekvaatset infot sõiduki käitumise ja teeolude kohta, samaaegselt lööke osavalt summutades, tänu millele sõit siiski meeldivalt sujuv. Kiiretes kurvides esineb kerekaldumisi ning veidi alajuhitavust, mistõttu temaga sportsõitu kuigi palju harrastada ei saa, kuid üldiselt püsib mudel siiski väga stabiilselt ja ettearvatavalt oma trajektooril. Roolimine on pigem kergemapoolne, kuid piisavalt täpne. Nähtavus on salongist igal suunal võrdlemisi hea ning gabariidid juhikohalt tajutavad. Erinevalt Subarust, ei paku Toyota mudelile aga digitaalset tahavaatepeeglit. Head 11.2-meetrise pöörderaadiusega manööverdamist toetab olenevalt varustusest tahavaatekaamera või kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem. Salongimüra osas on sõit pigem vaikne, kuid maanteekiirustel kostub salongi veidi rehvimüra.

bz4X juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine liiklusmärkide tuvastamine, pimenurkade monitoorimine, tagumise ristsuunalise liikluse jälgimine, sõidurea hoidmine, ning parkimisanduritega 360-kraadine kaamerasüsteem koos parkimisabiga. Reahoidmisega märkasime aga, et teoreetiliselt ei vajagi süsteem juhi sekkumist, sest teekonarluste vibratsioonid ja ka masina enda poolt põhjustatud tugevamad manöövrid suudavad tarkvara petta, justkui oleks juht rooliga sekkunud. Sama asja me Subaru puhul ei täheldanud.

Kellele?

bZ4X on täpselt selline elektriline kompaktmaastur, mida Toyotalt justkui oodata oligi. Ta seob kasutajasõbralikkuse, lihtsuse ning ka head sõiduomadused, kuid ei üllata põhimõtteliselt ühegi aspektiga. Praktilisuse poolest sobib mudel ka leibkonna põhiautoks ning suutlikkuse osas saab kenasti hakkama nii linnas, maanteedel, kui väheke looduslikemal pinnastel. bZ4X-i üheks tugevaimaks müügiargumendiks võiks olla mudeli maastikusuutlikus, kuid menukust võib julgelt tagasi hoida võrdlemisi suur hind.

bZ4X on täpselt selline elektriline kompaktmaastur, mida Toyotalt justkui oodata oligi. Ta seob kasutajasõbralikkuse, lihtsuse ning ka head sõiduomadused, kuid ei üllata põhimõtteliselt ühegi aspektiga. Praktilisuse poolest sobib mudel ka leibkonna põhiautoks ning suutlikkuse osas saab kenasti hakkama nii linnas, maanteedel, kui väheke looduslikemal pinnastel. bZ4X-i üheks tugevaimaks müügiargumendiks võiks olla mudeli maastikusuutlikus, kuid menukust võib julgelt tagasi hoida võrdlemisi suur hind.

Auto andmed

Hind alates: 52 000

Testitud mudeli info:
61 000 €
Elekter
160 kW
16.2 kWh/100km
Nelikvedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 6.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST