Volkswageni sõiduautode lipulaeva ehk Arteoni lugu sai alguse juba 2008. aastal, mil avalikustas Saksa suurtootja Passatist kupeeliku versiooni Passat CC (Comfort Coupe). Mudeli eesmärk oli pakkuda veidi luksuslikumat, mugavamat ja sportlikumat sõiduvahendit massidele. Kaheksa aasta jooksul läbis CC ka kerge mudeliuuenduse, kuid 2017. aastal tutvustas Volkswagen nii-öelda uut generatsiooni, mille käigus sai mudel omanäolisema ja Passatist rohkem erineva disaini ning ka uue nime – Arteon. Mudeli nimi tuleneb sõnast artem, mis tõlgituna ladina keelest tähendab kunsti. Esialgu saabus Arteon turule vaid sportliku kupeekerega, kuid 2020. aastal läbitud värskendusega tutvustati ka shooting brake sportlikku universaalkere. Volkswagen Arteoni alternatiivideks on näiteks Mazda 6, Škoda Superb, Toyota Camry, Mercedes-Benz C-klass, BMW 3. seeria ja Audi A5.

VÄLIMUS

Kui Arteoni eelkäija CC toetus suuresti oma põhimudel Passatile, siis Arteoni puhul läheneti kujundusele julgemalt ja omapäraselt. Tõsi, jätkuvalt on leitavad Volkswagenitele omased elemendid ja CC-st alguse saanud kupeelik kere, kuid üldilme on Arteoni puhul omajagu limusiinilikum ja soliidsem, sobides paralleelselt näiteks Audi A6-e ja Mercedese C-klassiga hoopis äriklassi masinate sekka. Mudelirivi lipulaevale omaselt kuvab Arteon Volkswageni disaini tugevamat poolt, olles kindlasti brändi silmapaistvaim neljarattaline. Mõõtude poolest on Arteon Volkswageni kõige suurem sõiduauto ning olles Passatist kümme sentimeetrit pikem ja viis sentimeetrit laiem, jagab mudel suurusklassi näiteks Škoda Superbi, Renault Talismaniga ja Toyota Camryga. Shooting Brake mudel on kupeekerega mudelist neli millimeetrit pikem ja 12 millimeetrit kõrgem. Standardvarustuses saab Arteon halli värvkatte, kuid lisavarustuses pakub tootja veel musta, valget, hõbedast, tumehalli, kahte tooni sinist ja punast. Siniste hulgast on sügavam Lapiz Blue ehk R-osakonna sinine saadaval vaid R ja R-Line mudelitele. Meie arust on Arteon aga üks nendest soliidsetest autodest, millele sobivad kõige paremini just monokroomsed must, hõbedane ja valge. Teiste valikute puhul muutub osa elegantsusest mänguliseks. Viimane ei kehti aga omapärase R mudeli korral.

Arteoni ninaosa disainis mängib põhirolli horisontaalsete kroomliistudega kaetud iluvõre ja esitulede sümbioos, mis seotud omavahel nõnda, et päevatulede kontuur järgib kroomliistude üleskeeratud otsade kumerust. Sellise integratsiooni ning esitulede kohale ulatuva kapoti koosmõjul pole esituled justkui eraldi komponendid, vaid osa ühtsest ja stiilsest tervikust. Omapärase lisana on teravama pilgu loomiseks paigutatud kontuurse kapoti esiäärele näiliselt kapotti pikendav kerevärvi liist ning mudeliuuenduse käigus paigutati iluvõrele ka kaks uut valgusriba, mille tulemusel ulatuvad kontuurid nüüd logoni. Stange disain muutus mudeliuuendusega veidi voolavamaks, kuid tiivakujulised kerevärvi osad äärmiste õhuavade juured säilitavad siiski sportliku ja terava ilme.

Küljel jätkub Arteoni elegantne ja voolujooneline joon. Siluett saab alguse pigem ümarast ninaosast ning kulgeb seejärel peale tuuleklaasi laugelt tagaosani, kus kupeekere saab stiilselt lauge tagaakna ning universaal kere kergelt Mercedeseliku kupee-universaal tüüpi tagaosa. Kupeekerega Arteon on visuaalselt meie arust omajagu elegantsema ja omapärasema välimusega, kuid universaalkerel on omad praktilisuse eelised. Stiili lisavad küljele raamideta küljeaknad, tasapinnalised rattakoobaste ääred, jõulised õlad tagarataste kohal ja mitmetasandiline küljelaiend.

Veljevalikus pakub Volkswagen Arteonile kaheksat erineva disainiga valuvelje komplekti, mis laiuvad läbimõõdu vahemikus 18 – 20 tolli. Keretüüpide vahel velgede valik ei erine. Standardis saab Arteon olenemata varustuspaketist 18-tollised veljed, mis üpris tavalise ja ühevärvilise disainiga, kuid lahedama üldilme jaoks jagub valikuid lisavarustuse nimekirjas, kus 19- ja 20-tolliste hulgas mitmetonaalseid ning musta värvkattega velgesid, mis sportliku ja omapärasema disainiga. Suuruse osas piisab Arteonile juba ka 19-tollistest, kuid kahjuks saavad ka R-Line ja R varustuspaketid standardis vaid 18-tollised, nagu ka demosõidukil olid.

Tagakülg on üldpildis veidi rahulikuma disainiga, kuid ka seal leidub omapäraseid disaini lähenemisi, mis Arteoni äratuntavaks muudavad. Kõige rohkem tõmbab tähelepanu jõuline tiiba meenutav kerejoon, mis kulgeb kergelt kumerana tagatulede vahel ning jagab tagaosa näiliselt kaheks. Sära lisavad stiilipuhta sisedisainiga tagatuled ning sportlikust tagaakna kohale ulatuv tiib. Stange on üldkuju poolest tagasihoidlik, kuid tsentrisse on loodud jõuline süvis numbrimärgi jaoks ning alläärelt leiame ka kroomliistuga väljalaske imitatsioonid.

INTERJÖÖR

Arteoni interjööri poolel on mudeli Volkswagenilikkus kindlasti lihtsamini äratuntav, kui välisdisaini poolel, kuid sellest olenemata on lipulaeva salong siiski kohati veidi erilisem ja kallima hõnguga, kui vennasmudelitel. Mudeliuuendusega muudeti veidi armatuuri, mille tõttu kadus kahjuks armatuuri tsentrilt ka analoogkell, ja tehnoloogilisi vidinaid. Disain on kaasaegne ja elegante, kuid mitte uhkustav ning enamus lahendused on kasutajasõbralikud ja loogilised, nagu sisepõlemismootoritega Volkswagenitel kombeks. Materjalide osas esineb Arteoni interjööris küll plastikut, kuid üldine valik on meeldiv ning ehituskvaliteet on samuti võrdlemisi hea.

Mugavaks reisimiseks on Arteonil kergelt korvikad nahk- ja mikrofliiskattega sportistmed, mis hoiavad oma jäikade küljetugedega reisijaid väga edukalt omal kohal. Istmepõhi ja seljatugi on aga mugavuse loomiseks jällegi pehmemapoolsed. Üldine asend on pigem isegi sportlikult kaldus, kuid soovi korral võimaldab rohke reguleerimise ruum ka püstisemat asendit. Esiistmetele on saadaval elektriline reguleerimine ning mälufunktsioon, kõikidele äärmistele istmetele istmesoojendus ja juhikohale ka massaaži funktsioon. Kokkuvõttes on tegemist väga mugavate istmetega, mis võimaldavad kergelt dünaamilist sõitu ning ei väsita ka pikemate teekondade jooksul. Tagareas on istmed veidi püstisemad, kuid rohke ruum ja istmepinna pehmus võimaldavad ka lesivamat asendit.

Ruumikuse osas esineb Arteon täpselt nii hästi, kui üks lipulaev esinema peaks. Jalaruumi poolest on pikiteljel vabalt ruumi kahele kahemeetrisele ning pearuumi osas ulatub kupeekerega Arteonis kahemeetrisel pea umbes täpselt vastu lage. Universaalkerega Arteonis ei lähe tagareas istudes kahemeetrisel pea vastu lage ka keskmisel kohal istudes, kuid kolme reisija jaoks napib veidi laiust. Arteoni atmosfäär on väga hubane, kergelt sportlik ning üks Volkswagenite kõige luksuslikum ja preemiumlikum. Öisele sõidule lisavad meeleolu miljöövalgustuse kontuurvalgused ja täpilised paneelid ning avarust võimendavad valikuline panoraamkatus luugiga ning küljel C-piilari poole kaugele ulatuvad küljeaknad. Esemete hoiustamiseks on Arteoni salongis keskpärase suurusega uksetaskud, suur kindalaegas, topsihoidjate ja telefoni pesaga keskkonsool, prillitasku laes ning keskpärane käetoe laegas. Tagumisele reale on keskmise istme seljatoes topsihoidjatega käetugi.

Ametlike numbrite põhjal on Arteoni kupeekerega mudelis 563 ja universaalkerega mudelis 590 liitrit pagasiruumi, mida on konkurentide ja alternatiividega võrreldes üpris palju. Praktilisust lisavad pagasiruumile konksud, haagid ja eraldatud tasku parema rattakoopa taga ning kasutamist lihtsustab elektriline pagasiluuk. Pagasiruumi kõige suuremaks miinuseks on aga kõrge laadimiskünnis, mis kupeekerega mudeli puhul on arusaadav, sest muidu oleks pagasiluuk põrandale liialt lähedal, kuid kahjuks on arusaadavatel põhjustel sama disain üle kantud ka universaalkerega mudelile, mistõttu pole nii-öelda Arteoni pereautolikumal versioonil kõige lihtsam suuri asju sisse ja välja tõsta. Selle aspekti poolest on näiteks Passat veidi kasutajasõbralikum.

Meelelahtutuse ja teabe esitamiseks asub Arteoni armatuuril, kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas, olenevalt varustusest 8- või 9-tolline puutetundlik multimeedia ekraan. Viimase eeliseks on loomulikult suurem ekraan, kuid 8-tolline lahendus saab ekraani äärtele kaks füüsilist rullikut raadio sageduse ja helitugevuse reguleerimiseks. Riistvaraliselt on Arteoni multimeedia väga kiire ning responsiivne ja ekraan parajalt kõrge resolutsiooniga. Tarkvara poolel pole Volkswageni multimeedia lahendused küll kõige üllatavamad või omapärased, kuid sellest olenemata on kõik põhifunktsioonid siiski olemas. Üldine menüüde ülesehitus ja paigutus on loogiline ning süsteemi on läbivalt võrdlemisi kasutajasõbralik ka sõidu ajal kasutada. Visuaalselt on multimeedia graafikad stiilipuhtad ning soliidsed, sobides kokku Arteoni iseloomu ja üldilmega. Testitud Arteon oli varustatud standardse helisüsteemiga, mis kaotab küll esituse kvaliteeti ja puhtust helitugevuse tipu poole, kuid esitab normaalse valjuduse korral lugusid igati selgelt ja dünaamiliselt. Kliima seadistamiseks on küll Arteoni multimeedias eraldi kliima menüü, kuid kõikide peamiste seadete jaoks asub ka multimeedia ekraani all eraldiseisev puutepindadega kliimapaneel. Tegemist pole kindlasti sama kasutajasõbraliku lahendusega, kui klassikalised kolm füüsilist rullikut, kuid peale mõningat harjumist on seda siiski üpris lihtne kasutada.

Sõidu teabe kuvamiseks asub Arteoni rooli taga 10.25-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis oma asetusega kenasti juhile nähtav ning tänu varjule kaitstud ka välise valguse peegelduste eest. Kahe skaala vahel, mis kuvavad mootori temperatuuri ja kütusetaset, asuv ekraan on terava pildiga ning kogu süsteem jookseb üksikute eranditega üldiselt kiirelt ja sujuvalt. Vaid vaateid vahetades võib animatsioonide jooksul esineda kaadrisageduse langemist. Põhivaateid on Arteoni näidikutablool aga kolm, millest kõige tavalisem klassikalise kahe analoogkella lähenemisega. Igal vaatel saab tsentris täpsemalt muuta ka kuvatava info tüüpi. Tarkvaraliselt on lahendus loogilise ülesehitusega ning tänu kaasaegsele ja stiilipuhtale visuaalile, on soovitud info igati kergesti üles leitav. Arteonile on saadaval ka esiklaasinäidik, mis Volkswagenitel üpris asjalik ja informatiivne.

Arteoni juhtimiseks asub juhi koha ees pigem suure läbimõõduga nahkkattega kolmekodaraline sportrool, mis kokku pandud mugavatest materjalidest ja kvaliteetselt ning mille sarnast oleme kohanud ka teistes Volkswageni mudelites. Parajalt õhukesed kodarad ja ergonoomilise kujuga rooliratas võimaldavad erinevaid käsitsusviise ning tagavad kindla käte vahel püsimise. Multifunktsionaalsust lisavad rooli äärmistele kodaratele paigutatud puutepinnad, millel paneeli kohta umbes üheksa erinevat funktsiooni. Paneelid on küll nupualade eristamiseks kergelt reljeefsed, kuid puutetundlikkuse tõttu võib kompimine põhjustada tahtmatuid käskluste edastusi, mistõttu peab soovitud alale pihta saamiseks siiski kohati pilgu korra tee pealt roolile suunama. Tegemist pole kindlasti sama mugava lahendusega, kui eelmise generatsiooni füüsilised nupud, kuid peale mõningat harjumist saavad käsklused siiski kiirelt ja muretult edastatud. Vasakpoolne paneel on peamiselt juhiabide seadistamiseks ning parempoolne näidikute ja multimeedia juhtimiseks. Arteoni roolile on saadaval ka roolisoojendus, mille lüliti rooli peal, ning rooli tagumiselt küljelt leiame plastikust käigulabad, mis olulisemad võimsamate bensiinimootorite olemasolul.

SÕITMINE

Volkswagen Arteon on saadaval viie erineva ajamiga, mille seas nii bensiini, kui diislit tarbivaid turbotatud nelja silindriga kaheliitriseid. Olenemata mootorist, kantakse jõud ratasteni läbi 7-käigulise DSG-automaatkasti, kuid olenevalt varustusest kas vaid esiratasteni või kõigi nelja rattani. Mootorite ja veoskeemide valik keretüüpide vahel ei erine ning mõlema keretüübiga Arteon on saadaval ka sportlikuma R-versioonina. Järgnevalt esitatud jõudluse andmed kehtivad kergema kupeekere kohta.

Diiselmootorite poolel on saadaval kaks erineva jõudlusega kaheliitrist, millest nõrgem saadaval vaid esiveolisena, kuid võimsam ka nelikveolisena. Lahjem variant arendab 110 kilovatti võimsust, mille jõul kiirendab mudel sajani 9.5 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 220 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 4.8 l/100km. Võimsam diiselmootor arendab aga koguni 147 kilovatti, mille lisa jõud võimaldab mudelil kiirendada sajani olenevalt veoskeemist 7.4 – 7.9 sekundiga. Mudeli maksimaalseks kiiruseks on 237 km/h ning keskmine kütusekulu 5.5 l/100km.

Bensiini tarbivaid kaheliitriseid on aga koguni kolme erineva võimsusega. Nimekiri saab alguse 140 kilovatti arendavast, mis jõuab vaid esiveolisena kiirendada mudeli sajani 7.7 sekundiga ning kuni kiiruseni 237 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Volkswagen 6.8 l/100km. Seejärel on vaid nelikveolisena saadaval 206 kilovatti arendav bensiinimootor, mis suudab Arteoni kiirendada sajani 5.5 sekundiga ning koguda hoogu kuni kiiruseni 250 km/h, tarbides samal ajal keskmiselt 8.1 l/100km. Bensiinimootorite valiku lõpetab Arteoni mudelirivi lipulaev Arteon R, mille kaheliitrine Golf R-i mootor arendab 235 kW võimsust ja 420 Nm väänet. Nimetatud jõuga kiirendab Arteon R sajani vaid 4.9 sekundiga ning kogub sammuti hoogu kuni kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks on aga 8.8 l/100km.

Mustamäe Möller Auto Volkswageni esinduse demoauto näol oli meie testida kõige nõrgema bensiinimootoriga esiveoline Arteon Shooting Brake, mille kaheliitrine arendab 140 kilovatti. Tegemist pole küll kindlasti mõne jalustrabava sportajamiga, kuid ühe kuni 2.1 tonni kaaluva pereauto liigutamiseks on temas tegelikult jõudu ja indu piisavalt. Jõudu jagub laiale pöörete vahemikule ning tõmme on lineaarselt sujuv. Esiveolisena on küll kohati probleeme jõu maha kandmisega, kuid üldiselt liigub nimetatud mootoriga Arteon mõistliku krapsakuse ja kiirusega. 7-käiguline DSG-automaatkast opereerib tavaoludes igati sujuvalt ja kiirelt ning vaid ootamatutel pedaalimistel võtab mõne hetke, enne kui valmis sujuvalt kiirust kasvatama. Viimase mure vastu on valikus aga ka sportkäik, mis hoiab mootoripööretega süsteemi valmisolekus.

Sõiduomaduste poolel on Volkswagenil õnnestunud Arteonile luua üks meeldiv sümbioos limusiinilikkuse ja sportlikkuse vahel, tänu millele pakub mudel väga meeldivat igapäeva- ja maanteesõitu, kuid peidab endas kergelt ka GT-masinalikkust. Rajapilli temas loomulikult pole, kuid looklevatel ja kurvilistel maakonna teedel käitub Arteon oma suuruse kohta üllatavalt mõnusalt. Keskpärase jäikusega vedrustus hoiab Arteoni stabiilselt ja kontrollitavalt maadligi ning tagab sujuva sõidu ka konarlikel teedel. Mõlema keretüübi korral esineb kiiretel manöövritel küll veidi kerekaldumist, kuid üleüldiselt püsib Arteon väga enesekindlalt ja stabiilselt oma trajektooril. Arteonile on saadaval ka adaptiivveermik ja sportvedrustus. Roolimine on pigem kergemapoolsem, kuid konkreetne ja võrdlemisi täpne, andes ka paralleelselt juhile infot veermiku käitumise kohta. Nähtavuse osas on kupeekerega Arteonist tahapoole vaateväli veidi laiem, kuid üldiselt on nähtavus mõlemal keretüübil üpris hea. Tagumised gabariidid vajavad veidi harjumist, kuid kitsastes kohtades aitavad manööverdamist parkimisandurid ning 360-kraadine kaamerasüsteem, mille tagumine kaamera ka kenasti logo all mustuse eest peidus. Arteoni pöörderaadiuseks on 11.9 meetrit. Müratase on salongis meeldivalt madal, olenemata raamideta akendest.

Arteoni juhiabiliste hulgas on ahelkokkupõrke vältimine, automaatne hädapidurdamine, võrdlemisi hea sõidurea hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja koos kiirusepiiriku ja navigatsiooniga kohandumisega, pimenurga jälgimine, automaatsed kaugtuled, parkimisandurid ja 360-kraadine kvaliteetse kuvaga kaamerasüsteem koos iseparkimisega.

Kellele?

Sidudes omavahel Volkswageniliku rahvaautolikkuse ning uhkete sedaanide ja kupeede stiili ja elegantsuse, on Arteon suurepärane valik neile, kes soovivad kasutajasõbralikke ning universaalseid lahendusi veidi erilisemas võtmes ja disainis. Praktilisuse poolest saab Arteon kenasti hakkama ka pereautona ning stiililt sobib mudel Mercedeste ja Audide kõrval ka äriklassi. Ka sõiduomaduste poolest on Arteon üks igati universaalne ja mitmekülgne masin.

Sidudes omavahel Volkswageniliku rahvaautolikkuse ning uhkete sedaanide ja kupeede stiili ja elegantsuse, on Arteon suurepärane valik neile, kes soovivad kasutajasõbralikke ning universaalseid lahendusi veidi erilisemas võtmes ja disainis. Praktilisuse poolest saab Arteon kenasti hakkama ka pereautona ning stiililt sobib mudel Mercedeste ja Audide kõrval ka äriklassi. Ka sõiduomaduste poolest on Arteon üks igati universaalne ja mitmekülgne masin.

Auto andmed

Hind alates: 43 700

Testitud mudeli info:
46 150 €
Bensiin
2.0 l I4
140 kW
7 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 233 km/h
0 – 100 km/h: 7.7 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST