2008. aastal tutvustas Volvo maailmale väiksemat versiooni oma esimesest linnamaasturist XC90, mis 60-seeria värskeima liikmena, sai nimeks XC60, olles seega ka põhimõtteliselt V60-ne maasturist versioon. Mudeli esimest generatsiooni toodeti koguni 8 aastat, kuni 2017. aastal lõpuks teist generatsiooni tutvustati, mis veel omakorda 2021. aastal kerge värskenduse sai. XC60 valiti 2017. aastal ka Jaapani aasta autoks. Volvo XC60-ne alternatiivideks on näiteks BMW X3, Audi Q5, Alfa Romeo Stelvio, Mazda CX-60 ja Mercedes-Benz GLC.
Võrreldes mudeli esimese generatsiooniga, läbis 2017. aastal XC60 väga suurejoonelise generatsiooni vahetuse, mil kanti arhiividesse eelmise generatsiooni ümar maasturikere ning tutvustati uut, kandilist ja kaasaegsemat disaini, millel ka tänanegi mudel põhineb. XC60 on üks parimate proportsioonidega keskklassi maastur, mis on visuaalselt väga omapärane ja seega ka ära tuntav. Suuruse poolest jääb XC60 Volvo mudelirivis XC40-ne ja XC90-ne vahele, jagades suurusklassi eelnevalt nimetatud alternatiividega. Standardvarustuses saab XC60 valge kerevärvi ning lisade hulgas pakub Volvo mudelile veel mitmeid mustvalgeid varjundeid ning beeži, sinist ja punast värvi.
Esiosas leiame jõuliste kontuuridega kapoti eest suure kuusnurkse iluvõre, mille kroomitud püstiste ribide kohal asub ainsal diagonaalil Volvo logo. Iluvõre piiravad äärtel haamrikujuliste päevatuledega esituled, mis paraja suurusega ning väga hea valgustavusega. Jõuliste ja lausa teravate kontuuridega stangel leiame äärtelt kaks viisnurkset õhuavade imitatsiooni ning splitteri kohalt ka ühe trapetsikujulise funktsionaalse õhuava. Üldpildis on XC60-l väga jõulise pilguga ninaosa, mis vihjab ka masina maasturlikkusele ja põhjamaisusele ning mis lumistesse oludesse valatult sobib.
Külgvaatelt tuleb esile XC60-ne kaunis ja klassikalise maasturi stiiliga kerekuju, mis pole mõõtudelt liialt suur, kuid on proportsionaalselt mõnusalt kõrge ja maasturlikult jõuline. Siluett saab alguse järsust ja vertikaalsest ninaosast ning kulgeb seejärel kolme sirgena tagaosani, kus tagatiib kergelt akna kohale ulatub. Tagaaken on ka kerge nurga all, kuid mitte piisavalt, et XC60-t kupeemaasturiks pidada. Küljel palju disainelemente pole, kuid muskulaarsust ja ilmet võimendavad kurvikad õlad tagumiste rataste kohal ning rattakoopa kontuuri järgivad süvised viimaste kohal. Suurte uste alläärelt leiame ka kroomliistuga küljelaiendid. Maastikusõidu võimekuse osas suudab XC60 sõita üles kuni 23-kraadisest nurgast ning alla kuni 25-kraadisest nurgast. 216-millimeetrine kliirens võimaldab sõita kuni 40-sentimeetrises vees ning ületada kuni 20-kraadiseid tippusid.
Veljevalikus pakub Volvo XC60-le koguni 19 erinevat disaini, mis laiuvad läbimõõdu vahemikus 18 – 22 tolli. Varustuspakettide standardveljed jäävad aga vahemikku 18 – 20 tolli. Disaini poolest on vaid 18-tollised tõsiselt igava ja kehva kujundusega, kuid ülejäänud suuruste puhul on üllatavalt kõik veljed isegi võrdlemisi viisaka väljanägemisega. Kõik disainid kombineerivad musta ja hõbedase tooni ning on pigem mõnusalt õhulise lähenemisega. Ka suuruse poolest ei näinud isegi demosõiduki all olnud 19-tollised häirivalt pisikesed väiksed välja, kuid nagu ikka, kipuvad suuremad veljed tihtipeale siiski parema üldilme andma.
Tagaküljel tõmbavad kõige rohkem tähelepanu ning muudavad XC60-ne ka väga Volvolikuks suured L-tähe kujulised tagatuled, mis tagaakna äärtelt alla kulgedes lõpuks horisontaalselt pagasiluugile ulatuvad. Sarnaseid tagatulesid kasutab Volvo teistel mudelitelgi, mille tulemusel on nendest justkui Volvo disaini tunnusmärk kujunenud. Tagakülje keredisainis jätkub elegantne, konkreetne ja stiilipuhas ilme. Erinevaid elemente ja kerejooni pole küll palju, kuid tervikuna on tagaosa parajalt sisutihe põhjamaiselt viisakas. Sportlikkust lisab kerge tagatiib tagaakna kohal ning maasturi ilmet loob kroomliistuga difuusoriala jõulisel tagastangel. Väljalase on stange taha ära peidetud ning õnneks pole Volvo kompenseerimiseks ka imitatsioone loonud.
Sarnaselt silmapaistvale välisdisainile, on ka XC60-ne salongil väga omapärane stiil. Üldilme on lihtne, kuid mitte odavas ega negatiivses mõttes, vaid pigem põhjamaiselt stiilipuhtas mõttes. Midagi pole liiast ja kõik mis eksisteerib on ka mugav ja funktsiooniga. Lisaks vihjavad Volvo rootsilikkusele peidetud lipud istmete küljes ja armatuuril. Ehituskvaliteet on pea kõikjal korralik ja hinnasildiga vastavuses ning materjalid on mugavad ja kvaliteetsed.
Lihtsaima varustuse korral saab XC60 musta värvi tekstiilsisu, kuid uhkemate varustuste korral kaetakse mudeli istmed juba nahkkatetega, mis saadaval heledate ja tumedate toonidega. Testitud mudelis olid tumeda nahkkattega istmed, mis kergelt korvika kuju ja tugevate küljetugedega reisijaid piisavalt hästi omal kohal hoiavad. Esiistmed on juba võrdlemisi madalast varustusest elektrilise reguleerimisega ning mälufunktsiooniga ja rohke seadistamise ruum võimaldab igat kasvu reisijail üpris mugava asendi leida. Üldine asend on aga mõlemas istmereas pigem püstine ja istmepinnad ise kõvad, kuid õige seadistuse korral istmed siiski väga ei väsita. Esiistmetele on saadaval ka elektriline soojendus, mis väga kiire ja tõhus.
Ruumi on XC60-ne salongis isegi rohkem kui välisgabariitide põhjal arvaks. Pikiteljel mahuvad üksteise taha vabalt kaks keskmist täiskasvanut ning napilt ka kaks kahemeetrist, kui tagumine jalad laiali hoiab. Tagarea jalaruumi osas ei tule kasuks muidugi ka esiistmete kõvad tagumised küljed. Pearuumi osas lood aga napid pole, sest nii esi- kui tagareas ei ulata ka kahemeetrine peaga laeni. Atmosfääri poolest on XC60-l avatud ja väga põhjamaiselt lihtsa hõnguga interjöör, mis märkamatult sobib eestlaste maitse ja eelistusega. Et rohkem päevavalgust salongi lasta, on mudelile saadaval ka panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on pigem väike käetoe alune laegas, suured uksetaskud, keskpärane kindalaegas ning topsihoidjatega ja juhtmevaba laadimise pinnaga süvis keskkonsoolis. Viimane on kahelt poolt kattega suletav ja võimaldab ligipääsu pesadele reguleerida. Tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi osas pole XC60 oma suurusklassi konkurentide kõrval kindlasti turuliider, sest oma 483-liitrise pagasiruumiga on XC60 üks vähestest mis selles suurusklassis alla 500-liitrist pagasiruumi pakub. Q5, Stelvio, X3 ja teised jäävad peamiselt vahemikku 500 – 600 liitrit. Samas on 483 liitrit siiski arvestatav mahutavus, millest peaks ka pereauto igapäevaseks pagasiks piisama. Kasutamise muudavad mugavamaks laialt avanev pagasiluuk, laadimiskünnisega tasapinnaline põrand, konksud seintel, haagid nurkades ning lisa tasku vasakul seinal. Pistikhübriidsete mudelite korral langeb pagasiruum 468 liitrile.
Multimeediat esindab XC60-ne salongis olenemata varustusest 9-tolline püstise asetusega puuteekraan armatuuril, mis kenasti reisijate vaateväljas ja käeulatuses. Puuteekraanile lisaks asuvad ekraani all veel koduvaatele naasemise nupp ning helitugevuse rullik koos kahe meedia vahetamise nupuga. Tarkvara osas on Volvode multimeedia juba mõnda aega põhinenud Androidi operatsioonisüsteemil, millest on kasutades ka võrdlemisi hästi aru saada. Süsteem opereerib kiirelt ja sujuvalt ning on eestikeelsena võrdlemisi kasutajasõbralik. Vaateid ja erinevaid seadeid on pigem vähe, mille tulemusel on soovitud menüüd ka lihtsalt üles leitavad. Visuaalselt on tarkvara veidi aegunud ilmega, kuid siiski selgete ja üheselt mõistetavate ikoonidega. Tänu Androidi kasutamisele on multimeediasse sisse ehitatud ka Google Maps, Spotify, Youtube Music ja Google Assistant. Helisüsteemi poolest oli testitud XC60 varustatud valikulise Harman/Kardon 600-vatise lahendusega, millel 14 kõlarit üle salongi.Viimane esitab palasid väga õhuliselt, luues esitustele omapärase suure saali või live kontserti meenutava akustika. Heli on olenemata valjudusest võrdlemisi puhas ning dünaamiline.
Eraldiseisva kliimapaneeli asemel on XC60-s kliima sätted integreeritud multimeediasse. Peamised valikud nagu istmesoojendus ja õhutemperatuur paiknevad fikseeritult multimeedia alläärel ning klaaside soojenduse nupud asuvad füüsiliste nuppude näol helitugevuse rulliku kõrval. Teiste seadete jaoks tuleb multimeedias avada aga kliimasätete menüü. Üldiselt pole kasutamine üleliia tülikas ning pikapeale harjub lahendusega ära.
Sõiduki ja sõidu andmete kuvamiseks saab XC60 rooli taha 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis on juhile läbi rooli ava kenasti nähtav ning süvistatud asetusega ka välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on süsteem kiire ning ekraan mõnusalt suur ja selge pildiga, kuid tarkvara poolelt on süsteem pigem tagasihoidlik. Nimelt on näidikuekraanil vaid üks põhivaade, millel saab sisse ja välja lülitada navigatsiooni kuvamist ning avada ühe täpsemaid sõidu andmeid kuvava akna. Tarkvara on visuaalselt aga kena ning arusaadav. Uhkeimad varustused saavad standardis ka esiklaasinäidiku.
Juhtpuldina asub juhi ees ringikujulise roolirattaga kolmekodaraline, mis kvaliteetne ja mugavatest materjalidest, kuid veidi aegunud disainiga. Rooliratas ise on paraja läbimõõduga ja ergonoomilise kujuga ning ka visuaalselt jämedad kodarad võimaldavad siiski mugavat käsitsemist, olenemata juhi käte suurustest. Vaid alumine kodar võiks kaasaegsema ilme jaoks veidi väiksem olla, kuid kasutamist see palju ei häiri. Multifunktsionaalsust lisavad kummalegi äärmisele kodarale paigutatud seitse füüsilist nuppu, mis küll võrdlemisi tasapinnalised, kuid tänu hõredale ja kindla mustriga asetusele siiski võrdlemisi lihtsasti leitavad ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed kontrollivad juhiabilisi ja parempoolsed on näidikuekraani ja multimeedia seadistamiseks. Roolile on saadaval ka roolisoojendus, kuid ka uhkeimale varustusele siiski lisavarustusena.
Volvo XC60 on saadaval viie erineva tehnilise konfiguratsiooniga, mille hulgas on vaid erinevat tüüpi hübriide. Sisepõlemismootorite poolest on saadaval aga nii diislit, kui bensiini tarbivaid variante, mis kõik kubatuurilt kaheliitrised. Veoskeemi poolest pakutakse olenevalt mootorist nii esi- kui nelikvedu ja käigukastina saavad kõik variandid 8-käigulise automaatkasti. Mootorite valiku rivi alumine pool kattub kergelt XC40-ne omadega ning ülemine pool XC90-ne omadega.
Ainukene diiselmootor on saadaval vaid mahe-/kerghübriidsena, mille puhul elektrimootor aitab kohalt startimistel ja tugevamatel kiirendustel, kuid eraldiseisvat akut pole võimalik väliselt laadida. Esi- või nelikveoline Diisel B4 saab kapoti alla 145 kW arendava diiselmootori, mida abistab 10-kilovatine elektriajam. Olenemata veoskeemist kiirendab mudel sajani 8.3 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 180 km/h. Olenevalt aga veoskeemist jääb selle mootori keskmine kütusekulu vahemikku 6 – 7.2 l/100km.
Ka bensiinimootorite valik algab kahest erinevast kerghübriidist, tähistega B4 ja B5. B4 puhul arendavad mootorid koostöös 155 kW võimsust ja 300 Nm väänet. Olles saadaval vaid esiveolisena kiirendab mudel sajani 8.1 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Volvo 7.9 l/100km. B5 versiooni mootorid arendavad koos aga 194 kW võimsust ja 480 Nm väänet ning mudel on saadaval vaid nelikveolisena. Selle tulemusel kiirendab mudel sajani 6.9 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 220 km/h ning tarbib tootja andmetel kütust 8.4 l/100km.
Kõige lõpuks on XC60 saadaval ka kahe pistikhübriidse lahendusega, mis tähistega T6- ja T8 Recharge. Tegemist on nelikveoliste mudelitega, millel bensiinimootorid veavad esitelge ning elektrimootor tagatelge. T6-e puhul veab esirattaid 186 kW arendav bensiinimootor ning tagarattaid 107-kilovatine elektrimootor. Nende ajamite koostööl kiirendab XC60 T6 sajani 5.7 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja olenevalt akutasemest 1 – 8 l/100km. T8-l veab tagarattaid sama 107-kilovatine elektrimootor, kuid esirattaid tõmbab 228 kW arendav kaheliitrine bensiinimootor. T8 Recharge kiirendab sajani 4.9 sekundiga ning arendab maksimaalseks kiiruseks 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Volvo samuti 1 – 8 l/100km.
Info-Auto demopargi sõiduki puhul saime meie testida Volvo XC60 Diisel B4 AWD mudelit ehk nelikveolist diiselajamiga hübriidset XC60-t. Nimetatud mootoril loomulikult sportlikku iseloomu väga pole, aga tõmme on ühtlane ning stabiilne ja piisav, et XC60-ne liigutamisega kenasti hakkama saada. Mootor on vaikne ja sujuv ning iseloomult pigem vaoshoitud. Sarnase iseloomuga on ka Volvo 8-käiguline automaatkast, mis samuti sujuva opereerimisega ning eelistab olenemata sõidurežiimist sujuvust üle kiiruse. Sellest olenemata on käigukast aga igapäevasteks sõitudeks ikkagi piisavalt kiire. Vaoshoitud ja rahuliku iseloomuga on ka mudeli nelikvedu, mis tagab küll stabiilsema ja kiirema kohalt kiirendamise, kuid ei võimalda ka manipuleerides tagumisi rattaid laiemale trajektoorile suunata. Samas peitus masinas mingil määral ka maastikuvõimekust. Sestap on peamiste sõiduomaduste poolest Volvo XC60 väga turvaline ja konservatiivne sõiduvahend, millega on tegelikult igati meeldiv igapäevaseid sõite sooritada.
Vedrustus on väga konkreetne ning annab pea kõikidest teekonarlustest juhile täpselt teada, kuid ei põruta, ega raputa masinat liialt. Selle tulemusel saab juht aimu masina käitumisest, ilma et sõit ebamugav oleks. Kerekaldumisi esineb, kuid mitte häirivalt palju. Roolimine on samuti hea tagasisidega, keskpärase raskusega ning täpne, toetades samuti turvalist ja hallatavat sõitmist. Nähtavus on salongist välja hea ning gabariidid võrdlemisi lihtsasti tajutavad. Manööverdamisel on abiks veel ka kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem, mille ainsaks miinuseks on kaamerate asukohad kiiresti määrduvates paikades. Müratase on salongis madal ning öist sõitu toetavad keskpärased kaugtuled.
Volvo XC60-ne juhiabiliste hulgas on hädapidurdamine koos suure looma tuvastamisega, adaptiivne kiirushoidik ja kiiruspiirik, sõidurea hoidmine, automaatsed kaugtuled, pimenurga ja ristsuunalise liikluse monitoorimine ning kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem koos parkimisanduritega.
Juba ainult nende mudelite menukuse põhjal võib oletada, et Volvod on head ja ustavad sõiduriistad, mis paistavad meile kui põhjamaalastele tihti meeltmööda olema. XC60 on imekauni ja viisaka välimusega ning paraja suurusega linnamaastur, mis sobib nii pere-, kui tööautoks ning nii linnateedele, kui kergele maastikule. Oma konkurentide, Audi, BMW ja Mercedese kõrval on Volvo vaoshoitum ja konservatiivsem, sobides seega paremini juhtidele, kes ei tunne vajadust oma neljarattalisega naabrite ees uhkustada.
Juba ainult nende mudelite menukuse põhjal võib oletada, et Volvod on head ja ustavad sõiduriistad, mis paistavad meile kui põhjamaalastele tihti meeltmööda olema. XC60 on imekauni ja viisaka välimusega ning paraja suurusega linnamaastur, mis sobib nii pere-, kui tööautoks ning nii linnateedele, kui kergele maastikule. Oma konkurentide, Audi, BMW ja Mercedese kõrval on Volvo vaoshoitum ja konservatiivsem, sobides seega paremini juhtidele, kes ei tunne vajadust oma neljarattalisega naabrite ees uhkustada.
Hind alates: 52 150 €
Testitud mudeli info:
69 650 €
Diisel
2.0 l I4
155 kW
6.3 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 8.3 sec