Suure kontserni liikmena on CUPRA küll selgelt ära kasutanud võimalust võtta elektriautode ajastu pealetungi keskmisest rahulikumalt, kuid oma esimese katse tegi SEATist välja kasvanud CUPRA elektrilise Borniga juba 2021. aastal. Kõige trendikama ehk elektriliste linnamaasturite turuga liitus Hispaania autotootja aga alles 2024. aastal, mil toodi turule Volkswageni MEB platvormile rajatud ja Hiinas toodetud Tavascan, mis proovib CUPRA pärandit jätkata elektrilise kupee-linnamaasturi vormis. Tavascani nimi tuleneb kusjuures väikesest külast Kirde-Hispaanias ning mudeli alternatiivideks on näiteks Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Tesla Model Y ja lai valik vennasmudeleid nagu Volkswagen ID.5, Škoda Enyaq Coupe iV, Audi Q4 e-tron ning Ford Capri.

VÄLIMUS

Tavascani omapära saab loomulikult alguse välisdisainist, mis kasutab küll osasid tuttavaid ja brändile omaseid lähenemisi, kuid kombineerib need uudse ilmega pilkupüüdvaks ja keskmisest CUPRAst voolavamaks tervikuks. Tavascani disaini lahendused annavad küll ka alust arvata, et tegemist on elektriautoga, kuid üheselt see visuaali põhjal defineeritav pole, mis omakorda lukustab rohkem pilke. Gabariitidelt on Tavascani näol tegemist CUPRA mudelirivi kõige suurema mudeliga, olles ligi 12 sentimeetrit pikem kui Terramar ja vennaste hulgas jääb mudel väiksemate ID.5-e ja Capri ning gramm suurema Enyaqi vahele. Standardis saab Tavascan kõrbebeeži metallikvärvi ning lisadest on mudelile saadaval veel hõbedane, sinakashall ja ka demoautot katnud tumehall Basalt Grey toon.

Kõige enam toimub välisdisaini osas Tavascani ninaosas, mis suuresti jagatud kaheks osaks. Ülemisel poolel lisavad ilmele teravust esituled, mille sisedisainis CUPRA uuele disainikeelele vastavalt kolm kolmnurka, tsentrisse paigutatud suur CUPRA logo valgustatud väliskontuuriga, mille all ebaharilikult ka tootja nimi välja kirjutatud, ning kaks kitsast õhuava viimase äärtel, kust õhuvool justkui läbi kapoti esiosa jõuliselt kontuurse kaugema osa peale valgub. Ninaosa alumisel poolel on proovitud veidi kinni hoida aga iluvõre motiivist, mille tulemusel on Tavascanil üks hiiglaslik süvistatud tsoon, kus küllalt terava splitteri kohal ka proksikarva ribidega funktsionaalsed õhuavad. Kokkuvõttes näeb Tavascani nina aga väga lahe ja omapärane välja ning pilk on mudelil küllalt agressiivne ja sportlik.

Külgvaatel defineerib Tavascani loomuse ja iseloomu kõige tugevamalt kupeemaasturlik siluett, mis algab ja lõpeb küllalt konkreetsete nina- ja tagaosa profiilidega, kuid kulgeb üle salongi väga voolujooneliselt ja sujuvalt. Paneelidel lisavad sisukust varieeruva tugevusega kerejooned ja rõhutatud küljelaiendid ning rattakoopa ümbrused. Elektriautole omast aerodünaamilist ilmet lisavad süvistatud ukselingid. Baasvarustuses saab Tavascan 19-tollised Vulcano ja VZ Plus varustusega samuti 19-tollised Heckla veljed, mis mõlemad suhteliselt omapärase, ent monokroomse väljanägemisega, kuid lisavarustusest on saadaval ka demoautol all olnud 21-tollised Katla veljed, mis kombineerivad sportliku ja maitsekalt elektriautoliku disaini pronksikarva pindadega ning on praktiliselt vaieldamatult kõige nägusamad.

Tagaosas on põhiroll mängida tagatulel, mis cupralikult üle luugi ulatuvana jätkab ninaosas kohatud valgussõud, omades tsentris valgustatud tootja logo ning äärtele sirguvate valgusjoonte otsades ruumilisi kolmnurke, muutes Tavascani tagaosa igati cupralikult äratuntavaks. Üleüldist sportlikkust toetab loomulikult lauge tagaaken ja kerge tiib luugil ning madalamal tagavad omapära kolmnurksed süvistatud helkurid äärtel ja suhteliselt suur difuusori ala.

INTERJÖÖR

Salongi puhul on CUPRA Tavascaniga ette võtnud aga veel julgema ning suurema sammu, mis oma totaalselt värske ja sisutiheda disainiga laseb esimesena suuresti lahti SEATi juurtest ning näeb maitsekalt ulmeline, futuristlik ja cupralikult eksperimenteeriv välja. Tegemist on nagu salongi kontseptiga, mis üldjuhul peale esimesi pressifotosid paar kraadi klassikalisemaks arendatakse, kuid Tavascani puhul on nimetatud ilme jõudnud tootmisesse, mis tõestab ideaalselt CUPRA loomust teha asju teistmoodi, piiridest kinni hoidmata. Soomuseid imiteeriva tekstuuriga pinnad armatuuril, veidi vormelite halo’t meenutaval efektsel keskkonsoolil ja ustel ning pronksikarva liistud, mis armatuuril justkui rai uimedena mööda ventilatsiooni avasid usteni sirguvad, loovad koostöös looklevate ja erivärvi pindadega väga laheda ja omapärase tervikpildi. Samas baseerudes Volkswagen Grupi MEB platvormil pole ohtu seatud aga tuttavat kasutajakogemust ja kasutajasõbralikkust, mis mõlemad tänu korduvalt kohatud elementidele ja lahendustele Tavascanis tasemel. Viimane kehtib ka materjalide valiku ja ehituskvaliteedi puhul, mis pole uhke disaini mõjul kannatada saanud.

Standardis saab Tavascan oma integreeritud peatugedega istmed tekstiilkattega, kuid uhkem VZ Plus varustusele on saadaval ka demoautos olnud nahka ja mikrokiudkangast kombineerivad katted, mis lisaks kõrgemale kvaliteedile, oma pronksikarva õmbluste ja süvistatud noolekestega, ka omapärasema väljanägemisega. Kuju poolest pole istmed küll sportautolikult korvikad, kuid oma küllalt kaugele ulatuvate ja keskpäraselt pehmete küljetugedega hoiavad reisijaid piisavalt hästi paigal ning pakuvad tervikuna väga mugavat ja toekat asendit. Üldine asend on linnamaasturlikult püstine, kuid mitte üleliia kõrge ning lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida igat kasvu reisijatel. Teises reas on äärmised istmed suhteliselt süvistatud, kuid veidi püstisemad ja jäigemad, ning pakuvad mõnusalt korvikatena samuti meeldivat istumisaset. Istmesoojendus on esimesele reale standardist, teisele reale valikuline ning teistest mugavusfunktsioonidest on Tavascanile saadaval esiistmete elektriline reguleerimine ja mälufunktsioon.

Füüsilist ruumi Tavascanis suhteliselt ootuspäraselt ehk kaks kahemeetrist mahuvad küll ka juhi poolel üksteise taha tehniliselt ära, kuid sellisel juhul on tagumise põlved juba kergelt vastu esiistet ning välimine jalg ka istme ning ukse vahel suhtelisel piiratud alas. Tänu esiistmete pehmetele seljatugedele pole viimane aga valus. Pearuumi osas ulatub küll väga sirge seljaga kahemeetristel pea tehniliselt vastu lage, ent kergelt lebavas asendis on ruumi paari sõrme jagu siiski ülegi, ja laiuses mahuvad mugavalt kõrvuti kaks täiskasvanut. Seega nelja keskmist kasvu täiskasvanuga saab Tavascan väga kenasti hakkama. Atmosfäär on Tavascani salongis meeldiv, sportlik ja hubane. Meeldiva avaruse loovad füüsiline ruumikus, suured küljeaknad ja valikuline rulooga, ent luugita panoraamkatus ning öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus hajusvalgusega armatuuril ja valgustatud noolekestega ustel. Lisaks atmosfääri loomisele on Tavascan miljöövalgustusel aga ka praktiline roll, visualiseerides näiteks navigeerimise viiteid ja ohutulede vilkumist. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega uksetaskud, kaks valgustatud topsihoidjat keskkonsoolis, telefoni juhtmevaba laadimisega pind ja väike tasku ufolaevaliku armatuuri ja keskkonsooli ühendava silla all, suur käetoealune laegas ning ruumikas kindalaegas. Tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe ning väikesed uksetaskud.

Pagasiruumi on Tavascanil 540 liitrit, mida on küll veidi vähem kui ID.5-l ja kupeekerega Enyaqil, kuid igapäevaseks tarbimiseks siiski omajagu. Ruum ise on linnamaasturile kohaselt universaalse kujuga ning ligipääs elektrilise luugi kaudu meeldivalt avar. Reguleeritav pagasiruumi põrand on ülemises asendis laadimiskünnisega praktiliselt tasa, alumises asendis ligikaudu 15 sentimeetrit madalamal, pagasi organiseerimiseks on seintel kaks kotikonksu, süvistatud taskud äärtel ja haagid põranda nurkades, teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes ja pikemate esemete vedamiseks on Tavascanil ka suusaluuk. Frunki aga Tavascanil pole.

Multimeedia puutetundliku ekraani saab Tavascan juba standardvarustusest 15-tollise, mis opereerib läbivalt suhteliselt kiirelt ja sujuvalt ning paikneb ka reisijate mugavas käeulatuses ja nähtavuses, ilma hiigelsuurena juhi vaatevälja piiramata. Tarkvaraliselt jookseb süsteemis küll selgelt mitmetes teistes uutes Volkswageni grupi masinates kohatud lahendus, kuid erinevalt Škodadele ja Volkswagenitele, kus ka graafikad praktiliselt identsed, on CUPRA süsteemile heitnud vähemalt oma visuaalse katte. Viimane ei tähenda küll üheselt seda, et CUPRA sooritus tugevam oleks, sest kohati näeb vennasbrändide lähenemine veidi preemiumlikum ja maitsekam välja, kuid kerge eristumine ja katsetamine on CUPRA iseloomuga brändilt ikkagi igati teretulnud. Ülesehitus on sarnaselt vennaste omadele aga loogiline, tänu millele vajalikud funktsioonid lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad, ning samuti võimaldab konfigureeritavus seadistada koduvaadet ning muuta kiirteenuppude käsklusi. Peamised kliimaseaded on pidevalt leitavad ekraani alumiselt äärelt, õhutemperatuuri saab reguleerida valgustatud puutepindadelt erkaani all ning täpsemad sätted on paigutatud eraldiseisvasse kliimamenüüsse. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkema 475-vatise Sennheiseri lahendusega, mis küll ei üllata ja kaotab helitugevuse tipu poole ka kergelt esituse dünaamikat, kuid mängib keskmise kõrva jaoks palasid siiski piisavalt kvaliteetselt ja puhtalt.

Näidikutabloo on Tavascanil riistvaraliselt sarnane ID-seeria lahendustele, omades trapetsikujulisel elemendil vaid väikest 5,3-tollist ekraani, kuid erinevalt Volkswageni roolisambapealsele integratsioonile, on Tavascanis lahendus fikseeritud armatuurile, mis visuaalselt omajagu nägusam lähenemine, seda enam, et ekraan on ka armatuuril olles kenasti läbi rooli ava nähtav. Riistvaraliselt on süsteem terava pildiga ning süsteem jookseb sujuvalt. Tarkvaraliselt on saadaval vaid üks kolme infoalaga põhivaade, mida saab vastavalt soovile kahes suunas veidi laiendada, ning kõik olulised sõiduandmed on läbivalt olemas tänu minimalistlikule visuaalile lihtsasti üles leitavad. Tavascanile on saadaval ka kvaliteetne liitreaalsusega esiklaasinäidik.

Rooli saab Tavascan täpselt samasuguse nagu vanemal, kuid väiksemal vennal Bornil, mis füüsilise käsitsemise identne kõikides CUPRAtes kohatud kolmekodaralistega, kuid multifunktsionaalsuse osas haptiliselt tagasisidestatud puutepaneelidega. Tänu esimesele poolele püsib rool aga oma ergonoomilise disaini ja proportsionaalselt paraja läbimõõdu koostööl kindlalt ning mugavalt käte vahel ja rooliratta ning kodarate õhedus võimaldavad ka erinevaid käsitsusviise. Puutetundlike nuppude paneelidega tuleb esialgu veidi harjuda, olenemata sellest, et paneelid kergelt reljeefsed, kuid tänu loogilisele ja süsteemsele asendiplaanile pole seis üleliia hull. Kodarate alt leiame sõidurežiimide füüsilised nupud, kodarate tagant rekuperatsioonilabad ning rool on juba baasvarustusest soojendusega.

SÕITMINE

Sõidutehnika poole pealt on Tavascan saadaval kahel erineval kujul, millest esimene vennas Škoda Enyaq 85 ja Volkswagen ID.5 Pro variantidele, ent teine alternatiiv ID.5 GTX-le. Viimased võrdlused kehtivad aga vaid veoskeemi ja jõudluse osas, sest aku saab Tavascan mõlemal juhul 77-kilovatt-tunnise, mis ka mainitud 85 ja Pro versioonides. Võimsaimas võimalikus laadijas toetab Tavascan kuni 135-kilovatist laadimist, mille korral saab aku põhiosa laetud mõni minut vähem kui poole tunniga ehk ligikaudu kiirusega 650 km/h. Tühimassi on mudelil umbes 2,2 tonni.

Lahjem Tavascan kannab tähist Endurance Plus, mis saab tagarataste vahele 210-kilovatise ja 545 njuutonmeetrit arendava elektrimootori. Loetletud jõudlusega kiirendab tagaveoline mudel sajani 6,8 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 180 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubatakse mudelile 16 kWh/100km, mille korral kujuneb sõiduulatuseks umbes 570 km.

Võimsam variant saab aga VZ Plus tähise ja kaks elektrimootorit, mis annavad masinale nelikveo ja arendavad kombineeritult 250 kilovatti ning 545 njuutonmeetrit. Nimetatud numbritega kiirendab uhkem mudel sajani sekund kiiremini ehk 5,5 sekundiga, ent saavutab suurimaks kiiruseks, mis elektroonilisel piiratud, samuti 180 km/h. Energiat tarbib VZ Plus tootja sõnul keskmiselt 16,8 kWh/100km, mis võimaldab tal akutäiega läbida veidi enam kui 500 kilomeetrit.

Demoauto puhul oli meie testida viimane ehk võimsam ja nelikveoline, 250-kilovatine Tavascan VZ Plus, millel oma tehnilistele andmetele vastavalt minekut 2,3-tonnise elektrimaasturi kohta parasjagu. Kiirendus on tugevamal pedaalimisel küllalt tugeva löögiga, mootorid reageerivad ka järjestikustele pedaalimistele väga kiirelt ning kiirused kasvavad ühe MEB platvormi kupeemaasturi kohta üllatavalt kärmelt maanteekiirustest kõrgemalgi, mille tulemusel pole Tavascani võimsamat versiooni kuigi vale nimetada koguni sportlikult kiireks. Oma vennasest on võimsam Tavascan kindlasti iseloomurikkam valik ning igasugune sportlik loomus on CUPRA logoga masinates alati teretulnud, kui mitte ootuspärane. Küll aga vajab Tavascanis veidi harjumist piduritunnetus, mis ka konstantse pedaali asendi puhul ebaühtaselt masinat aeglustab.

Mootoripidurdust reguleerib Tavascan pidevalt küll ka ise eesoleva liikluse ja navigatsiooni põhjal, kuid tugevamaks energia tagasi kogumiseks on mudelil B (braking) käik, mis päris ühepedaalisõitu ei võimalda, ning vabalt veeredes saab rekuperatsiooni ka labadega tugevamaks seadistada. Viimast aga vaid aeglustuse kestvuseks. Nelikveolisena suudab Tavascan VZ Plus oma jõu läbivalt kenasti edasi liikumisse kanda ning saba ei taha mudel kuigi palju liputada ka tugevama manipuleerimise peale, olles seega VAG grupi masinatele omaselt vaoshoitud ja viisaka käitumisega.

Adaptiivse veermikuga vedrustus on Tavascanil oodatust jäigem, mis küllalt konkreetsena jätab mudelist oodatust kergema ja sõiduautolikuma mulje ning toetab samuti mudeli sportmaasturlikku iseloomu. Suuremad konarlused ja löökaugud mööduvad aga ka linnateedel siiski meeldivalt summutatuna, säilitades sedasi igapäevase tarbimise puhul eelistatud mugavuse. Kerekaldumisi esineb küll ka läbivalt suhteliselt vähe, ent CUPRA režiimis muutub tervikpilt veel omajagu konkreetsemaks ja täpsemaks, mille järel püsib mudel igati ettearvatavalt etteantud trajektooril. Tõsi, natukene esineb kurvilistel teedel ujuvust, kuid elektrilise linnamaasturi kohta sõidab ta väga julgustandvalt. Roolitunnetus muutub samuti olenevalt sõidurežiimist, kuid tervikuna on süsteem pigem kerge ja piisavalt täpne.

Nähtavus on Tavascani salongist tänu suurtele akendele ja küljepeeglitele igal suunal väga ja pimenurgad juhi vaatevinklist suhteliselt väikesed. Gabariitidest on lihtsasti tajutavad laius ja ninaosa kaugus, kuid veidi vajab kupeemaasturi silueti tõttu harjumist tagaosa ulatus. Viimase vastu aitab aga loomulikult 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad pole küll vapustava kvaliteediga, kuid võimaldavad ümbrust jälgida küll. Kaamerate pilte saab vaadata kusjuures nii eraldi kui liidetud ortofotolikus vaates. Füüsilise manööverdatavuse osas omab Tavascan 11,5-meetrist pöörderaadiust, mis jääb küll vennasmudelite ligi 10-meetristele sooritustele alla, kuid võimaldab siiski mugavat käsitsemist. Müra osas jõuab suuremate velgedega salongi veidi rehvimüra, kuid tuulemüra on ka maanteekiirustel mediteerivalt vaikne.

Tavascani juhiabiliste hulgas on pimenurga andurid, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, mis ei lase end väga palju häirida ka tänavavalgustusest, osav sõidurea hoidmine, mis toob juhi reageerimatuse järel masina turvaliselt paigalseisu, automaatne hädapidurdamine, reastumisabi, ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide jälgimine ja juhile kuvamine, osav iseparkimine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem koos tagumise kaamera pesuriga.

Kellele?

Olles tõenäoliselt õppinud MEB platvormi varasemate mudelite tugevatest ja nõrkadest külgedest, on CUPRA-l Tavascaniga õnnestunud luua nimetatud platvormi üks parimaid, kui mitte parim elektriliikur, mis kombineerib vinge välimuse all arvestatava jõudluse ja suutlikkuse, mugava sõidu, ruumika ja praktilise salongi ning Volkswagen grupilt tuttava ja kasutajasõbraliku funktsionaalsuse ja kasutajakogemuse. Tegemist on läbimõeldud elektrimaasturiga, mis arvestab universaalsuse mõttes massidega, kuid pole ära unustanud ka cupralikku pärandit, omada julgust ujuda vastuvoolu.

Olles tõenäoliselt õppinud MEB platvormi varasemate mudelite tugevatest ja nõrkadest külgedest, on CUPRA-l Tavascaniga õnnestunud luua nimetatud platvormi üks parimaid, kui mitte parim elektriliikur, mis kombineerib vinge välimuse all arvestatava jõudluse ja suutlikkuse, mugava sõidu, ruumika ja praktilise salongi ning Volkswagen grupilt tuttava ja kasutajasõbraliku funktsionaalsuse ja kasutajakogemuse. Tegemist on läbimõeldud elektrimaasturiga, mis arvestab universaalsuse mõttes massidega, kuid pole ära unustanud ka cupralikku pärandit, omada julgust ujuda vastuvoolu.

Auto andmed

Hind alates: 55 960

Testitud mudeli info:
∼ 73 000 €
Elekter
250 kW
16.8 kWh/100km
Nelikvedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 5.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST