2002. aastal esitles Porsche oma mudelirivi esimest maastikusuutliku ning esimest neljaukselist lisa, milleks oli esimese generatsiooni linnamaastur Cayenne. 20-aastase ajalooga on Cayenne tänaseks jõudnud aga oma kolmanda generatsioonini, olles Macani järel ka viimaste aastate enimmüüdud Porsche mudel. Teadagi, on Porsche ajalugu teinud oma kahekohaliste sportmudelitega, kuid Cayenne’i puhul pole unustatud Saksa brändi juuri, mistõttu peidab ka see suur luksuslik linnamaastur endas arvestatavat sportlikust ja toores jõudu. Porsche Cayenne’i alternatiivideks on näiteks BMW X5, Audi Q8, Mercedes Benz GLE, Range Rover Sport ning Maserati Levante.

VÄLIMUS

Kuna Porsche mudelite disainid on mudelirivi läbivalt väga sarnased, võiks Cayenne’i pidada kõrgemaks venitatud ja tõstetud Panameraks, mille siluett pakub võrdlemisi sarnast voolujoonelisust ka madalamate autodega. Cayenne on saadaval kahe erineva keretüübiga, millest levinuim on klassikalise maasturikerega ning uuem Coupe variant kupeemaasturliku ilmega. Olles Porsche suurim auto, jagab mudel suurusklassi BMW X6-ga, Lexus RX-ga ja Volkswagen Touaregiga. Värvide osas on Cayenne saadaval kuue erineva mustvalge varjundiga ning oranži, beeži, tumepunase ja meresinise tooniga. Demosõiduki Crayon toon sobis mudelile meie arust valatult.

Nagu Porschedel kombeks, annavad ka Cayenne’i ninaosale kõige äratuntavama ilme kaks ümarat ja suurt esituld, mis esitiiva, -stange ja kapoti liitumiskohtade üksteisest võrdlemisi kaugel on. Esituled näevad väga head välja ning valgustavad ka teed hästi. Kapott on paari tugevama kerejoonega kergelt langev ning ühendab sujuvalt püstise ninaosa ja lauge tuuleklaasi. Kapoti ja esitulede alt leiame aga kõrge stange, mis suuremas osas sisustatud kolme suure funktsionaalse õhuavaga, mis täidetud horisontaalsete ribidega. Porschedele omaselt pole ka Cayenne ninaosas küll väga kurja ilmega, kuid kuna tegemist on äratuntavalt siiski Porschega, ei tohiks keegi selle mudeli suutlikuses ja iseloomus kahelda.

Testitud sõidukil avaldus külgvaatelt üks elegantne ja voolujooneline kupeemaasturi kere, mille siluett on terves ulatuses ümar ja sujuv. Kerget teravust lisavad vaid kaks tiiba mudeli taga osas. Panoraamkatuse olemasolul on eriti lahe vaadata masinat veidi kõrgemalt, kus paistavad tuuleklaas, tagaaken ja panoraamkatus justkui seotud ning nendest kulgeb C-piilari kohal üle stiilne tagatiib. Kerekuju poolest on külg samuti kumer ning ei paista välja üksikuid rõhutatud disainjooni. Masina kvaliteedile viitavad õhukesed vahed kerepaneelide vahel ning ratta ning -koopa läbimõõtude suhe, mille tulemusel on ratas justkui kerega seotud. Olenevalt varustusest võib mudeli alläär olla kas musta värvi või kere värvi.  Cayenne’i ustele on saadaval ka soft-close isesulgumine.

Porsche pakub mudelile valuvelgesid läbimõõdu vahemikus 20 – 22 tolli. Lihtsamad ja väiksemad valikud on veidi jämedamate kodaratega ja kinnisema disainiga, kuid läbimõõdu suurenedes muutuvad kodarad väiksemaks ja üldine ilme õhulisemaks. Põhiosa velgedest kombineerivad musta ja halli värvi, kuid üksikutele pakutakse ka muid lahendusi. Demosõidukil olid talve saabudes all juba minimaalsed 20-tollised, mis disainilt isegi viisakad, kuid suuruse osas veidi lahjad.

Tagaosas tõmbab kõige rohkem pilke suur üle tagaosa kulgev tagatuli, mis laiemates otsades veidi esitulesid imiteerivad. Tuleriba tsentri alt leiame Porsche logo ja Cayenne’i tähise, mis hübriidse mudeli puhul erkrohelise kontuuriga on. Tuli asub väikese tiiva all, mis ühendab vertikaalset tagaosa ning voolujoonelist katuseosa, kus tagaakna kohal ka kaunis kerevärvi tiib. Kerekumeruste poolest on tagaosa jätkuvalt pigem ümar ning tugevamad jooned asuvad vaid stangel, kus kohtuvad kerevärv ja must difuusoriala. Viimase alumistest nurkadest leiame ka neli reaalset väljalaskeava, mis taas veidi sportlikust lisavad.

INTERJÖÖR

Sarnaselt uhkele, kuid mitte liialt silmapaistvale välisdisainile, on ka Cayenne’i salong sisutihe, luksuslik ja läbimõeldud, kuid mitte üleliia mitmepalgeline või toretsev. Kergelt küll on tunda, et mõned teised Porsche mudelid on salongi poolel poole ajastu võrra ees, kuid sellest olenemata on Cayenne’i interjöör tänaseni igati konkurentsivõimeline ja ilus. Visuaalselt on disain puhas ning ilmele lisavad klassi ka suurepärased materjalid ning korralik ehituskvaliteet, mille tulemusel ei krigise ükski paneel. Armatuuri kohal korjab lisapilke ka punaste seieritega analoogkell, millele saab vastavalt vajadusele kuvada nii kella, kui ka stopperit.

Olles üle terve salongi viimistletud uhkete materjalidega, saab Cayenne juba baasvarustusest ka nahkistmed, mis ka testitud sõidukis asusid. Tegemist on kaheksas suunas elektriliselt reguleeritavate sportistmetega, mis on kergelt korvika kujuga, hoides nõnda reisijaid olenemata auto käitumisest masinaga justkui ühes. Nii istumispinnad, kui külgtoed on pigem jäigad ja üldine kuju soosib püstisemat sõiduasendit, mida annab vastavalt juhi vajadustele ka omajagu reguleerida, mille tulemusel ei väsita iste ka pikematel sõitudel. Esiistmetele on saadaval elektriline reguleerimine, ventilatsioon, mälufunktsioon ja massaaž ning kõigidele äärmistele kohtadele on saadaval ka elektriline istmesoojendus. 

Küündides juba pea viiemeetriste sõidukite klassi, on Cayenne ka loomulikult ruumikas ja praktiline sõiduvahend, mahutades pikiteljel jalaruumi osas üksteise taha kaks kahemeetrist. Esireas jagub kahemeetristele ka pearuumi, kuid langeva katusega kupeekere puhul on tagareas kahemeetristel juba pea kergelt vastu lage. Laiuse osas mahutab Cayenne tagaritta ka kolm inimest. Selle kõige põhjal saab Cayenne väga edukalt hakkama ka nelja keskmist kasvu täiskasvanu vedamisega, sobides nõnda pereautoks või muuks inimeste rohkeks sõiduks. Atmosfäär on Cayenne’i salongis hubane ning avar ja tagumise rea kogemust mõjutab kergelt ka Coupe kere langev katus, mis kogu meeleolu veidi fokusseeritumaks muudab. Õhulisust saab sõidukogemusele lisada valikulise panoraamkatusega ning meeleolu aitab luua miljöövalgustus, mis Porschedel ka esitatava meedia pildi toonidega ühtida oskab. Esemete hoiustamiseks on keskmise suurusega laegas käetoe all, mille seinal ka veidi uimane ja kohati mittefunktsioneeriv juhtmevaba laadimine, topsihoidjad, väike laegas käigukangi ees, keskmise suurusega uksetaskud ja kindalaegas.

Pagasiruumiga on Cayenne’i puhul nõnda, et klassikalise kere puhul on seda tagumise istmerea taga 772 liitrit ning kupeekere puhul 625 liitrit. Nende numbrite põhjal on Cayenne oma eelmainitud konkurentide kõrval üks tugevamaid alternatiive, kui näiteks X5-l on pagasiruumi 650 ja Q8-l 605 liitrit. Pistikhübriidne E-Hybrid varustus langetab mõlema kere pagairuumi ligikaudu 120 liitri võrra, mis siiski mudeleid praktilisuse konkrentsist välja ei lükka. Pagasiruum ise on universaalse kujuga ning praktilisust lisavad võrguga tasku vasakul küljel, konksud ja haagid pagasiruumi põranda nurkades. Peale- ja maha laadimist lihtsustab tasane laadimiskünnis ning võimalus langetada pagasiruumi seinalt õhkvedrustuse kõrgust.

Multimeedia kuvamiseks asub Cayenne’i tasapinnalisel armatuuril 12.3-tolline lai puuteekraan, mis asub esirea sõitjate käeulatuses ning on pea püstise asetusega kaitstud ka peegelduste eest. Porsche multimeedia tarkvarade kohta võiks tõdeda, et lahendus pakub nii palju kui vajalik ning nii vähe kui võimalik, mis ei tähenda seda, et mõningatest funktsioonidest puudus oleks, kuid hoopis seda, et lahendused on lihtsalt imelihtsad ja arusaadavad ning visuaale pole minimalistliku ning selge disaini tõttu lausa võimalik segamini ajada. Riistvara poolest jookseb süsteem valatult ning ekraan on ka mõnusalt kõrge resolutsiooniga. Raadiote ja bluetooth esitamise kõrvale on värskeimasse tarkvarasse integeeritud spotify, millelt on kohati isegi kõige mugavam lugusid esitada. Proovitud Cayenne’ile oli lisavarustusest kaasatud ka Bose helisüsteem, mis palasid pea olenemata helitugevusest ja žanrist pidevalt kvaliteetselt, dünaamiliselt ja selgelt esitada suutis. Veidi veider on aga helitugevuse rulliku asetus, mille kasutamiseks on ka kaasreisijal mugavaim käsi käigukangile asetada, mis veidi veider tundub. Kliimasätted on Cayenne’is paigutatud suurele klaasiga kaetud mustale puutepinnale, mis ümbritseb keskkonsoolil käigukangi. Salongi õhu temperatuuri ja ventilatsiooni intensiivsuse jaoks asuvad pinna eesotsas ka neli füüsilist lülitit, kuid muud sätted on kõik puutefunktsiooniga, mistõttu peab nende opereerimiseks tihti pilgu teelt siiski ära tõmbama. Samuti kogub läkivmust pind julgelt ka näpujälgi.

Digiajastu saabumisega on juba ka Porschede näidikutablood suuremas osas ekraanide näol digitaalsed, kuid õnneks hoiab veel tänaseni Porsche alles ka analoogset tahhomeetri kella, mis Cayenne’i näidikuplokki keskmes kahte 7-tollist infoekraani eraldab. Analoogkella näol pole küll tegemist mingi ülitähtsa elemendiga, kuid see lisab selle väikse võlu ja omapära, mis masina sportlikule poolele viitab. Terve näidikute ala on kenasti süvistatud paigutusega, olles seega kaitstud ka välise valguse eest, ning kogu ala paistab läbi rooli ava ka selgelt juhile. Ekraanidel kuvatakse vastavalt soovile erinevaid sõidu- ja masinaandmeid, mis on esitatud läbi minimalistlike graafikate kaunilt ja selgelt. Info on kergesti üles leitav, olenemata sellest, et infot mahub korraga ette palju. Süsteemi ainsaks miinuseks on aga infotüüpide asetus, mille tulemusel asuvad peamised näidud kõik parempoolse ekraani valikus, kuigi kohati tahaks kahte seal viibivat kuva korraga jälgida. Cayenne’ile on saadaval ka esiklaasinäidik, mis on küll nähtaval kohal, kuid veidi justkui fookusest väljas. Süsteemi osas on tegemist aga igati läbimõeldud ja praktilise abivahendiga, millel kuvatavat saab ka rohkelt isikupärastada, valides ekraanile just endale meelepärased sõiduandmed. 

Rooli kohale saab Cayenne veel justkui Porsche eelmise generatsiooni kolmekodaralise, mis pole kasutajakogemuse poolest üldsegi mitte kehvem, kui näiteks Taycanis ja Panameras kogetud uudne lahendus, kuid näeb lihtsalt veidi robustsem ja rohkem aega näinud välja. Materjalid on loomulikult suurepärased ning rool ei nagise, ega paindu ka tugevamatel väänamistel. Rool on pigem suure läbimõõduga ning tema kuju ja rooliratta saledus võimaldavad erinevaid ja mugavaid käsitsusviise, olenemata juhi käte suurusest. Multifunktsionaalsust lisavad rooli kodaratele paigutatud kaheksa nuppu ja kaks rullikut, millest vasakpoolsed juhivad helitugevust ning vasakut näidikuekraani ja parempoolsed käed-vaba süsteemi ning paremat näidikuekraani. Nuppude madal arvukus ja loogiline asetus võimaldavad kasutamist ka ilma pilku teelt tõmbamata. Püsikiirusehoidja seadistamine on paigutatud lisakangile rooli taha ning sportliku iseloomu eest hoolitsevad metallist käigulabad. Rooli alumise vasakpoolse ava keskel asub ka sõidurežiimide rullik, mille ainuke häda seisneb selles, et ühes suunas rullikut keerutades, vahetuvad režiimid lõputult, mitte ei peatu vastava keerutamise suuna viimasel režiimil, nagu oleme kogenud teistel Porschedel. Roolile on saadaval ka roolisoojendus, mille aktiveerimine käib Porschedele omaselt alumise roolikodara tagaküljelt.

SÕITMINE

Porsche mudelitele omaselt on ka Cayenne saadaval mitme erineva konfiguratsiooniga, mille hulgas malbemaid ja vaoshoitumaid pereautole sobilikke ja ka tõsiseid sportautolikke variante, mis ka rajarekordeid oma klassis püstitanud. Kõik Cayenne’id on nelikveolised ning jõud kantakse ratasteni läbi 8-käigulise Tiptronic S automaatkasti. Porsche Cayenne on saadaval mudelitähistega Cayenne, S, E-hybrid, GTS, Turbo ja Turbo S E-Hybrid ning kupeekere puhul lisandub mudelirivi lõppu ka Cayenne Turbo GT, mis 2021. aasta suvel Nordschleife rohelise põrgu SUV klassi rekordi püstitas. Järgnevad andmed vastavad kupeekerega Cayenne’i lubatud andmetele.

Kõige vaoshoituma ehk lihtsalt Coupe varustuse korral saab Cayenne kapoti alla kolmeliitrise V6 mootori, mis arendab 250 kW võimsust. Nimetatud võimsusega kiirendab mudel sajani kuue sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 243 km/h, tarbides samaaegselt keskmiselt 12 l/100km. Sama kolmeliitrise bensiinimootori saab ka E-Hybrid Coupe konfiguratsioon, millel seotakse aga sisepõlemismootori jõud ka elektrijõuga, mis tõstab mudeli kombineeritud koguvõimsuse 340 kilovatini. Sellisel juhul kiirendab mudel sajani juba vaid 5.1 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 253 km/h. Pistikhübriidsus viib viimase variandi kütusekulu umbes 3.5 l/100km peale. V6-ga Cayenne’ide valiku lõpetab S varustus, mille 2.9-liitrine V6 arendab 324 kilovatti võimsust, mis suudab mudeli kiirendada sajani viie sekundiga ning vedada maksimaalse kiiruseni 263 km/h. Cayenne S Coupe’ile lubatakse keskmist kütusekulu 12.5 l/100km.

Seejärel jõuame V8 mootoritega Cayenne’ideni, millest esimene kannab tähist GTS. Viimane saab kapoti alla neljaliitrise V8 mootori, mis arendab 338 kW võimsust ja kuni 620 Nm väänet. Selle jõuga kiirendab GTS mudel sajani 4.5 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 270 km/h. Keskmine kütusekulu on ligikaudu 13.6 l/100km. Sama neljaliitrise saab ka Turbo varustus, millel aga võimsust juba 404 kW. Turbo varustusega kiirendab Cayenne sajani 3.9 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 286 km/h, tarbides keskmiselt 13.8 l/100km.

Et aga jõudu veidi madalama kütusekuluga nautida, pakub Porsche mudelile Turbo S E-Hybrid lahendust, millel seotakse Turbo varustuse 404 kW arendav V8 elektrijõuga, mille tulemusel arendab mudel 500 kW võimsust ja 900 Nm väänet. Kaaludes akude tõttu aga veidi rohkem, kiirendab viimane sajani vaid 0.1 sekundit kiiremini kui Turbo variant. Mudel kogub hoogu kiiruseni 295 km/h ning tarbib keskmiselt 4 l/100km.

Cayenne’i nime tõstab kõige kõrgemale aga Turbo GT varustus, mida võiks pidada ka Porsche maasturite lipulaevaks, olles seadnud maasturite klassis mitmeid rajarekordeid ning tehes 2.2 tonni kaaluvana nii mõnelegi kahekohalisele sportautole tuule alla. Cayenne Turbo GT saab kapoti alla neljaliitrise V8 mootori, mis arendab 471 kW võimsust ja 850 Nm väänet. Võimsust ja väänet küll vähem kui Turbo S E-Hybrid’il, kuid olles kergem, kiirendab Turbo GT sajani vaid 3.3 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 300 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 14.1 l/100km, kuid selle masina nautimisel tasub arvestada veidi suuremate numbritega.

Porsche Tallinna poolt sõiduks pakutud Cayenne’i puhul oli tegemist Cayenne E-Hybrid Coupe’iga, mille kupeekere all peitis end elektrimootori ja 2.9-liitrise V6 mootori sümbioos, mis arendab kombineeritult 340 kW. Sarnast jõuallika kooslust testisime samaaegselt ka Panamera näol, mistõttu kehtib ka testitud E-Hybrid Cayenne’i puhul väide, et kuigi E-Hybrid on laias valikute listis pigem vähem võimsamate variantide otsas, ei saa väita, et seda jõudu, krapsakust ja väänet vähe oleks. Kuigi spotlikuma kerega Panamera liigub 340 kilovati jõul grammi võrra kiiremini, mõjus Cayenne’i puhul nimetatud kooslus kohati isegi selles mõttes sportlikumalt, et linnamaasturi keres piisab emotsiooni pakkumiseks veidi vähemast ning ootused on kiirenduseks ja tõmbeks veidi madalamad. Üldiselt on E-Hybridi mootorite koostöö aga parajalt võimas, pakkudes tänu kahe mootori olemasolule sujuvat ja mootoripööretest olenematut kohest tõmmet. Hübriidne süsteem opereerib märkamatult ning tänu ülimale heliisolatsioonile on bensiinimootori sekumist enamus ajast märgata vaid tahhomeetrilt, sest värinaid, ega helisid salongi ei jõua. Sportlikuse poolest on V6 mootori nii-öelda vaikus küll kurb, kuid sõidumugavuse poolest, on see pea ideaalne. Tänu 18 kWh akule suudab Cayenne E-Hybrid läbida ka ligi 30 kilomeetrit puhtalt elektri jõul, kuid selle suure maasturi vedamiseks elektril kiirendusjõudu palju pole, mistõttu sekkub juba kergelt järsemal pedaalimisel ka bensiinimootor. Testitud mudelil oli neli sõidurežiimi: E-Power, Hybrid, Sport ja Sport Plus. Lisaks ka Sport Response funktsioon, mis viib mudeli 20 sekundiks täisvõimsusele. Meie suurt vahet Sport Plus ja Sport Response režiimide vahel ei märganud. 

Cayenne’i 8-käiguline Tiptronic S automaatkast on küll kohati saanud kriitikat oma PDK kastist uimasema opereerimise eest, kuid meie arust oli vähemalt E-Hybrid jõuallikate sümbioosi kõrvale tegemist küll igati adekvaatse ja mõnusa käigukastiga. Tõsi, tegemist pole nii sportliku, käike raiuva ja äkilise kastiga kui PDK, kuid arvestades vähemalt testitud sõiduki iseloomu, sobis veidi malbem, sujuvam ja vaoshoitum, kuid üldse mitte märgatavalt aeglasem Tiptronic S käigukast mudelile valatult. Adaptiivse õhkvedrustusega suudab Cayenne pakkuda nii pea kõiki teekonarlusi summutavat mugavussõitu, kui ka veidi jäigemat ja konkreetsemat sportsõitu. Muutused režiimide vahel pole aga väga suured ning üldpildis tagab vedrustus koostöös targa nelikveoga igas asendis väga hea pidamise ning stabiilsuse. Juhikohal on hästi aru saada auto käitumisest ning selle tulemusel on masina käitumine ettearvatav ning lihtsalt korrigeeritav. Roolimine on samuti parajalt raske ning Porschedele omaselt ülimalt täpne. Müratase on salongis madal ning nähtavus kõikjale, välja arvatud tahavaatepeeglist, suurepärane. Keskmise peegli nähtavust võis mõjutada ka testitud mudeli kupeekere lahendus, mille tulemusel lihtsalt tagaaken veidi rohkem laskeava kujuga. Masina gabariidid on juhikohalt isegi võrdlemisi hästi tajutavad ning manööverdamisel on abiks parkmisandurid, kvaliteetsed kaamerad ja ka tagumiste rataste pööramine, mis langetab Cayenne’i pöörderaadiuse vaid 11.5 meetrile, olles selles osas võrdne näiteks ligi pool meetrit lühema Volkswagen Tiguaniga.

Cayenne’i juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatsed maatriks-kaugtuled, liiklusmärkide tuvastus, sõidurea hoidmine, automaatne hädapidurdamine, öövaatluskaamera, parkimisandurid ning kuni 360-kraadine parkimiskaamerate süsteem.

Kellele?

Cayenne’ile on raske määrta üht konkreetset sihtgruppi, kuna oma laia ampuaaga sobib mudel ühest otsast keskmisest uhkemaks pereautoks, kuid teisest otsast ka maasturist rajaautoks, mille korral muidugi ei vähene tema praktilisuse võimekus ka pereauto konkurentsis. Iseasi, kui paljud pereautoga 3.3 sekundiga nullist sajani jõuda soovivad. Seega pakub Porsche oma suurima linnamaasturi näol tegelt väga palju mänguruumi, mille seast saabki huviline just endale meelepärase suutlikuse ja luksusega masina kokku komplekteerida. Samas on juba ka standardis masin üpris kiire ja ka loomulikult mugav ning luksuslik.

Cayenne’ile on raske määrta üht konkreetset sihtgruppi, kuna oma laia ampuaaga sobib mudel ühest otsast keskmisest uhkemaks pereautoks, kuid teisest otsast ka maasturist rajaautoks, mille korral muidugi ei vähene tema praktilisuse võimekus ka pereauto konkurentsis. Iseasi, kui paljud pereautoga 3.3 sekundiga nullist sajani jõuda soovivad. Seega pakub Porsche oma suurima linnamaasturi näol tegelt väga palju mänguruumi, mille seast saabki huviline just endale meelepärase suutlikuse ja luksusega masina kokku komplekteerida. Samas on juba ka standardis masin üpris kiire ja ka loomulikult mugav ning luksuslik.

Auto andmed

Hind alates: 92 500

Testitud mudeli info:
96 000 €
Bensiin + elekter
2.9 l V6
340 kW
3.5 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 253 km/h
0 – 100 km/h: 5.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST