Tulenevalt tema menukusest võib Kodiaq tunduda küll juba võrdlemisi pika ajalooga mudel, kuid reaalsuses jõudis Škoda linnamaasturite debüüt tootmisesse alles 2017. aastal. Peale seitset edukat aastat, tutvustas Tšehhi autotootja 2023. aasta lõpus oma lipulaeva teist generatsiooni, mis lisaks pistikhübriidse iV versiooni lisandumisele pälvis sarnaselt eelkäijale ka iseenesestmõistetavalt parima suure pereauto tiitli. Kodiaqi alternatiivideks on näiteks Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Toyota Highlander, Honda CR-V ning vennasmudelid SEAT Tarraco ja Volkswagen Tayron.
Käesolevas loos on juttu kõrge varustuse ja diiselmootoriga nelikveolisest Kodiaqist, kuid uue mudeli puhul saime ära proovida tervelt kolm erineva mootori ja varustusega mudelit ning teiste variantidega saad lähemalt tutvuda siit:
Väliselt on Kodiaq uue generatsiooniga arenenud enam-vähem samamoodi nagu Superb. Erinevad elemendid ja ka tervikpilt on küll märgatavalt muutunud, kuid olenemata sellest on üldine mudeli iseloom säilinud ning äratuntavalt on jätkuvalt tegemist Kodiaqiga. Mõõtudelt on Kodiaq jätkuvalt Škoda mudelirivi suurim valik ning generatsiooni vahetusega on mudel kasvanud ligi kuus sentimeetrit pikemaks, kuid kahanenud veidi kitsamaks ja madalamaks, sarnanedes gabariitidelt enim Mazda CX-60-ga. Kerevärvide valikus pakub Škoda Kodiaqile kaheksat tooni, kus viie mustvalge varjundi kõrval valikus ka sinine, punane ja kuldne värv.
Ninaosas on Kodiaq sarnaselt Superbile saanud nüüd madalama tsentriga kontuurse kapoti ning värske väliskontuuriga iluvõre selle ees. Keskmisest parema valgustavusega tuled koosnevad jätkuvalt kummalgi poolel kahest elemendist ning päevasõidutulede kontuurid kulgevad tagasihoidlikult mööda ülemise poole alläärt. Küll aga ei näe uute tuledega Kodiaq enam nii salakaval välja. Tagasihoidlikuks ei saa aga nimetada püstiste ribidega iluvõret, millele lisavarustusest saadaval üle ninaosa kulgev valgusriba. Põrkeraual lisavad iseloomu kaks püstist õhuava äärtel, mis suunavad õhuvoolu üle rataste ning suurem õhuvõtuava kergelt sportliku splitteri kohal.
Küljel on säilinud maitsekas kerejoonte rohkus ja sisutihedus, kuid omajagu muutunud siluett, mis lisaks märgatavale pikkuse muutusele nüüd ka palju järsema nina- ja tagaosa profiiliga. Rattakoopad on jätkuvalt veidi kandilised, maasturlikku ilmet lisab mööda mudeli alläärt kulgev värvimata plastikala ning küljeaknaid seob tagaaknaga omapärase disainiga C-piilar. Kliirensit on nelikveolisel Kodiaqil kuni 18,7 sentimeetrit.
Veljevalikus pakub Škoda Kodiaqile üheksat erinevat disaini läbimõõdu ulatuses 17 – 20 tolli. Kõik valikud on visuaalselt pigem kinnised ja küllalt hallid, kuid läbimõõdu kasvades muutub disain siiski omapärasemaks ning osade valikute puhul lisavad iseloomu ka plastikkatted. Kuldsel demoautol olid all 19-tollised, mis hea üldilme saavutamiseks juba proportsionaalselt paraja läbimõõduga.
Tagaosa oli küll juba esimese generatsiooni Kodiaqilgi küllalt kandiline ja tahutud, kuid pikkuse ja tagumise üleulatuse kasvuga on uus mudel suutnud võtta veel samm teravama, kõrgema ning isegi sportlikuma ilme, mida toetavad enim jõulisem tiib tagaakna kohal ning suurem kerejoone samm numbrimärgi kohal. Märgatava uuenduse on läbinud ka tagatuled, mis konkreetsema sisedisainiga nüüd veidi ulatuslikumalt pagasiluugil. Tulede kontuure ühendab alt kaudu näiliselt üle pagasiluugi ulatuv helkurriba, kuid standardvarustuse korral põlevad vaid tulede kerepealsed elemendid. Põrkeraual toetab mudeli maastikusuutliku visuaali küllalt lihtsa disainiga difuusoriala ning reaalne väljalase on peidetud viimase taha.
Palju silmapaistvama arengu on aga Kodiaq läbinud hoopis interjööris, mis taas sarnaselt Superbile omandanud Škoda uue interjööride disainikeele, mille all on nüüd ka Kodiaqi reisijateruum muutunud omajagu uhkemaks ja massist eristuvamaks. Samas on aga lahendustes säilinud Škoda universaalne kasutajakogemus, tänu millele on ta juba esmakohtumisel igati kodune ja lihtsasti tarbitav. Just nagu menukas Kodiaq olema peabki. Kuldne demoauto oli varustatud uhkeima Suite Cognac paketiga, mis kombineerib konjakikarva nahkkatted istmetel, armatuurlaual ja ustel ning kauni Swan Drawing mustriga disainpaneelid konsoolsete ukselinkide, stiilsete ventilatsiooni avade ja mõõdukalt sisutiheda armatuuriga, mille tulemusel näeb tippvarustuses Kodiaqi salong tervikuna maitsekas ja üllatavalt preemiumlik välja. Salongi suurusest tulenevalt esineb küll materjalide valikus ka omajagu lihtsat plastikut, kuid tähtsamates kohtades on siiski pinnad meeldivad ning ehituskvaliteet on samuti tervikuna hea.
Nagu öeldud, saab Suite Cognac sisuga Kodiaq nahkkattega istmed, mis iseloomult omajagu tugitoolilikumad kui mudeli standardistmed, omades pehmemaid polstreid ning vähem välja ulatuvaid küljetugesid istmepõhjal ja seljatoel. Küll aga pakuvad istmed samuti väga mugavat ja toekat aset ning lai reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal, mis ei väsita ka pikematel sõitudel. Üldine asend on suurele linnamaasturile omaselt kõrge ja pigem püstine. Juhiiste on juba standardist elektrilise reguleerimise ja mälufunktsiooniga ning esiistmed mõlemad soojendusega. Lisavarustuses on saadaval veel esiistmete ventilatsioon ja massaaž, kaasreisija istme elektriline reguleerimine mälufunktsiooniga ning teise rea istmesoojendus. Teises reas on pikiteljel liigutatavad ja reguleeritava seljatoe kaldenurgaga istmed omajagu tasapinnalisemad, kuid meeldivalt pika istmepõhja ja pehmete polstritega, pakkudes kokkuvõttes samuti igati mugavat ning ka soovi korral küllalt lebavat aset ka pikemateks teeotsadeks. Huvitaval kombel ei ole aga erinevalt Superbist Kodiaqi teise rea peatugedele saadaval liigutatavaid küljetugesid.
Füüsilist ruumi on Kodiaqis jätkuvalt küll ja veel, tänu millele mahuvad mudelis üksteise taha vabalt istuma koguni kaks kahemeetrist, ilma et tagumise põlved ulatuksid isegi esiistmeni, ning teise ritta kõrvuti ka kolm täiskasvanut. Kolmandat rida me viiekohaliste demoautode puhul proovida ei saanud, kuid viis kahemeetrist võiks Kodiaq juba vaid esimese kahe rea jala- ja pearuumiga ära mahutada. Suite Cognac varustuses Kodiaqi interjööri atmosfäär on tänu maitsekale stiilile ja interjööri värvipaletile üllatavalt luksuslik. Avaruse tagavad suured küljeaknad, hele laepolster ning valikuline panoraamkatus, öist sõitu meeleolustab juba standardist mitmevärviline salongivalgustus kontuuridega ustel ja armatuuril ning teises reas saab privaatsust luua rulookardinatega
Esemete hoiustamiseks on esireas suured uksetaskud, arvestatav laegas juhi vasaku põlve juures, keskpärase mahutavusega kindalaegas ja käetoe alune laegas, lisalaegas kaasreisija ees armatuuril, katuseluugi puudumisel prillitoos laes ning suur keskkonsool erinevate väikeste pesade, kuni nelja pigem väikese topsihoidja ja kahe telefoni juhtmevaba laadimise pinnaga. Teine rida saab topsihoidjatega käetoe, taskud esiistmete seljatugedel ning küllalt suured uksetaskud. Loomulikult leiab Kodiaqist olenevalt varustusest ka erinevaid Simply Clever lahendusi, kus teiste hulgas juhiukse sisse peidetud vihmavari või lumehari, mikrokiudkattega risttahukas ekraanide puhastamiseks keskkonsoolis, uksetaskute külge paigaldatav prügikoti raam, esimeste peatugede külge kinnitatavad telefonihoidjad, ukseserva kaitse ja kütuseluugi külge kinnitatud jääkaabits joonlauaga rehvimustri sügavuse mõõtmiseks.
Pagasiruumi on pistikhübriidsel iV mudelil kuni 745 ja mitte-pistikübriidsetel Kodiaqidel kuni 910 liitrit, mida on tervelt 75 liitrit rohkem kui mudeli eelkäijal, olles nõnda oma klassis üks praktilisemaid, kui mitte kõige praktilisem mudel pagasi veoks. Isegi seitsmekohalise mudeli puhul mahub kolmanda rea taha tervelt 340 liitrit pagasiruumi, mida ligikaudu sama palju kui keskmisel luukpäral. Ruum ise on juba standardist elektriliselt avaneva luugi taga universaalse kuju, väga avara ligipääsu ning praktiliselt olematu laadimiskünnisega. Pagasi organiseerimiseks on ruumis kaks korralikku kotikonksu, süvised rattakoobaste taga, tasku vasakul seinal, omajagu ruumi põranda all ja haagid nurkades, kuhu külge annab paigutada erinevaid võrke. Ruumi katab ruloo stiilis pagasikate ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes.
Multimeediat esindas kuldses Kodiaqis valikuline 13-tolline ekraan, mis kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses ning riistvaraliselt kvaliteetse pildi ja kiire opereerimisega. Tarkvaraliselt jookseb ekraanil nüüd juba korduvalt testitud Volkswagen Grupi ühine värskeim lahendus, mis oma intuitiivsuse, menüüde loogilise ülesehituse ja üleüldise kasutajasõbralikkusega üks turu parimaid lahendusi. Kõik funktsioonid ja seaded on läbivalt lihtsasti leitavad ja kasutatavad ning ka graafikad, mis vahetavad värvipaletti sõltuvalt salongivalgustuse toonist, visuaalselt kaasaegsed ja stiilipuhtad. Isikupärastamise osas saab juht konfigureerida endale erinevatest elementidest kokku meelepärased koduvaated ning samuti muuta kiirteenuppe ekraani ülemises vasakus nurgas ja allääre tsentris. Funktsionaalsuselt ja kasutajakogemuselt ei jää suuremale vennasele väga alla küll ka 10-tolline lahendus, kuid kahjuks võib suurem valik muud varustust soovides kohustuslikuks osutuda.
Peamiste kliimaseadete muutmiseks leiame multimeedia ekraani alt Škoda Smart Dialsid ehk kolm ekraaniga multifunktsionaalset rullikut, mille vahel neli kiirteenuppu. Rullikute multifunktsionaalsus seisneb selles, et äärmised rullikud reguleerivad tavaseades vastava poole kliimaseade õhutemperatuuri, kuid esimese pealevajutuse järel saab sama rullikuga reguleerida vastava poole istme soojendust ning teise vajutuse järel istmejahutust. Keskmisele rullikule saab tarbija valida aga ise kuni neli funktsiooni ning funktsioonide vahel liikumiseks piisab jällegi vaid rullikule vajutamisest. Tervikuna on lahendus igati mugav, kuid riistvaraliselt võiksid need rullikud veidi vähem armatuuri suhtes loksuda. Teised täpsemad seaded on integreeritud multimeediasse. Standardne helisüsteem esitab keskpärase helitugevuse korral lugusid piisavalt dünaamiliselt ja kvaliteetselt, kuid kaotab esituse valjenedes veidi dünaamilisust. Viimase vastu pakub Škoda melomaanidele aga valikulist Canton lahendust, mis olenemata veidi kumisevast madalast otsast selgelt standardlahedusest etem.
Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab Kodiaqi rooli taga olenemata varustusest 10-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis justkui tahvelarvutina armatuuri ees kenasti läbi rooli ava nähtav ning mis tänu püstisele asendile ei peegelda ka häirivalt välist valgust. Riistvaraliselt on lahendus terava pildi ja sujuva opereerimisega ning tarkvaraliselt on valikus kolm peamist asendiplaani ning peamisel ehk tsentris paikneval infoalal omakorda olenevalt navigatsiooni olemasolust kaks või kolm infovaadet. Samuti saab kahe asendiplaani korral muuta äärtel kuvatavate andmete tüüpi. Valikuid kombineerides leidub vajaliku info ja meelepärase visuaaliga vaade igale maitsele ning andmed on ka tänu kaunitele graafikatele üheselt mõistetavad. Lisavarustusest on Kodiaqile saadaval ka informatiivne ja suur esiklaasinäidik.
Sarnaselt Superbis nähtule, pole ka Kodiaqi puhul Škoda rooli disainides jalgratast leiutama hakanud, vaid on jäänud ikka rooliratta juurde, mille tulemusel saab mudel olenevalt varustusest vana hea kahe- või kolmekodaralise, mis püsib kindlalt käte vahel, võimaldab erinevaid käsitsusviise, on kvaliteetne ja meeldivatest materjalidest ning pakub klassikalist ja head Škoda kasutajakogemust. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud ja rullikud kodaratel, mida tänu selgele asendiplaanile, reljeefsustele ning nuppude vähesusele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad multimeediat, parempoolsed näidikutablood ning püsikiirusehoidja seadistamine käib lisakangi kaudu, rooli taga vasakul. Kodarate tagant leiame plastikust käigulabad, roolisamba paremalt küljelt uue keeratava käigukangi ning roolile on saadaval ka soojendus.
Tehnilise poole pealt on teise generatsiooni Škoda Kodiaq saadaval viiel erineval moel, kus kaks valikut tarbivad diiselkütust ning kolm bensiini. Üks viimastest on ka pistikhübriidne, millele viitab mudelitähis Kodiaq iV. Veoskeemide osas on Kodiaqi valikus esi- ja nelikvedu, käigukastidena valikus 6- ja 7-käigulised automaadid ning tühimassi on mudelil olenevalt varustusest 1,6 – 2 tonni.
Kodiaqi mootorite valik saab alguse bensiini tarbivast kerghübriidsest variandist, millel kapoti all 1,5-liitrine neljasilindriline, mis arendab kuni 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit. Lahjeim bensiinimootor on saadaval vaid esiveolisena ja 7-käigulise DSG-automaatkastiga, kiirendab nullist sajani 9,7 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 207 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6,2 l/100km. 2024. aasta lõpus lisandub Kodiaqi bensiinimootorite valikusse ka kaheliitrine neljasilindriline, mis arendab kuni 150 kilovatti ning mille jõud jõuab läbi sama seitsmekäigulise kõikide ratasteni. Muud tehnilised andmed on loo ilmumise ajaks täpsustamisel.
Ajamite nimekirja jätkavad kaks kaheliitrist diiselmootorit, millest vähem võimsam esiveoline ja võimsam nelikveoline, kuid mõlemad 7-käigulise automaatkastiga. Esimene arendab kuni 110 kilovatti ja 360 njuutonmeetrit, kiirendab Kodiaqi sajani 9,6 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 205 km/h ning tarbib keskmiselt 5,6 l/100km. Nelikveoga valik arendab aga kuni 142 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit, mis võimaldavad mudelil kiirendada sajani 7,8 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 220 km/h. Kütust kulutab viimane keskmiselt 6,3 l/100km.
Tehnoloogiliselt kõige uuema lahendusena lõpetab mootorite valiku Kodiaq iV ehk pistikhübriidne valik, mis kombineerib kapoti all 1,5-liitrise nelja silindriga bensiinimootori ja 85-kilovatise elektrimootori, mis arendavad koostöös kuni 150 kilovatti ja 350 njuutonmeetrit. Sajani kiirendab mudel esiveolisena ja 6-käigulise automaatkastiga 8,5 sekundiga ning suurimaks kiiruseks saavutab 210 km/h, tarbides optimaalse akukasutuse korral vaid 0,5 l/100km. Elektrit hoiustab Kodiaq iV 25,7-kilovatt-tunnises akus, mis keskmise energiakuluga 18 kWh/100km võimaldab kuni 120 kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust.
Käesoleva loo kuldse Kodiaqi kapoti all oli tuksuvaks jõuallikaks kaheliitrine ja neljasilindriline diiselmootor, mille arendatud 142 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit jõudsid läbi 7-käigulise automaatkasti kõikide ratasteni. Kodiaqi valiku võimsaima sisepõlemismootorina saab nimetatud kaheliitrine Kodiaqi massi ja suurusega kenasti hakkama ning mootori tõmme on isegi jõulisem kui tehniliste andmete alusel arvata võiks. Mootor reageerib pedaalimistele kiirelt, tõmme on juba madalatelt pööretelt tugev ning kiirused kasvavad tempokalt maanteekiirustest kõrgemalegi. 7-käiguline DSG-automaatkast vajab järskudel pedaalimistel veidi mõtlemisaega, kuid opereerib tavalise sõidu puhul piisavalt kiirelt ja suuresti märkamatult ning nelikveolisena suudab Kodiaq ka diiselmootori arendatud 400 njuutonmeetrit kindlalt edasi liikumisse kanda. Kusjuures mudelil on olemas ka launch control programm, mis pakub üllatavalt sportlikku minekut. Kokkuvõttes on mõnusa jõudluse, korraliku sõiduulatuse ja nelikveo koostööl diiselmootori puhul enamike vajaduste jaoks tegemist kõige universaalsema valikuga.
Kodiaqi standardvedrustus on keskmisest jäigemapoolsem, kuid küllalt osava summutamisega, mille tulemusel mööduvad väiksemad konarlused piisavalt märkamatult ning suuremad künnised ja löökaugud küllalt konkreetselt ja täpse tagasisidega. Samas pole löögid häirivalt põrutavad ega väsitavad, mille tulemusel sobib lahendus Kodiaqi iseloomuga hästi. Kerekaldumisi esineb standardvedrustusega arvestaval määral ning järjestikustel tugevamatel keeramistel muutub Kodiaq ka küllalt ujuvaks. Igapäevast tarbimist aga viimane kuigi palju ei mõjuta ning ega sportsõiduks standardne Kodiaq loomulikult loodud polegi. Roolimine on standardvarustuse korral läbivalt kerge, kuid veidi digitaalse iseloomuga, mis jällegi ei julgusta küll kiireid ja kurvilisi teid ette võtma, kuid pakub tavapärasel sõidul igati mugavat käsitsemist.
Nähtavus on Kodiaqi juhikohalt olenemata pikast maasturikerest tänu suurtele peeglitele ja akendele igal suunal väga hea ning ka gabariidid mudeli mõõtude kohta üllatavalt hästi tajutavad, mille tulemusel jätab salongis olles Kodiaq ka endast oodatust väiksema ja hallatavama mulje. 12-meetrise pöörderaadiusega on Kodiaq ka füüsiliselt suhteliselt hästi manööverdatav ning kitsastes oludes liiklemist lihtsustavad standardvarustuses parkimisandurid ja tagurduskaamera, mis aitab masina seljatagust jälgida küll, kuid mille pilt üllatavalt hägune. Müra osas jõuab salongi maanteekiirustel arvestaval määral rehvimüra, kuid tervikuna pole seis üleliia hull.
Kodiaqi juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurga andurid, juhi väsimuse jälgimine, väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, mis suurematel kiirustel ei lase end ka tänavavalgustusest häirida, sõidurea hoidmine, mis uhkemal juhul hoiab ennast kenasti tee tsentris ning juhi pikema reageerimatuse järel toob auto turvaliselt paigalseisu, automaatne hoo reguleerimine eesoleva liikluse põhjal, parkimisandurid ja tahavaatekaamera või 360-kraadine kaamerasüsteem iseparkimisega.
Uus Kodiaq jätkab enesekindlalt oma eelkäija pärandit ning kombineerib tuttava kasutajasõbralikkuse, mitmekülgsuse ja ülima praktilisuse meeldivate sõiduomaduste, stiilse välimuse, kaasaegsemate funktsioonide ning kauni salongiga. Olenemata märgatavast arengust on Kodiaq jätkuvalt väga lihtsasti tarbitav auto, mida üks universaalne ja igapäevane suur pereauto ehk Kodiaq just olema peabki, ning saades hakkama suure seltskonna ja rohke pagasiga nii maanteedel kui linnakäras, on ta jätkuvalt hea tööka iseloomuga valik pereautoks, tööautoks, taksoks või patrulliks.
Uus Kodiaq jätkab enesekindlalt oma eelkäija pärandit ning kombineerib tuttava kasutajasõbralikkuse, mitmekülgsuse ja ülima praktilisuse meeldivate sõiduomaduste, stiilse välimuse, kaasaegsemate funktsioonide ning kauni salongiga. Olenemata märgatavast arengust on Kodiaq jätkuvalt väga lihtsasti tarbitav auto, mida üks universaalne ja igapäevane suur pereauto ehk Kodiaq just olema peabki, ning saades hakkama suure seltskonna ja rohke pagasiga nii maanteedel kui linnakäras, on ta jätkuvalt hea tööka iseloomuga valik pereautoks, tööautoks, taksoks või patrulliks.
Hind alates: 35 990 €
Testitud mudeli info:
50 990 €
Diisel
2.0 l I4
142 kW
6.3 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 220 km/h
0 – 100 km/h: 7.8 sec