Bentayga teekond sai alguse 2012. aastal, mil Bentley tutvustas maailmale nende kontseptmaasturit Bentley EXP 9 F. Juba 2013. aastal kinnitati sama mudeli tootmise plaan ning 2015. aastal sõitiski liinilt maha esimene Bentayga, ehk tänase seisuga ainuke Bentley linnamaastur. Küll aga pole tegemist Bentley üldise esimese linnamaasturiga, sest selle tiitli haaras endale eelmise sajandi lõpus tänaseks vähetuntud Bentley Dominator. Kuigi Bentaygas on tunda VAG grupi kohalolu, on siiski tegemist ühe kauni Briti luksusmobiiliga, millelt on keeruline enamat soovida. Testitud mudeliga sarnane mudeliuuendus jõudis Bentaygani 2020. aastal. Bentayga hinnaklassi juures on konkurents juba omajagu hõredam, kui keskmiste luukpärade hulgas, kuid stiili ja üldise lähenemise poolest võiks nendeks olla näiteks platvormi kaaslased Audi Q8, Porsche Cayenne ning Lamborghini Urus ja teistegi tootjate luksusmaasturid nagu näiteks BMW X5, Mercedes-Benz GLS, Land Rover Range Rover ning Rolls-Royce Cullinan.

EELISTAD PIKEMA KEREGA BENTAYGAT?

EELISTAD PIKEMA KEREGA BENTAYGAT?

VÄLIMUS

Kui paljudele piisaks juba ainult Bentley logost või kirjast, et mudeli luksususest ja uhkusest aru saada, ei hoia see aga Briti brändi tagasi kuninglikkust ka mudelitel välja näitama. Bentayga hõlmab endas mitmeid luksussedaanide elemente, kuid kannab need üle kaunite proportsioonidega linnamaasturi kerele. Kõiki värvitoone me välja tooma ei hakka, sest hiiglasliku valiku tõttu leidub seal garanteeritult igaühele meelepärane valik. Demoauto oli värvipaletti poolest pigem tagasihoidlikult tumedaks kombineeritud, kus tumeroheline värv koos mustade aktsentidega otseselt linnapildis välja ei kriiska, kuid süvenenud vaatamisel tulevad siiski kõik elegantsed kumerused ja detailid kenasti välja.

Bentaygale on loodud väga uhke ja enesekindla pilguga ninaosa, mis näeb olenemata vaatenurgast välja  julge ja pilkupüüdev. Kerekujult on säilitatud retrohõngu, kus tuuleklaasist iluvõreni kulgev kapoti osa on veidi kõrgem rattakoobaste kohal asuvast pinnast. Kui aga detailidesse süveneda on peaesinejat või sellist põhi pilgupüüdjat aga võrdlemisi keeruline isegi välja valida, sest visuaalselt atraktiivseid elemente mahub mudeli kõrgele ninaosale küll ja veel. Kõige suuremaks elemendiks on aga kapotipealse uhke Bentley logo ees laiuv iluvõre, mille äärtele on paigutatud ühed kõige ilusamad ja sõna otseses mõttes säravamad ümmargused kristalse sisedisainiga esituled, mis ka suurepäraselt teed valgustavad. Ninaosa madalamal poolel on aga kerejooned juba veidi teravamad ja silmapaistvamad, andes stangega üldilmele ka sportmaasturlikku maitset. Üldpildis ongi tegemist väga maitseka ja kaunilt koostatud ninaosaga, mis defineerib juba esmakohtumisel mudeli luksuslikkuse ja uhkuse. 

Külgvaatel suudab Bentayga end oma kaunite proportsioonide, suurte rattakoobaste ning nende kohal laiuvate muskulaarsete kerekumerustega eriti suurelt ja jõuliselt kujutada. Siluett on otsadest võrdlemisi konkreetselt vertikaalne, kuid kulgeb kapotist tagatiivani üpris voolujooneliselt. Tagaaken on aga kerge kalde alla paigutatud, andes nõnda Bentaygale ka kerget kupeemaasturlikku ilmet, kuid samas lisab teravust ja sportlikust klaasi kohale ulatuv süsinikkiust tiib. Bentayga veljevalik mahub 21 ja 22 tolli vahemikku, kus disainid on pigem üksikute kodaratega ja õhulised, andes nõnda mudelile jõulist ilmet. Pressisõidukil olid all 22-tollised mustad viiekodaralised, mis vähemalt demoautoliku värvipaletti korral ainuõige valik tundub. Väikese lisaraha eest saab muide velje tsentrisse ka horisontaalasendis püsiva Bentley embleemi juurde lisada.

Tagaosa on aga Bentayga kõige konkreetsem ja sportlikum külg. Rattakoobaste kohalt alanud jõulised õlad ühenduvad rõhutatud kerejoonena pagasiluugi keskel, eraldades nõnda kaldasendis tagaakna poole ning muu vertikaalse tagaosa. Üllataval kombel pole pagasiluugi osa kõrgusesse väga venitatud, vaid ulatab hoopis ebaharilikult palju laiusesse. Selle tulemusel mahuvad tagakülje äärtele ühes tükis suured ovaalsed ja ikoonilised tagatuled, mis sarnaselt esituledele kristalselt imeilusad välja näevad. Stangel on aga disain veidi sportlikum, hõlmates kujunduses tugevamaid ja järsemaid kerejooni, kerget difuusori ala ning nelja funktsionaalset väljalaske otsa. Mainimata ei saa ka jätta Suurbritannia kollase numbrimärgi sobivust pressisõidukiga sarnase varustuse ja värvikombinatsiooniga Bentaygal.

INTERJÖÖR

Bentaygasse sisenedes jätab mudeli salong endast kohe sellise luksusliku elutoa mulje, kus on pea kõik funktsioonid ja disain detailideni stiilitundlikult ja maitsekalt läbi mõeldud ning selle tulemusel on seal juba esmakorral väga hubane ja mõnus viibida. Demoautosse sisenedes paljastus kohe ka Bentayga salongi lai isikupärastamise amplituud, kus auto väliselt nähtud elegantsuse, stiili ja kvaliteedi salongi jõudmise kõrvalt, jätkus pressiauto salongis ka mudeli välisilme rohelisus. Värvide valik on aga suur ja lai ning seega saab iga soovija täpselt endale sobiva Bentayga ise kokku komplekteerida. Standardmaterjalide osas on peaesinejaks loomulikult nahk, kohati on ka tekstiili ning nuppudel või üksikutel pindadel esineb vähesel määral ka plastikut. Bentayga isikupärastamiseks saab aga omanik oma mudeli disainpindadele valida meelepärase materjali ja visuaali. Demosõidukil oli valituks sportilmet andev carbon fiber.

Bentayga hinnaklassi juures on istmete standardseks materjaliks juba loomulikult nahk, mis aga kvaliteedi ja ülima sileduse saavutamiseks on hangitud Põhja-Euroopa mägistest piirkondadest, kus säilib nahk juba looduslikult putukahammustusteta. Demosõidukile olid kõrge First Edition varustuse tõttu installeeritud eri õmbluste ja mustritega First Edition nahkistmed. Tegemist on ülimugavate istmetega, mis oma veidi korvika kujuga tagavad hea paigalpüsimise, kuid pehmusega võimaldavad reisijatel täielikult lõõgastuda. Esistmed on juba standardist 16 suunal elektriliselt reguleeritavad võimaldades nõnda igale kehatüübile toetav ja mugav asend leida. Esirea istmed saavad standardis soojenduse, ventilatsiooni ning mälu- ja massažifunkstiooni, kuid tagumine rida lepib baasvarustuses vaid soojendusega. Bentaygas on üldine reisimise asend küll pigem maasturlikult kõrgel, kuid samas ka veidi sportliku nurga all, mille tulemusel on väljavaade hea, kuid asend ei väsita ära ka mitmepäevastel reisidel.

Just nagu ühelt õigelt luksusmaasturilt eeldada võib, on Bentaygas’ ka korralikult reisijateruumi. Esireas on loomulikult vabadust kõikidel telgedel, võimaldades igat kasvu reisijatel end mugavalt tunda, kuid olles Bentley, pole loomulikult unarusse jäetud ka tagumiste reisijate mugavust ja luksuslikkust. Keskmist kasvu reisijate korral jagub sinna omajagu pea- ja jalaruumi ning vaid kahemeetrise korral võib pikiteljel jalaruumi veidi väheks jääda. Ka laiuse osas pole kolme isiku kõrvuti sõitmine kõige suurem peavalu, kuid ega selle jaoks Bentayga muidugi igapäevaselt mõeldud polegi. Atmosfääri osas on salong avar ja hubane, kuid seda annab panoraamkatuse ja tagumiste külgmiste akende varjukitega ka jooksvalt omajagu reguleerida. Et aga näiteks katuseakna varju asendit ilma oma autojuhti segamata reguleerida, on eesmise keskkonsooli tagaküljele paigutatud väike telefonisuurune puuteekraaniga seade, mida on võimalik vajutusega ka autost lahti ühendada. Selle kaudu saavad tagapingis reisijad jälgida sõiduandmeid, seadistada oma kliimasätteid ning, nagu mainitud, muuta meeleolu seadeid näiteks katuse varju ning miljöövalgustuse tasandil. Esemete hoiustamiseks on keskonsoolis paar süvist ja topsihoidjad, korraliku suurusega laegas käetoe all ja kindalaegas ning veidi kitsad uksetaskud. Muuseas on Bentayga veel saadaval ka nii seitsme-, viie-, kui neljakohalisena. Viimase puhul asendatakse teise rea keskmine iste justkui teise keskkonsooliga, eraldades nõnda äärmised kohad üksteisest. 

Olenemata heast sooritusest reisijateruumis pole Bentayga aga nii konkureeriv pagasiruumi poolel, seda enam, et hübriidne versioon ei saa ka eraldiseisvat põrandaalust laegast. Ruumi on mahult kokku 484 liitrit (479 Bentayga Hybrid’il), mis on osadest eelmainitud alternatiividest või lausa platvormi kaaslastest koguni üle saja liitri väiksem. Mugavuse poolest on aga pealelaadimise künnis põrandaga tasa ning organiseerimiseks on ruumis sees ka reelingutel sõitvad piiravad seinad ning kotikonksud. Kõige lõpuks saab otse pagasiruumi seinal asuvalt nupult auto ka õhkvedrustusega madalamale lasta, et pagasi peale laadimine veel lihtsam oleks, kuid olenemata auto kõrgusest tuleb ette vaadata pagasiluugi madala avanemise kõrgusega, mistõttu on pagasiga tegutsedes väga lihtne pead ära lüüa. 

Multimeedia esindajana on armatuuri keskmes 10.9-tolline puutetundlik ekraan, mis on kenasti reisijate käeulatuses ja kerge süvise tõttu ka peegelduste eest veidi kaitstum. Ekraan on väga kõrge resolutsiooniga ning kogu süsteem jookseb kiirelt ja veatult. Tarkvara poolest on kohati sarnasusi näha Audide multimeediaga, kuid see pole viimase kvaliteedi tõttu üldsegi mitte häbiasi, seda enam, et visuaalid ja mõningad menüüde asetused on siiski Bentley’tele omaseks kujundatud. Helisüsteemi osas oli pressisõidukil valikuline Naim süsteem, millele on küll keeruline võrdväärset vastast leida. Heli on olenemata muusikažanrist puhas, kvaliteetne ja seda ka ülimalt valju võimaliku helitaseme korral. Esitus on dünaamiline ning tänu esiistmete sisse paigutatud basskõlaritele jõuab absoluutselt iga sagedus selgelt reisijate meelteni. Tõenäoliselt ei paku aga väga palju nõrgemat elamust ka Bentayga standardne helisüsteem. Kliimapaneel koosneb neljateistkümnest füüsilisest nupust ja kahest ekraaniga rullikust, olles nõnda oma analoogsuse ja klassikalise lähenemisega väga selgesti arusaadav, kiiresti kasutatav ja üleüldiselt kasutajasõbralik.

Näidikutabloo poolest on Bentayga aga juba värskeima ehk täisdigitaalse lahenduse omandanud ning seega on rooli taga info kuvamiseks ekraan, mis enam-vähem täpselt paistab rooli avast läbi ning on ka peegelduste eest kenasti kaitstud. Visuaali poolest pakub süsteem kahte erinevat vaadet, millest esimene toetub klassikalisele kahe kellaga disainile ning teine võimaldab vähe laiemalt navigatsiooni või muud soovitud infot kuvada. Välimuses säilib elegantsus ja kuninglikkus ning riistvara poolest on süsteem igati kvaliteetne ja responsiivne.

Rooli osas on Bentley loonud ühe imekauni, siledate pindadega ja veidi klassikalise hõnguga elegantse kolmekodaralise, mis on lisaks imeilusale mattrohelise nahkkatte ja aktsenti lisavate kroomliistude koostööle ka kasutamise mõttes rool väga mugav. Ergonoomiline kuju võimaldab erinevaid käsitusviise ning materjalid tagavad kindla käte vahel püsimise. Multifunktsionaalsuse lisamiseks on kummalgi kodaral neli füüsilist nupu ja üks rullik, mis meenutavad asetuselt ja funktsioonidelt taas Audi lahendust, kuid on seega mugavad ja parajalt hõreda asetusega, et neid ka pilku teelt tõmbamata automaatselt kasutada saaks. Vasakpoolsed seadistavad näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning püsikiirusehoidja nupud on samuti Audilikult lisakangil rooli taga vasakul. Üldpildis on juba standardvarustusest ka elektrilise soojendusega ning elektrilise reguleerimisega rool igati mugav, kasutajasõbralik ja kvaliteetne.

SÕITMINE

Kui muudel turgudel pakutakse Bentaygat ka W12 bensiini- ja V6 diiselmootoriga, saab Euroopa turul Bentaygat vaid V8 bensiinimootoriga või V6 bensukaga koos töötava pistikhübriidina. Mõlemad valikud on aga nelikveolised ning jõud kantakse ratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti.

Kahest kohalikus valikus olevast variandist on aga nõrgem pistikhübriid, mis koostöös kolmeliitrise V6 bensiinimootoriga arendab 340 kW. Selle tulemusel sooritab Bentayga Hybrid sajani kiirenduse 5.3 sekundiga, kogub suurimaks kiiruseks 254 km/h ning tarbib optimaalse akutaseme korral keskmiselt 3.4 l/100km. Olles aga pistikhübriid, suudab Bentayga Hybrid liikuda koguni 40 – 50 ka ainult elektri jõul, mille tulemusel on võimalik linnasisesed sõidud puhta ilma fossiilkütuseid tarbimata läbida. 

Veidi monstrumlikkumaks sõiduelamuseks on aga valikus Bentayga V8, mille kapoti all müristab neljaliitrine 404 kW arendav bensiiniajam, mis suudab suure kahe ja poole tonnise Bentayga kiirendada sajani 4.5 sekundiga ning saavutada maksimaalseks kiiruseks 290 km/h, tarbides samaaegselt ligikaudu 13 l/100km. Võimas mootor ei tee V8 Bentaygat küll päris sportmaasturiks, kuid tagab olenemata laadungist ja olukorrast siiski emotsioonika ja korraliku kiirenduse.

Demosõiduki puhul andis Bentley Tallinn meile testimiseks malbema, kuid kindlasti mitte igava Bentayga Hybridi. Mootori poolest on tegelikult tõenäoliselt tegemist isegi ratsionaalsema valikuga, kuid seda praktiliselt vaid juhul, kui igapäevane liiklemine ja stabiilsed parkimiskohad ka pistikust laadimist võimaldavad. Vastasel juhul peab bensiinimootor lihtsalt raskete akude tõttu rohkem kütust tarbima. Kui aga akus veidi laengut ja ka sõidustiil mitte väga palju nõudev, saab pistikhübriidne Bentayga väga mõnusa hooga ja ilma igasuguse vaevata hea hoo sisse. 5.5-sekundiline sajani kiirendus ja 340 kW võimsus on küll võrreldavad ka mõningate sportmaasturitega, aga Bentayga pole oma olemuselt selline pill, millega foori tagant esimesena üle ristmiku tahaks jõuda. Ta on ikkagi loodud mugavaks luksussõiduks ja selle poolega saab ta ka suurepäraselt hakkama. Vedrustus on pigem pehme, tagades küll alati üli sujuva sõidu, kuid võimaldades kiiretes kurvides kerel ka veidi kalduda. Samas on pidamine siiski väga hea ning sõiduki käitumine võrdlemisi hästi tajutav. Viimase osas on annab oma kasu ka kvaliteetne roolimine, mis on täpne, kuid olenemata auto suurusest ja raskusest siiski kergesti käsitatav. Meil vajas kõige enam harjumist aga Bentayga Hybridi pidurdamine, sest tulenevalt hübriidajami rekuperatsioonist ja auto suurest massist, on vaikselt seiskumine väga pehme ja lineaarne, kuid vähe tugevamalt pidurile vajutades, sekkuvad ka ketaspidurid, mis juba palju efektiivsemalt suure maasturi seisma tõmbavad. Väljavaade on igas suunas hea ja gabariitide tunnetamine üpris keskpärane. Et aga üle kahesaja tuhande maksva autoga manööverdades vaid gabariitide tunnetamisele lootma ei peaks, on alati abiks ka parkimisandurid ja väga kvaliteetsed kaamerad ümber terve auto. 

Bentayga juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, automaatsed kaugtuled, pimenurga jälgimine, ristsuunalise liikluse ja jalakäijate tuvastus, ohutu väljumise abi ning iseparkimine koos ümber auto paigutatud parkimisandurite ja kvaliteetsete kaameratega.

Kellele?

Bentayga on juhtidele, kes soovivad üht stiilset ja ülimalt mugavat luksusautot, kuid seda mitte vaid pühapäevasteks lõbusõitudeks. Bentayga on loodud siiski igapäevaautoks, olles ruumikuse tõttu valmis olema ka näiteks pereauto ning võimekuse ja maasturliku kere tõttu suuteline kulgema ka veidi looduslikemal radadel. Ta on paljudest eeltoodud alternatiividest stiilsem ja viimistletum, kuid säilitab liinitootmisega siiski hinna vahetusläheduse. Viimasest tulenevalt on salongis küll kohati ka teiste VAG grupi autode kohalolu tunda, kuid see ei häiri ega riku õiget Bentley’likku hõngu

Bentayga on juhtidele, kes soovivad üht stiilset ja ülimalt mugavat luksusautot, kuid seda mitte vaid pühapäevasteks lõbusõitudeks. Bentayga on loodud siiski igapäevaautoks, olles ruumikuse tõttu valmis olema ka näiteks pereauto ning võimekuse ja maasturliku kere tõttu suuteline kulgema ka veidi looduslikemal radadel. Ta on paljudest eeltoodud alternatiividest stiilsem ja viimistletum, kuid säilitab liinitootmisega siiski hinna vahetusläheduse. Viimasest tulenevalt on salongis küll kohati ka teiste VAG grupi autode kohalolu tunda, kuid see ei häiri ega riku õiget Bentley’likku hõngu

Auto andmed

Hind alates: 208 538

Testitud mudeli info:
230 078 €
Bensiin + Elekter
3.0 l V6
340 kW
3.4 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 254 km/h
0 – 100 km/h: 5.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST