Hyundai N-tähisega mudelite ajalugu ulatub tagasi aastasse 2016, mil Lõuna-Korea autotootja tõi turule esimese N-osakonna panuse omandanud i30 N-i, mis oli laheda kuumpärana justkui vundamendiks autoentusiastide ja huviliste seas laialt armastatud ja kiidetud divisjonile. Regulatsioonide survel jõudsid aga i30 ja i20 N-ide teekonnad 2024. aastal Euroopa turul lõpule ning uue ajastu tervitamiseks võttis N-tiim ülesandeks valmistada N-tähisele kvalifitseeruv elektriline sportauto. Aluseks võeti paljukiidetud ja tituleeritud krossoverlik IONIQ 5 ning tulemuseks saavutati samuti paljukiidetud ja tituleeritud IONIQ 5 N ehk World Performance Car 2024. Hyundai sportsõidukite osakonna “N” viitab kusjuures osakonna arenduskeskuse asukohale Namyangi piirkonnas ning Nürburgringile, kus osakond oma sõidukeid testib ja arendab. IONIQ 5 N-i alternatiivideks on Tesla Model 3 Performance, Ford Mustang Mach-E ning vennas Kia EV6 GT ja joonel konkureerib masin veel Porsche Taycan 4S-i ning Audi e-tron GT S-iga.

VÄLIMUS

Hyundai N-osakonna panustega on alati kaasas käinud silmapaistev ja sportlik disain, millest pole loomulikult ilma jäänud ka IONIQ 5, mis samuti N-tähisega omajagu ekstravagantsema ilme omandanud. Tavamudeliga võrreldes on N-mudel kaheksa sentimeetrit pikem, viis sentimeetrit laiem ja kaks sentimeetrit madalam ning olenemata tõsiasjast, et piltidel näeb IONIQ 5 N välja nagu kompaktne hot hatch, jagab ta reaalsuses suurusklassi Volkswagen grupi MEB-platvormi linnamaasturitega nagu ID.5, Enyaq iV ja CUPRA Tavascan. Kerevärvide valikus pakub Hyundai IONIQ 5 N-ile viit mustvalget varjundit ja sinist ning oranži värvi. Valikus on metallik-, pärlmutter- ja mattvärvid. Standardis saab mudel punaka Soultronic Orange värvi ning demoautot kattis N-osakonnale eksklusiivne Performance Blue helesinine värv.

Ninaosas näeb ausalt öeldes juba tavavormiski IONIQ 5-e pilk kapoti varju peituvate esitulede ja tugevate kerejoontega küllalt agressiivne, sihikindel ja jõuline välja, kuid N mudeli puhul on Hyundai disaini täiesti omaette tasemele viinud ning masina pilgu puhta kiskja omaks ära disaininud. Triibuline disainpaneel oranžikaspunase sihikuga esitulede paneeli all, N-osakonna logo tulede vahel ning mitmevärviline ja -tasapinnaline, teravate tiibade ja õhuavadega põrkeraud, mis mängib aktiivsete labadega rolli ka masina aerodünaamikas ja jahutussüsteemis. Teravust lisab veel oranžikaspunase kontuuriga splitter viimase all ning kõige eelnimetatud koostööl näeb IONIQ 5 N väga lahe, sportlik ja omapärane välja.

Küljel on erinevused aga suhteliselt tagasihoidlikud, sest oma jõuliste kerejoonte, kandilise silueti ja mudeli alläärt ümbritseva disainalaga näeb juba tavamudelgi küllalt huvitav ja eristuv välja. Olenemata sellest saab aga N-mudel lisaks laiemad rattakoobaste rõhutused, et peita neli sentimeetrit laiemaid rehve, ning veidi stiilipuhtamad küljelaiendid, kus lisavad maitsekust oranžikaspunane kontuur ja kolmnurkne tiivaimitatsioon. Velgedeks saab sportlik N-mudel 21-tollised valuveljed, mille parajalt õhulise ja huvitava disaini vahelt paistavad läbi ka punakad N-osakonna logoga pidurisadulad. Kettad on ees 21- ja taga 19-tollised.

Tagaosas on N-mudel saanud jõulisema disainiga tiiva, mille tsentris kolmnurkne pidurdustuli, ning samuti oranžikaspunase sihiku pikslitest koosneva tulede paneeli all. Madalamal on külgedele lisandunud püstised õhuavade imitatsioonid, finišilippu imiteerivad helkurid ning sportlikuma ilmega difuusoriala, mida rõhutavad taas oranžikaspunane väliskontuur ning püstine helkur keskmisel ribil. Kerejooned on jätkuvalt küllalt tugevad ning tervikuna paneb tagakülg disainile mõnusalt konkreetse punkti.

INTERJÖÖR

Salongis on samuti suurem osa tavamudeli disainist ja asendiplaanist säilinud, kuid mõningate muudatuste ja lisadega on üldilme muutunud märgatavalt sportlikumaks ja vingemaks. Enim on interjööris muutunud istmed, rool ja keskkonsool, mis erinevalt tavamudeli liigutatavast lahendusest ulatub N-mudelis fikseerituna armatuurini, et pakkuda kurvilistel teedel liigeldes reisijate põlvedele toetuspinda. IONIQ 5 N on saadaval vaid tumeda sisuga ja visuaalset maitsekust lisavad finišilipu mustrid ustel, lävepakkudel ja pedaalidel, mis kooskõlas IONIQ-seeria mudelite pikslimotiiviga, ning sinised kontuurid ja õmblused. Suuresti taaskasutatud materjalide valik on läbivalt väga hea ning ehituskvaliteet samuti tasemel.

Sportlike autode interjööride kasutajakogemuse üheks kõige tähtsamaks aspektiks on loomulikult istmed, mistõttu saab ka IONIQ 5 N igati korvikad sportistmed, mis oma jäikade ja küllalt kaugele ulatuvate küljetugedega, nii istmepõhjal kui seljatoel, pakuvad toekat ja fikseeritud asendit ning hoiavad reisijaid väga edukalt paigal. Samas on nimetatud Alcantara ja täisnahaga kaetud istmed igati mugavad ka igapäevaseks liiklemiseks ning asend ei väsita pikematel sõitudelgi. Üldine asend on sportautode kontekstis keskmisest kõrgem ja püstisem, kuid igati loomulik ja mugav. Sportautole omaselt on IONIQ 5 N-i istmed saadaval vaid manuaalse reguleerimisega ning mugavusfunktsioonidest on istmetel olemas soojendus ja ventilatsioon. Visuaalset maitsekust lisavad Performance Blue toonis õmblused ja valgustatud N-tähised seljatoel. Tagareas on istmed saanud vaid sama Alcantarat ja nahka kombineerivad katted, kuid olemuselt tavamudeli omadest ei erine. Sestap peavad küll teise rea reisijad sportliku sõidu ajal end ise paigal hoidma, ent tavasõidu ajal on asend, olenemata pigem väiksest vahemaast istmepõhja ja põranda vahel, igati mugav. Samuti on istmed 60/40 suhtes pikiteljel reguleeritavad ja reguleeritava seljatoe kaldenurgaga.

Füüsilist ruumi on IONIQ 5-s teadagi omajagu. Pikiteljel mahuvad üksteise taha suhteliselt täpselt koguni kaks kahemeetrist ning ka pearuumi on teises reas täpselt umbes kahemeetristele, tänu millele saabki mudel nelja kahemeetrisega igati hästi hakkama. Atmosfäär on N-mudeli salongis tumeda sisu mõjul teadagi küllalt sportlik ja hubane. Samas toetavad avarust meeldivalt suured aknad ning soovi korral ka hiiglaslik valikuline panoraamaken, mis kusjuures IONIQ 5 N-i ainus valikvarustuse element. Samuti omab panoraamaken omapärast ruloosüsteemi, kus kardinad jooksevad kahelt poolt keskele kokku, tekitades liikudes justkui värava mulje. Teises reas saab privaatsust luua küljeakende ruloodega ning öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis telefoni juhtmevaba laadijaga pind, suurem süvis kahe avatava topsihoidjaga ja pigem väike laegas käetoe all. Kindalaegas on keskpärase mahutavusega ning uksetaskud ees suhteliselt mahukad ja tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe ning väikesed uksetaskud.  

Pagasiruumi on IONIQ 5 N-il 480 liitrit ehk ligi 50 liitrit vähem kui baasmudelil, mis pole küll kõige märkimisväärsem tulemus crossoverite konkurentsis, kuid on igati pädev sooritus elektriliste sportautode klassis. Avara ligipääsu ja universaalse kujuga pagasiruumi puhul lihtsustavad pagasi peale- ja mahalaadimist praktiliselt olematu laadimiskünnis ning pagasi organiseerimist haagid nurkades ja väike lisaruum põranda all. Pikemate esemete vedamiseks klapivad teise istmerea seljatoed kokku 60/40 suhtes.

Multimeediat kuvab jätkuvalt ekraanide paneeli paremal poolel napilt käeulatuses ja kenasti nähtavuses 12,3-tolline puuteekraan, mis riistvaraliselt kiire opereerimise ja kvaliteetse kuvaga. Tarkvaraliselt jookseb tal Hyundai ja Kia ühine värskeim lahendus, mis oma kaunite visuaalide, loogilise ülesehituse ning isikupärastamise võimalustega üks parimaid süsteeme turul, ning praktiliselt ainsaks erinevuseks tavamudeliga on eraldiseisev N-menüü, mis tagab ligipääsu kõikvõimalikele andmetele ning seadetele ja režiimidele, millega sõiduki käitumist oma maitse järgi seadistada. Kliimaseaded on jätkuvalt reguleeritavad eraldiseisvalt puutetundlikult kliimapaneelilt füüsiliste kiirteenuppude all, mille kasutamine nõuab küll veidi harjumist, kuid õnneks pole seaded integreeritud multimeediasse. N-mudelile standardne Bose helisüsteem esitab palasid väga dünaamiliselt ja kvaliteetselt, praktiliselt olenemata helitugevusest ja esitatava meedia žanrist.

Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab samuti 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis kenasti läbi rooli ava nähtav ning riistvaraliselt kvaliteetne ja kiire. Sarnaselt multimeediale kasutab ka näidikutabloo korduvalt kohatud grupisisest lahendust, kus ekraani pind jagatud erinevate andmete kuvamiseks horisontaalteljel kolmeks, mis koostöös kaunite visuaalide ning tsentris vahetatavate vaadetega võimaldab meelepärase kuva kokku panna igal juhil. Sportmudelile on Hyundai lisanud aga ka N-vaate, mis puhtalt sportsõidu andmete jälgimiseks kuvab ekraanil tähtsamaid jõudlusnäitajaid ning olenevalt sõidurežiimist ka analoogstiilis kellal sõidukiirust või mootoripöördeid koos käiguvahetustuledega. Andmed on tervikuna lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad ning IONIQ 5 N saab standardist ka kvaliteetse ja informatiivse esiklaasinäidiku, millel samuti eraldiseisev N-kuva. 

Märkimisväärselt teistsugune on aga interjööris ka rool, mis tavamudeli rooli minimalistlikule ja tasapinnalisele disainile vastupidiselt mõnusalt jõuline, mitmekülgselt sisutihe ja sportlik, omades erinevaid režiiminuppe, siniseid õmblusi ja N-osakonna logo rooli tsentris. Proportsionaalselt paraja läbimõõdu ja nahkkattega kolmekodaraline püsib mugavalt ja kindlalt käte vahel, on meeldivatest materjalidest ning võimaldab küllalt sportlikku käsitsemist. Igapäevase multifunktsionaalsuse eest vastutavad Hyundai klassikalise asendiplaaniga füüsilised nupud äärmistel kodaratel, mida tänu reljeefsustele ja organiseeritusele lihtne kasutada ka sõidu ajal, ning N-iseloomu välja toomiseks leiame rooli esiküljelt veel neli eraldiseisvat nuppu. Kodarate kohal asuvad sõidurežiimide ja punane N Grin Boost funktsiooni nupp ning kodarate all N-sõidurežiimide ümmargused nupud. Rooli tagant leiame plastist labad, mis vastavalt sõidurežiimile opereerivad käigu- või rekuperatsioonilabadena, ning rool on standardist ka soojendusega.

SÕITMINE

Kõige tähtsamaks on aga Hyundai N-osakonna mudelite puhul loomulikult tehniline suutlikkus, mille puhul on märkimisväärseid numbreid ja oskusi ette näidata ka IONIQ 5 N-il. Jõuallikaid on mudelil kaks ehk üks elektrimootor kummalgi teljel, mis arendavad kombineeritult kuni 478 kilovatti võimsust ja 770 njuutonmeetrit pöördemomenti, mis on enam-vähem võrreldav Tesla Model 3 Performance’i, Audi e-tron GT S-i, Porsche Taycan 4S-i ning ka loomulikult vennasmudel Kia EV6 GT jõudlusega. Tõsi, nimetatud numbreid pakub IONIQ 5 N vaid kuni kümneks sekundiks N Grin Boost režiimiga, kuid ka pideva sõidu ajal ei tohiks mudel oma 448 kilovati ja 605 njuutonmeetriga väga kellelegi jalgu jääda. Nullist sajani kiirendamist lubatakse mudelile launch controll’iga 3,4 sekundiga ning suurimaks kiiruseks saavutab mudel 260 km/h. Energiat hoiustab IONIQ 5 N 84-kilovatt-tunnises akus ning keskmise lubatud energiakulu 21,2 kWh/100km juures suudab mudel vajadusel läbida akutäiega ligikaudu 450 kilomeetrit.

Nagu juba vaid numbrite põhjal arvata võib, on jõudluse poolest IONIQ 5 N-i ehk Hyundai ajaloo võimsaima mudeli puhul tegemist üpris korraliku relvaga. Kiirendus on ootuspäraselt sportlik ja jõuline ning elektriautole omaselt väga terav ja istmessekiskuvalt tugeva löögiga. Samas sajani kiirendamine pole enam elektriautode seas loomulikult kuigi üllatuslik aspekt ning 2024. aasta World Performance Car tiitli ning paljude sõitjate silmis esimese päris elektri-sportauto kvalifikatsiooni on IONIQ 5 N tõenäoliselt pälvinud paljude teiste märkimisväärsete iseloomujoontega.

Veoskeemilt on mudel kahe elektrimootoriga loomulikult nelikveoline, kuid kuna tagumine veotelg saab ligi 120 kilovatti võimsama ajami, käitub ta mehaaniliste nelikvedude terminoloogias tagavedu eelistavana. Selle tulemusel liigub mudel kurvides mõnusalt agiilselt ja energiliselt ning koostöös veojõu jaotamisega on teda üllatavalt intuitiivne kurvidesse sisse pöörama saada, kuni auto juhi sisendist õigesti aru saab. Tõsi, IONIQ 5 N-il on küll N Torque Distribution funktsiooniga võimalik 11-astmelisel skaalal veojõu jaotust ka reguleerida, kuid korralikult pedaalides paistab masin seda seadet vajadusel eiravat. Samas pole aga ka kõige lihtsamas N-sõidurežiimis üleliia keeruline tagumisi rattaid laiemale trajektoorile suruda. Kokkuvõttes suudab mudel läbivalt oma jõu väga stabiilselt, osavalt ja ettearvatavalt edasi liikumisse kanda ning kurvides jätab ta ka oodatust kergema mulje.

Sõites üllatab IONIQ 5 N ka oma jäikusega, mis lisaks adaptiivse vedrustuse panusele tuleneb suuresti ka jäigemaks arendatud kerest, tänu millele on mudel igas režiimis kvaliteetselt tihke, sportlikult konkreetne ja oodatust kergema muljega. Mudeli adaptiivne vedrustus on ka oma pehmemais seades oodatust jäigem, kuid samaaegselt osavalt summutav, mille tulemusel on auto käitumisest alati hästi aru saada ja sõit on läbivalt väga konkreetne ja meeldiv. Sportrežiimis muutub kogu komplekt märgatavalt jäigemaks ja täpsemaks, kuid näiteks päris i30 N-i jäikuse tasemeni vedrustus siiski ei küündi. Kerekaldumisi esineb läbivalt vähe ning roolisüsteem on olenemata sõidurežiimist suhteliselt raske ja täpne.

Energia tagasi kogumiseks on IONIQ 5 N-il kokku tervelt seitse rekuperatsioonitaset ehk neli tavarežiimi, mille hulgas ka ühepedaalisõitu toetav i-Pedal režiim, ning kolm N Pedal sportsõidu rekuperatsiooniastet, millest võimsaim suudab masinat vaid elektrimootoritega aeglustada kiirendusjõuga kuni 0,6 G-d, mis ligi 75% tavaliste autode maksimaalsest pidurdusjõust, ehk kogu krapsakalt üles kogutud hoo suudab IONIQ 5 N ka jõuliselt ning naturaalse tagasisidega maha võtta.

Hyundai N-osakonna silmapaistvus ja märkimisväärsus pole aga kunagi seisnenud vaid kiiretes ringiaegades, vaid tähtsal kohal on olnud ka sõit kui elamus. Nende linnukeste märkimiseks on IONIQ 5 N täis igasugu peotrikke, mis samaaegselt täiendavad emotsiooni ning tunnetust. Kõige huvitavamateks lisadeks on N Active Sound+ ja N e-Shift ehk kõlaritest esitatavad kaheliitrise bensiinimootori ja väljalaske noodid ning topeltsiduriga automaatkasti simuleerimine, mis vastavalt sõiduki liikumiskiirusele ja “käigule” reguleerib elektrimootorite pöördemomenti, et imiteerida N-osakonna 8-käigulise automaatkastiga mudeleid, sest füüsilist käigukasti mudelil ju loomulikult pole. Välja surra IONIQ 5 N-iga küll ei saa, kuid “madalate mootoripöörete” korral on tõmme väga nõrk, “piirajasse” sõites jääb mootor “piirajas (umbes 7800 rpm peal) hüppama” ning “käiguvahetustel” esineb loomulik jõnksatus. Eraldi vahetustele ja mootorihelile süvenedes on lahenduste sünteetilisus loomulikult arusaadav, kuid sõidule keskendudes lisavad nad emotsiooni, elamust ning toetavad ka kiiruse tunnetamist küll. Kusjuures N Active Sound+ suudab põhja all paiknevate kõlaritega helisid esitada ümbritsevasse keskkonda. Teiste lahenduste hulgas on mudelil veel N Road Sense, mis soovitab kurvilise tee liiklusmärgi esinemise järel N-sõidurežiimi aktiveerida, ning N Drift Optimizer, millega oma rehvikomplekt külg ees pensionile saata.

Tervikuna on Hyundai IONIQ 5 N-i puhul tegemist väga emotsiooniderohke ja tehniliselt võimeka mudeliga, mis pakub laialt konfigureeritavat, funktsiooniderikast ning igapäevaselt tarbitavat sõitu kurvilistele teedele ja ringradadele, kuid ka linnaliiklusesse ja maanteedele, sest kui kogu mudeli N-indus välja lülitada, suudab mudel täita ka väga ökonoomse ja vaoshoitud, kuid keskmisest jäigema pereauto rolli. Hyundai brändipäeval saime IONIQ 5 N-i tema iseloomu autori ehk Teemu Sunineni juhendamisel ka ringrajal proovida, kus jättis masin samuti lausa kohati füüsikaseadusi eirava mulje.

Nähtavus on IONIQ 5 N-i salongist igal suunal hea ning ka gabariidid suhteliselt hästi tajutavad. Kitsastes oludes manööverdamist toetab kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem ning füüsiliselt omab ta 40 sentimeetrit laiemat pöörderaadiust kui tavamudel, mistõttu pole ta oma gabariitide kohta 12,4-meetrise pöörderaadiusega just suurepäraselt manööverdatav. Müra osas jõuab küll salongi oodatust rohkem rehvimüra, kuid tervikuna pole seis siiski väga hull.

IONIQ 5 N-i juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, sõidurea hoidmine, mis peale juhi sekkumatust lülitab end lõpuks lihtsalt välja, hübriidne tahavaatepeegel, pimenurga andurid, automaatsed maatriks-kaugtuled, mis võiksid nõnda kiire auto puhul olla veidi parema valgustavusega, automaatne hädapidurdamine ning 360-kraadine kaamerasüsteem parkimisandurite ja ka kaugjuhitava iseparkimisega.

Kellele?

Kokkuvõttes pakub IONIQ 5 N täpselt sellist suurepärast mitmekülgsust ja omapärasust, mida elektriautod emotsioonirikka sportauto tiitli pälvimiseks pakkuma peaksidki. Tegemist on revolutsiooniga elektriautonduses, mis seob ruumika ja praktilise, igapäevaselt tarbitava linnamaasturikere hämmastava jõudluse, sportlike sõiduomadustega ja mis kõige tähtsam, emotsiooni ning iseloomuga. IONIQ 5 N pakub täpsust ja usaldust ringrajal, võimaldab elamusi koguda kurvilistel kõrvalteedel, üllatab ka puhast tõugu sisepõlemismootorientusiaste ning, nagu öeldud, suudab vajadusel täita ka ratsionaalse ja viisaka pereauto rolli.

Kokkuvõttes pakub IONIQ 5 N täpselt sellist suurepärast mitmekülgsust ja omapärasust, mida elektriautod emotsioonirikka sportauto tiitli pälvimiseks pakkuma peaksidki. Tegemist on revolutsiooniga elektriautonduses, mis seob ruumika ja praktilise, igapäevaselt tarbitava linnamaasturikere hämmastava jõudluse, sportlike sõiduomadustega ja mis kõige tähtsam, emotsiooni ning iseloomuga. IONIQ 5 N pakub täpsust ja usaldust ringrajal, võimaldab elamusi koguda kurvilistel kõrvalteedel, üllatab ka puhast tõugu sisepõlemismootorientusiaste ning, nagu öeldud, suudab vajadusel täita ka ratsionaalse ja viisaka pereauto rolli.

Auto andmed

Hind alates: 78 990

Testitud mudeli info:
78 990€
Elekter
478 kW
21,2 kWh/100km
Nelikvedu
Max 260 km/h
0 – 100 km/h: 3.4 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST